Boivin volgt Hofland op in Famenne Ardenne Classic, Van Poppel derde

Boivin volgt Hofland op in Famenne Ardenne Classic, Van Poppel derde

foto: Sirotti

donderdag 27 september 2018 om 16:32

De tweede editie van de Famenne Ardenne Classic is gewonnen door Guillaume Boivin. De 29-jarige Canadees van Israel Cycling Academy was in de straten van Marche-en-Famenne de beste in een oplopende sprint. Quentin Pacher en onze landgenoot Danny van Poppel mogen mee het podium op. Boivin volgt Moreno Hofland op.

Vier renners maken het mooie weer
In deze Belgische eendagskoers duurde het niet lang voordat de vroege vlucht vertrokken was. Het waren Fabien Grellier (Direct Energie), Alo Jakin (St. Michel-Auber ’93), Brecht Ruyters (Cibel-Cebon) en Elias Van Brusseghem (Veranda’s Willems-Crelan) die het kruitvat aanstaken. Al snel verzamelden zij een maximale voorsprong van een kleine zeven minuten, op een parcours met negen hellingen. Vital Concept, Lotto Soudal en LottoNL-Jumbo onderhielden in het peloton het tempo en hielden de koplopers in bedwang.

Spervuur aan demarrages in finale
Met nog veertig kilometer te gaan hadden de vluchters nog altijd een mooie bonus. In de meute achter hen werd het steeds onrustiger. Meerdere renners probeerden het peloton in diverse stukken uiteen te breken. Pas in de laatste tien kilometer lukte het een drietal om een gat te forceren. De bedrijvige Rein Taaramäe kreeg Jens Keukeleire en Julien Simon met zich mee. In de slotkilometer was alleen de Est nog over, maar sloten Boivin en Pacher aan. Uiteindelijk bleek de Canadees de beste van de twee. Het peloton kwam net te laat, waar Van Poppel de sprint won en nog over Taaramäe heen wipte. Cees Bol werd tiende.

Dit artikel delen:

11 Reacties

vlek 27 september 2018 om 16:36

Ik heb de aanval van Boivin even gemist, maar was dat niet een moment voor Van Poppel om zelf mee te gaan doen? Hij leek me hier in de finale met afstand de sterkste, dus dan vraag ik me af of je je winstkansen volledig af moet laten hangen van De Tier en Wynants.

HoofdIsVrij 27 september 2018 om 16:38

@reactie, het was inderdaad een oplopende Sprint, maar Boivin en Pacher reden voorop. Van Poppel sprintte er nog naartoe, maar kwam te kort.

roelieman2 27 september 2018 om 16:44

Van Poppel kwam wel erg hard aan zetten. Sprintte de rest van het peloton op vele fietslengtes, maar wat mij vooral tegenviel was de hoeveelheid ondersteunende krachten voor van Poppel. Met één a twee mannetjes meer had hij zeker gewonnen.

horsm 27 september 2018 om 16:45

Van Poppel zag er sterk uit. Wint weliswaar niet veel dit jaar, maar zet wel stappen.

Hey, Bol keurig in de top tien.

Marcel1112 27 september 2018 om 18:07

TLJ heeft een redelijk goed seizoen achter de rug, maar in wedstrijden waar maar één of twee WT ploegen meedoen mag toch wel verwacht worden dat ze die winnen. Ik zie van Poppel nooit meer een WT wedstrijd winnen maar hopelijk heb ik het mis.

Rico. 27 september 2018 om 18:17

Die kan ik wel tegen je in doen. Ik zeg dat Van Poppel nog wel een WT koers wint. Inzet?

Marcel1112 27 september 2018 om 18:37

Ok, de inzet: als van Poppel weer een wanprestatie neerzet en ik maak daar melding van, dan reageer jij met “Je hebt helemaal gelijk, Marcel1112”. Als van Poppel wel een WT wedstrijd wint zal ik hem de hemel in prijzen en als hij daarna teleurstelt zeggen dat dit onzin is en refereren naar zijn WT overwinning. Fair?

tendam 27 september 2018 om 18:48

@marcel1112
Wanprestatie? Sla de andere reacties er eens op na, dan lees je iets over het koersverloop.

Verder: als TLJ’s grootste fan sta je wel opvallend vaak klaar om ze de grond in te boren.

Marcel1112 27 september 2018 om 19:00

@tendam

Een kort lesje psychologie: degene die je het meeste lief hebt doe je de meeste pijn.

Rico. 27 september 2018 om 20:07

Iedere profrenner verliest meer wedstrijden dan hij wint. Je voorstel slaat dus nergens op.

Mijn voorstel: jij houdt op met al je commentaar op TLJ renners en aan het einde van elk seizoen vanaf volgend seizoen dat Van Poppel geen WT koers wint, maak ik een topic op het forum aan waarin ik zeg: “Marcel je had weer helemaal gelijk, weer geen WT-koers gewonnen dit jaar!”.

r525 27 september 2018 om 18:49

In zijn laatste 5 wedstrijden 4x top 5. Heeft Taaramae toch nog een mooi naseizoen gereden. Jammer dat hij überhaupt geen sprint in de benen heeft.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair