CCC bevestigt komst Ten Dam

Door , vrijdag 21 september 2018 om 12:15

foto: Marcel Koch

De transfer van Laurens ten Dam naar CCC is officieel in kannen en kruiken. De 37-jarige routinier komt over van Sunweb en tekent in ieder geval voor een jaar bij de Poolse formatie, dat verder borduurt op de licentie van het huidige BMC. Traditiegetrouw maakt het team van Jim Ochowicz geen contractdetails bekend.


In het persbericht schrijft Ten Dams nieuwe ploeg dat hij de enige Nederlander gaat zijn in een team vol nationaliteiten. Hij gaat vooral als mentor optreden voor de jonge renners. “Laurens is een van de meest ervaren renners in het profpeloton”, is Ochowicz verheugd. “Hij heeft zichzelf bewezen als knecht in de grote rondes en rittenkoersen. Dat wegcijferen is cruciaal om een goede dynamiek in een team te creëren. We kijken ernaar uit om hem te verwelkomen. Met zeventien starts in een grote ronde en vijftien deelnames aan monumenten op zijn naam, is Laurens’ ervaring van onschatbare waarde. Hij gaat ook zijn eigen kansen krijgen.”

Ten Dam wilde niet per se verkassen
De renner zelf kijkt ook uit naar de samenwerking met onder andere Greg Van Avermaet. “Ik wilde niet per se veranderen van ploeg, maar ik ben er ook niet bang voor. Dit was een mooie kans die op mijn pad kwam. Ik begin met een schone lei en ik ben blij met de carte blanche die CCC mij biedt. Er komen meerdere nieuwe doelen en kansen op me af en daarnaast heb ik iets meer vrijheid. Ik wil Greg graag helpen in de heuvelachtigere wedstrijden. Voor nu hebben we geen kopman voor klassementen in grote rondes, maar je weet nooit hoe een ploeg zich ontwikkelt. Ik kijk ernaar uit om de ploeg te zien groeien en om mijn rol daarin te spelen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

xistnc 21 september 2018 om 12:22

Feli. Vanavond BBQ?

havana 21 september 2018 om 19:55

Nee ik denk een barista-avondje.

tvm 21 september 2018 om 12:23

Wat een geluk voor een renner die al lange tijd over zijn top is. Of is hij van onschatbare waarde als knecht? Mij is het niet opgevallen. Goed voor social media en wellicht ook in de teambus?

Veloburto 21 september 2018 om 12:26

Ik snap CCC ook niet. Eigenlijk heb je helemaal niets meer aan LtD. Waarschijnlijk wel handig qua media aandacht idd.

TykkeThor 21 september 2018 om 12:37

Helemaal niets aan Ten Dam? Welke eisen stel jij aan een renner voordat je ‘iets aan hem hebt’?

Birdheart 21 september 2018 om 12:41

Op zijn minst 1x per week een bbq, das toch ook heel wat waard ;). Houdt altijd de lol erin en offert zich nog steeds op voor andere renners, en die combi is goud waard. Dat hij zijn werk nu meer doet op momenten die niet op tv in koers word uitgezonden… kan hij daar wat aan doen.

john 21 september 2018 om 13:33

Bij Sunweb hadden ze meer aan Laurens ten Dam dan aan Boom ‘Tenminste als dat door gaat

Jean Dumas 21 september 2018 om 17:35

Hij is bang dat hij een klap krijgt van Lars Boom.

horsm 21 september 2018 om 12:33

Sunweb wou'm dus zelf kwijt. Dat is wat anders dan de 'leegloop' waar zo paniekerig over gedaan werd.

Verder: leuk dat Lau er nog een jaartje aan vast knoopt. Ik had 'm graag bijvoorbeeld Kelderman zien ondersteunen in de de Vuelta. Maar goed, Tom en Wilco zijn inmiddels volwassen en hebben de emotionele steun van Ten Dam blijkbaar niet meer zo nodig.

Hoe zou hij trouwens de laatste zin bedoelen? "Ik krijg iets meer vrijheid, en ze hebben nog geen kopman voor de grote rondes." Droomt Ten Dam er van om nog een laatste keer een klassement te rijden? Dat zal toch niet?

LaurentJalabert 21 september 2018 om 12:44

Volgens mij was Dumoulin anders niet al te blij met zijn vertrek.

AWestie 21 september 2018 om 12:45

Dat staat er ook niet, dat Sunweb hem weg wilde. Ik geloof dat ze hem zelfs nog een aanbieding hebben gedaan.

havana 21 september 2018 om 19:56

Volgens mij slaat dat op alle protocollen van Sunweb. In z’n podcast heeft hij aangegeven hier geen fan van te zijn.

FBahamontes 21 september 2018 om 12:33

Wat een intens treurig team wordt CCC zeg. Natuurlijk konden ze pas heel laat de transfermarkt op, maar dan nog hadden ze een veel betere selectie kunnen samenstellen dan dit stelletje bejaarden.

horsm 21 september 2018 om 12:37

Eeh…. deze bejaarde heeft de afgelopen twee jaar wel drie keer zijn kopman op het podium van een grote ronde gekregen….

FBahamontes 21 september 2018 om 12:46

Nee hoor, Dumoulin heeft zichzelf op het podium gekregen. Daar heeft Laurens(behalve wat gezelligheid in de bus misschien) werkelijk niks aan bijgedragen.

Vlinder 21 september 2018 om 14:41

FBahamontes: Lees anders dit even: https://www.1limburg.nl/dumoulin-mijn-diepste-gevoelens-deel-ik-met-ten-dam of nog beter, lees het hele interview met Dumoulin in Helden magazine. Maar ook in talloze andere interviews spreekt hij zich uit over ten Dam, waaruit keer op keer het belang van zijn ervaring, zijn visie etc van groot belang is geweest. ‘Goed knechten’ is niet alleen heel hard kunnen fietsen… Ik denk dat Dumoulin inmiddels genoeg ervaring heeft opgedaan en in dat opzicht ten Dam niet meer ‘broodnodig’ is, maar hij zal zeker door Dumoulin gemist worden.

LaurentJalabert 21 september 2018 om 12:45

Merkwaardig verhaal, merkwaardige transfer.
Persbericht CCC – als knecht gehaald.
LtD – Ik krijg nieuwe doelen en kansen en meer vrijheid.

+ geen GC kandidaat om te ondersteunen.

Kopa 21 september 2018 om 12:50

Iedereen zit elke keer maar makkelijk kritiek te geven op renners die wat ouder zijn. Bij Boom is het precies hetzelfde. Volgens mij realiseert niemand die dat zegt zich hoe belangrijk een renner met ervaring is. Dit geeft zo’n grote meerwaarde aan een team.

VerstandOpNul 21 september 2018 om 13:04

“en vijftien monumenten op zijn naam”

In your dreams.. :-D

christidoc 21 september 2018 om 13:11

Bedoelen ze 15 keer een grote ronde uitgereden?

rahimns 21 september 2018 om 13:23

Hij is in 14 monumenten van start gegaan… close enough ;)

Tpinotfan 21 september 2018 om 13:05

@kopa

Precies dat! En Laurens wordt hier nu bijna belachelijk gemaakt, terwijl er toch echt enorm veel pelotonvulling rondrijdt dat minder waard is.

Wheely 21 september 2018 om 13:10

Ik zie kansen. Nog geen kopman voor het grote rondewerk, gaat Ten Dam een Hornertje doen?

Scott Sunderland 21 september 2018 om 13:13

Als knecht vind ik Laurens nog steeds prima. De ervaring van de man is ook goud waard.

Ik vraag me wel af wat men bedoelt met voor eigen kansen mogen gaan. In zijn echt goede tijd reed hij een keer top tien in de Tour, maar dat is wel echt verleden tijd. Geen schande verder. En wedstrijden winnen is nooit zijn ding geweest.

Allard Overweg 21 september 2018 om 14:34

Zou me voor kunnen stellen dat die nog wel een mooie etappe in een grote ronde wil winnen.

Tuubke 21 september 2018 om 15:58

Tja, wie niet. Achteraansluiten!

jacco4 21 september 2018 om 14:53

Ik wens Laurens veel succes en blijft het jammer vinden dat hij bij Sunweb vertrekt. Hopelijk heeft hij bij CCC ook veel plezier want daar gaat het toch ook om.

josi 21 september 2018 om 15:06

Er wordt door sommigen hier wel erg neerbuigend over Ten Dam gedaan. Natuurlijk heeft hij zijn beste dagen achter de rug, maar hij verricht volgens mij nog best wel nuttig werk voor zijn kopmannen en zal vast ook geen kapitalen kosten. Wat ze bij CCC met hem willen, is me echter niet helemaal duidelijk. Hij lijkt niet echt binnen de selectie te passen.

Arema Pro Cycling Team 21 september 2018 om 15:17

Goed voor sfeer en goede bbq, maar Sunweb zal hem niet missen.

MDKIDW 21 september 2018 om 16:06

zal hij een plaatsje in de roubaix selectie hebben weten te bedingen

Chris Van Uden 21 september 2018 om 16:12

Hij is met 37 niet de jongste en het beste is er af, dat is waar. Maar hij heeft zeker zijn waarde voor een ploeg. Dumoulin was niet voor niets not amused toen LtD wegging bij Sunweb. Bovendien zijn er genoeg renners die in de herfst van hun carrière nog verrassende prestaties hebben geleverd. Ik gun hem in elk geval nog een paar mooie jaren op de fiets.

Mwielerfan 21 september 2018 om 16:57

Duclos lasalle!

Merlinappa 21 september 2018 om 16:23

Als we renners op leeftijd gaan aanpakken dan snap ik niet dat Valverde zoveel lof krijgt, die is ondertussen al 138.

Maar even serieus, volgens mij is juist Valverde het bewijs dat je op leeftijd zeker nog wel goed kan koersen. Wie weet mag Laurens wat vaker in ontsnappingen mee, en misschien kan ie dan een keertje wat leuks doen. Al is ie sowieso al van onschatbare waarde vanwege al z'n ervaring.

havana 21 september 2018 om 19:58

Valverde heeft ongeveer 3,9x zoveel talent als LTD.

Jean Dumas 21 september 2018 om 17:33

Ik dacht die Lau trekt zich alleen nog uit elkaar voor Dumoulin, maar gaat nu doodleuk iets anders doen. Good for him!

jooprioolpijp 21 september 2018 om 17:44

Ik denk eerder dat LtD de toezegging heeft gekregen een stevige tijd in het US-circuit te mogen meedraaien zonder de verplichting om om de haverklap in EU te moeten opdraven. CCC weet echt wel wat ten Dam wel en niet meer kan en waar hij van nut gaat zijn. Iedereen blij, prima.

S-Works87 22 september 2018 om 09:27

Ik denk dat dit vooral door Giant ingegeven is. Nog een jaartje PR voor Giant in de nieuwe CCC ploeg en en afzwaaien en volledig voor Giant aan de gang.