Britten ontkennen Tramadol-verhaal van Tiernan-Locke

zaterdag 15 oktober 2016 om 09:52
Britten ontkennen Tramadol-verhaal van Tiernan-Locke

Foto: Sirotti

Volgens de Britse renners Luke Rowe en Stephen Cummings zijn de uitspraken van Jonathan Tiernan-Locke over het gebruik van Tramadol tijdens het WK van 2012 niet waar. Dat zeggen ze tegenover Cyclingnews.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Peter Sagan, Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.
Tiernan-Locke claimde recent dat de renners in de Britse WK-ploeg de controversiële pijnstiller kregen aangeboden. “Maar het voelde voor mij niet goed”, stelde hij. “Ik dacht: ik heb geen pijn, waarom zou ik dan een pijnstiller gebruiken? Maar het werd gewoon aangeboden.”

Rowe en Cummings ontkennen echter dat verhaal. Beide renners zaten ook in de WK-ploeg. “Ik was verrast toen ik erover hoorde”, aldus Cummings. “Het is allereerst nooit gebeurd, en bovendien staat Tramadol niet op de dopinglijst. Ik kan met zekerheid zeggen dat we het niet aangeboden kregen. Ik was daar aanwezig.”

Rowe gaat een stapje verder en wijst naar de reputatie van Tiernan-Locke, die een tweejarige dopingschorsing achter de rug heeft. “Het is geen verrassing dat iemand zoals hij zoiets zegt. Tiernan-Locke is duidelijk nog steeds verbitterd en komt dan met zo’n statement. Ik heb geen Tramadol aangeboden gekregen in die wedstrijd.”

De laatste jaren zijn er regelmatig vragen gesteld over Tramadol. Er gaan al lang geluiden op om de krachtige, morfine-achtige pijnstiller te verbieden. Zo zou het middel mogelijk concentratieproblemen veroorzaken en daarom de oorzaak zijn van veel valpartijen in het peloton. Tramadol staat voorlopig echter niet op de dopinglijst.

Dit artikel delen:

14 Reacties

ikbenprocycling 15 oktober 2016 om 10:02

ik gebruik dopingberichten als performance enhancing slaapmiddel, so what ?

Spruch 15 oktober 2016 om 10:14

Als dit een goede vertaling is, dan zegt Rowe dat hij het niet heeft gekregen. Hij zegt niks over het aangeboden krijgen. En daarnaast zegt dit niks over of Tiernan-Locke het wel heeft aangeboden gekregen vanuit de ploeg. In het epo-tijdperk ging het ook gelaagd als ik het goed begrepen heb. Knechten die het eerste stuk moesten doen kregen niks, de volgende knechten een beetje meee en de kopmannen het meest. Kan bij Tramadol hetzelfde werken.

LaFlorecita 15 oktober 2016 om 10:16

Haha, deze reacties spreken wel boekdelen. Cummings wijst erop dat Tramadol geen verboden middel is (maar ontkent wel het aangeboden te hebben gekregen) en Rowe geeft Tiernan-Locke nog even een trap na ;)

Wheely 15 oktober 2016 om 10:22

Wat is eigenlijk de reden dat er Tramadol wordt genomen, door de pijn heen kunnen fietsen?

Dekker 15 oktober 2016 om 10:23

“Het is geen verrassing dat iemand zoals hij zoiets zegt. Tiernan-Locke is duidelijk nog steeds verbitterd en komt dan met zo’n statement. Ik heb geen Tramadol gekregen in die wedstrijd.”

Toch neem ik de uitspraken van een ex-zondaar meer serieus omdat Tiernan-Locke niets te verliezen heeft, heeft er ook geen extra baat bij de ploeg te beschadigen. Rowe en Cummings hebben echter wel degelijk een belang bij ontkennen. En dat ontkennen neem ik dan weer totaal niet serieus, dat hebben we natuurlijk van iedereen gehoord, tot ze tegen de lamp liepen.

Romāns Vainšteins 15 oktober 2016 om 10:24

Niet heel erg sterke teksten van de heren Rowe en Stannard, oh well…

Spruch 15 oktober 2016 om 10:32

Overigens dekt de kop nu niet de lading. Het lijkt alsof de Britse ploeg ontkent, maar dat is niet het geval. Het gaat hier om getuigenissen van individuele renners en over hun ervaringen binnen de Britse ploeg. Dat zegt dus niks over de Britse ploeg of de ervaringen van Tiernan-Locke binnen deze ploeg.

wielrenner 15 oktober 2016 om 10:46

Ach er zijn momenteel genoeg renners die “gewone” pijnstillers zoals paracetamol gebruiken in de koers. Tramadol is natuurlijk wel wat anders.

raleigh 15 oktober 2016 om 11:09

……wie hebben in het verleden nog ontkent doping te hebben gebruikt, terwijl ze nog actief aan het fietsen waren.

Voor mij is de wetenschappelijke Britse benadering van het wielrennen niet meer dan een grote ‘cover-up’ voor een massaal dopingprogramma!

ShortsNL 15 oktober 2016 om 11:46

@ Wheely

http://inrng.com/2014/04/tramadol/

girardengo 15 oktober 2016 om 11:53

Was Tiernan-Locke in Valkenburg niet de kopman van de Britse ploeg? Kan hebben geleid tot een andere behandeling…

klootje kriekeljon 15 oktober 2016 om 12:02

Hmm de bekende geloof geen dopinggebruiker-verdediging. Sterk.

Wheely 15 oktober 2016 om 12:51

@ShortsNL
Dank!