BORA-hansgrohe dient officieel protest in na Tour-uitsluiting Sagan
foto: Sirotti
woensdag 5 juli 2017 om 00:22

BORA-hansgrohe dient officieel protest in na Tour-uitsluiting Sagan

BORA-hansgrohe heeft in een statement laten weten een officieel protest in te dienen tegen de beslissing van de Tour de France-jury om Peter Sagan uit de ronde te zetten. De Duitse ploeg zegt dat de Slowaak ontkent de val van Mark Cavendish te hebben veroorzaakt of de intentie heeft gehad om de val te veroorzaken.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
In de chaotische eindsprint in Vittel kwamen Sagan en Cavendish tijdens de laatste tweehonderd meter met elkaar in aanraking. Daarbij belandde de Brit in de hekken, waarna een harde val volgde. Bij de valpartij brak de renner van Dimension Data zijn schouderblad, terwijl de wereldkampioen naar een tweede plek spurtte. De jury besloot na afloop om Sagan eerst te beboeten met een tijdstraf, hem terug te zetten naar plek 115 en hem punten in mindering aan te brengen voor de groene trui. Later op de avond kwam de jury daarop terug, waarna men Sagan uit de Tour zette. Daartegen dient BORA-hansgrohe nu dus een protest in. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

RIDE Magazine
133 Reacties
Sorteer op:
1 4 5 6
5 juli 2017 10:53
@denistel
Iedereen wil uit de wind zitten en sprinters zoeken vaak de luwte van het publiek,
Cavendish had buitenom 0,0 kans gehad.
5 juli 2017 11:05
Slap gezever over de sprint van Démare. Hij was rapper dan Kristoff en om hem te passeren had hij de keuze linksom of rechtsom. Als hij voor rechtsom had gekozen had Kristoff kunnen proberen de deur dicht te doen en had Démare òf in de remmen moeten knijpen òf hij was de hekken ingegaan.
Logisch dat hij voor linksom koos. Hij snijdt daarmee de pas af van Bouhanni, dat is waar, maar die had al een lagere snelheid. Bouhanni weet dat dit in vrijwel iedere sprint gebeurt en tekent daarom geen protest aan.
Niet van je lijn afwijken is een leuk theoretisch regeltje maar in de praktijk niet te handhaven. Als je een man wilt inhalen zal je dat links- of rechtsom moeten doen, rechtdoor gaat nu eenmaal niet.
5 juli 2017 11:12
@redactie: de link naar het bericht van 11:02 (verklaring Sagan) werkt niet.
5 juli 2017 11:17
Precies, krijg je een 404 vd wielen
5 juli 2017 11:17
Leuke vergelijkingen met andere sporten. In de F1 is dit tegenwoordig een raceongeluk. De schuld kun je niet zozeer bij 1 renner leggen. Iedereen wijkt wel van zijn lijn in die sprint.
Sagans elleboogje is duidelijk niet bedoeld om Cav te duwen. De videoscheids bij het voetbal heeft dit ook gezien, ik zag zijn reactie op het forum, maar de wedstrijdjury zag het niet?
5 juli 2017 11:17
Overigens op het moment dat hij zijn elleboog gebruikt zie je al dat zijn linker knie helemaal naar buiten staat. De reactie met zijn rechter elleboog is dus een natuurlijke reactie puur om balans te vinden en niks anders. Bovendien raakt hij Cavendish niet eens denk ik, maar dat is nu niet mijn punt.

Nogmaals de link: https://streamable.com/amp_player/j7gqb
Je ziet dat zijn linker knie naar buiten knikt om balans te vinden waardoor die vervolgens met zijn rechter elleboog dezelfde beweging moet maken. Zo werkt de zwaartekracht.
5 juli 2017 11:18
En helemaal eens met Jacco.
5 juli 2017 11:18
@fringale: dan maar naïef. Ik geloof dat de ASO met name een commerciële organisatie is, die uiteindelijk meer heeft aan een uithangbord als Sagan dan Démare in het groen. Ik geloof ook zeker dat als Colbrelli of Groenwegen met z'n elleboog (geloof niet dat dat de oorzaak van de val is btw) hetzelfde had gedaan als Sagan dat zij er uit werden gezet en dat de discussie dan een stuk minder was. Behalve hier dan als het om Groenwegen zou gaan...
1 4 5 6

Reacties zijn gesloten.