Brits kampioen Mark Cavendish hoopt alsnog op de Tour: “Als ik ga, dan win ik”

maandag 27 juni 2022 om 09:45
Brits kampioen Mark Cavendish hoopt alsnog op de Tour: “Als ik ga, dan win ik”

Cavendish op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Mark Cavendish heeft tijdens het Brits wegkampioenschap in Dumfries and Galloway, Schotland, laten zien dat zijn vorm in orde is. Of hij vrijdag in zijn Britse kampioenstrui aan de start staat van de Tour de France, weet hij echter nog altijd niet. De winnaar van de groene trui in 2021 hoopt dat hij er in juli tóch bij is. “Als ik ga, dan win ik”, weet hij zeker.

Castelli

“Ik voel me goed. Het gaat zoveel beter dan vorig jaar, en toen won ik vier etappes en de groene trui in de Tour de France”, zei Cavendish na het Brits kampioenschap in gesprek met Eurosport. “Het is onwaarschijnlijk dat ik weer naar de Tour ga. Ik heb vandaag laten zien dat als ik niet ga, het niet aan mijn slechte conditie heeft gelegen.”

Normaal gesproken had de 37-jarige Brit al wel een telefoontje van zijn ploeg Quick-Step Alpha Vinyl verwacht. “Ik heb nog niets van de ploeg gehoord. Normaal krijg je nu een belletje met de boodschap of je gaat of niet. Dat heb ik helemaal niet gehad. Ik probeer optimistisch te blijven en te trainen alsof ik ga. Mijn conditie is goed genoeg om te gaan.”

“Een ding weet ik zeker: als ik ga, dan win ik. Als andere jongens gaan, winnen zij. Ik ben echter blij met wat er ook gebeurt: ik ben immers een professional. Maar kun je je voorstellen hoe het zou zijn om je 35e etappe in de Tour de France te winnen in de Britse trui? Het zou prachtig zijn”, aldus Cav, die momenteel het recordaantal etappezeges (34) nog deelt met Eddy Merckx.

Dit artikel delen:

38 Reacties

LeoR 16 27 juni 2022 om 09:50

Het bericht waarvan je wist dat het ging komen ..

jwst 27 juni 2022 om 09:55

Maar als je vorig jaar 4 hebt gewonnen, de conditie is goed en dan ook nog eens 34 al hebt gewonnen. Dan verdien je het toch gewoon. Kijk naar rossi hoelang hij nog door mocht rijden…alleen de reclame is het al waard

Oblomov 27 juni 2022 om 10:56

De bizarre samenloop van omstandigheden die ertoe leidde dat hij vorig jaar vier keer kon winnen zal zich natuurlijk nooit meer voordoen.

Secondant 27 juni 2022 om 09:56

Zo gek zou het helemaal niet zijn om zowel Jakobsen als Cavendish allebei mee te nemen. Kunnen allebei een rit winnen, en gaan allebei nieuws opleveren. Zijn beide goed in vorm, en je hebt niet meer dan 3-4 man nodig die een trein kunnen vormen (en dat zou bijv. Alaphilippe ook kunnen). Heb liever dat Cavendish meegaat (naast Jakobsen) dan pakweg een Cattaneo of Devenyns.

Oblomov 27 juni 2022 om 11:03

Er zijn welgeteld drie echte sprintetappes. Zal al uitdaging genoeg worden om er daar ééntje van te winnen. Jakobsen en Cavendish meenemen zou een tactische beslissing zijn van het niveau Movistar.

Romāns Vainšteins 27 juni 2022 om 09:56

Selecteer die man. Ik ben superflipfan maar die ga je toch niet halfgaar meenemen wanneer je dit achte de hand hebt? En ook qua vertrouwen tov Jakobsen etc moet het te doen zijn. Niet elke spurt gaan ze allebei fris aankomen sterker nog waarschijnlijk geen.

Al Phila 27 juni 2022 om 09:58

Ik durf het niet te zeggen. QS heeft vol ingezet op Jakobsen, maar die heeft de laatste tijd niet al te veel goede dingen laten zien. Aan de andere kant is het ook maar de vraag hoe Cavendish de heuvels over komt ….

Poeksel 27 juni 2022 om 10:32

Jakobsen heeft inderdaad niet al zijn sprints gewonnen.

Massimo Bataille 27 juni 2022 om 11:06

Het grootste probleem is Jakobsen aan de streep (heuveltje of waaiers) krijgen.
Maar eenmaal hij kan sprinten is hij wel zeer trefzeker
In Valencia en Algarve wint hij 4 vd 5 sprints
Voorjaar wint hij KBK, de rest blijkt te zwaar
In hongarije en Belgium tour wint hij 3 vd 5 sprints en hij wint ng elfstedenronde ertussen.

Cav wint nu het nationaal kampioenschap, dus lijkt plots wel ng een heuveltje over te kunnen, maar blijkt wel veel minder trefzeker in zijn sprints.
‘Slechts’ 1 rit in de Giro, en in andere rittenkoersen ook vaak niet.

Cav kan natuurlijk altijd iets meer in de tour.
Ik ben vooral blij dat ik geen ploegleider ben

Alucard 27 juni 2022 om 10:01

Sowieso meenemen. Met heldere afspraken natuurlijk. Zeg hem: onze trein is voor Jakobsen, tenzij die niet bij het eerste peloton zit, aangeeft slechte benen te hebben of door bv een crash is uitgevallen.

Gaan deze voorwaarden niet op, dan mag Cav gewoon een van de andere treintjes volgen als een soort piraat.

Verhoogt de winstkansen op etappes gewoon aanzienlijk.

Wijon 27 juni 2022 om 10:32

Zou mooi zijn. Vooral omdat de Cav dan op zijn 37e er nog een nieuwe bijnaam aan mag toevoegen.. ”de piraat”

Dikke Vrouw 27 juni 2022 om 10:15

Ja maar mark wat dan met fabio …

Mystery Rider 27 juni 2022 om 10:33

Fabio gaat nog kansen genoeg krijgen, Cav niet meer.

En komaan zeg, de marketing en PR waarde van Cav in deze TDF gaat toch 10 keer zo groot zijn als die van Fabio !!!

Oblomov 27 juni 2022 om 10:47

Renner die uit coma ontwaakt om twee jaar later zijn droom van een overwinning in de grootste race van de sport waar te maken. En dan is de renner die er voor verantwoordelijk was dat hij in die coma terecht kwam ook nog eens aanwezig als één van zijn rivalen in de strijd om sprintoverwinningen.

Reken maar dat dat één van de belangrijkste verhaallijnen in die Netflix documentaire gaat worden, met Jakobsen als protagonist en (helaas voor hem) Groenewegen als antagonist.

Romāns Vainšteins 27 juni 2022 om 11:23

Denk het niet. Denk dat Cav meer publiek trekt dan dan het vooral in de lage landen nog wat opspelende Katowice – gate. Sowieso een naar soort ‘aandacht’ zou dat zijn mijns inziens, dan 10 x liever een op zijn 37e nog volpassionele Cav op zoek naar een record.

Alfons Haavers 27 juni 2022 om 11:47

Weet je wat ‘t mooiste is? Zal ik je eens zeggen wat ‘t mooiste is? Moet je weten wat ‘t mooiste is?

Als’t allebei kan…

Oblomov 27 juni 2022 om 12:00

Het kan niet allebei. Er zijn maar drie echte sprint-ettapes en er daar eentje van winnen zal al moeilijk genoeg worden, zeker als Ewan verzuimt om er weer bij te gaan liggen.

Dumoulist 27 juni 2022 om 10:31

Gezien de vele valpartijen in de Tour + kasseienetappe moet je ze gewoon beide meenemen. Alleen ben ik bang dat Alaphilippe deze bonusplek inneemt.

Mystery Rider 27 juni 2022 om 10:37

Ik begrijp Quickstep echt niet. Ze hebben buiten Remco en Jakobsen sowieso een slecht jaar gehad tot dusver.

Nu krijgen ze de kans om met Cav en de ploeg een historisch record te vestigen en gaan ze hem niet meenemen – dat kan ik echt niet geloven !

Bovendien als je de voorlopige startlijst bekijkt … Ala kunnen ze niet thuislaten als Fransman ook al is die slecht … maar Devenyns, Cattaneo, Honore…komaan jongens – GET REAL!

lo squalo dello Stretto 27 juni 2022 om 10:55

“Ala kunnen ze niet thuislaten als Fransman ook al is die slecht” – wie zegt dat ie slecht is? Is bovendien als wereldkampioen iemand die je publicitair niet zomaar thuislaat

Massimo Bataille 27 juni 2022 om 10:57

Je begrijpt toch dat er ook knechten bestaan he?
Ik denk ook wel dat de PCS-lijst nog niet echt correct is.
Bij quickstep zit je zowiezo met

Sprinter (ik zou ook jakobsen nemen)
Morkov
2 lead-out jongens ( Asgreen + Senechal/Lampaert?)
T.Declercq om te rijden achter kopgroep
Alaphilipe
1 knecht voor alaphilippe (Devenyns?)

Nog 1 joker over, vrij in te vullen

chasse patat 27 juni 2022 om 10:45

Dit voert de druk op Jakobsen nog meer op, gezien de magere resultaten van DQS dit seizoen. En er zijn al niet zoveel pure sprintkansen in deze Tour.

Krist The Vanma 27 juni 2022 om 10:50

Ik zou hem toch ook meepakken en een vrije rol geven. Een valpartij is immers zo gebeurd…

Jean Dumas 27 juni 2022 om 10:51

De kansen zijn niet groter geworden, met de succesvolle rentree van Flipper.

Alucard 27 juni 2022 om 11:09

PCS heeft Flip zojuist van de startlijst gehaald, voor wat het waard is…

Speedy Mark 27 juni 2022 om 11:13

Lefevere kennende kiest hij gewoon voor de toekomst met het oog op volgend jaar. Jakobsen dus. Cav kan het wel vergeten.

Diskob 27 juni 2022 om 11:14

Sport is entertainment. Met die Netflix-documentaire is Cavendish meenemen natuurlijk onbetaalbare promotie voor de sponsors. De onderlinge concurrentie tussen ploegmaats is wat “Drive to survive” net zo boeiend maakt dus dat is bijna een extra reden om hem mee te nemen. :-) Zou een goeie verhaallijn zijn, hoe het ook uitdraait.

Koers 27 juni 2022 om 11:58

Voor de docu is dat idd mooi. Cavendish voor het record en Jakobsen na zijn bijna-doodervaring op jacht naar zijn grootste zege. Gooi er wat beelden bij van die valpartij en wat bedscenes en de mislukte parijsetappe van Cav en je hebt meteen 2 knapen die je het wel gunt.

betonmolen 27 juni 2022 om 11:20

Las net dat alaphilippe niet gaat dus er is een plekje vrij voor cav

jappe666 27 juni 2022 om 11:33

Er zijn amper sprintetappes, en zowel Lotto-Soudal als Bike-Exchange zijn voor de volle 100% gebouwd rondom hun sprinter, dus die rijden sowieso een hele dag op kop. Alpecin zal ook volop meewerken en Trek zal ook vol rijden voor Pedersen in zijn thuisland (en om te mikken op geel). Dan hier en daar nog een mannetje van de andere sprinters en dan komt het sowieso wel tot een sprint. Ik zou dan ook durven gokken en Tim Declercq thuis laten en Cav meenemen.

jappe666 27 juni 2022 om 11:39

Volgens Het Nieuwsblad zouden zowel Alaphilippe als Cavendish niet geselecteerd zijn trouwens.

Diskob 27 juni 2022 om 11:42

Waarom Devenyns nog meenemen als Alaphilippe niet rijdt? Laat die twee samen de Vuelta rijden en stel Cav op in de Tour, zou ik zeggen.

Gebruikersnaam 27 juni 2022 om 11:56

Denk dat Quickstep er iets beter voor kan zorgen dat Jakobsen en Cavendish niet te veel in elkaars weg rijden, in tegenstelling tot het geknoei van Alpecin met Merlier/Philipsen, waar het 90% van de tijd mis loopt.

Maar het is net een Tour waar er niet al te veel sprintmogelijkheden zullen zijn, dus ’t is misschien net het verkeerde jaar om zoiets te proberen. Als er 7 of 8 sprints aankomen, dan kan je er wel een stuk of 3 aan Cav geven, maar nu….

Al kan je dat ook anders interpreteren, want Jakobsen heeft dit jaar getoond dat hij (iets te) snel overboord gaat als de koers hard wordt en als dat ook hier gebeurt, op die zeldzame momenten dat er dan toch wordt gesprint, dan is ’t mogelijk wel handig om Cavendish als alternatief te hebben.

jappe666 27 juni 2022 om 12:01

Elk een leadout van 3 mannetjes zou ook wel lachen zijn, en elk dan langs een kant van de weg.

Koers 27 juni 2022 om 11:59

Mee, en verplicht aan de andere kant van peleton (tov Jakobsen) fietsen tot aan de sprint.

LeDouche 27 juni 2022 om 13:04

Moet uiteraard mee in de Tour. Zeker nu. Op naar het record.

KnightBiker 27 juni 2022 om 13:11

Cavendish heeft ineens een extra voordeel om toch mee te nemen: in deze vorm kan hij kennelijk een redelijk lastig parcours aan. (Alleen, komt hij dan WVA MVDP tegen) Jakobsen en klimmen daarentegen is als vuur en water op dit moment. Met het uitvallen van Allaphilipe en Asgreen is er ruimte en hebben Jakobsen en Cavendish niet 100 procent hetzelfde profiel.

Pietspeed 27 juni 2022 om 13:35

Tsja, als het nu zoveel beter gaat dan vorig jaar, dan staat Cav garant voor zeker weer 4 etappes. Gewoon meenemen, en de motor met Sir Bradley continue ernaast: “Mark looks he’s feeling well, let’s ask. Mark will you win today”?

Net binnen

Populair

Materiaalzone