Bonifazio waarschuwt wielertoeristen na hallucinante afdaling Cipressa

dinsdag 26 maart 2019 om 16:03
Bonifazio waarschuwt wielertoeristen na hallucinante afdaling Cipressa

foto: Cor Vos

Niccolò Bonifazio eindigde slechts als 131e in Milaan-San Remo, maar de 25-jarige renner wist wel degelijk de show te stelen tijdens de Italiaanse klassieker. Op de top van de Cipressa stortte Bonifazio zich met ware doodsverachting naar beneden. “Doe voorzichtig! Riskeer je leven niet met zoiets stoms!”, raadt Bonifazio wielertoeristen af om hetzelfde te doen.

Bonifazio hield zich niet in tijdens de afdaling van de Cipressa. Wat heet: de Italiaan van Direct Energie zocht regelmatig de limiet op. De spurter ging zelfs zo hard, dat een motard moeite had om de renner voor te blijven. Bonifazio kwam – tot opluchting van velen – echter heelhuids beneden.

De waaghals pakte door zijn razendsnelle afdaling een voorsprong op het peloton, maar de renner werd niet veel later weer opgeslokt door de meute. Enkele dagen na La Primavera kijkt de coureur toch met een andere blik naar zijn optreden. “Ik maak me nu behoorlijk veel zorgen”, zo begint Bonifazio zijn relaas op Facebook.

“Wees voorzichtig!”
“Ik heb begrepen dat er mensen zijn die op training mijn afdaling proberen te imiteren. Ik wil deze ‘genieën’ eraan herinneren dat de weg open is voor verkeer! Riskeer je leven niet met zoiets doms. Wees voorzichtig!”, waarschuwt Bonifazio, die zijn gegevens bewust niet op Strava heeft geüpload. “Om dit soort capriolen te voorkomen”, aldus de Italiaan.

Dit artikel delen:

13 Reacties

west 26 maart 2019 om 16:13

Hallucinant is wel het meest ergerlijke woord dat er bestaat.
OT; is zijn afdalingstijd ook al vergeleken met eerdere afdalingen op de Cipressa? Want dat iemand harder dan het peloton en harder dan een motor daalt betekent niet noodzakelijk dat het uitzonderlijk hard ging..

Youri IJnsen 26 maart 2019 om 16:18

Het record in de afdaling van de Cipressa is in 2017 gezet. Overigens ook door diezelfde Bonifazio.

Ward 26 maart 2019 om 19:52

Die afdaling was toch echt wel indrukwekkend!

ikbenprocycling 26 maart 2019 om 20:13

Was op het oog duidelijk dat dit puur op de limit was. Technische uitvoering dichtbij 10. Naast de sprintzege van Alaphilippe het hoogtepunt van deze MSR. Iedere non-prof die deze afdaling wil simuleren (laat staan betwisten) is al bij voorbaat van het padje.

hartstikkebedankt 26 maart 2019 om 16:21

Het zag er aardig hachelijk uit en ik vond het daarnaast een aparte keuze van een sprinter nota bene om deze tamelijk kansloze uitlooppoging te doen

McMulenga 26 maart 2019 om 16:35

Ik denk dat Bonifazio weet dat hij er op de Poggio kansloos af wordt gereden en hij daarom met een voorsprong aan die klim hoopt te beginnen.

Lalsacien 26 maart 2019 om 18:11

Het was ook gevaarlijk omdat de auto’s en motards zone dichtbij reden.

McMulenga 26 maart 2019 om 16:33

Op topsnelheid op de stang rakeling langs de vangrails en de muur… ik vind het prachtig om te zien maar hij is wel aan het spelen met zijn leven.

Djoop 26 maart 2019 om 16:43

Alleen in Nederland zijn afdalingen dermate fictief dat de afdaler een dergelijk verwijt gemaakt kan worden.

yo-eddy 26 maart 2019 om 17:34

Die toeristen mogen eerst dit (https://www.youtube.com/watch?v=_jY6Z4vPoe8) even oefenen voordat ze zijn tijd aan willen vallen …….

Tour 26 maart 2019 om 18:01

Tja, nadoen is zelden slim.
Zelf doen, mag wel.

skylimit 26 maart 2019 om 19:51

Ter verdediging van Bonifazio; hij woont in de nabijheid van de Cipressa en kent de afdaling als zijn broekzak. Verder voelde hij zich niet meer zo super om de Poggio met de eerste over te komen en te gokken op een sprint, daarom probeerde hij het met een aanval op en in de afdaling van de Cipressa.

Doordrijver 26 maart 2019 om 20:44

Dat hij werkelijk elk punt van de afdeling kent moge duidelijk zijn. Ik hoop dat elke wielertoerist verstandig genoeg is te beseffen dat 1) dit een prof is die elke bocht kent en 2) de weg afgesloten was voor verkeer

Headlines

Materiaalzone

Populair