Burgemeester Parijs akkoord met verbouwplannen Champs-Élysées

dinsdag 12 januari 2021 om 13:58
Burgemeester Parijs akkoord met verbouwplannen Champs-Élysées

foto: Cor Vos

De Champs-Élysées gaat waarschijnlijk op de schop. Anne Hidalgo, de burgemeester van Parijs, schaart zich achter een miljoeneninvestering om de bekendste straat van de Franse hoofdstad te transformeren in een autoluwe ‘tuin’. De gevolgen voor de traditionele Tour de France-finish zijn nog niet bekend.

Het duurt nog even voordat de 1,9 kilometer lange Avenue des Champs-Élysées verbouwd gaat worden. Het idee is om na 2024, als Parijs de Olympische Zomerspelen organiseert, te beginnen. Voor het project wordt ongeveer 250 miljoen euro uitgetrokken. Daarmee moet meer ruimte gecreëerd worden voor wandelaars, fietsers en groen.

“Het is een plan van een comité van lokale bedrijven dat er al sinds 2018 ligt, waar Hidalgo zich nu met één zin positief over heeft uitgelaten”, geeft NOS-correspondent Frank Renout aan. Bovendien moet de gemeenteraad van Parijs nog akkoord gaan met de verbouwplannen.

Wat voor gevolgen een eventuele verbouwde Champs-Élysées heeft voor de Tour de France, is nog niet bekend. De slotetappe van de grootste wielerwedstrijd ter wereld finisht traditioneel met een sprintetappe in Parijs. Afgelopen jaar was Sam Bennett er de snelste, Tadej Pogačar werd er gehuldigd als eindwinnaar van de Tour.

Er wordt jaarlijks gesprint op de Champs-Élysées – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

21 Reacties

Bassie55k 12 januari 2021 om 14:28

“Meer ruimte voor fietsers.”

Verweggistan 12 januari 2021 om 14:53

Een veldrit op het einde :) Kansen voor Wout op Tourwinst :)

PietFriet 12 januari 2021 om 15:19

Ik ben benieuwd waar ze het verkeer willen laten. Het is niet dat de mensen opeens verdwijnen.

stoemper 12 januari 2021 om 16:43

Je haalt de termen “mensen” en “auto’s” door elkaar

Derierre de la course 12 januari 2021 om 21:00

Ze maken volgens mij juist ruimte voor de mensen.

Groetjesaandevoetjes 12 januari 2021 om 22:15

@PietFriet – je zal het niet geloven, maar zelfs in Nederland hadden we in de jaren 60/70 giga veel autowegen door de Nederlandse steden lopen en die hebben we uiteindelijk grotendeels weer afgebroken om er fiets en wandel ruimte van te maken (recentelijk is de singel in Utrecht weer rond gemaakt, terwijl daar vroeger een grote autoweg liep). Auto’s zijn niet de enige gebruikers van publieke ruimte in de binnenstad en uit onderzoek blijkt dat steden met een betere verdeling van deze ruimte uiteindelijk gelukkigere bewoners heeft. Bovendien zorgen meer autowegen voor dat er meer auto’s bijkomen en minder autowegen dat er minder auto’s bijkomen (wet van geinduceerde en verminderde vraag).

HoofdIsVrij 12 januari 2021 om 15:26

Tijd om die gare laatste sprintetappe sowieso te schrappen.

rogierb 12 januari 2021 om 21:08

Inderdaad.

Michelangelo 12 januari 2021 om 15:37

Een tijdrit door het park, met trappen en balkjes. Spanning tot het eind van de TdF.

Voor mij persoonlijk veel leuker dan die wandeletappe met massasprint. Zelfs als ze de trappen en balkjes eruit zouden laten.

VespavanBern 12 januari 2021 om 15:39

Zou toch wel spijtig zijn als de klassieke tour finish zou verdwijnen… de romantiek erom heen spreekt mij wel aan. Vooral de huldiging na afloop, dat er in een andere straat word afgesprint maakt me niet uit…

KnightBiker 12 januari 2021 om 15:43

Ik hoop dat het sprinten op de keitjes blijft, het is intussen ook nationaal erfgoed en gaat al jaren wereldwijd als reclame op de TV, er zal dus wel iets gelijkwaardigs uit komen. (het parcours mag wel wat lastiger worden wat mij betreft.)

Michelangelo 12 januari 2021 om 15:53

Nationaal erfgoed… in de tijd van Lemond en Fignon was de laatste dag een tijdrit. Als ik 1 aankomst kan herinneren van de laatste decennia was het wel deze.

Overigens kan ik de sprint op de champs elysees best pruimen, en de huldiging is prachtig. Maar het geslenter daarheen een stuk minder. Dan geeft een tijdrit op de laatste dag in ieder geval spanning tot het eind.

S'mon 12 januari 2021 om 16:21

Maak er desnoods een etappe van waar het tot de laatste 10 kilometer spannend blijft of het de vluchters gaan worden, of de sprintersploegen toch nog vol gaan rijden. Maar de sprint is ondertussen wel een sprint die iedere sprinter wil winnen.

Derierre de la course 12 januari 2021 om 21:03

Er blijft echt wel een promenade liggen dus er kan vast gewoon gesprint worden. Het lijkt me sterk dat er zelfs geen plaats meer is voor een heen- en terugweg. Heb je wel eens gezien hoe breed het daar is. Als er voor 3/4 park komt is er zelfs nog plaats voor een 2-baans weg heen en terug.

Brigand 12 januari 2021 om 16:36

Misschien een opportuniteit om de Tour wederom te laten eindigen op de wielerbaan / vélodrome de Vincennes ( thans vélodrome Jacques Anquetil genaamd ) , alwaar Eddy Merckx tot vijfmaal toe de Tour zegevierend beëindigde .

jappe666 12 januari 2021 om 17:13

In de voormiddag een tijdrit, in de vooravond een gebalde sprintersetappe (enkel het stuk Champs-Elysées met het eerste rondje als soort van defilé). Spanning tot het einde, erkenning voor de (ploeg van de) winnaar en mooie, traditionale apotheose zonder gegaap vooraf. Iedereen tevreden.

Pizzi 12 januari 2021 om 23:51

Dit wilde ik ook typen. Een praktisch bezwaar: de dagplanning als je de dag ervoor nog bijvoorbeeld in de Alpen zit.

girardengo 12 januari 2021 om 17:44

Misschien moeten ze eens af van dat per se aankomen met een criterium in Parijs op het eind van een nietszeggende etappe. Daarmee creëer je ruimte om over een spannende slotetappe na te denken: een tijdrit of een bergrit. Vorig jaar zou de tijdrit al een mooi einde zijn geweest. De Tour kan overal in Frankrijk eindigen. In Parijs aankomen zou dan via een tijdrit kunnen gebeuren. Dan zijn we van die vervelende etappe af.

Wradley Biggins 12 januari 2021 om 19:42

Maar we kunnen het spreekwoord “Parijs is nog ver” niet elk jaar aanpassen.

Arie den Blanken 12 januari 2021 om 21:26

Helemaal mee eens. Nog mooier is een slotetappe van 50 à 60 km waarbij de renners een voor een starten op basis van algemeen klassement. De gele trui drager eerst, de tweede in het AK daarna op de tijdsachterstand die hij heeft in het AK. enz. Wie dan het eerst aan de meet komt wint de Tour. En uiteraard daarachter de rest van de uitslag. Alle renners die meer dan een uur achterstaan mogen als toeristengroep gezamenlijk naar de arrivee rijden en de Tour als uitgereden beschouwen..

jappe666 13 januari 2021 om 01:21

Of doe eens gek en draai de volgorde om: Start van de Tour met een sprint-criterium op de Champs-Elysées, wordt het nóg prestigieuzer voor de sprinters met een gele trui als bijkomende motivatie. Nadeel is natuurlijk dat het voor de sprinters dan een stuk minder aantrekkelijk wordt om te proberen de bergen te overleven.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair