BinckBank Tour kent opnieuw apotheose in de Vlaamse Ardennen

dinsdag 4 juni 2019 om 17:05
BinckBank Tour kent opnieuw apotheose in de Vlaamse Ardennen

foto: Cor Vos

De beslissing in de BinckBank Tour zal dit jaar opnieuw vallen in de Vlaamse Ardennen. Eerder werd al bekend dat de openingsetappe voert van Beveren naar Hulst, maar verder finishen de renners onder meer in Houffalize, Den Haag en aan de voet van de Muur van Geraardsbergen.


Sprinters aan zet 
De openingsetappe speelt zich af langs de Nederlands-Belgische grens. Zo passeert het peloton meerdere malen het beschermde natuurgebied Het Verdronken Land van Saeftinghe. Aangezien de 167,7 kilometer lange etappe zo goed als vlak is, zal er waarschijnlijk worden gesprint in Zeeuws-Vlaanderen.

Op dinsdag en woensdag volgen dan weer twee vlakke etappes in West-en Oost-Vlaanderen, respectievelijk naar Ardooie en Aalter. De derde rit naar Alter zal een eerbetoon worden aan de grote Briek Schotte, die precies honderd jaar geleden het levenslicht zag. Het peloton koerst driemaal over de kasseistrook in Kanegem, waar een standbeeld staat ter ere van de Flandrien.

Jasper Stuyven won vorig jaar in Ardooie – foto: Cor Vos

Korte en explosieve Ardennenrit 
Na enkele vlakke etappes trekt het peloton de Ardennen in, voor een zeer korte onderneming van en naar Houffalize. De net geen honderd kilometer lange etappe bestaat uit drie lokale rondes, met als scherprechters de Bois des Moines, Saint-Roch en de Côte Achouffe. Hier zullen ongetwijfeld voor het eerst verschillen ontstaan.

Op vrijdag trekken de heren coureurs van het Belgische Riemst naar het Nederlandse Venray, voor een opnieuw relatief vlakke etappe. Dit is meteen ook de laatste kans voor de sprinters, aangezien zaterdag de enige individuele tijdrit op het programma staat in het hart van Den Haag. De start is op de Bezuidenhoutseweg, de finish dan weer op het Malieveld.

Pittig slotweekend 
Mochten de verschillen nog speelbaar zijn na de 8,35 kilometer lange tijdrit, dan kunnen we ons zondag 18 augustus opmaken voor een ware strijd in de Vlaamse Ardennen. De etappe van Sint-Pieters-Leeuw naar Geraardsbergen is inmiddels een ware klassieker, met onderweg iconische hellingen als de Berendries, Leberg en de Valkenberg.

De beslissing zal vallen op de vier plaatselijke rondes, met het duo Bosberg-Muur van Geraardsbergen. De finish ligt op de Vesten, aan de voet van de zo beruchte Muur. Vorig jaar ging de eindzege naar de Sloveen Matej Mohorič.

Etappeschema flag-nl / flag-be BinckBank Tour 2019 (12-18 augustus)
Etappe 1: Beveren-Hulst (167,7 km)
Etappe 2: Blankenberge-Ardooie (167,9 km)
Etappe 3: Aalter-Aalter (137,8 km)
Etappe 4: Houffalize-Houffalize (96,2 km)
Etappe 5: Riemst-Venray (184,9 km)
Etappe 6: Den Haag-Den Haag (8,35 km, ITT)
Etappe 7: Sint-Pieters-Leeuw-Geraardsbergen (178,6 km)

Dit artikel delen:

20 Reacties

Kruisberg 4 juni 2019 om 17:14

Weer lekker veel ritten in Nederland…. Wel veel willen investeren voor een start van een grote ronde, maar een rondje in Nederland zelf: ho maar!

Tinkerbell 4 juni 2019 om 17:17

Dit is meer de tweede Ronde van België dit jaar dan een Nederlands-Belgische ronde. Heel matig.

thorsen 4 juni 2019 om 18:52

+1

Beetje jammer

ditisdavid 4 juni 2019 om 17:30

Naast het feit dat de noordelijke helft van Nederland, afgezien van Friesland, onderhand zowat tien jaar al niet meer aangedaan wordt (bijvoorbeeld Olympia’s Tour en diverse vrouwenkoersen lukt dat wel, dus moet mogelijk zijn), zijn dit ook belachelijk korte etappes, met als uitsmijter die etappe van 96 kilometer rondom Houffalize…

leegloper 4 juni 2019 om 19:36

Die is vanwege de bergjes misschien juist wel interessant met die lengte. Verder valt het toch mee met de lengte?

Koersmaniak 4 juni 2019 om 17:51

4vlakke ritten, een korte Ardennen-rit, een korte tijdrit en een klassieker-rit.
Van mij mag 1 van de vlakke ritten geruild worden tegen een heuvelrit in Nederlands Limburg.
Dan bekom je een all round ronde die ook niet te zwaar is.

Sjoerd102 4 juni 2019 om 18:28

Nederland loopt niet warm voor deze koers. Oa gem. Meerssen en Sittard zijn afgehaakt op de kosten. Ook hier geld: wie betaalt bepaalt. En schijnbaar in zuid Nederland en België meer animo dan boven de rivieren

xistnc 4 juni 2019 om 18:37
Quote:
Ook hier geld: wie betaald bepaald

Au…

Niklas 4 juni 2019 om 19:05

Het is al jarenlang meer een veredelde Ronde van België. Ik ben ook niet kapot van die zogenaamde vondst van ‘klassiekeretappes’. Er ligt nog zoveel moois aan parcours klaar dat nu nooit gebruikt wordt. Het getuigt ook niet van creativiteit. Ik droom van een ‘ouderwetse’ Ronde van Nederland, die ook Holland promotie is. Maak bijvoorbeeld gebruik van de wind in Groningen en Zeeland, de kasseien in Drenthe, de zand/grindwegen in de Achterhoek en de heuvels rond Arnhem/Nijmegen en in Limburg. Dat kan een prachtige etappekoers opleveren. En stop er dan ook alsjeblieft een serieuze tijdrit in van minimaal 20 km.

Titaantje 4 juni 2019 om 19:06

96 km? Zou dan net een heuveltje extra in moeten zodat renners er even vol in kunnen gaan, dit zou gewoon nog een sprint kunnen worden, maar wie weet.

Jean Dumas 4 juni 2019 om 19:18

Slim om die tijdrit kort te houden, maar wordt wel een soort ZLM parcours zo.

Covadonga 4 juni 2019 om 19:41

Jammer dat er geen grote cols in zitten. Weer een flutkoers op het vlakke.

west 4 juni 2019 om 20:18

Zou die hele Ardennen eruit halen. Wat is er mis met Sprinters/Waaieraars/Kasseienrijders die een klassement winnen? Nederland en Vlaanderen zijn nou eenmaal overwegend vlak. Waarom er dan toch een eenheidsworstkoers van maken waar het zes dagen lang koers is tussen Groenewegen, Ackermann, Stuyven, Terpstra en consorten (noem maar wat) en dan ga je toch zitten hopen dat er een of ander klimmertje wint? Omdat het zo hoort?

Hugo Koblet 4 juni 2019 om 21:01

Niks mis met mannen voor het vlakke die een klassement winnen, het interessante in dit rondje is juist de mix tussen klassieke renners en renners die in het Waalse ook goed uit de voeten kunnen. De erelijst van de afgelopen jaren laat wel zien dat er ook met een Waalse etappe nog voldoende kansen zijn voor klassieke renners om het klassement te winnen maar dat mannen met punch ook kans maken.

salem 4 juni 2019 om 21:46

Heel teleurstellend parcours. Ieder jaar hetzelfde recept waarbij het parcours langzamerhand door België wordt opgeslokt. Jammer dat er weinig gebruik gemaakt wordt van de noordelijke provincies. Variaties inbrengen zoals Niklas aangeeft lijken zeer mij interessant…

Sjoerd102 4 juni 2019 om 22:35

Noord Nederlandse gemeente staan er niet voor open. De kosten voor een WT wedstrijd zijn stuk hoger dan bv een olympia’s tour of Boels ladies tour. Dacht dat kosten voor een aankomst plaats 200.000 was en dat is dan nog exclusief randgebeuren vergunningen traject etc

Niklas 5 juni 2019 om 11:01

Hoe weet je dat gemeenten in het noorden van Nederland er niet voor open staan? Het is volgens mij cruciaal wie er met zo’n verzoek op je afstapt en wat je ervoor terugkrijgt. Een Vlaming in Friesland levert eerder kortsluiting op dan resultaat (grapje). Betrek bekende oud-renners en investeer in goeie mediadeals. De regionale omroepen (i.s.m. NOS) kunnen goed werk doen. Kijk wat bijvoorbeeld L1 en RTV Drenthe al doen live-uitzendingen van de koers.

mamaffia 4 juni 2019 om 22:40

Zelden zo’n onlogisch rittenschema gezien, en dat in een rittenkoers van een week. Van Vlaanderen naar de Ardennen via Noord-Limburg naar de Randstad om tenslotte in de Vlaamse Ardennen te eindigen. Lijkt me voor de renners + entourage ook geen pretje. Waarom niet iets meer logica en aansluiting tussen de ritten, bijv. proloog aan de Vlaamse kust, via een mooie rit in lijn door Zeeland en Brabant doorsteken naar Limburg en dan via de Waalse naar de Vlaamse Ardennen. Mijd aub de Randstad, is logistiek anno 2019 gewoon niet meer te doen en niemand die er warm loopt voor een koers buiten de Tour of Giro.

Binda 5 juni 2019 om 09:29

Mooi afwisselend etappeschema zeg. weliswaar kriskras door de Zuidelijke Nederlanden, maar gezien de afstanden in de Benelux moet dit wel te doen zijn. Voor iedere renner zit er wel iets leuks bij. Waaiers, tijdrijden, heuvels en kasseien.
Jammer dat Meerssen is afgevallen als finishplaats. Dat zou een mooie historische verwijzing zijn naar de voormalige finishplaats van de AGR.
Ook jammer dat de koers bijna niet boven de grote rivieren komt. Het is dat de Rijn tegenwoordig niet meer het Kromme Rijn-Oude Rijn traject volgt, want anders was zelfs Den Haag ten zuiden van de grote rivieren gelegen.

Zadelpen 5 juni 2019 om 23:28

Een TT op de afsluitdijk op en neer, hopen op wat wind. Kan een fantastisch schouwspel zijn.

En zo zijn er zo veel mooie plekken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.