Tijd begint te dringen voor Bjarne Riis en NTT-ploeg: “Het ziet er niet best uit”
foto: Cor Vos
maandag 2 november 2020 om 11:17

Tijd begint te dringen voor Bjarne Riis en NTT-ploeg: “Het ziet er niet best uit”

De hoop dat NTT Pro Cycling ook volgend seizoen in het peloton te zien is, wordt steeds kleiner. Sinds bekend werd dat de hoofdsponsor, telecomonderneming NTT, zich terugtrekt, is nog geen nieuwe geldschieter gevonden.

“Zoals het er nu naar uitziet, is er volgend jaar geen ploeg met mij aan het hoofd. Dat is huidige situatie. We hebben op dit moment geen sponsor en de tijd dringt, dus het ziet er niet al te best uit”, vertelde manager Bjarne Riis aan het Deense Ekstra Bladet. De Deen, winnaar van de Tour van 1996, is sinds dit seizoen de teambaas bij de Zuid-Afrikaanse formatie, die eerder dit jaar in de Giro d’Italia een etappe won met Ben O’Connor.

Volgens Riis is het niet echt realistisch om te denken dat zich nu nog een geldschieter meldt, die de ploeg de mogelijkheid heeft om door te gaan in 2021. “Het is jammer, want er ligt een enorme potentie in de wielersport voor bedrijven die een maximale exposure zoeken. De wielersport biedt publiciteit aan tegen een prijs die helemaal niet te vergelijken is met de prijs die je daarvoor moet betalen in bijvoorbeeld de Formule 1 en de voetbalsport.”

Coronacrisis
Riis is al langer van plan om samen met zijn landgenoot Lars Seier Christensen een wielerproject op poten te zetten. Een ambitie die teruggaat tot 2016. Of het een optie is dat zij NTT Pro Cycling opkopen, werd de Deen gevraagd. “Ik kan het niet betalen en ik snap niet waarom iemand het als vanzelfsprekend beschouwt dat Lars alles moet betalen. Denken dat Lars alleen maar betaalt omdat hij is wie hij is, is een verkeerde houding. Waarom zou hij? Het is nooit besproken.”

Wel hebben Deense bedrijven interesse getoond in een sponsorschap in de wielersport, vertelt hij. “Ze aarzelden om de laatste stap te zetten en zijn mogelijk tegengehouden door de coronacrisis. Het is jammer dat het voor ons niet mogelijk was om een goed en fatsoenlijk project te leiden, wat Lars en ik wilden. We wilden een goede ploeg opzetten en er iets geweldigs omheen creëren. Dat was vanaf het begin onze bedoeling, maar het lukte niet. In ieder geval nu niet.”

RIDE Magazine
10 Reacties
Sorteer op:
2 november 2020 11:27
Er gaan na dit jaar denk ik een heleboel renners met wielerpensioen.
2 november 2020 11:28
Riis en entourage zullen er inderdaad niet meer bij zijn... té veel gebakken lucht, te weinig resultaten én zijn reputatie heeft sponsoren eerder afgeschrikt... dit leunt dichter bij de waarheid aan...
    2 november 2020 11:33
    +1,

    Ik heb het idee dat Riis en zijn entourage een zwerm sprinkhanen zijn. Langskomen met veel kabaal, en ravage achterlatend.

    Hopelijk komt er een doorstart zonder Riis...
2 november 2020 11:34
Lekker naief misschien maar zou dit een voorzichtig teken van zelfreinigend vermogen van de wielersport zijn? Het is een begin.
2 november 2020 12:30
Misschien fuseren met die andere Deense ploeg Riwal?
2 november 2020 15:46
Wel echt enorm zonde voor het Quebeka project en het doel om het Afrikaanse wielrennen naar een hoger plan te tillen.

Helaas was dat de laatste jaren al minder het geval, maar toch nog steeds opvallend dat het maar niet lukt om het enorme potentieel van Afrikaanse atleten te laten ontbolsteren. Ik had gehoopt dat met het mogelijke WK in Rwanda er juist wel sponsors geïnteresseerd zouden zijn geweest in het project.

Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die het juist enorm goed doen door de pandemie, denk bijvoorbeeld aan een 3M (die al in het peloton zat). Opvallend dat we van dergelijke bedrijven, naast misschien Jumbo, ook niks horen.
    2 november 2020 19:38
    Inderdaad bijzonder jammer voor het Quebeka project wat best meer aandacht mag hebben.
    Plus wat Riis aangeeft, men krijgt erg veel exposure voor minder geld tov F1 en voetbal maar helaas is het een slechte tijd door de pandemie en bijbehorende onzekerheid, crisis.

    Overigens het feit dat Riis in deze ploeg zit en multinationals daarom geen trek zouden hebben is eerder de natte droom van volgers alhier met een obsessie. Voor CEO's etc doet dit er nauwelijks toe. Getuige oa hetgeen ik aangaf op reactie van Wheely in artikel;
    Wout van Aert en Jumbo-Visma praten binnenkort over contractverlenging.
2 november 2020 16:44
Cyclingtips maakte een mooiere headline bij dit verhaal:'Bjarne Riis more than 60% certain that NTT won’t find a sponsor' https://cyclingtips.com/2020/11/bjarne-riis-its-not-realistic-to-think-a-new-sponsor-will-magically-appear/

Reacties zijn gesloten.