Besparingen én geen mechanische fraude; Péraud mag opstappen bij UCI

dinsdag 7 juli 2020 om 10:27
Besparingen én geen mechanische fraude; Péraud mag opstappen bij UCI

© Cor Vos

De Internationale WielerUnie heeft Jean-Christophe Péraud de laan uitgestuurd. De 43-jarige ex-prof was er sinds eind 2017 aan de slag als technisch manager. De Fransman hoopt nu op een terugkeer als coach in het peloton.

In april kondigde de UCI al bezuinigingsmaatregelen aan. Door de vele afgelastingen van wedstrijden en het verschuiven de Olympische Spelen naar volgend jaar, liep de Wielerunie veel inkomsten mis. Er werden een aantal acute maatregelen genomen zoals technische werkloosheid van het personeel en bezuinigingen op projecten. Ook Christophe Péraud is daar niet aan de besparingen ontsnapt. 30 juni was zijn allerlaatste dag in dienst van de UCI.

Meer dan twee jaar was Péraud, die als ingenieur is opgeleid, er aan de slag als technisch manager. Met als belangrijkste taak de strijd aan te gaan tegen mechanische fraude. “Hier hangt de geloofwaardigheid van onze sport vanaf”, toeterde David Lappartient. “Het is een van onze absolute prioriteiten.”

Het Franse L’Equipe bericht nu dat de missie van Péraud beëindigd is. “En dat is ook wel zo”, vertelt hij aan L’Equipe. “Toch deels. Ze is beëindigd omdat ik mij ervan bewust ben dat er op het hoogste niveau van het wielrennen geen sprake is van mechanische fraude. Anderzijds weer niet omdat de UCI er nog niet in geslaagd is he grote publiek te garanderen dat die fraude niet bestaat.” Péraud wil zijn kennis in de toekomst ten dienste stellen van een profteam.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Wheely 7 juli 2020 om 10:48

“Péraud wil zijn kennis in de toekomst ten dienste stellen van een profteam.”

Haha, dubieuze missie. ;)

Dolfy 7 juli 2020 om 11:22

Hihi, ja het eerste wat ik ook dacht bij het lezen van die zin. :)

Verweggistan 7 juli 2020 om 13:03

:)

Scott Sunderland 7 juli 2020 om 11:31

Na een jaar of drie de conclusie getrokken dat Sinterklaas echt niet bestaat in het profpeloton, of zoiets.

Cyclinglife 7 juli 2020 om 12:54

De titel doet vermoeden met hij “mag” opstappen, dat het een keuze is voor hem. Maar in realiteit is hij gewoon ontslagen, weinig keuze vrijheid dus.

Zou je niet de conclusie kunnen trekken, voor controle was er duidelijk wel mechanische doping zie femke van driessen, tijdens controle houdt ieder zich gedeisd. Er zijn nog wel verdachtmakingen geweest o.a. richting jumbo visma ivm fietsen roglic.

Blijft de vraag, zodra de controles stoppen, wat gebeurt er dan?

Polleke 7 juli 2020 om 13:05

In het prof. wielrennen helemaal niks omdat het haast onmogelijk is om binnen een team een fiets te manipuleren zonder dat het iemand gaat opvallen… dat gegeven had bij Peraud én de UCI al genoeg moeten zijn om deze zinloze job nooit in het leven te roepen, en kijk 3 jaar later gaat er een lamp branden…

chance 7 juli 2020 om 13:24

De UCI wilt ook niemand betrappen vermoed ik, dat zou het einde van de sport betekenen… Hesjedal zijn fiets werd pas twee dagen na zijn val in de vuelta gecontroleerd.

LB108 7 juli 2020 om 13:42

Als je een fiets van dit level hebt en je wiel/cranck doet niet zoals het bij Hesjedal deed, vervang je best eens je lagers

chance 7 juli 2020 om 16:04

Gho, het wiel slaagt eerst tegen de grond om dan terug zo te versnellen van uit stilstand…

Ligthning 7 juli 2020 om 14:46

Na het flagrante bedrog van Cancellara, met het motortje in de fiets, duurde het wel heel lang vooraleer de UCI ingreep. De eerste generatie van controles was een lachertje. En de fraudeurs schakelden snel over van een motortje in de fiets naar elektromagnetische wielen. Gelukkig is dat nu ook traceerbaar, zodat we ervan kunnen uitgaan dat er van mechanische doping geen sprake meer is in het profpeloton. Maar de sjoemelaars van vroeger, ook al waren die gekend, bleven buiten schot. Alleen superkleine garnaal, Femke, ocharme, werd “gepakt” en als een crimineel gebrandmerkt.

Polleke 7 juli 2020 om 16:04

En de Aarde is plat….

chance 7 juli 2020 om 16:54

Mij stoort het wanneer mechanische doping afgedaan word als conspiracy theory. Als je in de zaak Cancellara RVV en PR 2010 alle verdachte zaken optelt dan kan je met zekerheid stellen dat er iets ongemakkelijk fout zit.

– Fietswissels waarbij de mechanieker al klaar staat met een fiets in de Ronde van Vlaanderen. Met als gevolg dat Breschel geen gebruik kan maken van een mechanieker. Riis die vervolgens liegt over hoe het kwam dat de mechanieker (vergeten terug in de auto mee te nemen) er niet meer was.
https://www.youtube.com/watch?v=al22Nn-6yPs

– De versnelling op de muur (niet de snelste tijd) waarbij je totaal niet het idee krijgt dat Cancellara een extra inspanning levert, een andere cadans heeft en op de top zo een voorsprong heeft in de tijdspanne van amper 1 minuut.

– Roux die vlak na Roubaix al een opmerking geeft over de fiets van Cancellara die als een motor zou klinken. Hij verteld er ook bij dat steeds meer renners in het peloton geloven dat er iets mis is met het materiaal van Cancellara (on parle dans le peloton).

– Lefevre die eerst sceptisch is maar later toch mechanische doping serieus neemt. Hij kan natuurlijk geen namen noemen wie hij verdenkt zonder bewijs. Ook insiders zoals Lemond geloven het verhaal.

– Leukemans, Hayman, Vanmarcke en Boom die haast ongemakkelijk reageren in de kleedkamer op een vraag over Cancellara. Er wordt wel verteld dat hij niet erg geliefd is in het peloton maar ondanks dat de spanning duidelijk te voelen is bij de 4 wordt er niet verder uitgeweid over het waarom.

– In 2010 werd er ook nog niet gecontroleerd of gesproken over mechanische doping, dus wat is het ergste dat voor Cancellara kon gebeuren? Waarschijnlijk net wat er gebeurt is.. ernstige verdachtmakingen door in en outsiders. Harde bewijzen zullen er nooit komen buiten als er ooit iemand uit zijn directe entourage uit de biecht klapt.

Maglia Rosa 7 juli 2020 om 22:15

@Chance,
Deze uiteenzetting heeft wel erg veel weg van een conspiracy theorie. Je doet alsof je het een en ander goed onderbouwt met een groot aantal argumenten, maar in werkelijkheid ben je slechts aan het insinueren. Feitelijk snijd je 3 punten aan:
-Een fiets die ‘toevallig’ klaar stond. Dit hoeft inderdaad helemaal niet toevallig te zijn. Wellicht was er een valide reden. Had hij niet eerder op vrijwel dezelfde plek ook van fiets gewisseld? Misschien wisselde hij daar wel terug naar zijn 1e fiets. Kan prima afgesproken zijn via de oortjes.
-De versnelling op de Muur. Het was Boonen die stil stond. Cancellara deed helemaal niets bovennatuurlijks. In de editie van 2011 reed Cancellara exact even snel naar boven met Chavanel in zijn wiel. In OHN 2018 reed Vanmarcke zelfs een stuk sneller omhoog.
-Renners die Cancellara niet moeten of aangeven dat ze hem verdacht vinden. Dit zegt natuurlijk helemaal niets. Kan ook afgunst zijn.

Overigens durf ik niet uit te sluiten dat Cancellara (en anderen) inderdaad een motortje gebruikten, maar het zou prima kunnen dat het niet zo was. Voorlopig is er nog niet het dunste bewijs.

Wim 7 juli 2020 om 17:39

Er trekken een paar reageerders de conclusie dat Cancellare de zaak belazerd heeft door een motortje in zijn frame te monteren. Dan volgt er een verhaal dat bol staat van aannames, veronderstellingen, horen zeggen enz. Het woord complottheorie is nog niet gevallen, bij deze.

Ligthning 8 juli 2020 om 10:44

@Maglia Rosa en Wim
Het was de manier waarop Cancellara naar boven reed. Juist, net als een gewone burger op een speedelec vandaag. Zonder enig meefietsen door de heupen en het bovenlichaam. Cancellara kon natuurlijk niet voor het oog van de camera’s 10 km/u sneller naar boven rijden. Hij nam wel duidelijk voorsprong, zonder zich in te spannen. En uiteraard nadat hij reeds in de aanloop naar de Muur ook zijn benen kon sparen door het motortje. Op de top, en net erna, nam hij wel onmiddellijk 1 minuut voorsprong. Dit viel natuurlijk niet op. Weinig in beeld, en zonder concurrenten bij hem. Idem dito de week later. Ook daar vloog hij op een bepaald ogenblik met zijn speedelec weg van de uitgebreide kopgroep. Ook hier een combinatie van frisse benen (door voorafgaand aan de aanval nauwelijks hoeven te trappen) en een door een motortje ondersteunde versnelling. Als je iets van koers zou afweten, zou je weten dat heel wat renners uit die periode (waarvan sommigen nu nog actief) er wel degelijk van overtuigd waren dat er gesjoemeld werd. Maar de omerta heeft ook dan gespeeld.

Headlines

Materiaalzone

Populair