‘Carapaz reed in Etten-Leur zonder toestemming van zijn ploeg’

vrijdag 23 augustus 2019 om 13:07
‘Carapaz reed in Etten-Leur zonder toestemming van zijn ploeg’

foto: WielerFlits

Gisteren werd bekend dat Richard Carapaz niet zal deelnemen aan de Vuelta a España. De Giro-winnaar heeft nog teveel last van de gevolgen van een valpartij in het wielercriterium van Etten-Leur. Volgens El Periodico was zijn werkgever Movistar verbaasd, aangezien de ploeg helemaal niet wist dat de Ecuadoraan in Nederland was.


De 26-jarige Carapaz reed vorige week nog naar een derde plaats in de Ronde van Burgos. De klimmer zou die zaterdag meteen doorvliegen naar zijn uitvalsbasis in Pamplona, om daar enkele dagen te trainen met het oog op de Vuelta. Dat was tenminste de uitleg die Carapaz gaf aan zijn ploeg.

Maar volgens de Spaanse krant El Periodico vloog de renner linea recta door naar Amsterdam, om één dag later deel te nemen aan het wielercriterium in Etten-Leur. Het verhaal is verder bekend: Carapaz kwam ten val in het Brabantse plaatsje, waardoor hij een gekneusde rechterschouder en meerdere blauwe plekken opliep.

Organisatie Etten-Leur: “Carapaz zei dat het wel meeviel”
Movistar probeerde de Zuid-Amerikaan nog op te lappen, maar Carapaz bleek uiteindelijk toch niet fit genoeg om te starten. En dat terwijl de renner vlak na zijn valpartij nog behoorlijk opgewekt was. “We maakten ons een beetje zorgen, maar Carapaz gaf meerdere keren aan dat het wel meeviel met de pijn.”

Aan het woord is Peter Tunissen, die betrokken is bij de organisatie van het criterium in Etten-Leur. “Hij was juist behoorlijk opgewekt.” Zijn collega André Schrauwen vult aan. “Dit verbaast me echt. Ik heb ruim een uur met hem in de auto gezeten en toen leek er weinig aan de hand.”

Hij zei nog dat hij de volgende dag gewoon op de fiets zou stappen en weer ging trainen voor de Vuelta. Hij bleef zeggen dat het wel meeviel”, zo vertelt hij in gesprek met BN DeStem. Carapaz lijkt zijn laatste koers voor Movistar al te hebben gereden, aangezien hij op weg is naar het Britse Team Ineos.

Dit artikel delen:

38 Reacties

vincenzo 23 augustus 2019 om 13:11

Er lijkt dus nog een reden dat Carapaz uit de Vuelta is gehouden. Of is dat de enige reden?

Chris Van Uden 23 augustus 2019 om 13:14

Het lijkt er inderdaad op dat het negeren van stalorders de reden is dat hij niet start.

shyguy 24 augustus 2019 om 08:47

Het begint idd sterk op een optelsom te lijken.
Dat was het “excuus” wat ze nodig hadden.

Fuubs 23 augustus 2019 om 13:19

Zijn team heeft geen inzage in zijn whereabouts?

west 23 augustus 2019 om 13:20

Als ie niet zegt dat het wel meevalt hadden ze bij Movistar zeker te horen gekregen wat die stiekemert aan het doen was.

Scibby 23 augustus 2019 om 13:20

Vraag ik me meteen af, stel dat hij net dan een doping controle had moeten hebben. Zou hij hebben doorgegeven dat hij in Pamplona zit of in Amsterdam?
Maar ik snap het wel, wie is nou niet ooit in zijn leven stiekem naar Etten-Leur gegaan? :P

Seb Doet er niet Toe 23 augustus 2019 om 13:35

Etten-Leur is het niet, maar Sauna Diana zit om de hoek ;-))

koos verrek 23 augustus 2019 om 13:37

was daar te zien of te doen of zo??

west 23 augustus 2019 om 13:45

Allebei

koos verrek 23 augustus 2019 om 14:00

Is ’t ie daar bij de meisies gewoon?? Jonges k snap het niet

Poeksel 23 augustus 2019 om 14:06

Kijktip voor Koos: https://www.youtube.com/watch?v=TGRY5ESooQI

john 23 augustus 2019 om 14:18

Seb doet er niet toe : Daar was het alleen in de TVM periode druk

FritsvanHoefelen 23 augustus 2019 om 13:24

Ik vraag me serieus af of het nog wel van deze tijd is met de criteriums midden in het seizoen. Renners krijgen een fatsoenlijk salaris, dus daar hoeft het niet meer voor. Ploegen zijn de dupe.

ONCE 23 augustus 2019 om 15:11

20k voor paar rondjes om de kerk. Is toch lekker meegenomen

hophop 23 augustus 2019 om 13:36

Het is nu dus duidelijk waarom "het wel meeviel "en hij zsm naar schiphol wilde. Vraag me nu overigens wel af welke makelaar hier bemiddeld heeft????
Hoop niet dat dit gevolgen gaat hebben voor "onze "criteriums maar vrees indirect van wel !!
Maar Etten-Leur is op de Europese kaart gezet !!!

koos verrek 23 augustus 2019 om 13:38

E teleurstelling, sjonge jonge wat een sukkel

Fast Freddy 23 augustus 2019 om 14:37

E?

hjjanssen1973 23 augustus 2019 om 14:26

Dit is natuurlijk onacceptabel van Carapaz. Daarnaast valt ie ook nog eens, maar dat speelt volgens mij geen rol. Wat loei gevaarlijk is voor zijn ploeg, is dat zijn whereabouts anders waren dan hij had gezegd, waarbij controles ontweken kunnen zijn en dus ook onreglementaire dingen gebeurd kunnen zijn. Dat risico kan Movistar natuurlijk niet nemen, dus exit Carapaz. Grote sukkel is het.

BenderBeach 23 augustus 2019 om 15:49

In dit geval was gemakkelijk aan te tonen waar hij was… maar snap wel dat het regeltechnisch een probleem is, ik snap alleen niet dat dat zo is als overduidelijk is waar je bent. Ik bedoel hij heeft zich niet verstopt ofzo.

Fast Freddy 23 augustus 2019 om 14:39

Wie zegt dat hij zijn whereabouts niet correct heeft ingevuld??

josi 23 augustus 2019 om 14:56

hjjanssen1973 heeft daar blijkbaar inzage in.

Fast Freddy 23 augustus 2019 om 15:00

Ah! Zo.

TheBFG 23 augustus 2019 om 23:12

Dan zal dat inderdaad wel zo zijn

hjjanssen1973 23 augustus 2019 om 15:17

Ah OK, dat zou ook kunnen ja, dan heeft ie alleen tegen zijn ploeg gelogen.

BenderBeach 23 augustus 2019 om 21:36

Stond toch overal allang aangekondigd dat ie naar Etten-Leur kwam… Stond zelfs hier op Wielerflits, moeten ze bij Movistar maar vaker hier inloggen :P

Tripodboom 23 augustus 2019 om 15:20

Gevalletje Rasmussen.

A.M.M. Jonkers 23 augustus 2019 om 15:25

Ach, Carapaz gaat naar de ploeg die in een zeer nabij verleden (ja inderdaad, ik bedoel die oplichters van SKY) bekend stond om allerlei doofpotaffaires. Sir David Brailsford is samen met o.a. Froome 1 van de grote charlatans in het wielrennen……. Pakketjes die niet getraceerd kunnen worden, het misbruik van puffertjes etc. etc.. Sky beter bekend als de Firma List & Bedrog…….

Scott Sunderland 23 augustus 2019 om 15:37

Rare situatie. Begrijpelijk dat de ploeg niet blij is hiermee. Focus op 2020 dan maar. Zou me niet verbazen als hij voor INEOS zijn Giro titel moet verdedigen en Thomas / Bernal weer naar de Tour.

VerstandOpNul 23 augustus 2019 om 15:52

Wat een loser..
Tevens winnaar van een van de slechtste giro’s ooit..

Tinus 23 augustus 2019 om 19:46

Dit is dus je reinste lulkoek. De man heeft een Giro gewonnen, één van de 3 grootste rittenkoersen omdat hij en niemand anders over 3 weken wielrennen de snelste was. Wie meefietste doet nagenoeg niet ter zake. Talloze renners willen daar winnen. Bovendien heb je geen idee hoe andere renners daar zouden hebben gepresteerd als ze mee hadden gedaan .

Scott Sunderland 23 augustus 2019 om 17:02

“Etten-Leur??” zei men in Spanje.

Toen het leger van Napoleon viel in Waterloo dacht men iets dergelijks : “Waterloo??”

Polleke 23 augustus 2019 om 17:16

Movistar treft evenveel schuld… ze weten ten allen tijden waar hun renners uithangen, via trainings-gegevens, verplichte ADAMS (whereabouts) waar de ploeg inzage in heeft, en allerlei sociale media (strava, etc…) Nu uit de lucht vallen is kolder of grote slordigheid van hun kant..,

Hiddenz1 23 augustus 2019 om 18:05

Daarnaast was al 10 dagen voor Etten Leur door de organisatie gemeld dat hij zou deelnemen. Overigens wordt in het stuk ook niet vermeld of toestemming vragen beleid is bij Mobistar.

BW52 23 augustus 2019 om 17:23

Zeer Dom anders een wat legere bankrekening. Lijkt me ook voor het geld te verkassen

kleomantre 23 augustus 2019 om 17:27

Kan iemand zich nog herinneren dat-ie vorig jaar de ronde van Asturie won, vlak daarna vierde werd in de Giro en ergens in een interview blij was dat-ie het zo goed had gedaan omdat hij knieklachten had na Asturias. Daarvoor en daarna in hele seizoen nergens opvallend gereden en nergens bevestiging dat-ie zo goed kon zijn. Dat geeft met deze info erbij toch te denken.

Tinus 23 augustus 2019 om 19:50

Wat is het verband dan tussen stiekem cashen in een kermiskoers en de voor betreffende persoon kennelijk onverwachte doorbraak?

Merlinappa 23 augustus 2019 om 21:04

Hij heeft natuurlijk doping gebruikt om in Etten-Leur te kunnen cashen. Lijkt me logisch.

kleomantre 24 augustus 2019 om 12:47

Meer dat zijn gangen wat ondoorgrondelijk zijn en daar ligt vals spel met zijn opvallende palmares wel op de loer. Ik zie iig niet echt een weg der gelijkmatigheid in zn prestaties.