Lotto-Intermarché leeft tussen hoop en vrees rondom Arnaud De Lie
De laatste week voor de Giro d’Italia 2026 is met recht een shitshow voor Lotto-Intermarché. De geplaagde fusieploeg leek na zeges in Eschborn-Frankfurt en de Famenne Ardennes Classic eindelijk goed vertrokken in 2026, maar koeienstront in die laatste koers zorgde voor een buikgriep-uitbraak. Liam Slock moest zelfs forfait geven voor de Giro, waar de ploeg maar met vijf van de acht renners bij de presentatie was.
Slocks vervanger Joshua Giddings en de net op tijd van dezelfde ziekte herstelde Milan Menten reizen pas donderdag af naar Bulgarije, en zouden dus sowieso de presentatie hebben gemist. Arnaud De Lie reisde wel met zijn ploeggenoten mee naar de start van de Giro eerder deze week. Maar de Waalse winnaar van de Famenne Ardennes Classic kreeg in het vliegtuig naar Bulgarije ook al af te rekenen met dezelfde buikgriepverschijnselen die Slock de kop kostte en zorgde voor het latere afreizen van Menten.
Daardoor ontbrak De Lie donderdagavond óók tijdens de ploegenpresentatie. Vooraf kondigde Lotto-Intermarché dat al aan, maar na de presentatie gaf ploegleider Maxime Bouet een update over de sprintkopman. “Net als vele anderen werd Arnaud ziek na de Famenne Ardennes Classic. Sommige renners belandden zelfs in het ziekenhuis. Arnaud is hier in Bulgarije, maar niet hier bij de presentatie. We hopen dat hij zich beter begint te voelen richting de start op vrijdag”, vertelt Bouet aan CyclingPro.net.
Volgens Bouet voelt Menten zich al een stuk beter, maar dat geldt in iets mindere mate voor De Lie. “We hebben ervoor gekozen om Arnaud in het hotel te laten blijven, omdat hij nog steeds een beetje grieperig is. Darmklachten, diarree, overgeven… Renners van ons zijn er ook mee in het ziekenhuis beland. We willen de andere teams niet aansteken, dat was voor ons ook belangrijk. Gezondheid is onze absolute prioriteit. We moeten sowieso positief blijven. Arnaud is niet de enige in onze ploeg. We zijn hier met acht en allemaal kunnen ze meedoen voor ritwinst.”
Ondertussen lees ik op HLN dat Lennert van Eetvelt 15 kansen telt op ritwinst voor hemzelf. "…, eigenlijk alleen de sprintetappes niet. Ik hoop iets te kunnen laten zien en goed te rijden, zonder mezelf veel druk op te leggen." Ik ben benieuwd…