‘BORA-hansgrohe toont interesse in Wout van Aert en Remco Evenepoel voor 2025’
foto: Cor Vos
dinsdag 16 januari 2024 om 13:24

‘BORA-hansgrohe toont interesse in Wout van Aert en Remco Evenepoel voor 2025’

BORA-hansgrohe hengelt volgens het Duitse persbureau DPA naar de diensten van Wout van Aert en Remco Evenepoel. De Duitse ploeg zou achter de twee Belgen aanzitten en al contact met beiden hebben gehad.

Om de twee Belgen aan te trekken zou BORA-hansgrohe diep in de buidel moeten tasten, maar het team wacht wellicht een flinke financiële boost. Red Bull wist namelijk een meerderheidsaandeel te verwerven in RD Pro Cycling en RD Beteiligungs, de twee bedrijven die BORA-hansgrohe leiden. Mits de Oostenrijkse Mededingingsautoriteit de plannen goedkeurt, stapt het populaire energiedrankmerk dus in bij de Duitse ploeg. Op 26 januari zou de overdracht van de aandelen moeten plaatsvinden.

In het huidige wielerpeloton rijden al een aantal Red Bull-atleten rond. Een daarvan is Wout van Aert, die nu dus gelinkt wordt aan BORA-hansgrohe. De Belg heeft nog wel een contract tot eind 2026 bij Visma | Lease a Bike. Ook Remco Evenepoel, die eveneens in de belangstelling zou staan van BORA, heeft nog een verbintenis van drie jaar bij zijn huidige ploeg, Soudal Quick-Step. BORA-hansgrohe zou hen echter vast willen leggen voor 2025, schrijft DPA.

RIDE Magazine
69 Reacties
16-01-2024 13:36
Is het datzelfde Bora die wou dat contracten werden gerespecteerd? :D
    16-01-2024 13:40
    Sinds ze uit ervaring weten hoe makkelijk je onder een contract uitkomt…
    16-01-2024 13:42
    Dat geldt alleen voor renners die bij Bora onder contract staan.
    16-01-2024 13:48
    @Polleke Die ervaring hebben ze inderdaad al met Roglic.
    16-01-2024 15:08
    @cycling… die ook ja, blijkt dat het niet zo ingewikkeld is als je iemand écht wil, of niet meer wilt…
16-01-2024 14:04
Ik zie voor Van Aert geen enkele reden om naar Bora te gaan. Hij heeft hier by far de sterkste omkadering voor het Vlaamse voorjaar en Roubaix. Krijgt veel eigen kansen en ook de ruimte een keer de Giro te kiezen ipv knechten voor Vingegaard in de Tour.

Voor Evenepoel zou het wel een stap vooruit zijn. Zelfde Fietssponsor, maar een veel sterkere ploeg om zich heen.
    16-01-2024 14:16
    Evenepoel, met over 2/3 jaar Roglic als meesterknecht. Interessant beeld.
    16-01-2024 14:54
    Roglic wil de komende twee jaar nog vol voor de Tourzege gaan. Daarna verwacht ik dat hij gaat stoppen met wielrennen, is niet echt een type om puur voor het geld op een minder hoog niveau te gaan rijden.
    16-01-2024 16:07
    REV Contract is contract.
    En daar is hij afgelopen winter achter gekomen al viel dat op de achtergrond door het zgn "fusie" gedoe.
    Hij is geen Cian, maar renner die al flink gepresteerd heeft en veel hoger salaris. Bovendien zal PL hoogstwaarschijnlijk een extra clausule opgenomen hebben mbt een zeer dure afkoopsom en wanneer REV alleen dan kan gaan.
    In zo één geval is niet de UCI regel toepassing mbt 1 jaar salaris als afkoopsom.

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/remco-evenepoel-over-toekomst-bij-soudal-quick-step-een-contract-is-een-contract/#:~:text=%E2%80%9CIk%20heb%20een%20contract%20tot,zeggen%3A%20doei%2C%20ik%20ga.
    17-01-2024 09:36
    Feiten kopoverkop kloppen weer niet
16-01-2024 16:15
Wat een treurige 'journalistiek' van dat Duitse DPA zeg.

Geen enkele bron wordt aangevoerd. Het is puur nikszeggend speculeren van een willekeurige journalist. Je pakt 3 feiten(Red Bull is rijk, Wout wordt gesponsord door Red Bull via Visma en Remco rijdt op Specialized), verzint er wat verbanden bij en hoppa, weer een clickbaitartikeltje de wereld in geslingerd wat door alle internationale media gretig wordt overgenomen..
    16-01-2024 17:48
    In dit geval volkomen met je eens. Dit noemen ze in de pers van niets iets maken. Je komt met een verhaaltje zonder basis en laat dan het internet haar werk doen. De enige zekerheid is dat Red Bull die 51% wil en waarschijnlijk gaat verkrijgen. Een eventuele dubbeltransfer wordt een zeer dure zaak, beide renners hebben een contract dat 2 jaar doorloopt en verdienen miljoenen. Dus naast een afkoopsom van pak hem beet 7 a 8 miljoen x2 moet je dan ook nog hun nieuwe hogere salaris incalculeren. Maakt de totale som al iets van ver boven de 30 miljoen. Lijkt mij een Fata Morgana zelfs met Red Bull aan boord.
    16-01-2024 20:00
    Haha inderdaad. Verder gissen we hier wat over lonen, maar we weten totaal niet wat voor contracten zij hebben, en bonusregelingen. Buiten dat is omkaderig van bora magertjes; Als ze voeding afwegen en gewicht reduceren bij cian al overdreven vinden. Verder maakt in mijn optiek de trainer niet het verschil voor wout denk ik. Elke koekwaus haalt topprestaties uit z'n talent..omdat het z'n talent is. Intrinsieke motivatie is een groter tellende factor (dat zal menig wielrenner/atletiek sporter beamen) maar we hebben het er wel weer over haha (p.s; de omkadering bij lefereve is zo mager;, die kan alleen maar beter worden voor evenepoul. Dus die heeft er echt meeste baat bij een echte ploeg i.p.v. z'n over de datum van Patrick schreeuwlelijk)
16-01-2024 13:34
Buiten een zak geld zie ik voor vooral v Aert eigenlijk geen reden om te verkassen. Heeft qua team en begeleiding de beste omkadering in zijn koersen. En bora zal ook met evenepoel/roglic naar de tour willen
    16-01-2024 13:54
    Zijn oude trainer is met roglic mee gegaan, dus dat is een reden. Vooral als de grote overwinningen (pr of rvv) niet komen dit jaar of het volgende lijkt het me een logische stap om naar bora te gaan.
    16-01-2024 14:26
    Maar als die dit jaar niet komen, wat maakt de stap dan logisch? Waarom zouden zijn kansen bij bora groter zijn?
    16-01-2024 14:45
    Als die overwinningen er dit jaar (alweer) niet komen gaat dat echt wel ten koste van de marktwaarde van Van Aert. Dat weten ze bij Visma al zullen ze er daar tot medio 2026 niet zoveel over zeggen, maar dat weten ze bij Bora ook en Van Aert zal zich er ook wel van bewust zijn dat hij met jaren zoals 2023 wel een héél dure knecht is terwijl hij voor klassiekers en monumenten is gehaald. Als de overwinningen magertjes zijn, worden de verdiensten dat vanzelf ook. Dus als RedBull bereid is diep in de buidel te tasten terwijl de kans dat Visma dat ook blijft doen kleiner wordt, dan zou dat best een reden voor een overstap kunnen zijn. Wout is tenslotte ook gewoon een broodrenner, de knaken moeten nu binnengehaald worden want renners hebben immers een houdbaarheidsdatum.

    Deze hele theorie kan overigens overboord als de vernieuwde trainingsfilosofie van dit jaar blijkt te werken en Wout de RvV of PR binnenhengelt. Dan staat zijn marktwaarde fier overeind en zal Visma hem het liefst behouden.
    16-01-2024 14:51
    Volgens de geruchten vangt Van Aert min of meer hetzelfde als Van Baarle en Kelderman. Dát zijn dan pas dure knechten, want zelfs in zijn minste TJV-seizoen won Van Aert vorig jaar nog een pak meer.
    16-01-2024 15:00
    Mooie Sjors, graag wat bronvermeldingen. Want dat geloof je toch zelf niet????
    16-01-2024 15:08
    @Mooie Sjors dat kan niet waar zijn, van Aert is van veel meer waarde voor de ploeg dan de twee die jij noemt. Of zij zijn meester in het onderhandelen.
    16-01-2024 15:11
    Van Baarle én Kelderman… dat zou wel kunnen…
    16-01-2024 15:27
    Bedragen stonden hier op WF te lezen, beiden ‘boven de 2 miljoen per jaar’, en ze zijn hier toch best wel thuis in het huishouden van de ploeg.

    Hier na een snelle zoektocht een bron voor Van Baarle: ‘Na zijn winst in Parijs-Roubaix is de prijs voor Van Baarle behoorlijk omhooggegaan en zou al ruim boven de twee miljoen euro per jaar liggen.’ (https://www.wielerflits.nl/nieuws/dylan-van-baarle-dicht-bij-driejarig-contract-bij-jumbo-visma/). Kelderman vind ik niet onmiddellijk terug hier op de site.

    Bij Van Aert zou het naargelang de bron tussen 2 en 2,3 miljoen/jaar zijn.

    Maar goed, maar om aan te geven: als er 1 renner bij de ploeg zijn geld is waard geweest, is het toch wel Van Aert lijkt mij.
    16-01-2024 16:39
    Ik kan me dat loon van Van Aert alleen voorstellen als dat buiten eigen sponsoren is als Red Bull en de verdiensten in de cross. En duidelijk een reden waarom ze die lelijke helm toestaan.

    Overigens wel een erg hoog loon voor de twee Nederlanders. Maar goed…
    16-01-2024 17:25
    Uiteraard geen sprake van dat Kelderman en Van Baarle hetzelfde verdienen. Van Baarle hebben ze als kersverse winnaar van Parijs Roubaix weggehaald bij Ineos, dus daar zal best wel een prijskaartje aan hebben gehangen qua salaris. Heel goed mogelijk dat die een bedrag verdient vergelijkbaar met Van Aert. Hangt er maar net van af wanneer die voor het laatst verlengt heeft.

    Edit: blijkt dezelfde zomer te zijn als waarin Van Baarle werd vastgelegd. Dan zal er heus wel een verschil zijn.
    16-01-2024 22:08
    @Quincy - Wout heeft Parijs-Roubaix en de Ronde nog niet gewonnen omdat Mathieu en Pogiboy beter waren (en zijn), niet omdat hij bij Jumbo-Visma zat. Ook als hij naar Bora verkast moet hij eerst nog met die twee afrekenen - en met mogelijk nieuwe sterren aan het firmament.
    17-01-2024 08:46
    Wout's oude trainer heeft nu al de daver op zijn lijf dat ie naar Bora zou komen indien die zijn grote vissen dit jaar wééral niet zou kunnen binnen halen. Die beste man denkt dan:" Wat moet ik in godsnaam nog gaan aanvangen met een renner, die ik de voorbij jaren bij de beste ploeg ter wereld, met de allerbeste ondersteuning die je maar kan hebben en alle kansen die hij kreeg, klaarstoomde voor zijn grote doelen.....en hij hier nog steeds niet in slaagde, zelfs mét zijn Redbull-vleugels...me dit bij Bora wél zou lukken?
    Remco zou een heel ander verhaal zijn en ongetwijfeld zou die trainer het toejuichen om met het aanwezige talent aan de slag te gaan en er het maximum uit te halen.
16-01-2024 14:04
Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet.
    16-01-2024 16:01
    Denk dat die tijd min of meer voorbij is ook in het wielrennen mbt contracten respecteren zoals dat voorheen gebeurde.
    Zijn oude trainer zit bij BHG, en Rogla. Maar toch denk ik dat Wout voorkeur heeft om te blijven. Alleen extra grote zak geld van "Geeft je vleugels" kan dat doorbreken en met nog een ? 5, 8, 9 jaar te gaan is ook Wout geen dief van zijn portemonnee.
16-01-2024 16:15
Ik zie van Aert wel gaan, Evenepoel niet. Dat is zo mijn inschatting.
Maar ja, even goed gebeurt het andersom, allebei wel of allebei niet.
    16-01-2024 22:19
    @ Vainsteins - Dat was werkelijk een inhoudelijke bijdrage die we niet hadden willen missen, haha.
16-01-2024 14:26
Dat gaat alleen voor het afkopen van de contracten een enorme smak geld kosten. Nadat ze al miljoenen hebben neergelegd voor Roglic, vraag ik me dus af hoe serieus dit is. Verder zie ik voor Van Aert niet direct de meerwaarde van een overstap naar deze ploeg, tenzij ze hem echt belachelijk veel gaan betalen. Voor Evenepoel ligt dat natuurlijk wat anders, maar dan is er ook nog de vraag of zijn huidige ploeg hem wil laten vertrekken.
16-01-2024 13:51
Dat krijg je met Red Bull als sponsor, wordt vooral gekeken naar verkoopwaarde buiten het wielrennen.
    16-01-2024 14:08
    De eerste keer dat ik met RedBull te maken kreeg was tijdens de toeristen versie van de RvV in 2001. Na de Kapelmuur stonden een aantal Vlaamse schonen ons het product aan te bieden:" allez, een Red Bullet meneer". Met enkel nog de Bosberg kon het geen kwaad todat ik thuis de samenstelling en neveneffecten las. De keren daarop toch maar vriendelijk bedankt.
    16-01-2024 14:41
    Daarbij ga je wel heel gemakkelijk voorbij aan het feit dat Van Aert en Evenepoel tot de beste renners ter wereld behoren.
    16-01-2024 16:45
    Nu zijn Roglic, vanwege zijn verleden als Skischansspringer, en Evenepoel vanwege zijn driftbuien wel geschikt om in een Redbull reclame te fungeren, maar Wout is de rust zelve. Die past eigenlijk helemaal niet bij Redbull.

    Trouwens, hoe wil je Wout en REV in één team proppen?
16-01-2024 16:47
Ik zou als Bora efkes de tour afwachten, want om nu rem als knecht aan te trekken voor volgend jaar, dure grap. Wout daar lijkt me wel leuk trouwens.
    16-01-2024 18:22
    Humor.
    16-01-2024 21:38
    Ahh nou bora staat voor oude wielrennen, visma-lab staat voor nieuwe wielrennen in omkadering. Dus ik vraag me af als wout daar beter word. En laten we eerlijk zijn:bora staat bekend om talent te verbeteren. Als ze gewicht fiets en eten afwegen bij cian al overdreven vinden...
16-01-2024 14:08
Tot zover de suprematie van Jumbo. Enkele jaren. Toont nog maar eens aan welk fantastisch lang parcours Lefevere heeft afgelegd met zijn ploeg.
    16-01-2024 15:01
    Ten eerste heeft Visma nog altijd de tweevoudig Tourwinnaar en de meest recente winnaar van de Vuelta in huis. Ten tweede is Van Aert nog niet vertrokken. Het vertrek van Roglic was logisch en financieel interessant, maar ik verwacht niet dat ze Van Aert zomaar zullen laten gaan, mocht die daar zelf al trek in hebben.
    16-01-2024 15:18
    Zonder meer petje af voor Lefevere en de manier waarop hij het heeft volgehouden. Maar zijn kracht lag toch ook in het feit dat hij renners kon laten gaan als ze te duur werden, en telkens vervangers wist te vinden. Dus de echte vraag is: kunnen Plugge en Zeeman het verlies van Van Aert compenseren, mocht deze onbetaalbaar worden? Ik denk het wel, namelijk met Jorgenson, Van Baarle en Kooij (inderdaad drie renners moeten compenseren voor één Van Aert...).
    16-01-2024 15:40
    Niks aan de hand, de nieuwe kampioenen staan al klaar bij Jumbo. tegen de tijd dat zw WVA willen is hij al te oud en versleten zoals bij Roglic het geval is
    16-01-2024 15:47
    Zwaar versleten inderdaad die Roglic, werd vorig jaar slechts derde in de Vuelta en Lombardije nadat hij daarvoor al zijn rittenkoersen, inclusief de Giro, had gewonnen.
    16-01-2024 16:48
    Klopt, toen reed hij nog bij TJV, nu niet meer, nu rijd hij bij Bora, gaat niks meer worden. met geluk haalt hij het podium in de tour, maar ik gok eerder een plek 8/9
    16-01-2024 22:31
    @Ford Transit - Lefevere heeft inderdaad een fantastisch parkoers afgelegd: we spreken in de verleden tijd. Onvoltooid weliswaar, maar Lefevere is op weg naar de uitgang. En waarom zou Vignegaard de Tour niet voor de derde keer winnen? Ik denk niet dat Visma|LaB al afgeserveerd kan worden, met Cian hebben ze een potentiële rondewinnaar in huis - zo niet voor de Tour, dan wel de Giro en Vuelta.
    17-01-2024 07:04
    HJ Vliet, je mist mijn punt :-) Anyway, laat maar.
16-01-2024 15:13
Red Bull heeft natuurlijk wel heel erg diepe zakken, dus het wordt moeilijk voor Van Aert om dit aanbod te weerstaan. En hij komt toch ook in de fase van zijn carrière dat hij zal willen incashen.

M.a.w. ik zie het wel gebeuren.
    16-01-2024 16:09
    Juist, zonder echt grote schep erbovenop zal hij niet gaan. Maar de extra zak geld kan ook bij niet afslaan en daarnaast is het ook geen pannenkoeken team.
    16-01-2024 19:10
    Het zal allemaal wel meevallen, zoveel betaald RB echt niet.
16-01-2024 18:47
Ik zou het wel grappig vinden als de grootste concurrent van Red Bull MVP gaat sponsoren!!! Zie je Wout met RB helm elke keer tweede worden achter je grootste concurrent.
Wat ook leuk is voor onze Belgische commentators is dat Wout nog steeds moet knechten voor Roglic
    16-01-2024 22:46
    Haha… ja Wout samen met Remco in het treintje voor Roglic!
16-01-2024 20:45
LOL zullen we gewoon eerst eens aan seizoen 2024 beginnen. Dit is gewoon een beetje psychologische oorlogsvoering van de kant van Bora. Zorg voor onrust, creëer onzekerheid, oh ja en nog een snufje payback time van wege Uijtdebroeks. Uiteraard zijn er altijd wel een paar media die mee op de kar springen en graag met zo’n “nieuwtje” uitpakken.
16-01-2024 13:52
Ik denk dat Van Aert en Evenepoel zeker een versterking zouden zijn voor BORA. Voor de korte termijn moet Roglic het verlies van Sagan opvangen, maar de Duitse kopmannen Schachmann en Buchmann leveren niet en hoewel Vlasov, Hindley, Higuita en Kämna beresterke renners zijn hebben ze niet de allure om een ploeg naar het hoogste plan te dragen.
    16-01-2024 14:01
    Wel een heel gewaagde stelling, je eerste zin!
16-01-2024 13:59
Niks meer aan zo
16-01-2024 14:05
We zijn januari 2024 ...
16-01-2024 14:39
Voor geen van beiden zie ik eigenlijk een goede reden uit sportief oogpunt om naar Bora over te stappen. Van Aert zou een forse stap achteruit doen qua ondersteuning bij de klassiekers en Evenepoel zou het kopmanschap in grote rondes moeten delen.
16-01-2024 15:42
Kan wel dat die voor Bora kiezen maar enkel als ze het gevoel hebben dat de omkadering echt top is, ik denk niet dat die twee zomaar voor het geld kiezen want dan was Evenepoel al lang voor 5 miljoen per jaar naar ineos, die hadden het lopende contract bij QS meteen afgekocht.
16-01-2024 17:58
Red Bull geeft je vleugels.
    16-01-2024 18:04
    Visma geeft je teugels.
    16-01-2024 18:40
    Laten we het vieren!
16-01-2024 16:01
Red Bull ziet ze vliegen....
16-01-2024 17:44
Ik geloof wel dat als ze maar genoeg geld bieden voor en aan zowel Van Aert als Evenepoel alles mogelijk is. Van Aert zie ik zo'n switch van ploeg wel doen. Ook om weer eens wat inspiratie elders op te doen om zichzelf gemotiveerd te houden.
    16-01-2024 22:00
    Remco z'n omkadering kan alleen maar beter worden dan hij nu heeft. Wout gaat daarintegen achteruit. BORA kan nu wel meer geld hebben. Maar een team zijn hebben ze mij nog nooit laten zien, iets meer ego's. Dus dat moet ik nog zien. En Visma-lab heeft ook wel een behoorlijk budget neem ik aan
16-01-2024 20:20
Eet eens geen nieuws, iedereen woonwijk wel
16-01-2024 20:21
Alles voor de klikt en ik stink er ooo weer in
16-01-2024 21:57
Laten we niet teveel hierop reageren. We praten over 2025....
    17-01-2024 02:11
    We zijn anders wel zo’n 70 reacties verder dus dit had je eerder moeten posten
17-01-2024 09:41
@kopiverkop: wel bronnen vermelden. Anders blijft het van horen zeggen

Reacties zijn gesloten.