BORA-hansgrohe presenteert Primoz Roglic
Primož Roglič komt de komende seizoenen uit voor BORA-hansgrohe. Op een speciaal ingelast persmoment heeft de Duitse teambaas Ralph Denk de miljoenentransfer van de Sloveense Giro-winnaar aangekondigd. Roglič vertrekt na acht succesvolle jaren bij Jumbo-Visma, ondanks een doorlopend contract dat hij had.
“Ik kijk heel erg uit naar deze stap”, vertelt Roglič in een eerste reactie, ook al is het wisselen van ploeg iets compleet nieuws voor mij. De goede herinneringen van toen we elkaar ontmoet hebben, jaren geleden, maakten de gesprekken makkelijker. Maar de beslissende factor was dat de ploeg heel gemotiveerd is om met mij te werken. En we hebben dezelfde ideeën.”
Ralph Denk geeft aan dat Roglič acht jaar geleden ook al op de radar stond bij zijn ploeg, toen de Sloveen nog geen prof was. Dat hij nu alsnog komt, maakt Denk trots. “De beslissende factor was niet wat hij al behaald heeft, maar wat nog voor ons ligt. Samen willen we onze stempel drukken op de grote wedstrijden. Primož is blij met de sterkte van de ploeg en kent de potentie van zijn nieuwe ploeggenoten”, aldus Denk.
“Ik ben ervan overtuigd dat zijn persoonlijkheid de hele ploeg zal inspireren, omdat hij een leider is met de wil om te winnen. Maar ook is hij een teamplayer. Bovenal houdt hij van wat hij doet en dat is voor mij de sleutel tot succes.”
Er hing volgens onze informatie een fors prijskaartje aan Roglič. Volgens een ander team vroeg Jumbo-Visma een afkoopsom van 3 miljoen euro om het doorlopende contract van Roglič voor de komende twee jaar te ontbinden. Verder zou de renner zelf een salariseis van 5,5 miljoen euro voor de komende twee jaar wensen.
Roglič wil zich in 2024 en 2025 vooral richten op het winnen van de Tour de France, de enige grote ronde die hij nog niet won. De afgelopen periode werden ook Lidl-Trek, Movistar, INEOS Grenadiers, Jayco AlUla, Bahrain Victorious en Israel-Premier Tech aan hem gekoppeld.
Welcome Primož Roglič!#borahansgrohe @rogla #procycling #newseason pic.twitter.com/f8FA43tST9
— Red Bull – BORA – hansgrohe (@RBH_ProCycling) October 6, 2023
Hopelijk een echte strijd tussen Roglic, Evenepoel (Ineos of Quickstep 2.0), Pogacar en Vingegaard in de Tour. En hopelijk kunnen ook Ayuso en/of Rodriguez snel aansluiting vinden.
Akkoord dat het spannend was in het AK, maar de koers zelf was zo saai als maar kon zijn.
De strijd voor het AK was wss vaak saai, maar ik denk dat de strijd voor etappes etc wel nog meeviel.
Als ik zelf nadenk over 'legendarische' momenten zie ik toch wel nog een 'cyclocrossende' armstrong. En Froome kreeg ook de stempel van saai, maar zijn legendarische Giro-zege, lopen op de Ventoux, aanvallen bergaf in zijn gekke positie, staan allemaal in het geheugen.
Van Roglic heb ik niet zo'n momenten. Enigste dat ik beetje voor de geest haal is zijn LBL-zege, maar dit is eerder vanwege de gekke alaphillipe dan Roglic.
Bij Indurain was ik nog jong, maar ik was als kind toen ook wel fan van de tijdritmachine die hij was. Wellicht zou die vandaag de dag wel als saaie renner worden gezien.
Gun hem zijn TdF win in 2024
Maar ik vrees dat Primoz sowieso te kort gaat komen tegen Podgacar en Vingegard.
Roglic is net zoals Pogacar iets meer puncher dan de pure klimmer Vingegaard.
Nu is net de strategie om de koers zeer hard te maken met de ploeg zodat Pogacar uiteindelijk wel eens breekt tegenover Vingegaard.
Maar Roglic zou dan ook wel eens breken volgens mij.
En als ze afwachtender zouden rijden, zou het enkel maar in het voordeel spelen van Pogacar ( die voor mij nog altijd stapje beter is dan Roglic).
[quote]Verder zou de renner zelf een salariseis van 5,5 miljoen euro voor de komende twee jaar wensen[/quote]
Gaat het nu over 5,5 miljoen verdeeld over 2 jaar, of is het 5,5 miljoen per jaar? Ik vind het niet heel duidelijk in de tekst staan.
Het klinkt raar, want hij heeft veel gewonnen dit jaar, maar Roglic was niet echt beter dan zijn concurrenten dit jaar. Hij heeft weinig tot geen overschot meer op renners genre Thomas, Almeida etc.
Kijk eens naar zijn overwinningen dit jaar. Kwamen allemaal door zijn sterke punch op het einde ( en de klimtijdrit in de Giro). Maar al zijn AK-overwinningen kwamen op seconden.
Enkel deze Vuelta leek hij terug wat beter, maar stootte hij op zijn teamgenoten.
Als de logische tendens zich voorzet met ouder te komen, zal hij enkel maar meer overvleugeld worden door de concurrentie. Als hij dan nog 1% slechter word wegens andere begeleiding dan Jumbo, zal het heel gedaan zijn
Wat er in het verleden gebeurde met Sky en nu onlangs met Jumbo is niet goed voor de wielersport.
Toppers moeten niet bij elkaar in één ploeg zitten. Natuurlijk breken helpers door in een topploeg (kijk maar naar Kuss). Twee toprenners in één ploeg is oké. Gaat het om diverse disciplines zoals klassementen, klassiekers, is het ook geen probleem. Van Aert functioneert natuurlijk prima naast Vingegaard bijvoorbeeld. Maar Van der Poel zou daar dan weer niet bijpassen. Renners als Van Aert, Van der Poel, Pedersen, etc.., moeten tegen elkaar strijden en niet voor elkaar. Dat geldt ook voor Vingegaard, Pocagar, Roglic en Evenepoel.
Als ik vanuit persoonlijke ervaring spreek, heeft dat ook helemaal niets te maken met wie dat dan ook is. Want toen Pogacar uittredend Tourwinnaar was, zat ik voor de televisie voor Vingegaard te schreeuwen toen die ging aanvallen en van Pogacar wegreed. Dit jaar deed ik dat dan weer voor Pogacar, toen hij Vingegaard loste nadat hij eerder die tik van een minuut had gekregen.
Hopelijk wordt het geen Leopold König verhaal voor hem.
Vanuit TJV snap ik er helemaal niks van. Daar gaat een van de meest populaire (ver)persoonlijkheden van je team. Daarnaast een veelwinnaar die wedstrijden makkelijk afmaakt, het hele jaar door. Daar zit je straks met Vingegaard, geweldige atleet. Alleen zien we die atleet 3-4x per jaar waarbij hij 1-2x schittert. Daarnaast imagotechnisch nog niet een geweldig uithangbord, met die lel van een telefoon aan zijn oor bij de finish en de uitstraling van een bezemsteel.
Benieuwd wie die leegte moet gaan invullen...
Alleen bij Ineos of Bora kon hij zeggen dat hij om sportieve redenen overstapt, bij andere ploegen zou het toch vooral als een vlucht voelen of om te cashen. Bora heeft eigenlijk precies de juiste renners in dienst om hem te helpen terwijl hij er duidelijk boven staat als kopman.