Olympische Spelen: BMX’er Niek Kimmann verovert goud ondanks scheurtje in knie

vrijdag 30 juli 2021 om 06:22

BMX’er Niek Kimmann heeft met een scheurtje in zijn knieschijf de olympische titel in Tokio veroverd. De Nederlander kwam in de finale snel aan leiding en gaf die niet meer uit handen. Het zilver was er voor de Brit Kye White en de Colombiaan Carlos Alberto Ramírez Yepes pakte het brons.

Kimman raakte afgelopen maandag geblesseer toen hij tijdens een training in botsing kwam met een official die plotseling de BMX-baan overstak. Bij die klap liep hij een scheurtje op in zijn knieschijf.

De 25-jariger BMX’er gaf donderdag in voorrondes aan wel wat last te hebben van de kwetsuur, maar daar was vandaag op de finaledag weinig van terug te zien. In de drie halve finale finales werd hij eerste, derde tweede. De grote finale won hij met overmacht wat hem een gouden olympische medaille opleverde.

Twan van Gendt en Joris Harmsen die ook namens Nederland meededen werden al in de halve finales uitgeschakeld.

Kimmann stond vijf jaar geleden bij de Olympische Spelen in Rio de Janeiro ook in de finale, maar moest toen genoegen nemen met een zevende plek.  Jelle van Gorkom pakte destijds zilver. De Amerikaanse titelverdediger Connor Fields kwam in de halve finales zwaar ten val en werd met een brancard van de baan gedragen en daarna met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Waterdrager 30 juli 2021 om 06:26

en met overmacht

Koers 30 juli 2021 om 07:18

Prachtig! Had heel anders kunnen zijn na die official.

Willem Kieft 30 juli 2021 om 07:47

Razend knap natuurlijk gezien zijn blessure.

josi 30 juli 2021 om 08:11

Indrukwekkend.

Franco Ballerini 30 juli 2021 om 08:16

Heel mooi. Maar wat een irritante NOS interviewer!

KennyKlimmen 30 juli 2021 om 08:36

Niks van gezien, maar van harte gegund.

Marik 30 juli 2021 om 09:16

Wat een bikkel is deze man!

Krakowic 30 juli 2021 om 09:31

Prachtige prestatie! Nederland nu samen met Frankrijk en Groot-Brittannië het enige land dat op zowel MTB, BMX, weg- en baanwielrennen goud heeft gepakt. Schitterend al die emotie ook op TV en op de radio.

dumoman 30 juli 2021 om 09:48

Je noemt 3 landen als enige land en daarmee is dus geen van 3 het enige land ;-)

Reiger 30 juli 2021 om 11:56

Hahaha golden score voor een taalpuritein! Heerlijk.

Kamelenverdrijver 30 juli 2021 om 09:48

Super en dat met gescheurde knieschijf.

orlando dani 30 juli 2021 om 10:19

Geweldig hoe makkelijk hij het nog weet te winnen….

Het interview met de Nos was echt schandalig. hij werd nog net niet boos dat Kimmann naar de vrouwen finale wou kijken. hij wou het interview gewoon door drukken tijdens de vrouwen finale

https://nos.nl/tokyo2020/video/2391591-gouden-kimmann-ziet-smulders-brons-winnen-en-schiet-vol-snap-er-geen-fluit-van

ze hebben het er uit geknipt, lafbekken

D.Koch 30 juli 2021 om 11:08

Het is hoog tijd dat de nos eens kritisch naar zichzelf gaan kijken. Er zijn meerdere facetten waarbij ze zichzelf haast arrogant en verheven voelen boven sporters. Tenminste dat is mijn gevoel erbij.

Aerosolo 30 juli 2021 om 11:12

Vond ik ook belachelijk. Hij vraagt eerst om even het interview te pauzeren voor de vrouwenfinale, probeert de interviewer door te gaan. Gelukkig draait hij zich toch om en nu doet de NOS trots dat ze dat vastgelegd hebben met zijn commentaar. Ik begrijp er geen fluit van, maar de NOS heeft vaker een handje van dingen wegknippen.

xistnc 30 juli 2021 om 11:18

“Ik hou je wel op de hoogte”, zegt die Vlado van de NOS tegen Kimmann. Alsof er achter zijn rug een voetbalwedstrijd wordt gehouden in plaats van een finale van 40 seconden.

Aart van Woud 30 juli 2021 om 11:29

Grote klasse van Kimman, zeker gezien wat er vooraf gebeurde!

Reiger 30 juli 2021 om 11:54

Ik zal wel een ouwe lul worden maar ik vind het echt een sport van helemaal niks. Volwassen mannen op een kleuterfietsje en gewoon een gouden olympische medaille.
Er zijn in de loop der jaren zoveel onzin”sporten” bijgekomen en dit is er één van die mij totaal niet boeit. Kijk er ook absoluut niet naar omdat ik vind dat het gewoon op een buurtveldje thuishoort en niet op het grootste evenement ter wereld. Dat er mensen heel blij mee zijn is geweldig voor hen maar ik word er niet warm of koud van..

Jan 30 juli 2021 om 12:50

Reiger
Ga jij lekker op een andere website je azijn gal spuwen
Wat jij ervan vindt boeit nl niemand

Klein Verzet 30 juli 2021 om 13:02

Helemaal mee eens. Dit is geen sport voor ouwe lullen, zoals jij en ik. Nog even en we gaan driewielen Olympisch maken, of idioterie op een plankje met wieltjes. Nee, weg met die onzin.
Niet meer is beter, maar minder. De Olympische Spelen moeten danig afgeslankt worden tot de kern v/d sport:
Atletiek, turnen, judo en zwemmen (4 afstanden). Wil je excelleren in wielrennen dan heb je de Tour of ’t WK, voor tennis is er Wimbledon, en voor de overige meuk zijn er sowieso WK’s.
O ja, en hou de Spelen gewoon om de 4 jaar in Griekenland.

Reiger 30 juli 2021 om 13:08

@Jan Fijn voor jou en heel veel andere Nederlanders die dolblij zijn met het goud. Echt.
Dat ik er iets negatiefs van vind hoeft jou toch niet zo op de kast te jagen? Fijne dag.

Pizzi 30 juli 2021 om 13:13

Dan kijk je toch niet?

Reiger 30 juli 2021 om 13:16

Dat heb ik toch ook niet gedaan? Voor geen goud!

Wheely 30 juli 2021 om 13:28

Ik vind het een prachtige sport, als koter opgroeiende in de 80s had ik ook een BMXje. Voor deze ouwe lul is het eerder nostalgie. Nogmaals prachtige sport.

Kelder is de Man 30 juli 2021 om 13:46

Klein Verzet
Je zet jezelf toch een beetje buitenspel met je betoog. De door jouw opgesomde sporten hebben ook gewoon eigen wk's en zie daarom en in het algemeen niet in, waarom dat de kern zou zijn van de sportwereld.
En zoals gezegd.. je hoeft het niet te kijken.

Marik 30 juli 2021 om 13:59

Soms valt mijn mond open van verbazing. Vandaag kwam dat door de heren Reiger en Klein Verzet. Ik wist niet dat ze dit soort mensen nog maakten. Waar gaat dit in hemelsnaam over zeg? Hebben jullie altijd de koppen in het zand gestoken en weigeren jullie te erkennen dat het 2021 is? Maar wel de hele dag op jullie smartphone koekeloeren zeker?

peervaneynthoven 30 juli 2021 om 14:02

"Ik zal wel een ouwe lul worden": Iedereen wordt een ouwe lul @Reiger, maar waarschijnlijk ben je ook een ouwe lul.

Reiger 30 juli 2021 om 14:05

@Marik Misschien is het een beter idee dat ik jou de volgende keer eerst even een PB stuur om te vragen of ik ergens iets van mag vinden?

jv88 30 juli 2021 om 14:19

Ben het niet helemaal met je eens. Ben het wel eens dat er te veel sporten bijkomen. Of dingen die ik geen sport vind zoals freerunnen in toekomst. 3 vs 3 basketbal had ik nog nooit van gehoord voor het Olympisch werd. Heeft dat dan de populariteit bekendheid om olymposch te zijn? Dat er sporten bij komen is terecht. Evaluatie is goed want de wereld verandert en sommige modernere sporten worden pupulairdee. Maar ze doen het nu wel heel geforceerd met c sporten of niet eens sport. Dadelijk wordt goochelen nog een olympische sport!

Dat gezegd hebbende vind ik BMXen wel een terechte olympische sport. De populariteit wereldwijd rechtvaardigt het wel als olympische sport. Een bijzondere maar wel vermakelijk. En die gasten trainen zich een ongeluk en zijn dus echt wel topsporters.

Gefeliciteerd Niek! Dat met een scheur 8n je knie!

klootje kriekeljon 30 juli 2021 om 14:31

Je kunt je al afvragen of wielrennen een Olympische sport is. En volgens mij wint een wielrenner liever een WK of Parijs-Roubaix of een Tour dan een Olympische titel.

Ben het wel met de oude mannen eens, dat er al jaren serieuze devaluatie van de OS is met al die nieuwe sporten.

Marik 30 juli 2021 om 14:34

Reiger, dan snap je me wellicht verkeerd. Jij mag van alles vinden en je hebt het recht op elke mening. Echter heb ik dan ook mijn mening over de jouwe……
Mag dat?

Alfons Haavers 30 juli 2021 om 14:49

Ik heb wel de indruk dat de OS in vrij korte tijd enorm aan belang hebben gewonnen in het wegwielrennen.

Zelf schat ik het iets lager in dan een wereldtitel (alleen al een jaar in die regenboogtrui mogen rondrijden!) maar wel op niveau van de monumenten (misschien zelfs een tikkeltje hoger), maar zo heeft elke wielerliefhebber er zijn eigen gevoel bij wellicht. Dan heb ik het over de wegrit, de Olympische tijdrit > het WK tijdrijden wat mij betreft.

Toen ik net wielrennen begon te volgen, leek er vrij weinig belangstelling voor de OS. Nu heb je renners die er bij wijze van spreken hun hele seizoen op afstemmen.

Wel eens dat de vele (piep)kleine sporten op de OS de waarde ervan wat devalueren. Tot voor dit tornooi wist ik niet eens dat 3×3 basketbal überhaupt een sport was. Of al die schietnummers… Of het voetbaltornooi, dat kan je bezwaarlijk absoluut topniveau noemen.

Reiger 30 juli 2021 om 15:05

@Marik jij mag dat zeker maar ik geef een mening over wat ik van de sport vind en jij geeft een mening over de meninggevers en niet over de inhoud.

Kelder is de Man 30 juli 2021 om 16:01

Klein Verzet
Idioterie op een plank met wieltjes is trouwens al Olympisch. Niet geweten zeker, dus waarom ergernis daarover.
Moest eens weten hoeveel uren training daar in zit.

Marik 30 juli 2021 om 16:05

Dat klopt Reiger, nogmaals, mag dat niet dan?
Ik vind jouw mening over de inhoud hopeloos ouderwets, bekrompen en ontzettend kortzichtig.

Klein Verzet 30 juli 2021 om 16:08

@Kelder is de Man,

Ik zet niets en niemand buitenspel. Ik geef mijn mening over de OS, die met mallotige “sport”-onderdelen uit zijn voegen barst. Volgens mij is het hoogst bereikbare in vele sporten niet het winnen van de OS (golf, tennis, voetbal, wielrennen, etc.). Verder noem ik niet voor niets Griekenland. Het land waar de OS zijn oorsprong vindt, waarbij de gedachte om die bakermat een beetje trouw te blijven, volgens mij helemaal zo gek niet is.

Romāns Vainšteins 30 juli 2021 om 16:20

Heel kort.

Ik vind het niks qua tv maar mijn 5 jarige dochter vond het kickuh.

Latvija heeft sowieso de legende in huis, heb eens op zijn parcours te Valmiera een rondje gedaan. Het ziet er vele malen stommer uit dan het live aanvoelt, weinig verschil met MTB wat dat betreft. Om te doen is het echt wel leuk.

Probleem vooral is dat je op zo’n fiets 0,8 bereik hebt, je gaat er niet even een rondje op doen of zo.

An sich zie ik de problematiek ook niet. Wegwielrennen blijft het ijkpunt, vanaf daar mag kwijlend eenwieleren met imbeciele trucjes een even gouden medaille halen van me. We hebben altijd de klassiekers en de rondes nog.

Reiger 30 juli 2021 om 17:11

@Marik Mijn vermoeden wordt weer bevestigd. Een discussie met jou ontaard meestal in eenzijdig gescheld. Ik blijf gewoon bij mijn mening zonder dat ik jou voor rotte vis uitmaak of op een andere manier persoonlijk word. Jij kunt over de inhoud alleen in krachttermen reageren. Het gaat er mij totaal niet om om jou te overtuigen van mijn mening. Misschien kun je eens een cursusje debatteren gaan volgen voordat je weer eens reageert (om je als uitsmijter een goed bedoeld persoonlijk advies te geven)

Haisuli 30 juli 2021 om 12:01

“Kimman houdt goud over aan scheurtje in knie na botsing met official” !!

Jan 30 juli 2021 om 12:54

Vanaf “lane 8”

Heerlijke door versnelling waar menig sprinter jaloers op zou zijn
Ben wel eens benieuwd naar zijn wattages
Maar wat een lange track ook. 500mtr!
Van Gendt viel tegen helaas

Headlines

Materiaalzone

Populair