Betrapte Jarlinson Pantano zet punt achter carrière

dinsdag 11 juni 2019 om 17:21
Betrapte Jarlinson Pantano zet punt achter carrière

foto: Cor Vos

Jarlinson Pantano heeft per direct een punt gezet achter zijn carrière. Twee maanden geleden werd bekend dat de Colombiaanse klimmer is betrapt op het gebruik van EPO. “Ik heb besloten om het gevecht niet aan te gaan”, zo laat hij weten aan Colombiaanse media.


Pantano mag dan wel de handdoek gooien, hij houdt vol onschuldig te zijn. “Ik weet dat ik niks verkeerds heb gedaan. Mijn biologisch paspoort is wel zestig keer gecontroleerd, met telkens dezelfde resultaten. Het klopt gewoon niet”, aldus de ex-renner van Trek-Segafredo. “Ik heb ook een stichting waar ik kinderen leer geen doping te gebruiken.”

“Ik voel me bedrogen”
De grote vraag is: waarom probeert Pantano zijn naam niet te zuiveren? “Ik heb besloten om niet tegen de UCI te vechten, omdat het ontzettend veel geld kost. Ik wil mijn familie niet hierin meeslepen. Ik hoef niks meer te bewijzen en koester geen wrok. Ik heb alleen maar goede herinneringen aan mijn tijd als wielrenner.”

“Toch vraag ik me af waarom ik het slachtoffer ben”, aldus Pantano, die een moeilijke tijd achter de rug heeft. “En het is nog steeds een moeilijke situatie. Ik had nooit verwacht op deze manier mijn carrière te beëindigen. Ik heb een zware tijd gehad, net als mijn familie. Ik voel me gewoon bedrogen.”

Jarlinson Pantano boekte zijn grootste zege in de Tour van 2016 – foto: Cor Vos

Winst in de Tour de France 
Pantano begon zijn profcarrière in 2012 bij het ProContinentale Colombia-Coldeportes. Twee jaar later beleefde hij zijn doorbraak met enkele goede klasseringen, waardoor hij de aandacht trok van WorldTour-ploeg IAM Cycling. In dienst van de Zwitserse formatie won hij onder meer een etappe in de Tour de France en de Ronde van Zwitserland.

Na het verdwijnen van IAM Cycling tekende Pantano een contract bij het Amerikaanse Trek-Segafredo. Vorig jaar wist de Colombiaan nog een etappe te winnen in de Ronde van Catalonië, maar werd hij ook steeds meer afgeremd door blessures.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Jean Dumas 11 juni 2019 om 17:23

Zonde.

Bertvd 11 juni 2019 om 17:26

Pfft, zonde van het talent. Want dat had hij wel

Laat het een waarschuwing zijn voor twijfelaars; don’t try this at home!

kelderfan 11 juni 2019 om 17:35

Mollema begreep er ook al niets van. Wat is de waarheid?

52voor11achter 11 juni 2019 om 17:53

Wat je vreest dat de waarheid is, is de waarheid.

Als je totaal onschuldig bent en je houd van je baan als wielrenner (waar je in Colombia bovengemiddeld mee verdient) dan ga je dit niet op je laten zitten.

reusjen 11 juni 2019 om 22:07

52voor..
Dat is echt een bullshit argument.

koos verrek 11 juni 2019 om 18:20

succes met je stichting waar je kinderen leer geen doping te gebruiken!

FDJ 11 juni 2019 om 18:51

Ik vind het verhaal niet erg overtuigend klinken. Het is een beetje medelijden proberen op te roepen. Wel eens een andere tactiek, maar bij mij werkt het niet.

Hoe is het trouwens met Cardoso die destijds bij Trek werd betrapt. Later werd er gezegd dat de b staal negatief zou zijn maar nooit meer iets over gehoord.

Scott Sunderland 11 juni 2019 om 19:22

Alsnog tot juni 2021 geschorst Cardoso.

Polleke 11 juni 2019 om 20:42

En die was ook onschuldig… stoute UCI…

Scott Sunderland 11 juni 2019 om 19:23

Lulverhaal om zijn gezicht te redden jegens familie, vrienden en landgenoten. De typische slachtofferrol. Arme ik. Te teleurgesteld om het gevecht aan te gaan voor onschuld… Gewoon betrapt en hij weet het.

VerstandOpNul 11 juni 2019 om 19:26

Interessante “stichting”..

koos verrek 11 juni 2019 om 19:59

Wist trouwens niet dat kindere tegen woordig ook al aan de doping zitten

Vincent Lacressonniere 11 juni 2019 om 22:51

Wel jammer. Ik zit echt te wachten op de eerste renner die wordt betrapt en gelijk zegt (en dus niet duizend jaar later) “ok guys, ik heb een beetje epo genomen maar dat stelt niets voor want tot voor twee jaar terug deed ik nog bloedzakken ook maar daar heeft nooit iemand wat van gemerkt. Ik zal je eens vertellen waarom ik het deed en hoe -al ga ik nu nog even geen namen noemen- en het spijt me zeer allemaal, maar ook weer niet echt super, groetjes.”

Etika 12 juni 2019 om 09:46

Preidler, Denifl.

Chaba 12 juni 2019 om 09:26

Tja, ik snap de keuze wel om te stoppen. Stel je wilt terugkomen, dan ben je 32, is er hooguit een pro-conti ploeg die het wil proberen, niveau zal nooit meer hetzelfde zijn als je topjaren. Dat is alleen weggelegd aan een paar uitzonderlijke renners.