Bondscoach De Knegt over WK-deelname Betsema: “Ik beslis zondag”

dinsdag 21 januari 2020 om 18:28
Bondscoach De Knegt over WK-deelname Betsema: “Ik beslis zondag”

foto: Cor Vos (archief)

Nu Denise Betsema weer vrij is om te crossen, zal bondscoach Gerben de Knegt binnenkort moeten beslissen of de Texelse mee mag naar het WK veldrijden in het Zwitserse Dübendorf. “Ik zeg bij voorbaat geen nee”, zo vertelt de keuzeheer aan de NOS. “Ik zal zondagavond een definitieve beslissing nemen.”

De 26-jarige Betsema zal zaterdag haar comeback maken in de Kasteelcross van Zonnebeke. “Als ze dan weer koerst, is ze in principe weer beschikbaar. Ze heeft weliswaar niet aan de criteria voldaan (tweemaal top-16 in de Wereldbeker), maar dat hebben slechts vijf rensters gedaan. En we hebben zeven plekken.”

Een ding is zeker: De Knegt houdt de deur op een kier. “Ik heb regelmatig contact met haar gehad en ze heeft altijd gezegd onschuldig te zijn. Maar om haar nu op haar blauwe ogen te geloven, dat kon ik ook niet.” Betsema zelf hoopt ook nog stiekem op het WK. “Er is een kleine hoop, maar dan zou ik zaterdag bijna moeten winnen.”

“Ik hoop dat de vorm goed is en dan zien we het wel”, aldus Betsema, die zondag niet zal deelnemen aan de afsluitende wereldbekermanche in Hoogerheide.

Dit artikel delen:

30 Reacties

FDJ 21 januari 2020 om 18:34

Ze is onschuldig volgens de UCI en mag rijden. Als je dan ondanks een zware periode nog 24e op de ranking staat en dus bij de beste 50 staat heb je wat mij betreft recht om te starten.

Oblomov 21 januari 2020 om 19:25

Nee, ze is al haar punten kwijt. De UCI site is alleen nog niet bijgewerkt.

Romāns Vainšteins 21 januari 2020 om 18:50

‘Ik zeg bij voorbaat geen nee’ = ja.

‘Ik zeg niet bij voorbaat nee’ = ja of nee.

Ergens gaat het fout.

Dn Does 22 januari 2020 om 08:30

Geen nee zeggen betekent niet “ja”. Zwijgen bestaat ook nog. En kan heel verstandig zijn.

Mischa 21 januari 2020 om 19:04

Uiteraard verdient ze het om mee te mogen naar WK.

jibi verboort 21 januari 2020 om 19:07

Verjaardagscadeau voor Betsema!

Donderdag 23 januari wordt Denise Betsema 27 jaar. Veelzeggend dat een meerderheid van de stemmers vindt dat de Knegt Denise moet selecteren voor het WK. Het zou een mooi verjaardagscadeau zijn.

Jan Blokland 21 januari 2020 om 19:10

Of ze op het WK moet rijden hangt natuurlijk helemaal af van hoe ze zaterdag rijdt.
Je kunt nu niet zeggen dat ze maar moet rijden. Dat zou niet eerlijk zijn naar de anderen toe.
Je hebt natuurlijk al Brand, Worst, Alvarado, Kasteleijn, Hoeke, Bakker.
Blijven over Kaptheins (niet goed op dit moment). Pieterse en Sophie de Boer (idem dito). Als Betsema goed rijdt zou een selectie niet misstaan. Maar voor hetzelfde geld is het helemaal niks. Dus even afwachten op zaterdag dus.

Oblomov 21 januari 2020 om 19:34

Puck Pieterse is een junior en Manon Bakker een belofte.

Lekker gaan met Worst, Alvarado, Brand, Kastelijn, Hoeke, Kaptheijns en De Boer. Mocht De Boer niet willen of kunnen, dan Pauline Rooijakkers meenemen, die is dit seizoen voor het eerst een flink seizoen aan het rijden en doet het keurig.

De aanwezigheid van Betsema zou alles overschaduwen. Dat moet je niet willen.

James Highsand 21 januari 2020 om 19:48

De Knegt zal Betsema vergelijken met de renster die hij anders als zevende zou selecteren en als hij na zaterdag de indruk heeft dat Betsema op dit moment beter is dan die zevende, dan zal hij Denise ongetwijfeld selecteren.

Brabander 21 januari 2020 om 21:24

@Oblomov: Rooijakkers rijdt sowieso beter dan Sophie de Boer. Mij lijkt het geen moeilijke keuze. Maar ik ben geen bondscoach

assen 21 januari 2020 om 22:27

@Jan
Precies mijn gedachten! Even afwachten hoe ze zaterdag rijdt

Franco Ballerini 21 januari 2020 om 19:34

Ik hoop dat ze zaterdag iedereen op een hoopje rijdt in Zonnebeke. Ik heb nog even getwijfeld of ik mijn “Hup Denise” spandoek weer van zolder moest halen of een nieuwe “Fuck you Katie” moest maken, maar anti-support zit niet in mijn aard dus wordt het de eerste.

tendam 21 januari 2020 om 19:52

Die Amerikanen zijn inderdaad wel extreem de heilige boontjes aan het spelen, het is bijna eng. Ze hebben het er zelfs over om haar de hekken in te duwen. Ik merk bij mezelf dat ik dan ook hoop dat Betsema ze allemaal op een hoop rijdt, wat een stelletje gefrustreerde engnekken.

ChefSpijker 21 januari 2020 om 19:57

Dat wordt een dramatisch deelnemersveld bij de dames. Dat zal ze zelfs met een stuk minder vorm dan vorig seizoen kunnen winnen.

Brabander 21 januari 2020 om 21:26

@tendam: Waar heb je dat vernomen? Dat zou wat zijn zeg

trickstuff 21 januari 2020 om 22:16

Lijkt erop alsof tendam op twitter heeft gelezen en daarmee een aanleiding heeft om zijn oordeel over Amerikanen te delen.

tendam 21 januari 2020 om 22:25

Aangezien er 3 Amerikaanse rensters en hun omgeving er druk over aan het tweeten zijn is dat oordeel niet geheel ongefundeerd. Het komt over alsof ze eindelijk een scapegoat gevonden hebben.

Brabander 21 januari 2020 om 22:33

Compton. En wie zijn die andere 2?

LutsenkoFan 21 januari 2020 om 20:00

Geloof er niks van

Groningen 21 januari 2020 om 20:59

Het is niet dat ik het haar niet zou gunnen, maar iemand meenemen een WK met slechts één wedstrijd in de benen lijkt mij uiterst vreemd. Ze kan er wellicht zelf niets aan doen dat ze niet al sinds oktober in competitie is, maar direct al spreken van deelname aan het WK vind ik erg voorbarig

Brabander 21 januari 2020 om 21:28

Ik snap je redenering, maar ik denk dat ze gewoon gelijk al beter is dan een Kaptheijns of Sophie de Boer. Mocht ze nu in Zonnebeke geen top10 rijden wordt dat een ander verhaal. Maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet

jan jansen 21 januari 2020 om 22:22

Dikke pech voor Betsie met die vervuilde supplementen. Wie laat alles wat hij of zij inneemt eerst controleren in een laboratorium.
Dan nog het feit dat ze eigenlijk in oktober al had mogen starten en daarbij al die shit van de media nog eens over zich heen krijgt.
Misschien maakt een WK selectie dat nog een beetje goed.

SteelHorseCowboy 22 januari 2020 om 00:11

Natuurlijk ‘moet’ hij dat niet.
Eerst maar eens zien hoe de vorm is.
En ik acht de kans klein dat ze meteen in topvorm aantreedt. Sowieso zonder wedstrijdritme.
Als ze meteen wint, ja, dan moet hij wel.

toke 22 januari 2020 om 02:04

Mijn hart zegt ja, Maar mijn verstand zegt nee, Beter is het om 1 jaartje te wachten tot het weer wat weggeebt is, Je moet niet de knuppel in het hoenderhok gooien.

Romāns Vainšteins 22 januari 2020 om 11:08

Want anders? Komen ze je dan halen?

toke 22 januari 2020 om 13:34

Nee, Het is gewoon zonde van de kippen

Viktrodriguez 22 januari 2020 om 07:49

Gewoon de wedstrijd afwachten. Met een reputatie van winnaar win je geen wedstrijden.

BassieAdriaan 22 januari 2020 om 09:40

Kan iemand deze kerngezonde vrijetijdsfietser die af een toe een beetje Magnesium tot zich neemt waarom ik aan de voedingssupplementen zou moeten?

Ik denk dat daar toch wel een beetje het hele eieren eten (nee geen woordgrap) mee begint. Als je al je supplementen moet laten testen weet je dat je op een gladde helling zit, en dat je beter even wat onbespoten biologische groente en fruit in de juicer kan knikkeren.

Doordrijver 22 januari 2020 om 10:44

Begrijpelijk dat hij nog even afwacht.
Anderzijds, het zou verbazen indien ze een goede uitslag rijdt komend weekend. Geen wedstrijdprikks, geen ritme, geen uitermate crossgevoel…. Natuurlijk zal haar basisconditie wel goed zijn.

toke 22 januari 2020 om 11:04

@ Bassieadriaan
Ik geloof niet dat die suplementen veel verschil maken….Waarschijnlijk doet het placebo effect meer dan het spul zelf