Brailsford: “Iedereen moet hopen dat Dumoulin terugkeert met een lach”

donderdag 4 februari 2021 om 11:39
Brailsford: “Iedereen moet hopen dat Dumoulin terugkeert met een lach”

foto: Cor Vos

Dave Brailsford hoopt dat Tom Dumoulin snel terugkeert in het peloton. De ploegbaas van INEOS Grenadiers streed afgelopen zomer nog met zijn ploeg tégen Dumoulin in de Tour de France, maar nu is de renner van Jumbo-Visma tijdelijk gestopt. “Iedereen in het wielrennen moet hopen dat hij op een dag terugkeert in het peloton, met een lach op zijn gezicht”, zei Brailsford in een online persconferentie.

Met Dumoulin valt een rivaal weg voor de Tour, maar Brailsford wil dat niet zo zeggen. “Het gaat hier niet om Tom Dumoulin de renner of Tom Dumoulin de rivaal, maar om Tom Dumoulin de mens”, geeft hij aan. “Om te kunnen presteren, moet het goed zitten tussen de oren en ik hoop dat hij zijn evenwicht terugvindt.”

In dat licht kijkt Brailsford ook naar Egan Bernal, die moeilijke maanden achter de rug heeft na zijn opgave in de voorbije Tour. “Hoewel hij nog zeer jong is en al veel heeft bereikt, wil ik weer de oude Egan zien. Wat mij het hardst opviel toen Egan voor het eerst kwam koersen in Europa, was niet zijn enorm talent, maar de voortdurende lach op zijn gezicht. Hij viel aan en won, maar telkens met de glimlach: a smiling assassin. Het voorbije seizoen zag ik die lach te weinig.”

Wout van Aert
INEOS Grenadiers was afgelopen winter ook in gesprek met Wout van Aert, om hem na 2021 over te nemen. De ploegmanager erkent dat er gesproken is. “Als een renner van dat kaliber einde contract is bij zijn ploeg, zou ik een ezel zijn om er niet mee te spreken. Maar je moet zulke zaken ook door een realistische bril bekijken: Wout was blij bij de ploeg waarvoor hij reed, dus dan is het goed dat hij daar blijft. We kijken ernaar uit om hem te bestrijden”, aldus Brailsford. Van Aert verlengde uiteindelijk zijn contract bij Jumbo-Visma tot eind 2024.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

24 Reacties

Jean Dumas 4 februari 2021 om 11:48

‘We kijken er naar uit om [Wout] te bestrijden’.

Ribbedebie 4 februari 2021 om 11:57

Ben benieuwd welk bestrijdingsmiddel zal worden ingezet.

CechRepublic 4 februari 2021 om 13:12

Heb de Engelse tekst niet gezien, maar ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat dit een ongelukkige vertaling is.

skylimit 4 februari 2021 om 12:07

Hoe langer Dumoulin besluit weg te blijven des te moeilijker wordt het nog terug te keren op de fiets. Als hij met de hond wandelen (en anderen dingen) leuker vindt, dat komt de motivatie voor het wielrennen niet ten goede.
Als je in deze levensfase van je sportieve carriere er op deze manier de brui aangeeft i.p.v. dit seizoen er nog een keer alles voor te geven voor de top, dan ga je niet meer aanhaken later.

Chris Van Uden 4 februari 2021 om 12:23

Daar heb je gelijk in denk ik. Hij is nu 30, als hij een jaar zou stoppen moet hij op zijn 31e weer helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van conditie etc., en dan nog is het de vraag of hij zijn topniveau van 2017 / 2018 weer haalt. Ik ben er niet zeker van of hij dat nog kan opbrengen. Ik hoop het wel uiteraard.

Derierre de la course 4 februari 2021 om 20:02

Denk ook niet dat hij als ronderenner terug komt. Wellicht nog als tijdrijder.

vincenzo 4 februari 2021 om 12:09

Lijkt me duidelijk dat carrière Dumoulin als wegrenner over is. Mogelijk vindt hij iets anders waar hij zijn fietstalent op ontspannen manier in kwijt kan. Afwachten of Bernal zijn glimlach weer terug vindt. Dat zullen we spoedig kunnen zien.

josi 4 februari 2021 om 12:28

En dat weet je omdat jij in het hoofd van Dumoulin kunt kijken?

vincenzo 4 februari 2021 om 13:46

Kun jij ook hoor josi. Dumoulin is een open boek. En neem ook acht op wat hierboven is geschreven.

Emergo 4 februari 2021 om 14:53

@Vincenzo
Zo open was dat boek tocjh niet , zijn (al dan niet) tijdelijke afwezigheid hebben weinigen zien aankomen.

vincenzo 4 februari 2021 om 16:25

Dumoulin zelf waarschijnlijk ook niet. Maar wel was al duidelijk in de Tour en Vuelta dat er wat ernstigs aan de hand was waardoor Dumoulin niet lekker in zijn vel zat en dat hij druk en verwachtingen van anderen niet kan managen. Dat het diep zat, werd ook duidelijk in Code Geel.

SnellePelle 4 februari 2021 om 21:23

Brailsford heeft toch ook de lach op Dumo zijn gezicht gezien toen hij onbetaald verlof kreeg?

Die komt echt niet meer terug. Als je dat niet kan zien ben je te stom om uit je ogen te kijken.

2 jaar geleden zei ik al dat Dumo mentaal opgebrand was, maar niet luisteren hier.

André Hilgersom 4 februari 2021 om 12:36

Op deze manier zijn er nogal wat items te maken. Er zijn immers nogal wat mensen die Tom Dumoulin graag weer terug zien komen. Behoor daar zelf ook toe. Zou in zijn terugkeer geloven wanneer hij de laatste jaren niets anders dan gekoerst had. Even ter herinnering: Hij was net weer gaan koersen na een stilstand van 14 maanden! Na die 14 maanden gaf Tom Dumoulin aan dat hij die periode gebruikt had om na te denken en het plezier in het fietsen weer terug te vinden. Toen dacht hij nog dat dit was gelukt. Nu moet hij én wij concluderen dat het anders is. Jammer!

Gitan 4 februari 2021 om 13:53

Als je na dik een jaar zonder fietsen niet snákt naar de fiets en na een paar koersen weer toe bent aan een langdurige break, wordt een bestaan als beroepsrenner inderdaad moeilijk. En al helemaal als ronderenner die meedoet voor eindwinst in GT’s.

kelderfan 4 februari 2021 om 13:22

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat Tom Dumoulin denkt, kan ik nog mee met deze generatie kanjers. Het is natuurlijk wat, als je moet vaststellen, dat een aantal renners hem zijn gepasseerd. Ik hoop dat hij na deze Time-out weer met een glimlach op de fiets kruipt, want het is ook leuk om met een sterk team de TdF te winnen of beter deel uit te maken van het winnende team; zoals bijvoorbeeld bij voetbal.

Kelder is de Man 4 februari 2021 om 14:04

Eens Kelderfan. Als de druk die je voelt als kopman met een salaris wat daar bij hoort, nu te veel is, zal dat vast ook weer zo zijn bij een rentree. Lijkt me dat dat de grootste factor is. Dus als hij het vak an sich wel graag uitoefent, lijkt me een contract wat minder druk levert en een gedeelde rol als vrijbuiter/ hulp voor de eindoverwinning een veel betere optie. Maar ja.. ook ik kan niet in zijn hoofd kijken en hij moet het zelf uitzoeken.

tendam 4 februari 2021 om 14:21

Volgens mij gaat het niet zozeer om de druk of om de tegenstand, maar meer om de vraag: wil ik dit eigenlijk wel? Iets veel existentiëlers dus. Dat blijkt voor veel wielervolgers moeilijk te begrijpen, die vallen meteen weer terug op de teleurstelling in de Tour of op z’n salaris. Ongetwijfeld was die vraag meer naar de achtergrond gedrongen als hij afgelopen jaar de Tour had gewonnen, maar eigenlijk gaat het daar dus niet om.

Hensie 4 februari 2021 om 14:50

+1 tendam.

Veel wielerfans en wannabe profs snappen volgens mij sowieso niet dat ‘ie (voorlopig) stopt, omdat ‘wat is er nou chiller dan elke dag stukje fietsen’ en dat soort dingen. Dat er meer is in het leven dan dat, schijnt niet bij iedereen door te dringen.

Hopelijk komen ze zelf nooit in een soort van depressieve periode, burn-out, bore-out of wat dan ook wat je doet twijfelen aan (bijna) alles waar je mee bezig bent in je leven.

Kelder is de Man 4 februari 2021 om 14:54

tendam
Moet eerlijk bekennen dat ik dat ook moeilijk vind om te begrijpen. Denk dat je eerst zelf mee moet maken hoe het is om zo een turbulent leven te lijden met veel van huis, bivakkeren weken lang in een hotel, weg van gezin. Vanuit m'n zetel zou ik er voor tekenen, maar iets met gras en groener en heb ook geen gezin. Toch vraag ik me af, of het wegnemen van druk het plezier niet iets meer kan terugbrengen. Meer in de ten Dam stijl.

Wheely 4 februari 2021 om 14:01

Lachen is belangrijk inderdaad, zowel voor Tom als Egan. Dave snapt het.

Romāns Vainšteins 4 februari 2021 om 14:53

Brailsford kan vast nog wel wat goeie stuff regelen met lachgarantie ergens.

Bazzz 4 februari 2021 om 18:33

Dumoulin kan beter een ander vak kiezen. Terugkeren als renner vergt veel discipline en vechtlust, wat bij hem juist ontbreekt.
Als ploegleider zou een farce zijn, aangezien je hem dan niet heel serieus kan nemen als renner van zijn ploeg

Blackcanyon 4 februari 2021 om 19:03

Over 2 maanden het breaking nieuws dat Tom Dumoulin weggaat bij Jumbo en dat hij samen met Geraint Thomas en Tao Geoghegan Hart het kopmannendrietal gaat vormen voor Ineos Grenadiers in de Tour.

En dan komt ook naar voren dat Tom als voorwaarde had willen stellen dat Van Aert mee zou gaan, maar dat Pidcock in dat geval niet naar Ineos wilde, waardoor het met Van Aert niet doorging.

Zomaar een voorspelling. De zadels op een Pinarello zitten lekkerder dan die van Binanchi of Cervelo, en Tom had niet zo'n zin om onderdeel van de kerstreclame te zijn van Jumbo ;-)

girardengo 5 februari 2021 om 00:10

Hij lijkt nu al een hele tijd niet goed in zijn (wieler-)vel te zitten. Ik verwacht dat hij iets anders gaat doen, namelijk datgene wat hij de komende decennia wil gaan doen. Daar valt wielrennen niet onder. Wat wel, dat zullen we wel een keer horen.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair