Bettiol op ontdekkingsreis: “Volgend jaar start ik in Parijs-Roubaix”

woensdag 17 april 2019 om 11:26

foto: Cor Vos

Alberto Bettiol verbaasde begin april vriend en vijand door de Ronde van Vlaanderen te winnen. De grote vraag is waar de toekomst ligt van de Italiaan. “Ik probeer eerst alle koersen uit”, zo vertelt hij in een interview met Het Nieuwsblad. “Zo start ik volgend jaar voor het eerst in Parijs-Roubaix.”


Bettiol lijkt van alle markten thuis. Zo won de Italiaan met de Ronde van Vlaanderen een kasseiklassieker van formaat, maar eindigde hij dit jaar ook als tweede in de individuele tijdrit van Tirreno-Adriatico. Bovendien presteerde de renner van EF Education First in het verleden goed in enkele heuvelklassiekers.

Waar zijn toekomst ligt? Bettiol zelf weet het ook nog niet. “Ik ben jong en moet als renner nog groeien”, aldus de puncheur. “Sinds enkele jaren probeer ik zowat alle koersen uit, zodat ik weet welke wedstrijden mij liggen. Misschien is Luik-Bastenaken-Luik wel te zwaar voor mij, maar Milaan-San Remo dan weer te makkelijk.”

“Zie mezelf wel de Ronde van Lombardije winnen”
Bettiol is kortom bezig aan een ontdekkingstocht. “Ik zal volgend jaar voor het eerst starten in Parijs-Roubaix, om te zien wat ik daar kan. Pas nadat ik van alles heb geproefd, zal ik een keuze maken. Daar verandert mijn zege in de Ronde van Vlaanderen niets aan. Ik zie mezelf binnen vijf jaar wel de Ronde van Lombardije winnen.”

“Het volgende doel is echter om te bevestigen aan de top”, aldus Bettiol, die in de Brabantse Pijl al een kans krijgt om te bevestigen. Aankomende zondag start de Italiaan ook in de Amstel Gold Race.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Bummetje 17 april 2019 om 11:36

Bettiol lijkt zich toch vooral te kunnen onderscheiden wanneer het heuvelop loopt. Zie hem de Strade nog wel eens winnen en wie weet ook LBL of de AGR. Maar Roubaix? Lijkt me niet bij hem passen…

ChefSpijker 17 april 2019 om 15:42

Tja dat dacht men ook van Gilbert een paar jaar geleden ;)

Titaantje 17 april 2019 om 17:29

Nog steeds Chef. Gilbert heeft daar enkel kunnen winnen doordat QSI zo dominant is, want hij is echt niet de sterkste kasseirenner op het vlakke.

VerstandOpNul 17 april 2019 om 11:39

“Ik zie mezelf binnen vijf jaar wel de Ronde van Lombardije winnen.”
Ok

“Het volgende doel is echter om te bevestigen aan de top”
Helemaal mee eens..

LaurentJalabert 17 april 2019 om 11:59

Hij was ongetwijfeld de sterkste van het pak tijdens De Ronde, maar het feit blijft natuurlijk wel dat als ze er gewoon achteraan rijden ze hem gewoon pakken. Nu werd er nog niet op die manier op hem gelet en heeft hij een prachtige overwinning geboekt. De volgende keer wordt er wel op hem gelet en zal het een stuk lastiger worden.
Eerst maar eens bevestigen dus!

Leuke gozer wel overigens. Niet zo’n “ik doe een braaf perspraatje-figuur”

rosencrantz 17 april 2019 om 13:40

De kerel rijdt weg op de laatste keer Kwaremont, “laten wegrijden” is daar niet meer aan de orde.

tommietoko 17 april 2019 om 12:09

Luik te zwaar, maar Lombardije ziet hij zichzelf wel winnen…

Ik geloof dat Lombardije (een stuk) zwaarder is.

Random wielerliefhebber. 17 april 2019 om 12:18

Italiaan in Lombardije kan altijd wat extra’s :p.

Maar zonder gekheid, ik denk dat hij de mogelijkheid heeft alle 5 de monumenten te winnen, vooral Roubaix zal lastig worden. Stond eerst meer te boek als puncheur

rosencrantz 17 april 2019 om 13:43

Misschien wel, maar het aantal favorieten is kleiner omdat het, door de plaatsing op de kalender vooral gaat over wie nog de kracht en de zin heeft om er iets van te maken. Gelukkig zijn er altijd wel wat gegadigden, maar in Luik zijn er meer, lijkt mij.

Steven_E 17 april 2019 om 13:01

Zo kennen we er nog eentje, maar die won 3 dagen geleden wel in Roubaix …

Ik zie tegenwoordig trouwens veel meer type renners die 4/5 monumenten kunnen winnen, dat zag je in de toppers van 10-15 jaar geleden helemaal niet en nu ineens een “hele” hoop. Om er maar enkele te noemen: Kwiatkowski, Sagan, Van der Poel, Matthews, Alaphilippe, Bettiol, Thomas, Moscon & Jungels.
Eigenlijk kan je er Nibali, Gilbert & Valverde bijzetten. Die waren er 10 jaar geleden ook al maar hebben zichzelf toch wat heruitgevonden de laatste jaren.

Romāns Vainšteins 17 april 2019 om 13:37

1-2-0-0-1-1-0-0-1

miguelon 17 april 2019 om 15:09

@Romans Vainsteins, klopt helemaal, de kans dat zelfs ook maar één renner uit dat lijstje ooit de 5 monumenten wint ligt misschien op 2%. Zelfs een Sagan komt wat palmares betreft niet aan de enkels van Gilbert met z’n 4 monumenten, met dan nog eens 9 ritten in GR, 4 Amstels, WK,….
Het is een prestatie waar ik zelfs Gilbert maar 5% kans voor geef, bovenstaande lijst is waardeloos…

moa 17 april 2019 om 14:46

Tja, hij heeft wel nog maar een koers gewonnen. Natuurlijk wel een van de mooiste koersen die er zijn. Vorig jaar in een dienende rol, kon ie niets klaarmaken, overal DNF. Dit lijkt me een nieuwe Pozzato. Zijn reactie in de bus na zijn overwinning richting QS was niet er intelligent in ieder geval. Ten eerste niet veel takt en ten tweede vergeet Lefevere dit echt niet. Ik wens hem veel succes om nog es weg te rijden.

Eerst bevestigen zou ik zeggen.

Viktrodriguez 17 april 2019 om 14:51

De ploeg van Lefevere heeft er anders ook vaak genoeg niets van gebakken met een overtal in kwaliteit en kwantiteit in de diepe finale van ”hun” wedstrijden. Dus dat ”vergeet Lefevere niet meer” en ”veel succes gewenst met nog eens wegrijden” kun je gewoon achterwege laten.