Biniam Girmay schrijft geschiedenis in Gent-Wevelgem: “Had dit nooit verwacht”

zondag 27 maart 2022 om 17:09
Biniam Girmay schrijft geschiedenis in Gent-Wevelgem: “Had dit nooit verwacht”

foto: Cor Vos

Biniam Girmay besloot vrijdagavond pas dat hij Gent-Wevelgem zou rijden, en twee dagen later is hij de eerste Afrikaanse wielrenner die een voorjaarsklassieker wint. Het toptalent uit Eritrea, uitkomend voor Intermarché-Wanty-Gobert, klopte ervaren renners als Christophe Laporte en Jasper Stuyven. “Ik weet niet wat er gebeurd is. Ongelooflijk”, zegt hij na afloop.

“Dit is geweldig. Ik had dit nooit verwacht”, aldus Girmay, die na de laatste keer Kemmelberg meeschoof in een groep met Laporte, Stuyven en Dries Van Gestel en ze aan de streep klopte. “Mijn plannen veranderden pas een paar dagen geleden, eigenlijk vrijdagavond. Ik kwam naar hier voor een goed resultaat, maar dit? Dit is geweldig.”

“Ik denk niet dat ik de Ronde van Vlaanderen ga rijden. Ik ben al meer dan drie maanden hier in Europa en ik mis mijn vrouw en mijn dochter, dus ik moet terug naar huis”, zegt hij. Aanvankelijk was het plan om hem na dit weekend (aanvankelijk stond La Roue Tourangelle in Frankrijk op zijn programma vandaag, red.) naar huis te sturen in aanloop naar de Giro d’Italia.

Uiteindelijk rondde Girmay het af in de sprint. “Ik voelde mij heel goed, maar er waren ook sterke renners mee. Ik was daarom beetje bang, maar toen ik zag dat we het gingen halen had ik wel vertrouwen. Zeker in de laatste 250 meter. Ik had vertrouwen in mijn sprint. Dat ik win, is echt ongelooflijk”, legt hij uit. “Voor mij is al heel veel veranderd, maar dit betekent dat er een mooie toekomst is voor Afrikaanse renners. De felicitaties aan alle Afrikanen.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Deo 27 maart 2022 om 17:14

Lang geleden dat ik iemand felicitaties heb moeten verlenen aan zijn continent ipv land.

0
Poeksel 27 maart 2022 om 17:22

Met dank ook aan Kristoff die zich niet helemaal fit voelde :)

0
klassementsrenner 27 maart 2022 om 17:34

Mooi dat zijn vrouw en dochter belangrijker zijn dan koersen!

0
Bikeslave54 27 maart 2022 om 17:43

Wat een gezwets. Dan moet hij geen profwielrenner worden

0
Jos Jalapenos 27 maart 2022 om 17:56

Inderdaad, wat een gezever. Beetje woke-renner deze jongen.

0
S.t.B 27 maart 2022 om 19:21

@Jos J.

Weinig woke aan Bini. Die bleef gewoon lekker zichzelf, zonder een woordje woke gezwets. Miste gewoon moeders de vrouw en zijn dochtertje. Niets mis mee.
Het waren eerder de commentatoren die er een ‘oh wat zijn we vandaag toch inclusief’ theekransje van maakten.
En over letterlijk woke gesproken… Dat was Laporte bepaald niet door zich zo knullig op kop te laten manoeuvreren.

0
Maenhout 27 maart 2022 om 17:46

Zonder specifieke voorbereiding Laporte en Stuyven verslaan in zo’n sprint met vieren, dat is niet mis!

0
Jacco van Stierop 27 maart 2022 om 18:16

Maakt een rappe ontwikkeling door, is snel en heeft inhoud.
Zijn landgenoot Natnael Tesfatsion rijdt trouwens ook heel verdienstelijk rond momenteel, kon gister op de klim aanhaken bij Carr en Dunbar, terwijl Mathieu liet lopen.

De nieuwe wielergeneratie rijdt niet alleen goed, maar lijkt tevens een frisse koersinstelling te hebben. Da’s mooi.

0
Baard 27 maart 2022 om 19:10

Kusus, Teklehaimanot, Girmay, Tesfatsion en Gebreigzabhier

0
Comments 27 maart 2022 om 19:23

En dan die misplaatste provinciale opwinding bij Sporza over het feit dat er een donkere renner had gewonnen. Hadden ze niet gezien dat hij deelnemer was

0
S.t.B 27 maart 2022 om 19:35

Is niets provinciaals aan. Integendeel. Gewoon naïeve angst erop te worden aangesproken als je niet genoeg benadrukt dat de renner in kwestie gekleurd is.
Bij Eurosport hetzelfde woke gezever. Alsof hij nog even door Wevelgem met de platte kar moest worden rondgereden en daarna als kermisattractie tentoongesteld.

0
Wheely 27 maart 2022 om 19:42

Benieuwd of ze zijn programma nu omgooien. Steekt in bloedvorm.

0
Deel Koeper 27 maart 2022 om 21:04

Zou dat niet doen. Die jongen wil naar huis en ik zou zijn planning niet omgooien om hem ervaring te laten opdoen, want winnen gaat hij sowieso niet doen en een top 10 zie ik ook nog niet gebeuren.

Zijn zwakke(re) plek vandaag waren de kasseihellingen, daar moest hij echt wel passen en zondag zijn er iets te veel van dat soort hellingen.

0
Mwielerfan 27 maart 2022 om 22:31

Parijs Brussel en misschien Parijs tours lijken me ook wel wat voor hem nu

0
Romāns Vainšteins 27 maart 2022 om 21:51

De aanleg voor zware eendaagse koersen spat er vanaf bij deze jongen, in MSR ging het al prima, E3 geweldig en hier ultiem. Zeer benieuwd wat er nog meer in huist maar een lange motor en goed gevoel voor de beslissende momenten sowieso. De getinte omlijsting etc, van welke kant het ook mag komen, laat ik verder passeren. De grootste winst op dat vlak boek je door er juist geen ding van te maken.

0
Mwielerfan 27 maart 2022 om 22:32

Ja inderdaad, aan de ene kant eens, aan de andere kant is het een mooi moment. Ikzeg even vieren en dan hem als volwaardig prof accepteren ipv als curiositeit blijven zien. Helpt ook als ie echt wint ipv voor een dagje bollen gaat, of alleen mee rijdt zoals de Japanners en chinezen

0
Tandje erbij 27 maart 2022 om 23:11

Een Afrikaan die een klassieker wint, schitterend. Dan moet juist zijn afkomst benoemd worden. Dat was ook zo toen Greg LeMond voor het eerst wereldtop reed. Geen politieke D66 “correctheid” maar journalistiek beschrijven wat er gebeurt.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone