BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider
Foto: ANSA
woensdag 8 maart 2017 om 16:10

BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider

BMC heeft in Tirreno-Adriatico de ploegentijdrit gewonnen. De rood-zwarte formatie legde in de Toscaanse badplaats Lido di Camaiore net als vorig jaar de 22,7 kilometer lange route als snelste ploeg af. Het bleef Quick-Step Floors met 17 tellen voor. Damiano Caruso passeerde als eerste de finish en vertrekt morgen in de leiderstrui.

BMC legde het traject in een gemiddelde van 58 kilometer per uur af. LottoNL-Jumbo deed er 40 seconden langzamer over en moest genoegen nemen met een zesde plaats. De Sunweb-ploeg van Tom Dumoulin werd elfde. De Limburger heeft nu een achterstand van 56 tellen op concurrenten Tejay van Garderen en Rohan Dennis. Trek-Segafredo werd op 58 tellen twaalfde, waardoor de achterstand van Bauke Mollema 58 tellen bedraagt.

Tijdens de tijdrit was er een opvallend incident toen het voorwiel van Sky-renner Gianni Moscon in twee stukken brak. De Italiaan kwam hard ten val, maar kon met enkele schaafwonden op een nieuwe fiets de wedstrijd vervolgen. Sky – met onder meer Michael Kwiatkowski, Mikel Landa en Geraint Thomas in de gelederen – stelde teleur en zette een achttiende tijd neer, op 1 minuut 42 van BMC.

foto: Sirotti

RIDE Magazine
67 Reacties
Sorteer op:
8 maart 2017 16:14
Dat is een lesje in TTT rijden. Was ook erg te verwachten met zo'n line-up. Benieuwd of Van Garderen het enigszins kan vasthouden. In principe is het een absolute topfavoriet nu, met die laatste TT ook nog erbij.

Dumoulin is al praktisch kansloos.
8 maart 2017 16:18
TLJ prima gedaan met een 6e plek!
8 maart 2017 16:21
Zonde dat sunweb naar (in ieder geval mijn)verwachtingen presteert. Dumoulin moet wel erg aan de bak om dit goed te maken! BMC laat weer zien waarom zij hier absolute wereldtop in zijn! Mits de bergrit doorgaat is Quintana de topfavoriet denk ik. Lotto jumbo heeft naar behoren gereden zeker met een aangereden Roglic!
8 maart 2017 16:22
Ik vraag me ook af in hoeverre Dumoulin heeft ingeleverd in de tijdrit door zijn focus op grote rondes. Ben daarom erg benieuwd naar die ITT.

Ik vond dat hij in de Strade Bianchi erg scherp stond, vooral in vergelijking met die andere mannen in de kopgroep was Dumoulin by far de smalste.
8 maart 2017 16:23
FDJ toch ook sterk. Die hebben vorig jaar al veel progressie gemaakt in de tijdrit en dat zie je hier ook weer terug.
8 maart 2017 16:26
Sky op 1.42, dat is toch wel slecht
8 maart 2017 16:28
Ik verwacht eerlijk gezegd meer van Caruso in het algemeen klassement.
8 maart 2017 16:30
@ BassieB

Waarom..? Die kan bijvoorbeeld een stuk minder tijdrijden, en is in principe ook gewoon een mindere klimmer.

Wel interessant is Dennis! Die heeft zich tenslotte ook meer op klassementen toegelegd, maar is altijd nog top 3 beste tijdrijders aanwezig.
8 maart 2017 16:37
Pinot gaat ook dicht eindigen.
8 maart 2017 16:43
Ik denk ook dat Pinot een grote kanshebber op eindwinst is. De vorm lijkt er te zijn (gezien zijn prestatie in de Strade) en zijn individuele tijdrit is de laatste jaren toch ook sterk verbeterd.
8 maart 2017 16:51
De Nederlanders staan al 1-0 achter voordat de Tirreno goed en wel is begonnen. Podium wordt zo wel heel lastig. Vooral Trek valt mij echt tegen. Daar zitten toch een paar grote motoren tussen zitten met Brändle en Stuyven. TLJ heeft het prima gedaan. Benieuwd naar hoe Roglic en Gesink het gaan doen. Quintana heeft nog steeds de beste papieren voor eindwinst, met kort daarachter Pinot.
8 maart 2017 16:52
Afschaffen die TTT's. Pure koersvervalsing.
8 maart 2017 16:53
Tomoulin volgend seizoen naar BMC :-)
8 maart 2017 17:00
@Klootje
Eigenlijk volg ik jou wel hier. Als discipline is het mooi op pakweg een WK voor ploegen maar in gewone wedstrijden is het inderdaad pure nonsens. Een goede renner kan hier de kans op een goede klassering zomaar verliezen. Ik vind persoonlijk dat TTT in WT wedstrijden geen plaats meer hebben.
8 maart 2017 17:06
Als Quintana weer iemand zoekt om naar te kijken bergop, zouden Mollema en Dumoulin ruimte kunnen krijgen zoals laatst.
8 maart 2017 17:08
Een TTT moet kunnen, maar dan moet de afstand wel beperkt blijven. Maximaal 10km o.i.d. Zodat de verschillen in ieder geval niet te groot worden.

Of je moet zoals een paar jaar geleden in de Tour niet de absolute tijdsverschillen nemen maar bonificaties uitdelen.
8 maart 2017 17:08
IBP, zeker omdat we al jaren met commerciële ploegen rijden met enorme financiële verschillen.

Moet zeggen dat ik er ook niet graag naar kijk, terwijl de meesten er heel erg enthousiast over zijn. Tijdritten ook niet.
8 maart 2017 17:16
Afschaffen die ploegen. Pure koersvervalsing.
Een goede renner kan door een matige ploeg zomaar de kans op eindwinst verliezen.
8 maart 2017 17:18
Ben het eens met bovenstaanden. Afschaffen TTTs. Werkt demotiverend voor goede renners met slechte ploeg.
8 maart 2017 17:22
edit redactie: niet doen
8 maart 2017 17:26
Tja, afschaffen. Ik ben het geneigd eens te zijn maar het is ook wel weer een mooie discipline die het klassement wel weer op zijn eigen wijze husselt. De verschillen in de klimtijdrit in Parijs Nice zijn veel groter. Wat te denken van een waaierrit of bergetappe?
8 maart 2017 17:28
Maar dat is individueel. De ploegen die TTT's winnen hebben al voldoende voordelen met een betere ploeg met betere renners. Heeft Sky bijv. nog meer voordeel nodig? Wordt het alleen maar minder aantrekkelijk van.
8 maart 2017 17:30
Hahaha. Ja joh tuurlijk, gewoon afschaffen die boel.
8 maart 2017 17:38
Wat is daar zo lachwekkend aan? Een serieus thema, waar je serieus over kunt discussiëren.
8 maart 2017 17:44
Sky had misschien beter voor een snelle tijd kunnen kiezen, dan voor het overdreven meezeulen van Landa; nu zijn ook Kwiatkowski en Thomas kansloos voor de top van het klassement. Trek daarnaast de grootste tegenvaller. Ik had van hun een stuk meer verwacht, met Stuyven en Felipe is blinken vorm en verder genoeg mannen om het tempo vast te houden. Sunweb ook teveel verloren voor de ploeg die ze hier hebben. Dumoulin zou zo'n ploeg toch rond de tijd van TLJ moeten kunnen rijden? Misschien inderdaad wat ingeleverd door de focus op het klimmen? Benieuwd naar de tijdrit wat dat betreft.

Reacties zijn gesloten.