Bondscoach Loes Gunnewijk erkent miscommunicatie: “Niet zo simpel als het lijkt”

zondag 25 juli 2021 om 14:38
Bondscoach Loes Gunnewijk erkent miscommunicatie: “Niet zo simpel als het lijkt”

Loes Gunnewijk (links) met KNWU-directeur Thorwald Veneberg - foto: Cor Vos

Veel ogen werden na afloop van de olympische wegwedstrijd voor vrouwen gericht op de Nederlandse bondscoach Loes Gunnewijk. De tactiek van TeamNL was veelbesproken en ook over de communicatie werd geklaagd. “Ja, er was miscommunicatie”, erkent Gunnewijk bij NU.nl. “De rensters hebben tijdens de koers niks te horen gekregen, of in ieder geval te weinig.”

Nederland was met Anna van der Breggen, Annemiek van Vleuten, Marianne Vos en Demi Vollering vier kanshebsters op goud, maar het werd slechts zilver. Vroege vluchter Anna Kiesenhofer werd verrassend olympisch kampioen. Van Vleuten werd achter de Oostenrijkse tweede, maar dacht dat ze gewonnen had. Zij noemde het ontbreken van belangrijke informatie amateuristisch.

“We hebben geprobeerd vanuit de auto updates te geven over de koersinformatie, maar op veel plekken was dat niet mogelijk”, aldus de bondscoach. “Het was voor de rensters niet helemaal duidelijk wie er vooruit was. In de finale op het circuit hadden we op een gegeven moment wel het idee dat de rensters het niet wisten, maar zonder oortjes konden we niet zoveel meer. Het is niet zo dat we elke minuut naast de rensters kunnen rijden.”

‘Het is allemaal niet zo zwart-wit’
Gunnewijk wilde na afloop niet ingaan op de gemaakte afspraken. “Je kunt vooraf van alles afspreken en dat hebben we ook gedaan, maar je zult toch ook altijd in de koers moeten kijken hoe de situatie is”, vertelt ze. “Het is allemaal niet zo zwart-wit. Je moet niet vergeten dat de rensters geen tv-scherm hebben, zij zitten in de koers en er is allemaal hectiek. Het is dus niet zo simpel als het op tv lijkt.”

Of Nederland teveel gegokt heeft door met vier mogelijke kopvrouwen te starten, betwijfelt de keuzevrouw van de KNWU. “Achteraf kun je makkelijk zeggen: als dit, als dat. Ik denk dat hier gewoon de vier sterkste rensters van Nederland hebben gereden en dat ze er alles aan hebben gedaan. Al kwamen we hier natuurlijk met het doel om goud te halen.”

Annemiek van Vleuten dacht dat ze gewonnen had – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

69 Reacties

josemanuelfuente 25 juli 2021 om 14:49

Ze maken me toch niet wijs dat ze in de auto niet wisten hoe de situatie was …..

dit is mijn achterwiel 25 juli 2021 om 15:42

Zegt ze toch ook niet?

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 14:50

Maar dus, zij wist ook wel dat Kiesenhofer op kop lag?
Tot zover “de coach wist ook niets”?

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:33

Maillot, jij bent toch Belg? In NL zeggen we niet dat we iets toch wel wisten. We zeggen dat we er alleen geen actieve herinnering aan hebben. Héél anders.

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 16:07

@Willem
Ja, guilty as charged, ik ben Belg ;-)

Ik snapte die ‘ actieve herinnering ‘ mopjes dus niet, net even opgezocht, nu dus wel

Murcia 25 juli 2021 om 14:56

Deze ‘verklaring’ van Loes komt aardig in de buurt van politici na weer een blunder. Ik mis nog de “ik heb er geen actieve herinnering aan” voor de excuus bingo.

Arry1337 25 juli 2021 om 14:57

Loes als bondscoach is echt een lachertje. Elk WK en EK is er iets en het komt nooit door haar. Daarnaast heb ik haar nog niet één keer op een opmerking kunnen betrappen waarvan ik dacht ‘nu zeg je iets wat iets toevoegt’.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:17

Movistar heeft al contact opgenomen. “Wij hebben nu al meestal geen idee wat wij doen, en Loes kan ons in dat opzicht, ook bij de mannen, naar een hoger plan tillen”.

Sjaak P 25 juli 2021 om 15:30

Dan hangt Ineos binnenkort ook aan de lijn, schat ik. Movistar drie kopmannen? Dan wij vier!

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:31

Ineos voegt als paniekreactie Luke Roberts toe aan het begeleidingsteam.

Boomie1 25 juli 2021 om 15:56

Ik denk dat de dames zelf anders ook wat te verwijten valt. Alle 4 als kopvrouw van start gaan en je ook zo erop instellen.

Als de dames onderling overlegd hadden van te voren en overeen waren gekomen of voor Vos of Vollering te gaan (vd Breggen al vaker gedaan voor Vollering) dan had er veel meer ingezeten.

Je had ook kunnen zeggen met zo’n klein peloton dat bv Van Vleuten om de zoveel tijd info gaat in winnen bij de auto.

Sjaak P 25 juli 2021 om 15:57

Het was al frappant dat vVleuten op exact dezelfde plek als Thomas over een ploegmaat stuiterde.

AustrianOak 25 juli 2021 om 16:10

Hahaha Kieft, scherp!

D.Koch 25 juli 2021 om 15:02

Lijkt me ook wel moeilijk hoor. Keuzes maken, communiceren en opletten. Ga er maar eens aanstaan. Pittig hoor

dit is mijn achterwiel 25 juli 2021 om 15:44

Natuurlijk is dit moeilijk. Die gunnewijk is geen pannenkoek hoewel sommigen dat hier wel suggereren. Al die bondscoaches op de bank met hun voetjes omhoog, die het beter weten.

Handige Harry 25 juli 2021 om 16:11

Ze heeft vandaag toch wel bewezen dat ze wel een pannenkoek is.
Het is echt absurd dat je het in deze moderne tijd niet voor elkaar krijgt om te communiceren met je renners.

Je hebt gewoon verzorgers langs het parcours staan, die kunnen gemakkelijk de rensters de verschillen doorgeven.
In de ene hand de etenszak, in de andere een bord met het verschil.

Malcolm 25 juli 2021 om 16:25

@dit is mijn achterwiel Zelfs als je gelooft dat het moeilijk is, daar ben je toch als bondscoach voor aangesteld? Backup plannen voor als de wedstrijdleiding faalt qua wedstrijd info lijken zo voor hand liggend…

Paul Bus 25 juli 2021 om 21:15

voor mij is iedere bondscoach een pannenkoek als je geen gebruik maakt van je numerieke voordeel.

zacht 25 juli 2021 om 15:02

Loes, je bent te hard voor jezelf, het siert je dat je een reactie geeft. Dit in tegenstelling tot de echte schuldige van vandaag, ik heb Moerenhout nog niet gehoord.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:07

Die is druk bezig alle communicatiekanalen bij het MTB-en op te zetten. En daarna gaat hij wat videobeelden voor de hockeyers analyseren en Femke Bol nog een laatste hordentraining geven. Maar dan komt Koos waarschijnlijk wel met een verontschuldiging naar de natie. En terecht natuurlijk.

Sjaak P 25 juli 2021 om 15:39

Eens, goed dat ze de renners spaart, dat is haar taak. Ik kan me ook niet voorstellen dat de bondcoach veel invloed heeft in deze ploeg. Vos, vVleuten en vdBreggen die er eens goed voor gaan zitten om het tactisch plan van Gunnewijk te vernemen. “En Annemiek, als Anna gaat op 3km, niet erachteraan springen he, want dan neem je de hele groep mee”. “Okay, Loes”.
Maar een paar bordjes langs de weg, ja dat had wel gemogen.

Willem Kieft 25 juli 2021 om 15:05

Ik had het idee, dat er toen de renners de stand van zaken wel wisten ze er ook bar weinig aan deden om de situatie te veranderen. Falende techniek was hooguit de druppel op de falende plaat. Hoe je het ook went of keert het is gewoon een wanprestatie. Niet zozeer zilver op zich, maar wel de wijze waarop.

Tempobeul 25 juli 2021 om 15:06

Een communicatieplan is voor een wedstrijd zonder oortjes toch een belangrijk onderdeel van de voorbereiding… Je hebt het deel via de organisatie (de moto’s), maar renners kunnen zich toch laten uitzakken (eigen wagen en die van wedstrijdleiding), je kunt met borden langs de kant van de weg werken, boodschappen schrijven op de bidons de je aanreikt, etc.

Daarnaast hebben ze nooit als ploeg gereden en die vroege vlucht teveel voorsprong gegeven.

Maar goed, ze keren toch met een medaille huiswaarts.

Michelangelo 25 juli 2021 om 15:10

Ik denk dat Loes gezegend is met de Nederlandse toprensters. Want die hebben haar vaak gered door gewoon een goed resultaat te halen. Maar voor mijn gevoel eerder ONDANKS Gunnewijk dan DANKZIJ.

In dit geval heeft ze m.i. verzuimd om rekening te houden met het scenario beperkte info door ontbrekende oortjes. Het is al heel lang bekend dat het rijden zonder oortjes voor hele gekke taferelen en onduidelijkheid kan zorgen. Daar kun je gewoon op inspelen door regelmatig iemand af te laten zakken naar de auto (afspraak over maken), of op afgesproken plekken koersinfo door te geven (desnoods door een statusupdate in het bidonnentasje: papier met naam, voorsprong en opdracht erop). Dat kan allemaal met een mobiele telefoon, pen en papier.

Dat is denk ik het belangrijkste verwijt wat je haar kunt maken.

Dat je zilver wint met de ploeg, dat kan. Je kunt in een kopgroepje uitkomen waarin je niet de sterkste of gelukkigste bent. Of een groepssprint net niet winnen. Maar dat je nooit kans hebt gemaakt op goud met een selectie als deze, dat kan gewoon echt niet.

Ik heb het idee dat in de staf compleet de creativiteit ontbreekt om met zulke situaties om te gaan. Misschien dat Loes gezellig is om mee koffie te drinken, maar dat ze op dit vlak toch echt tekort schiet.

EDIT: ik heb niet even met Tempobeul gebeld voordat ik mijn reactie schreef. En ook heeft hij geen briefje in mijn bidontasje gestoken….

Marco 25 juli 2021 om 16:57

Toch zit er een rare deuk in de verhalen van kamp NL..

Jij hebt het over uitzakken zodat er communicatie kan zijn.. allemaal leuk en aardig maar van Vleuten zegt dat ze nog gesproken hebben toen ze viel en haar toen ook niets vertelt is.. met nog als toevoeging.. de coach had geen verbinding.. .

Wat is hier nu loos… want dat van Vleuten dacht dat ze goud had en haar reactie daarna dat speel je niet of ik weet al wat ze gaat doen na het wielrennen..

Dus dit verhaal neemt bochten aan die totaal niet te verenigen zijn.. daarbij dan nog ff dat Vos beweert dat ze het wel wist.. Waarom zegt Vos niet, we moeten langer samen blijven en op de koploper rijden want we zijn er nog niet…?!

het begint te lijken op, moet van Vleuten aan Loes vragen is er nog iemand weg.. of moet Loes actief aan van Vleuten melden, doorrijden er is er nog 1 voorop.. mij lijkt het laatste.. maar volgens mij zit het hier verkeerd…

Michelangelo 25 juli 2021 om 18:06

Voor de afwisseling ben ik het 100% met je eens Marco.

Er zitten inderdaad de nodige onduidelijkheden of tegenstrijdigheden in. Er was wel communicatie, er was geen communicatie, we wisten wel wie er weg was, we wisten niet wie er weg was, etc.

Misschien wel iets voor WF om daar eens goed in te duiken. Of voor Kerckhoffs om daar eens een goed opiniestuk over te schrijven. Da’s een stuk smeuiger dan zijn werk over de Arabische connectie die Van Aert genekt zou hebben.

Ik geloof overigens niet dat het meenemen van een “knecht”, maar wel met het maken van keuzes over wie op welk moment gaat werken. Dan maak je van pakweg Vollering al heel vroeg een knecht, en speel je Vos uit. Net als Van Avermaet heeft gedaan gisteren.

Dit was in ieder geval bagger van de bovenste plank!

Paul Bus 25 juli 2021 om 21:29

Toen Annemiek alleen vooruit reed was ze aan het praten met de motards(waren dat Belgen of Nederlanders) waarbij ze te horen kreeg dat ze 5 minuten achter lag en 1 min voor op de achtervolgers.Ik vind Annemiek een supervrouw maar dit strookt niet met dat ze na de val geen communicatie meer had na haar val.Ze heeft die babbel p[ 42 km voor finish als ze langs heet meer rijdt,vreemd

Malcolm 25 juli 2021 om 15:12

Wat een aanfluiting! Zowel de begeleiding als de rensters moeten zich de ogen uit de kop schamen om hun land op zo’n manier te vertegenwoordigen.

Marcus Aurelius 25 juli 2021 om 15:20

Lotte Kopecki zit daar helemaal alleen en wist perfect hoe het zat. De Nederlandse dames weten geen van allen wat er aan de hand is ? Vos vaag geeft ze schoorvoetend toe. Sorry, maar dit stinkt serieus, geen communicatie tussen de ploegleden. Amateurisme troef. Vroeger waren er ook geen oortjes, maar de renners werden wel geïnformeerd voldoende. Als je de ‘muziek’ hoort ben je er bij, en anders zijn ze weg …. We zullen het dus houden op ‘Rodania nekt Van Vleuten !’

xistnc 25 juli 2021 om 16:00

Wat zegt Gunnewijk nou eigenlijk precies? Ik kan er geen chocola van maken.

Het komt op mij over alsof ze volop had gerekend op een dagje achterover leunen met een champagneparty als afsluiting. Viel dat ff tegen. Functie elders?

Turtlehead 25 juli 2021 om 16:17

@xistnc: ik stel voor eerst 10 dagen in Japan in Corona-isolatie.

zacht 25 juli 2021 om 17:00

'Jaarlijks tijdens het WK en eens per vier jaar op de OS achterover leunen met een champagneparty als afsluiting' staat volgens mij in de functie-omschrijving van bondscoach bij de dames.
Die dames weten echt wel hoe ze moeten koersen. Als bondscoach mag je je vooral druk maken over het regelen van andere zaken. Communicatie bijvoorbeeld.

WoutMathieu 25 juli 2021 om 16:03

Gewoon niet bereid om echt voor de volle 100% voor elkaar te rijden. Bondscoach moet toch wel geweten of uitgevonden hebben dat die Kiesenhofer geen Pannenkoek is en dat de voorsprong te langzaam kromp. Op 40 km moest er 2 vrouw zich opofferen om goud binnen bereik te brengen. Maak mij niet wijs dat ze dat niet wisten. Heb me echt op zitten vreten op het bankie, wat een amateurisme.
Behalve Kiesenhofer dan, die heeft de gouden kans met beiden handen gegrepen, respect!

04398 25 juli 2021 om 16:06

“Ik denk dat hier gewoon de vier sterkste rensters van Nederland hebben gereden en dat ze er alles aan hebben gedaan.”
Misschien was dat juist wel het probleem. Je zit met 4 rensters die alle 4 willen winnen en dus niet de boel in het begin rustig gaan controleren. Je had gewoon minimaal 1 knecht mee moeten nemen die in het begin van de koers het verschil op max 5 minuten had kunnen houden. Dan was het allemaal geen probleem geweest.

Sjaak P 25 juli 2021 om 16:43

Er zat voldoende vermogen in dit groepje om te knechten. Daar hoef je niet per se vDijk voor mee te nemen. Je zag gisteren ook met vAvermaet, het is een kwestie van kiezen voor de knechtenrol.
Ik vraag me alleen af of duidelijk was doorgesproken hóe precies de knecht(en) zou(den) worden aangewezen. En wanneer. En wat die knechten dan zouden gaan doen.
En wat was die sprong van vVleuten op de Doushi, om daarna zich weer in te laten lopen. Misschien had ze gehoopt om ineens 4 minuten op de koplopers te pakken? Maar dan je terug laten zakken, terwijl ze nog duidelijk de benen had, om daarna als team de boel te laten stilvallen? Ik denk dan: ram door, haal je het niet dan profiteert in elk geval je team. Of laat je inlopen en ga op kop sleuren.
Kortom, wat een heerlijke koers.

Erica-de-moeder-van-Niki 25 juli 2021 om 16:17

Als ik op mijn Garmin WhatsApp berichten kan krijgen, en SMS, dan moet je in Japan toch ook een eind kunnen komen tussen teamauto en rensters?

alvaro mejia 25 juli 2021 om 17:35

Die kreeg Van Vleuten ook op haar Garmin, ze drukte ze alleen elke keer weg. Geen idee wat ze met dat ding aan het doen was.

Lalsacien 25 juli 2021 om 18:02

@Erica Volgens mij is het verboden om berichten te sturen tijdens de wedstrijd.

platteprijs 25 juli 2021 om 18:55

Van Vleuten had gewoon de liveblog van Wielerflits moeten volgen. Had ze makkelijk gewonnen vandaag.

Wheely 25 juli 2021 om 19:14

Enorm amateuristisch inderdaad dat er niet van het liveblog gebruik gemaakt wordt in het peloton. Met onze vakkundige kennis had menig koers beslist kunnen worden.

oscarito1908 25 juli 2021 om 16:27

Je kunt niet met 4 kopvrouwen starten. Zorg voor 2 knechten.

girardengo 25 juli 2021 om 16:29

Het probleem zit niet in één ding, maar in een keten: vier kopvrouwen zonder helper, die niet goed overleggen en samenwerken, een ploegleider die kennelijk tactische gaven en overwicht mist, gebrek aan communicatie (vanuit ploegleiding en organisatie) over de wedstrijdsituatie, met als gevolg gebrek aan geïnformeerdheid bij de renners, kennelijk gebrekkig overleg vooraf, niet zwaar genoeg parcours, gebrek aan samenwerking in het peloton, een Oostenrijkse ex-triatleet (die kennelijk bij veel collega’s onbekend is) die goed voorbereid en taai is en veel voorsprong genomen heeft, ga er maar aanstaan. Annemiek van Vleuten heeft in dat licht toch nog een heel mooie prestatie geleverd (niet cynisch bedoeld).

AustrianOak 25 juli 2021 om 16:30

Uiteindelijk was die Kiesenhofer niet zo heul slecht bezig. Toen van Vleuten in een chasse patat zat, toen wist ze dat er 3 mensen haar vooruit waren. Zij kwam toen niet dichter bij Kiesenhofer, die toen ook al alleen reed. Communicatie verstoorde de finale, maar toen was de (onbekende) vogel al lang gevlogen. Een op een verliest ze misschien van het halve peloton, dus Kiesenhofer heeft de juiste kaart gespeeld.

JopieZ 25 juli 2021 om 17:02

Anemie reed niet door omdat ze wist dat ze in haar eentje die 5 minuten niet dicht zou rijden. Ze was al van haar inspanning hersteld tien het peloton haar terug haald. Dat had het sein moeten zijn voor de ploegom 2 vrouwen op te offeren

JopieZ 25 juli 2021 om 17:00

Ik dacht van morgen dat dit de grootste wanprestatie zou zijn die ik deze OS zou zien, maar de hockey heren hebben Loes gered

jp.vanoosterhout 25 juli 2021 om 17:01

dit was echt zo slecht van allemaal de rensters en de coach..en dat commentaar van vos !!!!!!!we wisten dat er 3 rensters 10 minuten voorlagen,we halen de poolse en de israelische in dus marianne 3-2 =1 man,man heb me zo zitten ergeren !!!!!!

notriple 25 juli 2021 om 17:02

Gewoon ontslaan die Gunnewijk. Gewoon gefaald. Dus opstappen.

SprintMaster 25 juli 2021 om 17:07

Er was dus vooraf geen plan dat één van de vier zich zou moeten opofferen. Daar begint het al mee. Een coach die geen keuze durft te maken en daarmee hoopt de kool en de geit te kunnen sparen werkt dus niet. De vier sterkste rensters is niet het sterkste team! Dat is de harde les. Het is heel simpel: je geeft niet zomaar 10 minuten weg als je ervan overtuigt bent dat je de winnende renster hebt.

Wildebert 25 juli 2021 om 17:31

Ben er nog wat confuus over. Geen plan, toen ging Annemieke eerst zelf zonder veel resultaat, daarna lange poos weer niets, toen gezamenlijk voor de sprint van Vos, maar plotsklaps gingen vd Breggen en v. Vleuten op het laatst toch voor eigen glorie. Nee, van een goed plan was zeker geen sprake. Topsport is hard en hier is keihard gefaald. Daar mogen best conclusies uit getrokken worden.

josemanuelfuente 25 juli 2021 om 17:50

Op het moment dat ze voor eigen glorie gingen dachten ze aan kop te zitten

Peter_de_Grootste 25 juli 2021 om 17:35

Op 30 km was de conclusie dat de dames simpelweg niet goed genoeg waren. Ik had toen al een vermoeden dat er iets niet klopte. Als bondscoach tijdens het belangrijkste evenement ter wereld, zou je dit toch ook moeten bedenken. Je moet er iig rekening meehouden. Je hebt dan nog een half uur om in contact te komen met de dames, als je daar niks op verzonnen hebt, is het schandalig en ben je imo persoonlijk verantwoordelijk voor deze wanprestatie waarbij een icoon als van vleuten voor de hele wereld voor schut staat. Dat er dan ook nog naar slappe excuses gezocht wordt is helemaal belachelijk.

Rufusvb 25 juli 2021 om 17:36

Je kan ook geen kampioen worden met alleen maar Messi’s in je voetbalteam… daarmee wil ik zeggen dat je ook mensen in je team nodig hebt die het ‘vuile’ werk opknappen en simpelweg zo’n kopgroep niet te ver laten wegrijden. Dan had je dus beter kunnen kiezen voor twee kopvrouwen en twee luxeknechten die de koers controleren. Want van controle was nu geen sprake…

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair