Biniam Girmay schrijft historie met ritzege in Giro d’Italia: “Ongelooflijk”

dinsdag 17 mei 2022 om 17:24
Biniam Girmay schrijft historie met ritzege in Giro d’Italia: “Ongelooflijk”

foto: Cor Vos

Biniam Girmay schreef dinsdag historie door als eerste zwarte Afrikaan een etappezege te boeken in een grote ronde. In de tiende etappe van de Giro d’Italia was het toptalent uit Eritrea van Intermarché-Wanty-Gobert de beste van een uitgedund peloton, voor Mathieu van der Poel. “Dit is ongelooflijk”, was de eerste reactie van ‘Bini’.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

“Weet je, de ploeg heeft hele etappe op kop gereden en de koers gecontroleerd”, beschrijft Girmay in het flashinterview na de finish in Jesi. Hij had in de finale nog steun van drie ploeggenoten, waaronder van Domenico Pozzovivo die de sprint voor hem aantrok. “Ik heb geen woorden voor wat de ploeg heeft gedaan vandaag. Ik ben heel blij.”

Het is voor de 22-jarige Girmay zijn eerste overwinning bij zijn debuut in een grote ronde. Eerder dit seizoen brak hij al door met winst in Gent-Wevelgem. In de Giro behaalde hij al een tweede plaats in de openingsrit, toen achter Van der Poel. Ook werd hij al twee keer vierde en twee keer vijfde in een etappe-uitslag.

Van der Poel moest zich na een lange sprint gewonnen geven tegen Girmay en stak bij het passeren van de finish een duimpje op. Na de finish was er nog slecht nieuws voor de Eritreeër: op het podium belandde de kurk van de champagnefles in zijn gezicht, waarna hij afgevoerd moest worden naar het ziekenhuis.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Dikke Vrouw 17 mei 2022 om 17:33

Dikke duim van matje , twee van mn favo renners op 1 en 2 de dag kan niet meer stuk ! Wat geweldig voor afrika dit ook

vevie 17 mei 2022 om 17:35

JAAAAA!! Geweldig, dit!

adelaarvanantwerpen 17 mei 2022 om 17:41

Start zijn sprint op 350m van de meet op een hellende aankomst. Super indrukwekkend, Morkov heeft dagen gehad dat hij zijn sprint veel later startte. Natuurlijk had MVDP al redelijk veel gegeven in de laatste 10km maar hij kreeg ook gewoon de perfecte leadout van Girmay en kwam er niet over.

Alfons Haavers 17 mei 2022 om 17:45

Matje moest het in etappe 1 met een voor hem zeldzaam hoge hartslag boven de 200 al enorm diep gaan zoeken, en vandaag weer.

Gene gewone.

tvm 17 mei 2022 om 17:44

Hopelijk hoeft hij niet lang in het ziekenhuis te blijven en kan hij morgen gewoon starten.

fietspeuk 17 mei 2022 om 17:47

Ben ik de enige die het compleet overtrokken vind dat het '' Zo geweldig is voor Afrika ''. Leuk voor Eritrea maar zou ons het wat boeien als een Deen of Sloveen iets zou winnen in een voor Europa nog on ontdekte sport?

Knappe overwinning en ik gun het hem van harte! Maar een heel continent dat nu op hol slaat? Dat maak je mij niet wijs.

Hans Hoogvliet 17 mei 2022 om 18:21

Nee, niet de enige. Irritante woke onzin.

Ward 17 mei 2022 om 20:11

Het belang van een historische gebeurtenis voor een bepaalde gemeenschap wordt enkel en alleen bepaald door hoe die gemeenschap de gebeurtenis ervaart. Daar kan je als buitenstaander een mening over hebben, maar het doet helemaal niets af van het belang van de gebeurtenis op zich. Het kan je frustreren of noem het gerust woke, maar in deze discussie zal je altijd een roeper aan de zijlijn blijven. Helaas voor jou, maar jouw mening doet er niet toe als het gaat over het belang van deze overwinning voor het Afrikaanse continent …

Quincy Adams 17 mei 2022 om 20:31

Tuurlijk doet zijn mening ertoe. Ieders mening is evenveel waard. Dat heet inclusie. je kan niet de een binnen een gemeenschap stellen en de ander niet.

Ward 17 mei 2022 om 20:40

Ik durf toch wel met zekerheid stellen dat Fietspeuk een Hans Hoogvliet geen deel uitmaken van de Afrikaanse gemeenschap en dat ze dan ook niet kunnen inschatten hoe de Afrikaanse gemeenschap deze historische gebeurtenis ervaart hoor.

Michiel 17 mei 2022 om 20:52

Ben ik met je eens hoor. Ik heb sws erg veel moeite met mensen die menen te moeten spreken uit naam van een ander of zelfs een heel continent. Of het nu gaat over grensoverschrijdend gedrag of een onderwerp als deze. Riekt naar kijk mij nou es ff lekker bezig zijn.

Hopelijk worden deze mensen snel weer roepers vanaf de zijlijn

Michiel 17 mei 2022 om 21:35

Quincy, dat is het tegenstrijdige van dat soort mensen. De mond vol over tolerantie inclusiviteit diversiteit enz. Tenzij het een andere mening betreft, dan is er niks meer van over, diverse meningen dulden ze niet

Romāns Vainšteins 17 mei 2022 om 21:51

Ik vind het naast overdreven ook nog eens betuttelend. Girmay is voor mij gewoon de coureur Girmay.

Kopinkas 18 mei 2022 om 00:52

Het is net het oude wielercontinent dat op een beetje op hol slaat door de winst van een 'exoot' (in de meest positieve zin van het woord).
Ik herinner me de opwinding in de Ronde van Vlaanderen 1985 toen Phil Anderson het tegen een Belg en een Nederlander uitvocht in de finale (Anderson had natuurlijk al wel een paar jaar op de teller, maar zelf was ik er toen 13, het was in hét monument, tijdens de meest epische, uitgeregende editie). Ik herinner me ook de zindering toen een piepjonge Amerikaan van 21 in Oslo naar de wereldtitel snelde. Hij was even oud als ik. Andy Hampsten had ondertussen de Giro al gewonnen, maar toch sprak dit Amerikaanse exploot van de toen nog onbesproken Lance meer tot mijn verbeelding, door het jongensboekkarakter ervan.
't Is dus een mix van 'exoot', leeftijd, en exploot, bravoure.
Maar wat Girmay betreft zal hét bepalende moment voor mij voor altijd Gent-Wevelgem blijven.

Comments 17 mei 2022 om 17:50

Als eerste zwarte Afrikaan een etappezege. Nou nou. was het ook nieuws toen het een witte was.

Limal 17 mei 2022 om 18:45

Dat was het zeker, maar iets zegt me dat jij eigenlijk niet zozeer geïnteresseerd bent in de verhalen van renners als Alan van Heerden, Robert Hunter en Daryl Impey.

JensVdB 17 mei 2022 om 17:56

Waarom supportert iedereen opeens voor Girmay

jkjustin 17 mei 2022 om 17:57

Waarom niet?

TheBigShow 17 mei 2022 om 22:14

Niet iedereen hoor

Fifty 17 mei 2022 om 18:01

Bizar sterke sprint, niet echt uit de wind achter pozzo, gewoon aangezet op lastige aankomst.

Van der Poel geraakt haast niet uit het wiel, op het moment dat ie dat deed, verzuurde hij en plooide die helemaal

Wauw, wat een beest

Fifty 17 mei 2022 om 18:19

toch wel vrij camerabewust he dat duimpje en die knuffel
2 dagen na de sarcastische traantjes emoticon

Hans Hoogvliet 17 mei 2022 om 18:22

edit wf: niet doen

adelaarvanantwerpen 17 mei 2022 om 18:59

Jij kan problemen hebben met de manier van koersen van Girmay, maar om hem dan te beledigen met het woord neger vind ik persoonlijk niet horen op een wielerforum.

Murcia 17 mei 2022 om 20:36

Racistisch geneuzel hoort hier niet. Deze topsporter verdient respect en geen achterlijk geouwehoer over zijn huidskleur. Wees geen Hans Hoogvliet.

Michiel 17 mei 2022 om 20:49

Ik zou hem negeren. Herstel, ik zou hem negeren

Jbdk 17 mei 2022 om 18:23

Jammer dat VdP geen geduld had om op de sprint te wachten. Inschattingsfoutje. Mooie koers, dat zeker.

Quincy Adams 17 mei 2022 om 20:33

Ik denk dat hij die sowieso niet had gewonnen. Girmay lijkt mij de betere pure sprinter van de twee. Gaat zn (tweede) angstgegner worden

Romāns Vainšteins 17 mei 2022 om 21:52

Girmay maakt juist een fout met de spurt te vroeg aanvangen.

Brabander 18 mei 2022 om 01:10

@Quincy: dat lijkt me ook vrijwel zeker dat hij de grootste uitdager van de Antwerpse wonderboys gaat worden

Laatste nieuws

Materiaalzone