Bondscoach Verbrugghe noemt keuze voor Lampaert ‘strategisch’

maandag 16 september 2019 om 17:03
Bondscoach Verbrugghe noemt keuze voor Lampaert ‘strategisch’

Bondscoach Rik Verbrugghe - foto: Cor Vos

Rik Verbrugghe geeft toe dat hij moeilijke keuzes heeft moeten maken om tot een WK-selectie van acht te komen. De bondscoach van de Belgische ploeg koos bijvoorbeeld voor Yves Lampaert in plaats van voor Jasper Stuyven en Sep Vanmarcke. “Ik had met gemak twee ploegen kunnen vullen”, aldus Verbrugghe tegen Belga.


“Ik heb de betrokkenen gisteravond nog gebeld na de wedstrijd in Montréal en hen tekst en uitleg verschaft, maar ik begrijp wel dat een paar renners ontgoocheld zullen zijn. In elk ander land waren ze wel geselecteerd geweest. Zoveel kandidaten hebben is een luxesituatie voor mij, maar jammer voor diegenen die er dan net naast vallen”, aldus Verbrugghe. Onder meer Jasper Stuyven zegt zwaar ontgoocheld te zijn. Hij twijfelt zelfs of hij wel ja zegt, mocht hij (Stuyven is reserve, red.) nog opgeroepen worden.

Tim en Tim
Voor Verbrugghe was de keuze voor Tim Wellens een duidelijke na de BinckBank Tour. “In Québec en Montréal heeft hij dan nog eens laten zien dat hij echt top is. Ik kon niet naast hem kijken, hij verdient gewoon die selectie en hij kan op het WK een rol spelen die van groot belang is. Laat ons bovendien niet vergeten dat Tim ook sterk is in slecht weer of dan toch blijkbaar net altijd dat tikkeltje meer kan en in Yorkshire kan het slecht weer zijn”, aldus de bondscoach.

En dan was er ook nog die ene helper: Tim Declercq. “Ik hoop dat hij gewoon de lijn voorttrekt van in de Vuelta op het WK. Ik trek slechts met één echte helper naar het WK, hij zal de handen vol hebben.”

Strategische keuze voor Lampaert
“Yves koerste niet zo veel de voorbije weken, maar hij heeft zijn selectie afgedwongen op het EK en ook in de Ronde van Duitsland liet hij zien dat hij in orde was. Ik heb een renner zoals Yves nodig om de koers op een bepaald moment open te breken”, legt Verbrugghe uit. “Het is een rol die hij een heel jaar uitstekend vertolkt bij Deceuninck-Quick Step en dat wordt z’n taak in deze selectie.”

Dat er ontgoocheling is bij de niet-WK-gangers, begrijpt de bondscoach. “Puur op basis van resultaten moest Jasper zeker mee, maar ik heb een strategische keuze gemaakt. Lampaert is die rol een heel jaar gewoon van bij Quick Step, de anderen niet in hun team.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Verweggistan 16 september 2019 om 18:42

Lampaert is ook heel strategisch :)

superbove 16 september 2019 om 18:54

heeft wel een punt,
stuyven is laatste tijd wacht wacht wacht, sprint 5de,6de,4de..

lampaert gaat gewoon een paar keer goed aan de boom schudden juist voor de echte finale om de betere sprinters af te matten.

EddyB1958 16 september 2019 om 21:16

Wacht, wacht, wacht. Dat doet me aan ene Van Avermaet denken. En als het hem een zeldzame keer lukt, waarom dan ook niet Stuyven?

drikkes 16 september 2019 om 19:14

man man man

Bondscoach van mijn …

Is vergeten hoe hij op het Europees kampioenschap op kop ging rijden om Philipsen niet te laten terugkomen?

Peter Lippens 16 september 2019 om 19:36

tja, Lampaert had nu éénmaal geen breedbeeldteevee mee ….

Massimo Bataille 16 september 2019 om 19:53

Denk dat je 2 dingen vergeet.
Enerzijds waren er geen oortjes, anderzijds en nog belangrijker: het was een enorm waaierspel aan 49km/h gemiddeld.
Dan zit Lampaert niet eventjes chill achteraan de kopgroep om te kijken wie er achterzit, dan knal je gewoon mee op kop in die ketting om in ideale positie te blijven.

Samlambeej 16 september 2019 om 23:38

Precies, had hij vanachter blijven bungelen onder het motto “ik wacht op mijn snelle man” was hij nooit mee geweest met Ackermann en Viviani.

Jean Dumas 16 september 2019 om 19:28

Goed verhaal, Stuyven had moeten knechten voor twee kopmannen uit andere ploegen (Gilbert, GVA). Die twee gaan zeker een rol spelen, maar de rest moet knechten.

drikkes 16 september 2019 om 19:31

niet akkoord Jean, dan pak je geen Lampaert mee maar een knecht.
Lampaert is al even geen knecht meer, niet in status en zeker niet in zijn hoofd.
Dus dit is een uitleg van 2x niets.

Dan had hij veel beter een Meurisse of dergelijke meegepakt. Iemand die gaat knechten en zelfs niet in zijn hoofd haalt om voor zichzelf te rijden.

tvm 16 september 2019 om 20:13

Stuyven knechtte voor Boonen in Qatar. Dus als het moet doet hij dat ook.
Daarnaast zit België niet in de positie dat een absolute kopman een slimme tactiek is met concurrenten MvdP en Sagan. Nee, je moet op elk moment met elke renner kunnen aanvallen. Gaten dichten gaat ook niet aan de Belgen zijn.

Maikel Vennix 16 september 2019 om 20:17

Mooi voor Alaphillipe… heeft er een extra knecht bij. Of Viviani (zie het EK van een paar weken terug).

Heb wel eens het idee dat hij eerst voor the wolfpack fietst, dan voor zichzelf en daarna pas voor zijn land.

Maar ja, ik ben gelukkig geen Belg…

EddyB1958 16 september 2019 om 21:20

Naast zeven Fransen, vier Belgen, één Deen, twee Tsjechen en één Luxemburger. Serieus groepje helpers al voor Alaphillipe. Gelukkig ben ik geen Nederlander of ik ging die onzin ook nog geloven.

Maikel Vennix 16 september 2019 om 22:14

Maar je zult toch het EK hebben gezien. Waar Yves met Viviani naar de finish rijdt. En volle bak mee blijft fietsen om 1 op 1 kansloos te zijn. In plaats van te wachten tot nummer 3 terug komt en dan zelf opnieuw een poging te wagen.
Hij heeft meer kans tegen Viviani in een 3 tegen 1 situatie dan in een 2 tegen 1 situatie. Maar ja, als Viviani wint en hij tweede, dan is dat goed voor The Wolfpack.

Ik denk dat de bondscoach er goed aan gedaan had om iets minder DQS mee te nemen en iets meer renners uit andere ploegen.

Samlambeej 16 september 2019 om 23:44

@Maikel Vennix
“Wachten tot de nummer 3 terugkomt”
Moest Yves dan met Viviani afremmen tot 25 per uur??
dan springt Viviani er nog makkelijker van weg…

rosencrantz 17 september 2019 om 11:42

Ze hadden al een gat. Als Lampaert voor zichzelf en zijn land rijdt, dan zegt hij tegen Viviani dat hij zelf op kop moet als hij de titel wil. Nu heeft hij 1 keer geprobeerd en zich dan op kop gezet voor Viviani. Deceuninck flikt daar Ackermann. En niet: Italie wint van België en Duitsland.

Pietspeed 16 september 2019 om 21:15

Luxe probleem. Be. kan idd 2 teams opstellen met gemak. Dan is de keuze bij voorbaat verkeerd. En als er geen Belg podium rijdt helemaal.

john 17 september 2019 om 09:33

Pietspeed : Noem me eens een belg die podium rijdt? ,als de finale begint zijn de meeste belgen al naar huis ,want die ene knecht gaat het niet redden en die anderen rijden mekaar in de wielen (zekker GVA en Gilbert) en van Eddy den tweede verwacht ik ook niks of hij gaat zelf zijn bidons halen (zo als die fransman in de tour)

Romāns Vainšteins 16 september 2019 om 21:21

Belgie heeft dermate veel steengoede all-round renners dat het onmogelijk is om een feilloze keuze te maken. Ik kan me heel levendig voorstellen dat de coach kiest voor een team dat allereerst Gilbert en daarbij van Avermaet de finale in kan loodsen eerder dan dat er allemaal prima renners uit losse ploegen bijgehaald worden.

dikkechaap 16 september 2019 om 22:11

En toch hebben ze geen podiumfavoriet in de gelederen, laat staan voor de hoogste trede.

Maar het moet wel gek lopen willen er niet minstens twee Belgen bij de beste 10 eindigen.

Romāns Vainšteins 16 september 2019 om 22:28

Tuurlijk wel, Gilbert zit gemakkelijk bij de topfavorieten.

Haanaf 16 september 2019 om 22:36

@Rv

Eens. Schrijf die maar op als serieuze kanshebber. Komt super scherp uit de Vuelta.

kielabokki 16 september 2019 om 22:38

Gilbert was prima in de Vuelta, maar niet super denk ik. Het niveau dat hij de afg. 2 jaar al eens aantikte was het niet in de Vuelta. En dat was nog tegen Aranburu enz.

wilbertdh 17 september 2019 om 11:30

@ Kiela

Bedoel je met ‘enz.’ Sam Bennett? Er zijn misschien veel topfavorieten (8-12), maar daar zit Gilbert zeker bij.

rosencrantz 17 september 2019 om 11:44

Sam Bennett op een parcours dat niet het zijne was

kielabokki 17 september 2019 om 18:46

Met enz. bedoel ik een deelnemersveld zonder echte concurrenten op Gilberts favoriete terrein. En een deelnemersveld dat voor de Vuelta zelfs tegenviel.

Houd me ten goede, ben groot Gilbert-liefhebber. Maar ik vond zijn niveau in de Vuelta niet zo heel geweldig. Zal echt nog wat bij moeten voor het WK, iets dat ook prima mogelijk is.

Er is trouwens denk ik maar 1 topfavoriet. Zelfs als je niet van te vroeg berenhuiden verkopen bent. Daarachter behoorlijk wat vraagtekens. het aantal favorieten voor jou is zo groot.. ja daar mag je Gilbert natuurlijk best wel bijzetten. Maar nogmaals, hij heeft niet het niveau van bijv. P-R eerder dit jaar (getoond).

Ligthning 16 september 2019 om 22:22

Het wordt voor de Belgische renners van DQS inderdaad een groot probleem als Ala aanvalt in de finale. Wie zich alvast niets zal aantrekken van het in dezelfde ploeg te fietsen, is Gilbert. Die vertrekt bij DQS en is sowieso een enorme (individualistische) klasserenner. En nog leep ook.
Lampaert zal natuurlijk geen tweemaal hetzelfde kunstje mogen flikken als tijdens de laatste kilometers van het EK. Vóór zijn ploeg(maat) fietsen en tegen zijn land. Dan wordt hij gevierendeeld in België.

Haanaf 16 september 2019 om 22:33

Die Belgische selectie bestaat wel uit een aantal baasjes. Gilbert en Van Avermaet is al een bijzonder koppeltje. Zet daar nog eens een Naessen bij en een Wellens die alleen prima uit de voeten kan in een finale. Lampaert en Evenpoel zijn ook coureurs die hun eigen mening niet onder stoelen of banken steken.

Of het wordt geniaal of drama.

EddyB1958 17 september 2019 om 04:24

Nog een extra knecht voor Alaphillipe. De Colombiaan Hodeg.

Tripodboom 17 september 2019 om 08:42

Het maakt voor van Evenepoel niet uit wie er meegaan. Al moet hij alleen rijden. Hij knapt het in zijn eentje wel op. De jongste kampioen ooit.

champieter 17 september 2019 om 08:51

Lampaert is niet de slimste renner als het op ‘strategie’ aankomt.
Zoals hij met Viviani naar de meet rijdt op het EK, ging hij die even kloppen in de sprint of zo?
Of zoals hij met Degenkolb en GVA naar de meet rijdt in de kasseirit in de Tour, ging hij die even kloppen in de sprint of zo?
Beter een ‘echte’ knecht meenemen.

evos01 17 september 2019 om 10:01

Ze nemen veel quicksteppers mee.

elander 17 september 2019 om 10:56

Zoveel Quicksteppers meenemen terwijl Frankrijk met Quickstepper Alaphilippe een topfavoriet in huis heeft, is vragen om miserie. Niet naïef zijn. Lefevere geeft die mannen allemaal een fikse premie als ze de benen stil houden.

EricV 17 september 2019 om 11:56

Ik zie niet wie er van deze selectie zou kunnen winnen. Met wat geluk top 5