Tien Lotto Soudal-renners krijgen ontslag per aangetekend schrijven
Anderhalve week geleden berichtten we al over de onrust die heerst binnen Lotto Soudal: de verjongingskuur die teammanager John Lelangue doorvoert, zorgde voor onrust binnen de ploeg. Ondertussen kregen de tien waarvan toen sprake was, officieel te horen dat ze moeten vertrekken.
Jelle Wallays, Tosh Van der Sande, Sander Armée, Nikolas Maes, Adam Hansen, Brian van Goethem, Tomasz Marczynski, Rémy Mertz, Rasmus Iversen en Jonathan Dibben. Lotto Soudal ruilt zowat zijn hele – vooral ervaren – middenveld in voor neoprofs. Eind vorige week werden de betrokken renners officieel op de hoogte gebracht via een aangetekend schrijven, is gisteren aan Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad bevestigd.
Met de namen die nu bekend zijn zal Lotto-Soudal volgend seizoen voor de helft uit jongens van 23 jaar of jonger bestaan. De nieuwelingen zijn Andreas Kron (22), Xandres Vervloesem (20), Sébastien Grignard (21), Harry Sweeny (22), Viktor Verschaeve (22), Sylvain Moniquet (22) en Filippo Conca (22). Wellicht komt daar nog Maxim Van Gils bij. Ook de andere nog vacante plaatsen zullen naar jongeren gaan.
Kopmannen ongerust
Al is de verjonging volgens Lelangue een bewuste keuze, volgens de managers van de renners gaat het vooral om een budgettair probleem. De coronacrisis heeft er fors ingehakt bij het Belgische WorldTour-team, dat het in 2021 met maar liefst twee miljoen euro minder moet doen. De nieuwe deal met fietsconstructeur Ridley is minder dan de vorige, terwijl vorig jaar zware contracten zijn afgesloten met Philippe Gilbert en John Degenkolb. Ook de laatste verlenging van Tim Wellens weegt door, al heeft de Limburger naar verluidt spontaan aangeboden om in te leveren om zo de druk op de ploeg te verlichten.
Carl Frederik Hagen en Stan Dewulf beslisten eerder zelf al om het team te verlaten. Opvallend, ook de kopmannen zelf maken zich zorgen. Caleb Ewan heeft wel nog zekerheid van zijn sprinttrein (Kluge, De Buyst), maar zijn Gilbert, Wellens en Degenkolb straks nog voldoende ondersteund tijdens de klassiekers? En hoe worden de selecties voor de drie grote rondes ingevuld? Stuurt Lotto Soudal dan een halve beloftenkern naar de Giro en de Vuelta? Met andere woorden, de onrust blijft…
Misschien een wat duidelijker onderscheid maken tussen het feitelijke nieuwsbericht en je subjectieve opinie?
Ik zie niet in waarom het in de wereld van het wielrennen anders zou zijn...
Hun contract wordt niet automatisch verlengd voor volgend jaar, maar mogelijk zouden ze toch nog kunnen blijven (als ze dat zelf nog willen uiteraard).
Astana schijnt ook in de problemen te zijn...
Lotto-Soudal heeft hun budget voor volgend seizoen gewoon op orde.
Ze hebben momenteel 23 renners vastliggen. Helaas moeten er ook renners vertrekken, dat gebeurt bij elke ploeg.
Dit jaar zijn het er wel uitzonderlijk veel omdat er verandering moest komen.
Maar er zijn geen financiële problemen bij Lotto-Soudal.
Voor een deel van die renners is het niet dat zij niet goed bevonden werden, integendeel: een aantal kopmannen hadden er hen nog graag bij.
Lelangue beandrukt dat er heel bewust is gerekruteerd en dat het zeker niet alleen om lage contracten gaat. “Alle renners die we gehaald hebben, hadden aanbiedingen van andere teams uit de World Tour. Iemand als Andreas Kron heeft al iets bewezen. Die komt niet voor een minimumcontract.”
Lijkt me inderdaad logisch dat iemand als Kron nog andere aanbiedingen heeft en dus zeker niet voor een minimumcontract binnen te halen is.
Lotto en Soudal elk 6,6 miljoen, dus 13,2 miljoen die nog voor enkele jaren vastligt.
Nu valt hier te lezen dat hun budget met 2miljoen krimpt, dus naar 14miljoen. Dat wil zeggen dat er amper co-sponsors verlengd hebben.
Het is op zich niet onlogisch, een groot deel van de tien zijn dertigers die niet meer beter gaan worden en relatief duur zijn.
Het minimum salaris voor beloften is dan gewoon flinke besparing en daarnaast ga je ervanuit dat jonge renners nog beter worden.
Deze actie is nu dus financieel gedreven, maar ze hadden sowieso al niet lang door gekund met renners als Hansen (39), Marczyński (36), Armée (34), Maes (34)
Daarnaast werken ze in het wielrennen ook niet met contracten van onbepaalde tijd, dus dit is helaas het risico van het vak...
Uiteraard zullen ze allemaal hard werken maar de afgelopen jaren is er van de huidige kern nou niet echt iemand doorgestroomd naar de (wereld)top ofzo. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit, naast de budgettaire redenen, ook te maken heeft dat er meer resultaten verwacht worden.
Zal ook niet voor een appel en een ei zijn 'werk' doen.
Of het verstandig is om die mannen te vervangen door snotneuzen van 20-23 is maar de vraag. Hopelijk worden die jonkies geen kopie van een Rasmus Byriel Iversen, die na twee jaar alweer mag opkrassen. Wat heeft die jongen de ploeg bijgebracht (en vice versa)?
En wat Marczynski betreft: die zat 3 jaar terug ook in deze situatie. Wie weet wint hij weer op miraculeuze wijze 2 ritten in de Vuelta en kan hij opnieuw voor 3 jaar bijtekenen...
Een ploeg rond Ewan en Wellens met een aantal jonge gasten en dan De Gendt voor de uitschieter hier of daar had goed kunnen meekomen in de WT (onderin de middenmoot).
Helaas is de ploeg nu topzwaar.