Brandon McNulty gelooft nog in Tourzege Pogacar: “Hij zal het zeker proberen”

zaterdag 16 juli 2022 om 09:37
Brandon McNulty gelooft nog in Tourzege Pogacar: “Hij zal het zeker proberen”

McNulty (rechts) naast zijn kopman - foto: Cor Vos

Brandon McNulty is een van de luitenanten van Tadej Pogacar in deze Tour de France. De renner van UAE Emirates is nog steeds optimistisch over een mogelijke Tourzege van zijn kopman. “Er gaan zeker nog kansen komen, hij gaat het in ieder geval sowieso proberen.”

De Amerikaan kwam voor de microfoon van CyclingNews terug op de elfde etappe van de Tour de France, waar Pogacar zijn gele trui verloor. “We baalden en Tadej was duidelijk ook teleurgesteld, maar er was geen negatieve energie of iets dergelijks. We houden dezelfde instelling en dezelfde mentaliteit.”

“Het is klote om de trui te verliezen, we hadden hem natuurlijk graag gehouden. Het is niet leuk om twee minuten achter te staan, maar het is ook leuk om de koers niet te hoeven controleren. De etappes van dit weekend gingen een zware opdracht zijn voor ons.”

UAE Emirates kent behoorlijk wat pech deze Ronde van Frankrijk. Zowel Vegard Stake Laengen als George Bennett moesten de Tour verlaten met corona, maar ook Rafael Majka kampte met een coronabesmetting. “Er is een beetje meer druk op de klimmers zoals ik, Majka en Soler”, zei McNulty daarover.

Over de gele trui terugnemen: “Ik weet dat hij het zal proberen” 
De jonge renner is nog steeds hoopvol op een positief einde in deze Tour. “We zitten nu in een andere positie, maar we zijn nog steeds hier om te vechten. Terugkomen van zo’n achterstand is heel wat werk, denk ik. Maar we zijn er allemaal klaar voor. Er zijn zeker kansen voor Pogacar om terug te komen. Ik weet zeker dat hij het zal proberen.”

Zijn kopman prikte in de etappe naar Alpe d’Huez al tweemaal, maar kreeg zijn concurrent en geletruidrager Jonas Vingegaard niet uit het wiel. “Ik denk dat hij echt wilde zien of hij goede benen had, gewoon om er mentaal zeker van te zijn dat hij weer was waar hij moest zijn.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

vevie 16 juli 2022 om 09:54

Hij gaat het sowieso proberen. Voor- of tegenstander van The Terminator: dat is wel mooi aan deze gozer. Hij is wel een echte aanvaller en zal eerder strijdend ten onder willen gaan, dan zomaar genoegen nemen met het podium. Dat siert hem zeker.

0
Baukema Tomoulin 16 juli 2022 om 10:01

Pogacar is uiteraard fantastisch, maar ik had ook zonder pech in de ploeg UAE wel meer van McNulty en de rest van de ploeg verwacht. Ook tactisch is UAE niet zo volwassen gebleken. Deze tour blijkt een leerschool dat 1 mega kopman met 'ok maar niet uitzonderlijke ondersteuning' + 'tactisch onvermogen' niet automatisch leidt tot een 3de tourzege. De renners bij TJV lijken veel volwassener alle beslissing in koers te nemen

0
Murcia 16 juli 2022 om 10:06

Juist McNulty valt mij hier tegen, Soler rijdt op het niveau wat hij ook bij de Movi’s had en Majka maakt er met besmetting het beste van. Brandon heeft wat mij betreft het minste hier geleverd en het is niet de eerste keer dat de motor sputtert als het echt ergens om gaat qua klassement voor de kopman. Ik heb het idee dat Pogacar een inzinking als op de Granon krijgt door het besef dat zijn ploeg niet bepaald zekerheid kan bieden in de ondersteuning en daardoor veel te veel zelf wil en moet opknappen.

0
Krist The Vanma 16 juli 2022 om 10:33

Tja, ik vind McNulty niet slecht rijden hoor, maar op sommige dagen lijkt hij het helemaal af te laten weten. Ook Kuss heeft dit wel vaker voor. Iets Amerikaans?

0
Landeirovic 16 juli 2022 om 10:11

Wat ik me nog afvraag, Vingegaard heeft nooit bewezen 3 weken top te zijn. Aan vingegaard om dit te tonen. Anderzijds denk ik dat hij te vroeg gepiekt heeft. Vingegaard was in de Dauphine al enorm sterk en ik denk dat hij het in de Pyereneeën wel eens heel zwaar zou kunnen krijgen reken daarbij de onervaren druk van de gele trui te moeten dragen… zal hij 2:22 verliezen in de bergen? Ik denk dat pogacar het verschil tot de tijdrit zal terugbrengen tot 45 seconden á 1:10

0
S'mon 16 juli 2022 om 10:17

Vingegaard eindigde vorig jaar nog tweede in de Tour, dan kan hij wel 3 weken op een hoog niveau rijden. Plus diezelfde Tour reed hij naar een derde plek in de voorlaatste etappe (een tijdrit).

0
Murcia 16 juli 2022 om 10:19

Vorig jaar was hij best goed in drie weken als je in aanmerking neemt dat hij begon als hulpje van Roglic. Hij leek eigenlijk in de derde week op zijn best te zijn. De druk van de gele trui is nieuw en het effect moeten we afwachten. Maar 1 ding is wel anders dan hiervoor, hij weet nu dat Pogacar kloppen niet onmogelijk is en dat kan alleen maar goed zijn voor het zelfvertrouwen. De hitte en het feit dat hij een pluimgewicht is zullen hem bergop extra van dienst zijn maar het belangrijkste is dat er een echte strijd is. Vorig jaar was de Tour veel te vroeg beslist.

0
Landeirovic 16 juli 2022 om 10:22

In de tijdrit stond Pogacar 5 minuten voor. Hij ging totaal niet voluit want als je risico’s neemt en valt kon hij zomaar de tour nog verliezen. Vingegaard moest voluit om Carapaz voor te blijven. Pogacar werd ie zonder voluit te gaan en gewoon relaxt zijn itt af te werken. Maar als we kijken dit jaar hoeveel Vingegaard verloor in Tirreno en in de 1e tijdrit deze Tour op Pogacar wetende dat het nu 40km is met paar mooie hellingen let maar op dat Pogacar full gass zal gaan.

0
Landeirovic 16 juli 2022 om 10:25

@Murcia, dat klopt ja! Maar toen was Vingegaard in de Dauphine bijvoorbeeld niet al zo heel sterk he! Ik hoop voor hem dat zijn piek niet te vroeg lag dit jaar. Maar van de Dauphine tot de 23e op zo een hoog niveau presteren wil ik nog wel eens zien. Het is totaal nieuw voor hem dus een uitdaging. Rekening houden dat hij wat tijd kan verliezen is niet zo een vreemde gedachte toch? Met Pogacar ben je nooit klaar…

0
xistnc 16 juli 2022 om 10:33

Ik snap dat je UAE en jezelf moed probeert in te praten en strohalmen zoekt, maar voor Pogacar geldt in principe hetzelfde. Bij zijn eerste Tourzege heeft hij drie weken lang kunnen volgen. Omdat hij wat achterstand had opgelopen en omdat niemand hem als het grootste gevaar zag kon hij een paar momenten uitkiezen om zijn ding te doen.

Vorig jaar kreeg hij zijn tweede Tourzege min of meer in de schoot geworpen door Opi, Omi en Sonny. Vingegaard was als knecht van Roglic aan de Tour begonnen en op die manier al op minuten achterstand terecht gekomen, voordat hij opeens de belangrijkste overgebleven uitdager bleek.

Ook voor Pogacar is dit de eerste Tour waarin hij drie weken aan de bak moet – althans, zo ziet het er op dit moment uit.

0
S'mon 16 juli 2022 om 12:14

@Landeirovic, met zijn derde plaats in de tijdrit doelde ik op het feit dat hij na drie weken nog steeds top kan zijn. :)

0
fransestinkkaas 16 juli 2022 om 10:54

Het lastige voor Pogacar lijkt mij dat hij nog steeds als de te kloppen man gezien wordt, terwijl hij dat niet meer is. Waar een Vingegaard en Thomas nog bijna meer een underdogpositie hebben dan Pogacar, terwijl zij hoger staan in het klassement. Hetzelfde als wat Bernal een aantal jaar terug had. Iedereen kijkt naar hem.

0
Alfons Haavers 16 juli 2022 om 12:58

McNutty, damn good police.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone