Bjarne Riis nieuwe teammanager van NTT

woensdag 8 januari 2020 om 15:08
Bjarne Riis nieuwe teammanager van NTT

foto: Cor Vos

NTT Pro Cycling en het Virtu Cycling hebben een intentieverklaring getekend waarmee het Deense bedrijf per direct een minderheidsbelang in de wielerploeg krijgt. Bjarne Riis, mede-eigenaar van Virtu Cycling, wordt de nieuwe teambaas.

Virtu Cycling en Bjarne Riis, winnaar van de Tour de France 1996, werden de laatste tijd vaker in verband gebracht met NTT Pro Cycling (de opvolger van Dimension Data). De deal tussen beide partijen werd vandaag beklonken via een persbericht. Een van de doelen van het partnership is de ontwikkeling van het WorldTour-team voortzetten. Virtu Cycling en NTT zijn overeengekomen dat het Deense bedrijf investeert in eenderde van de aandelen van de operationele tak achter NTT.

Onderdeel van de samenwerking is de aanstelling van Riis als teammanager van NTT. “Dit is een heel mooi moment voor onze organisatie”, zegt de Deen. “Ik word heel erg enthousiast van deze samenwerking en het potentieel ervan. Ik ben ervan overtuigd dat we samen het team naar een hoger niveau kunnen tillen en er een team van kunnen maken waar iedereen – renners én staf – deel van wil uitmaken.”

Oprichter Douglas Ryder van NTT Pro Cycling blijft teameigenaar.

Dit artikel delen:

29 Reacties

rahimns 8 januari 2020 om 15:12

stond dit bericht gisteren ook al niet op Wielerflits ?

Verweggistan 8 januari 2020 om 15:51

Dit is de officiele bevestiging van de vermoedens van gisteren.

ifor 8 januari 2020 om 15:12

Oei, ik ben geen fan meer

Jean Dumas 8 januari 2020 om 15:33

Gewoon in vicieuze cirkels lopen, dan kom je elkaar ooit weer tegen.

AnderJ 8 januari 2020 om 15:36

Ben benieuwd naar de prestaties van het team komend seizoen. Veel matiger kon het niet…

A.M.M. Jonkers 8 januari 2020 om 15:47

Daar heeft Mr. 60% vast wel een oplossing voor…….
Het is een zeer slechte ontwikkeling dat deze veelvoudige dopingzondaar en charlatan terugkeert in de wielersport met veel bravoure!

koos verrek 8 januari 2020 om 16:10

dopingboer dit… maar ie is veranderd zegt hij zelf, ieder verdient een tweede kans

LucasR 8 januari 2020 om 16:15

Plus één.

finton 8 januari 2020 om 16:31

Het sprankelende Afrikaanse team met een visie had z’n glans toch allang verloren. Dus Bjarne Riis kan er ook nog wel bij :-)
De resultaten zullen er zeker op vooruit gaan, dat vertrouw ik ‘m wel toe.

Komi 8 januari 2020 om 16:38

Benieuwd of nu langzaam een Deense ploeg wordt. En komen er nu ook nieuwe shirtjes?

re-cycle 8 januari 2020 om 16:43

Is die zege hem uit 1996 niet ontnomen? Meende dat netals armstrong

klootje kriekeljon 8 januari 2020 om 16:43

Riis heeft in ieder geval nog bekend, met een verhaal dat nog best oprecht overkwam ook. Kan er zo een paar uit Nederland opnoemen die ik om die reden alleen al eerder liever in de relatieve anonimiteit zie verdwijnen.

koos verrek 8 januari 2020 om 18:09

Waar. Paar belgen ook trouwes kooltje

Gompie 8 januari 2020 om 17:25

@Jonkers: trieste reactie zeg, bah!
1. Hij kwam uit een tijd dat vrijwel elke klassementsrenner die nog een kans wilde maken op succes aan de doping zat.
2. Na zonde en boetedoening mag er ook weer ruimte zijn voor vergeving, en na meer dan 20 jaar lijkt mij de tijd daar wel een keer rijp voor!
3. Als teammanager is hij na het dopingtijdperk (na 2010) niet meer in overtreding geweest en is hij wel een topmanager gebleken.
NTT en Afrikaanse renners draag ik een warm hart toe en met Riis als manager kan het misschien toch nog wat gaan worden, al heeft dat natuurlijk wel enige tijd nodig.

A.M.M. Jonkers 8 januari 2020 om 20:20

@Gompie:
Wacht maar af……

freirefreire 8 januari 2020 om 17:30

Ja, iedereen verdient een tweede kans, dus ook meneer Riis. Vond hem soms geniaal als ploegleider in zijn CSC-tijd (al had hij natuurlijk ook de beschikking over ’s werelds beste renners toen, dat maakt het wel makkelijker).

Maar als ik hem was had ik dit niet meer gedaan. Een groot deel van de wielerwereld kotst hem (terecht) uit, en alle overwinningen ter wereld met NTT/Virtu gaan dat niet veranderen. Sterker nog, hoe meer hij wint, hoe erger dat wordt.

Samlambeej 8 januari 2020 om 18:03

Wie gelooft eigenlijk die afscheidsoverwinning van Contador op de Angliru in 2017?

eddyvv 8 januari 2020 om 19:44

Wat heeft dat nou weer met voetbal te maken?

eddyvv 8 januari 2020 om 19:45

Contador reed toen bij Trek, schat

Polleke 8 januari 2020 om 18:49

Nu gaan we zien hoe geniaal hij werkelijk is…achter Contador en Sagan aan rijden is niet zo’n kunst, met het kannonenvoeder van NTT zal het wel iets stroever gaan…

Fieldbird 8 januari 2020 om 19:32

Juich het niet toe dat dit soort figuren leidinggevende rollen hebben in wielerploegen, voornamelijk omdat hij dopinggebruik als ploegleider heeft gepromoot bij zijn renners, maar de hypocrisie bij veel mensen hier op WF en in de media vind ik echt lachwekkend. Hoe kan je als bijvoorbeeld NOS jezelf serieus nemen als je mensen als Vaughters, Boogerd en De Jongh wel ‘normaal’ op je site zet en accepteert, en bij Riis het predicaat ‘Dopingzondaar’ eraan hangt? (https://nos.nl/artikel/2317812-dopingzondaar-riis-keert-na-vijf-jaar-terug-als-teambaas-in-de-worldtour.html)

freirefreire 9 januari 2020 om 00:39

Helemaal mee eens, die mannen zijn net zo fout. Misschien zelfs fouter (Boogerd’s bekentenis kwam zeker niet van harte). Maar daarop wijzen is ‘what-aboutism’: Het is waar, maar het pleit Riis niet vrij. Ja, ze zouden die anderen ook ‘dopingzondaars’ moeten noemen, maar het feit dat ze dat niet doen betekent niet dat het bij Riis ook niet hoeft.

Dolfy 8 januari 2020 om 20:27

Klinkt als dat de ploeg NTT stond op het punt ten onder te gaan en Riis kon dat na lang onderhandelen voorkomen. Zonder deze deal hadden misschien nogal wat renners en staf op straat gestaan.

Spartacus 8 januari 2020 om 21:52

Team MTN-Qhubeka (voorloper NNT) 4 jaar geleden: klik
Het kan snel veranderen in een paar jaar…

leegloper 8 januari 2020 om 22:07

Wow, ze hebben het zelfs letterlijk zo gezegd over Riis…

Wheely 8 januari 2020 om 23:36

Haha grappig, die woorden zullen ze wel even moeten inslikken. Iemand vergeven en nog een kans geven is ook iets moois moeten we maar denken. :)

jonglins 8 januari 2020 om 22:34

Ik vind er een groot verschil tussen mensen die doping hebben gebruikt in een tijdperk waarin iedereen dat deed en mensen die anderen hebben aangezet of zelfs onder druk hebben gezet doping te gebruiken.
Alles wijst erop dat Riis tot die tweede categorie behoort.
Daarom juich ik zijn terugkeer niet toe.

Scott Sunderland 8 januari 2020 om 23:09

Los van zijn dopingverleden, heb ik Riis wel altijd een vrij slimme kerel gevonden als ploegleider die verstand heeft van wielrennen. Ik heb ook geen moeite met de persoon Riis. Doping, zeker. Maar de lijst van niet doping renners uit die tijd is erg kort. Ik kan even geen topper bedenken waarvan we zeker weten dat hij het niet deed…