Wout van Aert verlengt contract bij Jumbo-Visma tot eind 2024

donderdag 21 januari 2021 om 10:33
Wout van Aert verlengt contract bij Jumbo-Visma tot eind 2024

foto: Cor Vos

Wout van Aert blijft ook na 2021 voor Jumbo-Visma koersen. De Belgische kopman heeft zijn handtekening gezet onder een nieuw driejarig contract bij de Nederlandse WorldTour-ploeg. Hij tekent bij tot eind 2024. Zijn oude contract liep eind dit jaar af.

Begin 2019 maakte Van Aert de overstap van Vérandas Willems-Crélan naar Jumbo-Visma. In Nederlandse dienst groeide de inmiddels 26-jarige Belg door naar de wereldtop op de weg. In 2020 won hij onder meer Milaan-San Remo, Strade Bianche en twee etappes in de Tour de France. Daarnaast werd Van Aert tweede op het WK op de weg, het WK tijdrijden en in de Ronde van Vlaanderen.

“Ik wilde het zelf heel graag omdat ik hier echt wel een stuk beter ben geworden”, reageert Van Aert op zijn contractverlenging. “Ik denk dat iedereen heeft kunnen zien dat ik de afgelopen jaren enorme stappen vooruit heb gezet als renner. Ik was telkens in vorm op de momenten dat ik het wilde. Om echt naar iets te kunnen toewerken heb ik veel aan de ploeg te danken. De beslissing dat ik wilde bijtekenen was eigenlijk vrij snel duidelijk in mijn hoofd.”

“Natuurlijk spelen er dan ook andere dingen en heeft dat wat tijd gevraagd. De intentie was van twee kanten goed en ik had er wel vertrouwen in dat dat in orde ging komen. Ik ben heel blij dat ik in deze vertrouwde omgeving verder successen kan najagen. Hier voel ik me supergoed en de voorbije jaren hebben uitgewezen dat ik hier goed tot mijn recht kom”, zegt hij.

foto: Cor Vos

Het nieuws over de contractverlenging van Van Aert hing al in de lucht. In de eerste week van januari, tijdens de digitale nieuwjaarsreceptie van Jumbo Supermarkten, liet de financiële directeur (CFO) Ton van Veen al weten dat er bijna een akkoord is en dat er de komende dagen betreffende Van Aert goed nieuws te verwachten was.

Interesse van andere ploegen
Voor de supermarktketen wordt de Belgische markt de komende jaren steeds belangrijker, daarom is het tussentijds openbreken van het contract van de beste Belgische wielrenner commercieel gezien extreem belangrijk. Daarnaast wordt met de contractverlenging concurrent INEOS Grenadiers verslagen; de Britse ploeg voerde na de voorbije Tour meerdere gesprekken met de omgeving van Van Aert.

“Ik hoef je niet uit te leggen dat er meer interesse in me was, maar ik heb persoonlijk nooit gesprekken met een ander team gevoerd. Mijn doel was steeds om hier mijn contract open te breken”, zegt hij zelf daarover.

‘Ondersteuning Wout in voorjaar was onvoldoende’
Ook ploegbaas Richard Plugge is blij dat Van Aert blijft. “Voor ons was het belangrijk om hem te behouden. Er waren misschien ook wel andere teams in Wout geïnteresseerd, maar zijn intentie was vanaf het begin om bij te tekenen. We hebben hem geholpen in zijn ontwikkeling en daarom wil hij graag blijven. Al snel wisten we dat van elkaar. Daarna kostten de details nog wat tijd. Ik ben heel blij dat we hem hebben kunnen behouden”, zegt Plugge.

“Onze ploeg is de laatste jaren continu in ontwikkeling geweest”, voegt sportief directeur Merijn Zeeman daar aan toe. “Dat geldt ook voor de ploeg rondom Wout in het voorjaar. Ik denk dat de analyse vorig jaar was dat de ondersteuning onvoldoende was. Daar zijn we mee in ontwikkeling. Dat zal de komende jaren verder gaan. Om ook op dat vlak sterker te worden en Wout de ondersteuning te geven die hij nodig heeft.”

Trainingskamp
Momenteel is Van Aert met Jumbo-Visma op trainingskamp in Spanje. Komend weekend rijdt hij de veldritten van Hamme (X2O Trofee) en Overijse (Wereldbeker). In die laatste cross verdedigt Van Aert zijn leidende positie in de Wereldbeker. Als hij eerste of tweede wordt, verzekert hij zich van de eindzege. Een week later staat het WK veldrijden op het programma voor het multitalent.

Dit artikel delen:

162 Reacties

Dumoullema 21 januari 2021 om 10:38

Super nieuws.
Zit hij dus nog 4 jaar bij Jumbo-Visma.

rogierb 21 januari 2021 om 10:48

edit wf: tot ziens

Marik 21 januari 2021 om 21:55

Tot ziens Rogier, ik kan niet zeggen dat ik je erg zal missen. Veel te vaak lomp en ongenuanceerd.

Frank V 21 januari 2021 om 22:06

Mee eens. Vaak als een bullebak en meestal tegen dezelfde groep.

hartstikkebedankt 21 januari 2021 om 10:38

Topnieuws voor de ploeg natuurlijk!

Chris Van Uden 21 januari 2021 om 10:41

Goed voor beide partijen !

HoofdIsVrij 21 januari 2021 om 10:41

Leuk filmpje om het aan te kondigen.

S'mon 21 januari 2021 om 11:07

Ging hij nu de koffrs van Roglic brengen, die was toch niet mee?

Yeez 21 januari 2021 om 11:08

@s’mon niet alles te letterlijk nemen.

-Stijn- 21 januari 2021 om 11:33

Is als reactie op de roglic wk commotie

S'mon 21 januari 2021 om 12:21

@Yeez, was maar een grapje ;)

Wheely 21 januari 2021 om 10:42

Hartstikke mooi inderdaad.

Beer 21 januari 2021 om 10:43

Nice!

Wheely 21 januari 2021 om 10:43

Een handjevol ontkennende wappies zul je altijd rond hebben lopen.

Turtlehead 21 januari 2021 om 10:45

Inderdaad, wat te denken van d Gouden VanAvermaet en natuurlijk Remco -heligbeen- E.
Maar die zijn geen vrienden van Dick ;)

xistnc 21 januari 2021 om 10:46

Hopelijk denkt de ploeg ook aan passende nazorg voor Wuyts en soortgenoten?

Chris Van Uden 21 januari 2021 om 11:03

Haha!

horsm 21 januari 2021 om 13:07

Haha…. maar volgens mij wat het begeleidende filmpje idd bedoeld om Wuyts te trollen.

rogierb 21 januari 2021 om 10:47

Had hem liever zien vertrekken. Nu jaarlijks dat gezeik rondom de Tour. Snap overigens de verlenging vanuit beide kanten.

Chris Van Uden 21 januari 2021 om 11:04

De ene Tour is de andere niet he Rogier? Bovendien verwacht ik dat er wel wat voorwaarden in het nieuwe contract zullen staan over de rol van Wout. Dat zal een andere zijn dan afgelopen seizoen denk ik zo.

-Stijn- 21 januari 2021 om 21:00

zal geen gezeik meer zijn, volgens zijn manager heeft hij vanaf nu complete vrijheid in de tour.

Michelangelo 21 januari 2021 om 21:22

Ik vraag me af of ploegen een vrije rol gaan vastleggen in een arbeidscontract. Uiteindelijk kun je praten over voorkeuren en ambities, maar ben je ook gewoon onderdeel van een ploeg. En “there is no “I” in “TEAM”.

Nu schat ik de huidige Wout overigens ook wel zo loyaal in dat hij zich ook wegcijfert voor anderen als dat nodig is, zelfs met zijn nieuwe contract. Net als hij dat mag verwachten van anderen in ZIJN wedstrijden.

Maar als hij te veel over “groen” bezig zou zijn, dan zou ik haast overwegen hem thuis te laten als “geel” het grote doel is.

-Stijn- 21 januari 2021 om 21:42

Als ze afspreken dat ze meer vrijheid geven gaat dit ook gewoon gebeuren hoor michelangelo…
En dat jij overweegt om hem thuis te laten is misschien ook de reden dat je niet in de functie bent om dit te beslissen :)

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 21:43

Complete vrijheid is dan weer wat anders. Onmogelijke afspraak.

Michelangelo 21 januari 2021 om 21:46

Meer vrijheid dat kan. Maar volledig vrije rol daar geloof ik geen hout van.

En als dat wel zo is dan hebben ze bij TJV geen goede onderhandelingen gevoerd.

-Stijn- 21 januari 2021 om 21:52

Zo las ik het toch in het artikel. Ik denk dat dit inhoud als hij zijn eigen kans wilt gaan dat hij er gewoon voor mag gaan altijd. Maar dat hij er geen probleem mee heeft als er zelf niets valt te winnen om te knechten.

Murcia 21 januari 2021 om 21:59

De vrijheid zal hem vooral zitten in het loskoppelen van Wout en de kopmannen in de Tour. Wout moest Tom helpen in Nice in een etappe waar hij ook kon meestrijden om de zege en werd wel erg nadrukkelijk de babysit van Primoz in de waaieretappe. Meer ruimte voor zijn eigen doelen en niet vanaf dag 1 eerst kijken naar de kopman en dan naar ziichzelf. Is niks mis mee en hij gaat zich zeker niet afzijdig houden mocht de nood aan de man zijn. Gedeeltelijk onstond zijn formidabele werk in de bergen ook door de val en mindere niveau van Bennett. De tactiek van de ploeg wordt sowieso anders als we betrokkenen mogen geloven.

molovin 21 januari 2021 om 10:51

Mooi nieuws, zat er natuurlijk beetje al aan te komen maar toch goed om te lezen! Benieuwd hoe hij zich de komende jaren nog verder ontwikkelt. Al zit die natuurlijk al aan de top, maar wellicht kan hij ook een rol gaan spelen in zware etappekoersen van een week.

fietsvriend 21 januari 2021 om 10:51

Mooi zeg

Dumoullema 21 januari 2021 om 10:53

Zou Michel Wuyts al gereanimeerd zijn?

orlando dani 21 januari 2021 om 10:55

Mooi dat Knecht Wout bij de ploeg blijft….

Dit is een vette knipoog naar Sporza en zijn vrienden :)

Boasson en Hagen 21 januari 2021 om 10:57

Wuyts zit dat filmpje waarschijnlijk schuimbekkend te kijken.

AnderJ 21 januari 2021 om 11:00

Geestig filmpje. Een voorzichtige eenvingerige groet naar allerlei mensen die vinden dat hij te veel de knecht uithangt?

ghostwriter 21 januari 2021 om 17:44

Ik durf met 100% zekerheid te stellen dat het inderdaad zo bedoeld is. Het doet me een beetje denken aan het Blah, Blah, Blah filmpje van Ajax.

Romāns Vainšteins 21 januari 2021 om 11:00

Het wordt vooral interessant hoe de meute er op afvliegt als hij eens een an-sans voor de kiezen geslingerd krijgt. Hoe blij zijn we dan met zijn aanwezigheid en slaris, en in welke mate vervaagt dan plots het Nederlandse tintje in zijn bloedlijn?

Persoonlijk had ie mogen vertrekken van me, bij een andere ploeg was hij ook wel uit de verf gekomen en dat had veel suf geouwehoer gescheeld hier.

Marik 21 januari 2021 om 11:02

Wat betreft dat geouwehoer ben ik het 100% met je eens. Nu al huiverig voor een situatie waarin Wout te vroeg alleen komt te zitten in een eendagswedstrijd. Dan gaat het hier weer los en krijgt alles en iedereen er van langs.

Chris Van Uden 21 januari 2021 om 11:06

Haters are gonna hate Marik. Wie zoekt vindt altijd wel een stok om mee te slaan, daarvoor hoeft Wout niet te vroeg alleen te komen zitten ben ik bang ;)

Marik 21 januari 2021 om 11:07

Ik vrees dat je gelijk hebt Chris.

Michelangelo 21 januari 2021 om 11:20

Stiekem vindt Romans het ge-OH wel leuk denk ik….

En ge-OH zal er altijd zijn om dit soort renners. Er is namelijk een lineair (of misschien zelfs exponentieel) verband tussen het aantal fanboys en de mate van OH-en.

Nog zo’n boerenjaar –> nog meer fanboys –> hoop ge-OH
Geen boerenjaar –> kritiek –> verongelijkte fanboys –> hoop ge-OH

Ik zie dus geen enkel scenario waarin het OH-en minder gaat worden.

Romāns Vainšteins 21 januari 2021 om 11:34

Ouwehoeren is discussie en dat is goed op een forum.

Dat gezegd hebbende kan het omslaan in doorgedraaide navelstaarderij, al dan niet gevoed door de overmatige aandacht voor bepaalde renners op dit forum.

Wat mij betreft is de rol van van Aert in heftige strijd met Evenepoel-naast-de-fiets om de koppositie in deze, en dat is knap wanneer het gebundeld MvdP-gedweep stylo AGR2019 deze in de nek hijgt.

Frank V 21 januari 2021 om 22:14

Er is een punt waarop je moet inzien deze discussie geen zin meer heeft.
Ieder heeft zijn mening met daarvoor (liefst geen totaal onzinninge) argumenten en zelfs de langste discussie kan ons niet doen bijdraaien. (Voorlopig…)
Bekampen heeft geen zin meer in deze.
Maar dat wil niet zeggen dat je je mening niet meer mag neerpennen.

Laat de tijd het uitwijzen en calm the f* down.

Marik 21 januari 2021 om 11:01

Dit is goed nieuws! Wout maakt de ploeg beter en de ploeg maakt Wout beter. Een ideale combinatie dus.
Dat filmpje is wel echt hilarisch. Een dikke knipoog (of middelvinger?) voor iedereen die wat vond van het knechtwerk van Wout.

rogierb 21 januari 2021 om 11:33

Volgens mij zoek je nu meer achter het filmpje, had er zelf niet aan gedacht bij het bekijken ervan. Ik dacht aan zijn multitalent, al kun je het knechten daar ook onder scharen natuurlijk.

-Stijn- 21 januari 2021 om 11:35

Dacht er ook aan vanaf roglic in het stuk voorkwam :)

Marik 21 januari 2021 om 11:38

Eeeeh rogier, het ligt er toch dik bovenop?

rogierb 21 januari 2021 om 11:45

Ik dacht aan zijn veelzijdigheid, maar ik zal het wel niet begrijpen.

Beer 21 januari 2021 om 11:45

Idd mooi dat ze er eens een keertje mee lachen. Maar de echte boodschap rond dit onderwerp zit natuurlijk in het tweede, serieuzere filmpje met statements van van Aert, Zeeman en Plugge. Hier blijkt de ze de ondersteuning zelf ook ondermaats vonden en dat van Aert wel degelijk over zijn rol in de wedstrijden heeft onderhandelt.

Beer 21 januari 2021 om 11:06

Mooi dat Zeeman erkent dat de ondersteuning van de voorjaarskern onvoldoende was en dat daar aan gewerkt moet worden. Van Aert vertelt verder dat hij veel op zijn lijst heeft staan en het belangrijk vond dat het team het daar mee eens was. Dit geeft aan dat beide partijen elkaar ook gevonden hebben in de doelen die van Aert zich stelt. Lijkt me dat de 2 belangrijkste pijnpunten die Wuyts terecht aangaf (ondersteuning en rol in de wedstrijden) daarmee besproken zijn en dat Wuyts, net als vele Belgische supporters, blij is met deze verlenging en dat van Aert van dit team mag deel uitmaken. De hatelijke reacties richting Wuyts hierboven mogen dus de prullenmand in.

Marik 21 januari 2021 om 11:08

De ondersteuning van de voorjaarskern zal ook moeten groeien. Ik verwacht niet dat dit nu opeens perfect zal gaan. En wat zijn de reacties dan?

Beer 21 januari 2021 om 11:11

Klopt Marik, moet aan gewerkt worden, moet groeien en zal in 2021 nog verre van ideaal zijn, aangezien er weinig wijzigt tov 2020.

Panache 21 januari 2021 om 12:19

Kunnen we nu gewoon concluderen en afsluiten met het feit dat Van Aert een topcontract heeft getekend en zelf vrede heeft met de balans tussen knechten, ondersteuning, voor eigen kans rijden en binnen dit team zijn topvorm behalen? Dat de toprenner Wout van Aert niet gepiepeld, misbruikt of tekort gedaan wordt? Mooi.

Wim Kruithof 21 januari 2021 om 12:32

geheel eens met Beer.

Mooi ook dat de ploeg uitspreekt dat ondersteuning onvoldoende was. Van Aert lijkt mij er de renner naar die de ploeg de ruimte geeft hierin te groeien. De chemie is goed, zoals sowieso binnen Jumbo-Visma de sfeer zeer prima lijkt.

Met Roglic en van Aert hebben onze Hollandse heren twee diamanten om voor te knechten.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 12:41

Volgens mij zit er nogal wat licht tussen de constatering van Zeeman dat de ondersteuning van Van Aert afgelopen jaar niet voldoende was en de opvattingen van Wuyts.

Zeeman concludeert vooral op basis van afgelopen editie van Vlaanderen (terecht), dat de ondersteuning niet voldoende was. Dat was de belangrijkste koers en daarin was de rest van de ploeg gewoon matig. Hij is echter ook (terecht) van mening dat ze aan die ondersteuning werken met het aantrekken van betere renners. Daarnaast zal hij wel oog hebben voor de afwezigheid van Teunissen en het aparte seizoen dat het was.

Wuyts heeft daarentegen ook na het doorselecteren van het afgelopen half jaar (net als vele hier), afgelopen editie van Vlaanderen (onterecht) als voorspeller van de toekomst genomen. Waarbij hij het vertrek van de minste knechten van die dag dus over het hoofd ziet. Dat als ultieme maatstaf gebruiken is wat mij betreft de meest storende misvatting wat betreft de ondersteuning. Daarnaast krijgt Wuyts het ook nog voor elkaar om over Teunissen te doen alsof die zich na zijn knieblessure weer helemaal opnieuw terug moet vinden, terwijl iedereen hem na die blessure reeds toptien zag rijden in BinckBank en hem daarna in dienst van Van Aert belangrijk kon zien zijn in de finale van Wevelgem.

Blijven dus genoeg redenen over om opmerkingen te maken over Wuyts.

Lalsacien 21 januari 2021 om 12:47

De verkeerde opmerkingen van Wuyts gaan vooral over het anti Roglic sentiment.

Beer 21 januari 2021 om 13:02

Zeeman heeft het heel duidelijk over de voorjaarsequipe op zich en dus absoluut niet enkel over de Ronde van Vlaanderen.

Of er nu al betere renners werden aangetrokken, zullen we nog moeten afwachten. Uiteindelijk gaat het nu enkel om een wissel Jansen-Van Hooydonck. Verder is er wezenlijk weinig veranderd voor 2021. Affini & Dekker gaan hier (nog) niet het grote verschil maken. Van Van Hooydonck verwacht ik wel wat, maar of hij beter zal zijn dan Jansen is maar af te wachten. Dekker kan richting 2022 misschien wel stappen maken, maar ik verwacht voor volgend seizoen toch vooral een mooie inkomende transfer.

Ik ben het dus met Wuyts eens dat hij weinig op heeft met wat jij ‘het doorselecteren van het afgelopen half jaar’ noemt, simpelweg omdat er weinig veranderd is. Ik hoop dat het team het beter doet dan in 2020, maar ik verwacht niet in die mate dat er niemand moet bijkomen.

De RVV is trouwens de voornaamste voorjaarsklassieker die in 2020 gereden is. Waarom die dan niet als maatstaf genomen mag worden ontgaat mij. Lijkt me juist belangrijk om naar die wedstrijd te kijken om de mogelijkheden in te schatten.

Teunissen had weinig tot geen belang in de finale van Gent-Wevelgem voor van Aert. Wel ging het tactisch weer mis met Teunissen in de aanloop naar de laatste beklimming van de Kemmelberg. Maar volgens mij hadden we het daar al eens over.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 13:17

Ja, en die ploeg heeft twee klassiekers gereden, waarvan Vlaanderen de belangrijkste was en daarmee de voornaamste reden om de ondersteuning vorig jaar onvoldoende te noemen.

De selectie was daar echter wezenlijk anders, dan hij dit jaar zal zijn. Blijven negeren dat dat zo is en die dag als belangrijkste voorspeller blijven gebruiken, is genoeg aanleiding om tegenspraak te verwachten.

Beer 21 januari 2021 om 13:40

Ik wil wel graag toegeven dat ik Dumoulin vergeten ben in mijn vorige reactie. Dat is en blijft natuurlijk wel een klasbak. Als hij in goede doen is, kan dat er voor zorgen dat van Aert een topper naast zich krijgt. Tegelijkertijd zijn er op dit moment natuurlijk ook wel redenen om daar aan te twijfelen aangezien Dumoulin al geruime tijd niet meer zijn beste niveau haalt en anderzijds weinig tot geen ervaring heeft in koersen als RVV & E3.

Dat maakt met Dumoulin, Van Hooydonck, Eenkhoorn & Dekker wel 4 renners met potentieel. Als zij het goed doen, kan het verhaal er in 2021 al heel anders uit zien; dat is waar. Maar een zekerheid is het niet. Ben het wel eens met de visie van van Aert & Zeeman om dit de tijd te geven om te groeien. Dat is de beste manier om iets op te bouwen. Maar ik vind niet dat het opnieuw zo slecht mag zijn als afgelopen jaar.

Mijn kritiek richt zich voor alle duidelijkheid vooral op Teunissen, Roosen en de afgelopen seizoenen Van Poppel en van der Hoorn. Die eerste 3 werden twee seizoenen geleden nog op gelijke hoogte met van Aert gepresenteerd. Ongelooflijk eigenlijk. Zelfs toen was al duidelijk dat van Aert van een ander kaliber was.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 13:49

Roosen en Teunissen hebben veel tegenslag gekend de laatste seizoenen (Roosen vooral in 2019, Teunissen in 2020). Ze reden in het verleden beide echter al bij de beste twintig in Vlaanderen, dus weinig redenen om hun niet mee te nemen in het rijtje prima renners rond Van Aert. Dumoulin zat in dienst van zijn kopman bijvoorbeeld ook nog gewoon bij de beste tien renners in Luik.

Ze hebben gewoon een goede groep rond hun kopman, waarmee het inderdaad niet zo slecht mag gaan als afgelopen editie van Vlaanderen. Wat mij betreft mag de verwachting dus zelfs vrij hoog liggen voor het niveau van die selectie in de breedte.

Beer 21 januari 2021 om 14:10

Het spijt me, maar Teunissen vind ik gewoon niet geschikt voor zijn rol van 2e man. Daarvoor is hij niet goed genoeg. Ondertussen rijdt hij wel opportunistisch voor eigen succes. Hij moet zijn plaats kennen.

De goede resultaten van Roosen uit het verleden zijn me bekend. Na zijn ongemakken in het voorjaar van 2019, mogen we gerust stellen dat het lang duurt voor er terug beterschap begint te komen. Vijf voor 12 voor Timo.

Marik 21 januari 2021 om 16:30

Ik wil het nog wel wat sterker stellen: ik zou graag zien dat Teunissen de kans krijgt om in bepaalde wedstrijden voor eigen kans te gaan. Daar kan hij alleen maar beter van worden. Is een steengoede renner.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 16:46

Roosen reed nog een prima najaar in 2019. Afgelopen seizoen was vervolgens behoorlijk wisselvallig. Raadselachtig waarom dat soort mindere seizoenen er niet tussen mogen zitten (bij bepaalde renners). Roosen is gewoon een uitstekende knecht voor Van Aert, die ze er terecht bij hebben gehouden.

De beoordeling van Teunissen zal wel niet reëel worden, tot hij een keer iets doet waar echt niet omheen te kijken valt.

Beer 21 januari 2021 om 17:08

Ondertussen valt er niet naast zijn misplaatste opportunisme te zien (PR 19, Omloop 20, GW 20).

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 18:08

Dat was onderdeel van de ploeg tactiek in de eerste twee gevallen. Teunissen kun je die koersen niets verwijten, daarvoor moet je bij de ploegleiding zijn.

Wevelgem had hij beter kunnen sparen in die anticipatie groep, maar alsnog; welke andere knechten heb jij in de finale nog aanvallen zien terughalen?!

Beer 21 januari 2021 om 18:33

Verschuilen achter de ploegtactiek. Teunissen kan ook gewoon aangeven dat hij niet goed genoeg is om mee te werken en het af te maken.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 18:51

Hij was in Roubaix goed genoeg voor een toptien en in Omloop heeft hij niet meer meegedraaid toen hij kramp kreeg. Heeft dus helemaal niets met het verschuilen achter de ploegtactiek te maken. Het was puur onderdeel van een tactische keuze van de ploeg.

We rekenen het Jansen toch ook niet aan dat hij in 2019 twee keer achter Jungels aan sprong, uiteindelijk niet mee kon en daar kostbare krachten verspilde?! Ook dat was onderdeel van de tactiek om met de mannen achter Van Aert te anticiperen in die fase van de koers.

Bepaalde renners zo´n keuze van de ploegleiding aanrekenen verraad wat mij betreft een vooringenomen positie.

Beer 21 januari 2021 om 19:24

Top 10 in Roubaix mag geen doel zijn als je van Aert bij hebt. En nogmaals, Teunissen voelt best dat hij niet op kan tegen zijn vluchtgenoten. Gewoon eerlijker zijn.

Vooringenomenheid? Lees je eigen posts anders eens. Hilarisch dat net jij dit aan een ander gaat verwijten :-)))

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 19:41

Dat eerste moet je de ploegleiding aanrekenen. Ridicuul om dat bij Teunissen neer te leggen. Prima om dat wel te doen, wat betreft zijn zelfoverschatting, maar daar ligt in de eerste twee voorbeelden dus niet de oorzaak van 'het probleem'.

Daarnaast kon je bij het enige voorbeeld waar Teunissen wel tactische fouten maakt, alsnog geen andere knecht noemen die in die finale ook een aanval van een kopman onschadelijk maakte. Opmerkelijk om dan juist Teunissen als een waardeloze knecht weg te zetten. Hoe matig is de ondersteuning dan wel niet bij de rest?!

Ik heb verder geen idee wat mijn vooringenomen positie zou zijn. Ik breng enkel wat tegengeluid, wanneer er hier onzin wordt verkocht en er duidelijke feiten worden genegeerd, om maar een punt te blijven maken. Hoe onterecht ook. Dat zijn redenen om vooringenomenheid te vermoeden.

Beer 21 januari 2021 om 20:30

Kortom, opportunistische, zich zelf overschattende renner. Dat is mijn mening, die ik al vaak genoeg hebt onderbouwd met voorbeelden uit wedstrijden. Jij ziet het anders, prima.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 20:35

Ja, mij lukt het wel om hem niet zo eendimensionaal te zien.

Beer 21 januari 2021 om 20:54

Morgenstern toch, jammer dat er in elke post een verwijt bij moet. Maar ik begrijp het wel, zware dag voor je. Maanden aan een stuk heb je hier keer op keer halsstarrig zitten beweren dat er op de klassieke ondersteuning bij Jumbo niets aan te merken is. Komen Zeeman en van Aert vandaag doodleuk vertellen dat het onvoldoende was en beter moet. Auwch.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 21:06

Niets aan te merken?! Weer een misvatting.

Ik zit niet zo vast in die loopgraven waar jij je tussen begeeft. Wellicht lastig om dat bij anderen waar te nemen, wanneer je zelf alles zo zwart-wit ziet.

Michelangelo 21 januari 2021 om 21:16

Als je het zo leest dan lijkt het haast of Teunissen er met Beer z'n vriendinnetje vandoor gegaan is. Teunissen heeft geel en groen gedragen in de TdF (kan Wout niet zeggen), en heeft reeds bewezen lang mee te kunnen in kasseiklassiekers. Winnaar van PR bij de beloften, en ook al kort geeindigd bij de profs. Echt geen prutser…

Maar het lijkt erop alsof dat makkelijk vergeten wordt, maar een Teunissen in goede doen is gewoon een prima schaduwkopman.
Echter, vervelende van afgelopen seizoen is dat hij lang geblesseerd geweest is. Koppel daaraan het zeer compacte seizoen met veel wedstrijden op korte tijd, en je hebt meteen een belangrijke reden waarom Van Aert niet super omringd was in de RVV. Grondahl al mee vanaf de eerste Italiaanse koersen, andere toppers in parallelle wedstrijde, etc.

En de andere belangrijke reden is gewoon ook Wout zelf. Die meende dat het goed was voor zijn ploeg als ze zich warm zouden fietsen in de achtervolging na zijn valpartij.
Als iedereen komend jaar weer in "normale doen" is, heeft Wout gewoon degelijke ondersteuning in het voorjaar. En als Dekker en Van Hooydonck zich nog een beetje ontwikkelen, dan is dat goed genoeg om Wout in de finale af te zetten in iedere klassieker.

Beer 21 januari 2021 om 21:36

:-) haha Morgenstern, je hebt hier zo vaak iedereen die kritiek had op de ondersteuning van van Aert continu van antwoord gediend. Niks mis met die ondersteuning volgens jou. En dan vanmorgen dat filmpje. Bam ;-)

Wel jammer dat je de discussies hier als oorlog voeren ziet. Gewoon verschillende meningen en wat discussieren. Maak het niet zo zwaar joh. Tijd om zelf uit je loopgraafje te komen en de witte vlag te hijsen ;-)

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 21:42

Nee, ik heb mensen met onzinnige kritiek van kritiek voorzien. Zoals in dit draadje over Teunissen, die wordt gedegradeerd tot iemand die niet mee telt in de ondersteuning van Van Aert.

Dat is iets totaal anders, dan zelf de mening hebben dat er niets valt aan te merken op de ondersteuning van Van Aert.

Ik zie verder wat jij doet, alles zwart-wit zien (bijvoorbeeld: nuanceringen van anderen, zien als beweringen die een totaal tegengestelde conclusie als de jouwe zouden verdedigingen), als iets wat verwijten verdient. Daar gaat echt niets aan veranderen, ook niet een stortvloed aan smileys.

Beer 21 januari 2021 om 21:55

Mooie poging om de realiteit wat te verdraaien. Jammer, maar ik begrijp het wel. Wink smiley.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 21:58

Ik denk dat iedereen die wel kan/wil lezen mijn negatieve oordeel over de ondersteuning tijdens Vlaanderen wel heeft gelezen. Of in dit draadje mijn opmerking over wat Teunissen in Wevelgem beter had kunnen doen of over het mindere seizoen van Roosen.

Een reëel beeld van de ondersteuning van Van Aert bevat ook dat soort zaken, maar dus niet enkel een uitvergroting van dat soort dingen.

Marik 21 januari 2021 om 22:08

S.morgenstern wat heb jij een engelengeduld. Petje af hoor. Hoe jij de oogkleppen van anderen keer op keer probeert te laten afzetten. Een lintje voor jouw inzet en genuanceerdheid!

Beer 21 januari 2021 om 22:47

Mooi dat je eindelijk begint bij te draaien Morgestern! Dat imago van open minded kritische wielervolger past je dan weer minder. Daarvoor zit je iets te hard vast aan je geel-zwarte zonnebril.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 22:52

Bijdraaien? Ik verwijs naar oudere berichten…

Het is wel weer mooi geweest met je. Je laatste berichten kom je niet verder dan opzichtig trollen en daar pas ik voor.

Gitan 21 januari 2021 om 22:55

Hoelang kan je discussiëren over de ondersteuning van een wielrenner? Heel lang blijkt nu.

Frank V 21 januari 2021 om 22:57

S.Morgenstern kom ik vaak tegen als ik kritisch ben op JV. Ik heb absoluut niet het idee dat hij 'een piek' of wrok heeft tegen een bepaalde groep zoals anderen.

Hij houdt me een spiegel voor want hij schrijft zijn visie netjes uit zonder nare ondertoon. Echter in deze pikt hij er 1 wedstrijd uit en beroept hij zich op het excuus van het korte seizoen om Teunissen en JV te verdedigen.

Volgens mij is een blik op het volledige palmares en de gemaakte fouten meer aangeraden om een oordeel te vellen.

Beer 21 januari 2021 om 23:04

Je draait bij, want vroeger schreef je enkel dat van Aert heel blij mocht zijn met zijn ondersteuning. Nu Zeeman en van Aert het tegendeel bevestigen, moet je wel mee natuurlijk.

Je hebt me in het voorbije draadje ondertussen vooringenomen, eendimensionaal, soldaatje en troll genoemd. Probeer aub eens één keer te reageren zonder de man te spelen en me zo in één of ander hoekje te duwen. Het zou je sieren.

S. Morgenstern 21 januari 2021 om 23:12
Quote:
vroeger schreef je enkel dat van Aert heel blij mocht zijn met zijn ondersteuning.

Nee hoor, positiever dan dat hij een prima groep om zich heen heeft, ben ik zelf nooit over die ondersteuning geweest.

Wanneer je die verwijten vervelend vindt, dan kun je wellicht overwegen geen aanleiding te geven voor die verwijten. Bijvoorbeeld door opmerkingen van andere goed te lezen, ze niet te verdraaien in een richting die ze voor jouw beter uit doen komen, je eigen meningen over bepaalde renners iets genuanceerder weer te geven en aangedragen feiten die je kwalificaties tegenspreken niet te negeren.

Michiel De Rooij 21 januari 2021 om 23:32

Beer, ga je mee een virtueel pilsje drinken? Anders zit je hier morgen nog.

Marik 22 januari 2021 om 07:55

De meest hilarische quote is natuurlijk dat beer anderen verwijt door een subjectieve bril te kijken.
Ik zou willen zeggen: "ken uzelf en voorkom iets met een pot en een ketel.

Dr op en dr over 21 januari 2021 om 11:08

Goed nieuws inderdaad. Mooie zet voor beide partijen. ♥

Maar ben ook wel benieuwd naar de versterkingen die er vanaf volgend seizoen dan bij zouden kunnen komen, voor de eendagswedstrijden. Wat betreft het heuvelwerk zit het wel goed, maar één echte kasseienvreter die zelf ook in staat is top tien te rijden mag er nog wel bij ter ondersteuning/reserve kopmanschap.

harryjohan71 21 januari 2021 om 11:10

@Turtlehead Wout is op dit moment toch beter dan Greg. Het gaat erom wie nu de beste is en niet in het verleden.

Fast Freddy 21 januari 2021 om 11:18

Prachtig filmpje. Zijn gevoel voor humor heeft ervoor gezorgd dat ik WVA meer ben gaan waarderen. Sympathieke gast.

Michelangelo 21 januari 2021 om 11:30

Of is het vanwege de kleur van zijn wielertruitje ;-)

Ik had hem deze knipoog niet zien geven in zijn Crelan-tijd. Toen moest alles enkel om hem draaien. En dat tekent volgens mij hoe lekker hij in zijn vel zit bij TJV.

En ik ben Wout meer gaan waarderen sinds hij minder verbeten en verongelijkt is. Vroeger vooral waardering voor zijn prestaties, nu ook hoe hij op mij overkomt naast de fiets.

Blij dat hij dit voortzet tot 2024!

HoofdIsVrij 21 januari 2021 om 11:46

Eén brok sympathie inderdaad na Gent-Wevelgem…

Beer 21 januari 2021 om 11:47

Die aanname klopt niet Michel.. In zijn vorige team hoefde niet per se alles rond van Aert te draaien, ook al was hij toen ook al de uitgesproken kopman. De ruzies gingen over hoe Nuyens de ploeg leidde en van Aert dat (terecht) ondermaats vond.

-Stijn- 21 januari 2021 om 12:00

Na Gent-Wevelgem had hij gewoon gelijk. Dat de media er dan iets groot van maakt tja.

Fast Freddy 21 januari 2021 om 12:07

Haha, gewoon een losse positieve opmerking is lastig te plaatsen hè :)
Inclusief nuance zal de kleur van het truitje vast ook een rol spelen, maar bij veel van zijn wedstrijden juich ik voor Alpecin en niet voor JV.
En inderdaad, WVA moet zijn MvdP Calimero complex wel een keer ontgroeien ja. Maar zo heeft iedereen zijn zwakke plekken.

-Stijn- 21 januari 2021 om 12:12

Als vdp elk gat op van Aert dicht rijd en de rest laat wegrijden zonder dat die zelfs demarreren. En dan enkel in het wiel bij van Aert gaat hangen en niet overneemt om er samen naartoe te rijden, dan vind ik de reactie van van Aert redelijk normaal maar goed ik ga hier niet verder meer op ingaan.

Romāns Vainšteins 21 januari 2021 om 13:01

van Aert en MvdP hebben het toen kostelijk verkloot, vele malen beter dan dat gedwëe gedoe een week nadien.

Beer 21 januari 2021 om 13:04

Correctie: VDP heeft het toen verkloot voor van Aert en voor zichzelf.

Marik 21 januari 2021 om 13:24

VdP heeft het ook verkloot voor Van Aert? Dat is bijzonder, stoute Matthieu, foei!
Denk dat VdP het vooral voor zichzelf heeft verkloot. Verder heeft hij toch met niemand iets te maken. Van Aert heeft zich laten meeslepen in het spelletje en het dus ook voor zichzelf verkloot.

Romāns Vainšteins 21 januari 2021 om 13:30

Correctie:

Ze hebben het eendrachtig in innige samenwerking verkloot door alleen met elkaar bezig te zijn op een manier dat de medecoureurs er openlijk de slappe lach om kregen. Was een prachtige finale, ik hoop dat ze nog lang elkaar niet pruimen in koers. Daarbuiten mogen ze knuffelen tot en met alsmede interviews vol wederzijdse reetveren doorspekken.

Beer 21 januari 2021 om 13:45

Je kan er mee lachen, zeker en vast, maar waar heeft van Aert zich laten meeslepen in het spelletje van VDP en het zo voor zichzelf verkloot? VDP reed op het wiel van van Aert, niet andersom. Van Aert reed duidelijk om de koers te winnen en was niet enkel met VDP bezig. Toen het kalf al verdronken was, onder de rooie vod, heeft van Aert VDP een koekje van eigen deeg gegeven. Maar dat kan je natuurlijk onmogelijk gelijk stellen met wat VDP de 10km daarvoor deed; zijnde van Aert in het verlies rijden zonder ook maar een poging te doen om zelf te winnen.

Fast Freddy 21 januari 2021 om 13:53

En hup de ouwe koeien weer uit de sloot. Ga toch aan je werk!
De wielerkenners onder jullie weten dat als er twee favorieten zijn, die onder bepaalde omstandigheden het verschil niet kunnen maken en de concurrentie het tactisch goed speelt, er altijd een derde hond is die er met de bloemen vandoor gaat. In plaats van elkaar af te zeiken zijn hier kudos op zijn plaats voor Pedersen, die het perfect gespeeld heeft.

-Stijn- 21 januari 2021 om 13:56

van Aert doet in de laatste 2 km nog een poging om naar de groep naartoe te rijden. Vraagt overname van vdp en die blijft aan zijn wiel kleven. Als dat niet duidelijk is…
De ploegleiders zeiden in de docu juist hetzelfde. Vdp mag dit doen als hij wilt natuurlijk, maar dan moet je ook niet janken over wat van Aert dan achteraf zegt

Beer 21 januari 2021 om 14:14

Toch raar dat het zo moeilijk is om gewoon toe te geven dat VDP in die finale gewoon niet rijdt zoals je van een man van zijn status mag verwachten. Deze generatie renners staat er om bekend dat ze ‘er gewoon voor rijden’. Dat heeft VDP in die finale echter niet gedaan. Het was eenrichtingsverkeer van VDP naar het wiel van van Aert; niet andersom.

Murcia 21 januari 2021 om 14:23

Wat vooral raar is om in een topic over de verlenging van Wout bij TJV, de aandacht te vestigen op wat Matthieu hem misdaan zou hebben in Gent-Wevelgem. Matthieu heeft geen ene jota te maken met Wout zijn verlenging en toch wordt hij er met de haren bijgesleept. Nu nog een paar posts over wat Roglic verkeerd heeft gedaan t.o.v. Wout en de bingo is compleet.

Beer 21 januari 2021 om 14:27

HoofdIsVrij is begonnen ;-)

HoofdIsVrij 21 januari 2021 om 14:37

Ja, dat is waar… Op het schavot ermee! We zullen dat hoofd eens echt vrij maken!

Michelangelo 21 januari 2021 om 15:03

@Beer,
Welk deel van mijn aanname klopt niet volgens jou:
Dat Wout een stuk leuker, vrolijker en minder verbeten is sinds hij onder het juk van Nuyens uit is?
Dat hij een stuk beter in zijn vel zit bij TJV?
Of dat bij Crelan allemaal om hem draaide (en ook moest draaien: Wout wilde als boegbeeld mee beslissen over fietsmerken, fusie van ploegen, etc)?

Volgens mij is het namelijk allemaal waar.

Of het het zeiken om het zeiken, want dat kan natuurlijk ook ;-)

Beer 21 januari 2021 om 15:10

Michel., jou aanname dat het in zijn Crelan-tijd allemaal enkel om hem moest draaien. Denk wel dat dat duidelijk was. Niet nodig om die foute aanname dus nog eens te herhalen. Wout wou als boegbeeld immers niet per se mee beslissen over fietsmerken. Hij wou wel een deftige fiets onder zijn wereldkampioenenkont. Ook wat de fusies met Aqua Blue & Roompoot betreft is de context heel wat breder en het verhaal genuanceerder. Maar dat weet je allemaal best.

Barry Batsbak 21 januari 2021 om 15:21

Och Jez*s, jongens toch. Als Van Aert zo waanzinnig sterk was had hij het zelf moeten opknappen. Dat was hij niet en Mathieu al helemaal niet. Het staat een ieder vrij om een gat te dichten op wie dan ook, het staat ook een ieder vrij om een gat te slaan als je bij machte bent. Meer is er echt niet over te melden.

De oude koe uit 2020 belde net vanuit haar sloot. Ze heeft geen zin om er weer uitgetrokken te worden.

Beer 21 januari 2021 om 15:30

Die oude koe is immers ook VDP-supporter en wil niet meer aan deze negatieve rijstijl van haar held herinnerd worden.

Lalsacien 21 januari 2021 om 15:57

De waarheid ligt in het midden…

Murcia 21 januari 2021 om 16:27

Dat Wout bij TJV veel beter in zijn vel zit klopt als een bus, maar de aanname dat hij bij Crelan/Verandas Willems over de fietsenkeuze perse zijn mening wilde doordrukken niet. Alle renners constateerden dat de stijfheid van de fietsen volstrekt onvoldoende was. Nuyens wilde van geen kritiek weten en de renners moesten hun mond houden tegenover de pers. Nick verwachtte dat als Wout er op ging rijden zou blijken dat het aan de klagende renners lag en niet aan de fiets. Wout reed de Tour of Norway en had dezelfde klachten als de anderen. Nuyens deed toen een noodgreep en kocht 4 oude kaders van Skil Shimano waarop o.a. van Aert en Huub Duyn op gingen rijden. De rest moest zich maar redden op het bestaande materiaal. Dieptepunt in deze soap was de arme Gaetan Bille die een splinternieuwe Felt op eigen kosten aanschafte en die liet afmonteren met materiaal van de bestaande sponsors en toen werd verboden door Nuyens om hierop te fietsen.
Wout was in deze niets anders dan de woordvoerder van de hele groep. Het vertrouwen was toen wel weg tussen beide heren.

girardengo 22 januari 2021 om 00:38

Een van de leukste/mooiste dingen in het wielrennen: twee kampioenen die elkaar het leven zuur maken en niet willen laten winnen. Dat is een heel oude traditie die nooit zal verdwijnen (Rik van Looy reed op zijn oude dag op het wiel van Eddy Merckx in het WK in Zolder 1969. Harm Ottenbros profiteerde van de lethargie van de groten). Er partijdig op reageren neemt een groot deel van het plezier weg.

-Stijn- 21 januari 2021 om 11:36

Nergens het salaris bekend? Vind het wel leuk om met andere renners te vergelijken

Gitan 21 januari 2021 om 19:48

1.6m naar verluidt.

Theo H 21 januari 2021 om 20:26

In een aantal media wordt inderdaad 1,5 a 1,6 m genoemd. Als dat zo is zal er een constructie zijn opgezet met iets als tekengeld of van Aert is wel een heel slechte onderhandelaar.

Daboytommy 21 januari 2021 om 20:31

Of bonussen bij het behalen van de gestelde doelen.

josi 21 januari 2021 om 12:05

Goed nieuws voor beide partijen, lijkt me. Van Aert is natuurlijk een superrenner en ook nog eens van grote commerciële waarde voor de hoofdsponsor. En zoals hij zelf al aangeeft, heeft Van Aert op sportief vlak mooie stappen gezet bij de ploeg. Betere ondersteuning in het voorjaar, wat meer voor eigen (groene) kansen mogen rijden in de Tour en een leuke aanvulling op het salaris zullen hem verder wel over de streep hebben getrokken.

VerstandOpNul 21 januari 2021 om 12:16

Zijn kwaliteiten zijn natuurlijk exceptioneel, maar hoe snel TJV hem op topniveau kreeg, nadat hij toch enigszins aangeslagen na de soap met Nuyens binnenkwam is ook een indrukwekkende prestatie geweest.. Duidelijk dat Wout dat ook onderkent..

Headlines

Materiaalzone

Populair