Bjarne Riis verlaat NTT Pro Cycling
Bjarne Riis (56) legt eind dit seizoen zijn functie neer als teammanager bij NTT Pro Cycling. Dat kondigt het Zuid-Afrikaanse team aan op haar website.
Het was begin januari dat officieel bekend werd dat NTT met Riis in zee ging. De voormalige Tourwinnaar van 1996 werd zelf teammanager. Daarnaast zou Riis, samen met zijn zakenpartners Lars Seier Christensen en Jan Bech Andersen, een deel van de aandelen van de ploeg overkopen. Tenminste, dat was de intentie. Maar de overdracht bleef lang op zich wachten.
Amper elf maanden later verlaat Riis dus het WorldTour-team, met wederzijdse instemming. “Ik wil Bjarne bedanken voor de ervaring en het leiderschap die hij dit jaar heeft gebracht in onze omgeving, en de bijdrage die hij heeft geleverd. We willen hem het allerbeste wensen voor de toekomst”, zegt teameigenaar en oprichter Douglas Ryder.
Vorig week werd al duidelijk dat een verdere samenwerking op losse schroeven stond. Zoals het er nu naar uit ziet, is er volgend jaar geen ploeg met mij aan het hoofd, vertelde Riis. Toch heeft hij het vandaag alleen maar over respect voor Douglas Ryder. “Ik wil hem bedanken voor deze kans en wens het het allerbeste voor de toekomst.”
Logischerwijze zijn de verdere besprekingen tussen de partijen over een aankoop van een aandeel van NTT Pro Cycling stopgezet. Het statement eindigt met en niet onbelangrijk zinnetje dat toch nog een sprankeltje hoop laat: “Terwijl NTT Pro Cycling blijft vechten om zijn toekomst veilig te stellen, zullen daarover te zijner tijd updates volgen.”
Over de kwaliteiten als ploegleider wordt toch echt verschillend gedacht. Ook ik had altijd het beeld van Saxo en zijn teamuitjes. Maar de geluiden die ik vanuit NTT heb gehoord, is het toch echt niet de ploegleider die past bij deze ploeg en deze renners. Bot, geen inlevingsvermogen, niet open voor dialoog of kritiek. Prestaties van NTT zijn denk ik ook een perfecte illustratie van zijn "kwaliteiten".
Denk verder dat het met name een sponsorwissel is die hier een rol speelt.
We gaan het zien, hopelijk komt er een nieuwe sponsordeal.
De wielersport heeft het al zwaar genoeg.
Ik moet ineens aan die Rus denken...
Tinkov!
Met een renner als Contador kan je zelfs Addy Engels achter het stuur zetten en hij wint nog..
Riis zou met zijn compagnon ter zijner tijd, eind dit jaar een deel de aandelen overnemen. Hiervoor had zijn compagnon al een sponsor en financier gevonden om dit te realiseren. Echter nu door de C crisis heeft deze zich teruggetrokken en heeft de inzet verder gaan daar het primair om de overname ging.
De renners uit het verleden, CSC, Saxo, Tinkoff lopen voornamelijk met hem weg op enkele na. Hetzelfde bij NTT al beweert Michelangelo vaak het tegenovergestelde. Ja een paar renners die niet eea uitvoerden en raad opvolgden zoals besproken was kregen de wind van voren want dan heb je aan Riis een kwaaie.
Overigens nagelang de renners hebben ze zo slecht nog niet gepresteerd en toch ook veel in beeld geweest naast aantal overwinningen en ereplaatsen.
Edit: ik zie nu dat Bert hetzelfde dacht :P
Naar wat ik heb begrepen is Riis niet echt de meest geschikte ploegleider. Vroeger uit zijn Saxo tijd hoorde je mooie verhalen over teambuilding etc, maar de geluiden die ik uit de buik van NTT hoor zijn toch wat anders: een hork, weinig inlevingsvermogen, snoeihard. En daar gaat helaas lang niet iedereen beter van fietsen.
Ga zelf maar na voor wie je bereid bent om het hardste te werken: een baas die je constant afblaft, of eentje die wil snappen wat er in je hoofd om gaat, en zijn best doet om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Ikzelf zonder twijfel de laatste...
Ik denk dat Riis wat dat betreft van de oude stempel is en meer de lijnen uitzet. Als dat niet meer werkt is dat niets ten nadele van de Riis van CSC en Saxobank. Wat mij betreft mag de jeugd ook wel weer wat meer omgaan met gezond gezag. Kaders, lijnen en een gezonde hiërarchie zijn in mijn ogen prima.
Dat is in mijn ogen maar de vraag. Natuurlijk zijn wielrenners mondiger geworden, en vraagt dat een andere aanpak.
Maar volgens mij liep ik 20 jaar geleden ook al harder voor een baas die het beste met me voorhad, dan eentje die niets anders deed dan me afblaffen. Ik denk dat slechts een kleine groep daar wel beter van gaat functioneren, en die zitten vaak in het leger.
Ik krijg de indruk dat in geval van Riis de kwaliteiten als ploegleider misschien wel te veel zijn opgehemeld door de prachtige resultaten van Contador. Maar lag het aan de ploegleider en zijn aanpak? Of misschien gewoon aan de klasse van de mannen die voor hem reden? Of zat er misschien nog een andere component aan vast, het beruchte D-woord...?
EDIT: neemt niet weg dat de jeugd van tegenwoordig ook van mij wat meer kaders zou mogen meekrijgen...
Wat ik probeer aan te geven is dat je tegenwoordig al heel snel een imago heeft. Riis zal ongetwijfeld een man zijn die graag de lijnen uitzet en daarin de regie in handen neemt.
Probleem is echter dat bij NTT en voorgangers de lijn de afgelopen jaren volledig ontbrak. Niemand presteerde er. Bij dat soort veranderingen zie je vaak de klagers opstaan omdat het anders gaat. Ergens zijn ze daar in een sleur terecht gekomen en dan is verandering niet gelijk iets wat overal geaccepteerd wordt.
Daarbij mijn punt over de jeugd en eigenlijk gewoon de huidige generatie is er vaak eentje zonder of met weinig zelfreflectie. Als er dan een nieuwe wind komt en die staat ze niet aan dan roepen ze gelijk in koor negatief.
Wat dat betreft is het makkelijk die verhalen te geloven, maar er is altijd een andere kant aan zo'n verhaal. Ik geloof niet dat Riis zo is zoals hij nu wordt afgeschilderd. Dan zou je met renners als Cancellara niet zo lang zo succesvol zijn gewees.t.
Bron? Laat me raden... die kan je niet geven?
Maar dat begrijp je vast wel...
Is gewoon nu door enkele renners zwaar aangezet zoals ik eerder hierboven in reaktie aangeeft. Sterker de meeste renners uit het verleden lopen met hem weg.
Ook Karsten Kroon kan het goed vinden met Riis. Hij gaf aan dat Tinkov zich overal mee bemoeide en abnormale eisen stelden en dacht van alles te kunnen zeggen, bot dus.
Riis ging daar tegen in en werd toen geschorst door Tinkof. Riis nam het op voor zijn renners, een heel ander verhaal dat hetgeen Michelangelo zich op de mouw laat spelden.
Wat Lendilonus schreef. Het is geen kinderklas. En juist een paar renners die miskleunden en niet richtlijnen, advies opvolgdem er vervolgens er niets van baktem kregen op hun flikker. Die zijn gaan piepen en blazen eea op en maken het groter dan het is om, zo lijkt mij, de aandacht van hun eigen falen te verhullen.
De nieuwe voorzitter van Barcelona wil ook niet verder met Koeman.
Tja.
Nou die creeps bij UAE nog weg... en wellicht nog een paar.
De tekst op de website komt uit oa de koker van Dougkas Ryder evenals dat hij aangeeft dat men wil vechten voor hun voortbestaan.
Daar is niets vreemds mee of mis mee en heeft al helemaal niet te maken met ratten die het schip verlaten. Sterker die uitdrukking heeft betekenis mbt een geheel andere situatie.
Doping is een groot probleem, als wielerbond moet je de ernst hiervan inzien.
Monsieur 60%, zo'n verleden als rennner, team manager van CSC, Saxo/Tinkoff bank renners die onder zijn bewind zijn gepakt..
Het wielrennen moet dit helemaal niet eens willen!
Immers volgt men uw zienswijze dan kan wel een 60-70% van de ploegleiders etc uit het peleton verdwijnen.
Destijds had het te maken met -level playing field- omdat grote meerderheid wel eea pakte.
Sterker, Joop Zoetemelk was een keer in een Tour wat zwakjes en de doctor adviseerde om enig bloed voorzien van voldoende weerstandstoffen e.d. toe te dienen omdat verdergaan schadelijk zou zijn. Toen keek men juist nog heel anders tegen een verzwakte weerstand en uitputting aan.
Toen moest men wel wilde men ook maar enigzins fatsoenlijk meekunnen en niet vlot uit het wiel gerede worden. Podium was bepaalde tijd absoluut onmogelijk zonder doping.
Momenteel speelt dit veel minder omdat men beter op kan sporen plus de biometrische gegevens en zijn bovendien de straffen veel hoger en riskeert men beroep onherroepelijk te verliezen. Omdat vele dit goed weten is er veel minder gebruik al is het niet helemaal weg, echter excessen bestaan niet meer. Trainingsmethoden en vooral sturen op data en individuele fysica etc. zijn enorm vooruitgegaan waardoor men het in andere gebieden zoekt met o.a.voeding.
Ploegleiders weten dat het nu andere tijden zijn er riskeren dit niet meer en omdat dat -level playing field- niet meer speelt zoals vroeger hoeft het ook niet. De wedstrijden laten ook zien dat er eea verandert is. Bijna niemand in de top valt meer erg ver voor de finish aan of rijd alleen in een grote ronde 60 - 40 km voor de meet om alleen aan te komen, excessen bestaan niet meer.
Maar boeven zullen er altijd blijven bestaan, ook onder de nieuwe generatie. Kijk maar eens hoeveel er o.a. uit Zuid/Midden Amerika gesnapt zijn.
Die pist nog liever over zijn bijrijder dan even langs de kant van de weg te gaan staan.
Maar geloof inderdaad niet dat hij over zijn medeploegleider watert.
Maar alle goede Denen zitten op hun plek bij andere teams...
Gisteren heeft Danilo Hondo verklaard tegenover de rechtbank in München samen met Alessandro Petacchi op de kamer aan de dope gezeten te hebben. Dus Petacchi wel degelijk betrokken bij Aderlass.
https://www.sportschau.de/weitere/radsport/dopingprozess-hondo-gesteht-100.html
Petacchi werd in 2019 gestraft voor het overtreden van de anti-dopingregels in de seizoenen 2012 en 2013. Uit informatie van de Oostenrijkse autoriteiten (Operatie Aderlass) bleek dat de inmiddels gestopte topsprinter verboden middelen gebruikte.
Doug zijn probleem wordt alleen maar groter, hij heeft dit hele project van de grond gekregen met een idealistisch verhaal over het wielrennen in Afrika en dat deze ploeg afrikaanse profs van niveau kan afleveren. Dit is nauwelijks gebeurd en nu is het vooral een ploeg die in niets verschilt van haar europese tegenhangers. Sponsors willen graag deel uitmaken van een uniek concept met een idealistisch sausje. NTT is gewoon meer van hetzelfde met minder resultaat.