Bernal: “Ik ga proberen Thomas te helpen in de Tour”

maandag 24 juni 2019 om 15:32
Bernal: “Ik ga proberen Thomas te helpen in de Tour”

foto: Cor Vos

Het kopmanschap van Team Ineos in de Tour de France wordt toch echt gedragen door Geraint Thomas. Egan Bernal schuift de hoofdrol in de schoenen van zijn Britse ploeggenoot. “Ik kies er niet zelf voor om mij als favoriet te noemen. Ik ga met Geraint mee, hij is onze kopman”, zegt Bernal na zijn eindzege in de Ronde van Zwitserland.


“Ik ga proberen hem te helpen in de Tour. Als hij beter is dan ik ben, zal ik dat sowieso doen. Ik heb daar geen problemen mee. Ik ben pas 22 jaar oud, dus ik denk dat ik nog genoeg Tours voor mij heb”, legt Bernal uit in het flashinterview.

Vertrouwen
Na de zware valpartij in de Dauphiné van Chris Froome werd duidelijk dat Thomas en Bernal de Ineos-ploeg gingen aanvoeren. Ze begonnen samen aan de Ronde van Zwitserland, maar al vroeg viel de Tourwinnaar van 2018 uit. “Dat veranderde wat dingen, omdat hij onze kopman was. Na de val werd ik de leider en dat zorgde voor veel veranderingen”, aldus Bernal na afloop.

Na de Tour of California 2018 en Parijs-Nice 2019 wist de Colombiaan in de Ronde van Zwitserland zijn derde WorldTour-ronde te winnen. “Het is een van de grootste wedstrijden. Het geeft mij veel vertrouwen en ik ben heel blij, omdat ik hiervoor een zware crash had en niet naar de Giro d’Italia kon. Dus om nu hier te rijden en te winnen is heel mooi voor mij en de ploeg.”

Dit artikel delen:

38 Reacties

LB117 24 juni 2019 om 15:35

Keurig Egan, blijf maar lekker in het keurslijf zitten en wacht op je kans..

Net zoals je mede top 10 kandidaten Poels, Kwiat en Moscon dit (niet) doen

hartstikkebedankt 24 juni 2019 om 15:45

Kwiat en zeker Moscon zie ik niet als top-10 AK kandidaten, hoe goed ze ook mogen zijn op andere vlakken

Viktrodriguez 24 juni 2019 om 15:51

Kwiatkowski werd op zijn 23e al eens 11e in de Tour. Dat is zelfs ondanks het profijt van die vele ITT-kilometers gewoon top. Die heeft qua natuurlijke basis meer talent om een grote ronde te winnen dan Thomas en Froome, maar is bovenal geen Brit.

Ik sloot op dat moment niet uit dat ie ooit de Tour kon winnen.

LutsenkoFan 24 juni 2019 om 16:12

Kwiatkowski heb ik nog nooit een denderend goede bergrit zien rijden. Ik sluit hem zeker uit voor zelfs een toekomstige top 10. Op dat moment stond hij graatje mager in 2013 en zette hij alles op de Tour.

Gladiool 24 juni 2019 om 16:29

Wiggins had ook nog nooit een fatsoenlijke bergrit gereden voordat ie plots 4e werd. Kwiat is één van de, zo niet de meest veelzijdige renner na vala en heel misschien sagan. Zou hij wat afvallen zich focussen op een gc dan zal ver kunnen komen.

heuvelcolombia 24 juni 2019 om 17:21

Poels is geen top 10 kandidaat.
Kwiatek en Moscon zouden dat op termijn kunnen mits ze zich daar op focussen.

Arry1337 24 juni 2019 om 18:37

@heuveldecolombia
Poels kan intrinsiek echt wel top 10 rijden, ik denk zelfs top 5. Hij wint een tijdrit in Parijs Nice dacht ik dat het was, en had goed kunnen winnen op de Angliru toen hij bij Froome bleef. Hij wint Luik Bastenaken Luik en is al aantal jaar de vaste luitenant van Froome. Dat hij het niet waar heeft gemaakt of kan/mag maken doet niets af aan zijn fysieke mogelijkheid om het wel te doen…

Jack Buijnsters 24 juni 2019 om 15:37

Ik denk dat Bernal toch enigszins een beschermde status krijgt binnen Ineos. Als laatste pion zal hij Thomas ondersteunen, maar stiekem zal hij ook zo hoog mogelijk in het klassement willen staan. Mocht Thomas tegenvallen, dan moet hij er staan.

vincenzo 24 juni 2019 om 15:40

Mocht Thomas (tegen)vallen, dan moet hij er staan.

Abdoe 24 juni 2019 om 15:42

Bernal zal wel ongeveer dezelfde rol krijgen als Thomas vorig jaar had, dus toch wel wezenlijk anders dan bijv Poels.

west 24 juni 2019 om 15:48

Voor een 22-jarige zou het het beste zijn om die eerste week lekker een half uur te verliezen.
Anderzijds; een Tour zonder Froome, Roglic, Dumoulin, Carapaz, een vermoeide Nibali en Landa (en Aru) en een nog (te) jonge Gaudu, Soler en Mas, (Ardila, Sosa, Evenepoel, MvdP?, Sivakov) die alleen maar beter gaan worden. Die kans ga je niet gauw weer krijgen..

Random wielerliefhebber. 24 juni 2019 om 16:11

Zo lijkt het altijd, feit is dat dit de echte wereld is en volgend jaar staat ook echt niet iedereen met kans aan de start.

Helft van die talenten zal het uiteindelijk ook niet maken als klassementsman in grote rondes

Zjoske 24 juni 2019 om 16:35

Kunnen we aub stoppen met MvdP in dit soort rijtjes op te noemen?
Die is nog mijlenver verwijderd van een type klassementsrenner.

Viktrodriguez 24 juni 2019 om 16:59

Ongeacht of hij talent voor een AK heeft, Vd Poel is bovenal qua karakter al niet eens geschikt voor een rol als klassementsrenner. Of denken we echt dat hij zich drie weken op een spaarmodus kan zetten en alleen toeslaan volgens de teamorders in tijdritten en bepaalde bergritten? Zijn hele carrière gaat al in tegen dat principe.

greeny 24 juni 2019 om 17:05

matje koerst alsof hij tegen merckx en poupou rijdt, op gevoel en lekker knallen. moet ie vooral blijven doen maar in de grote ronden voor klassementen zal dat nooit wat worden. wss pakt ie wel een rits ettapes als ie een paar jaar meedoet

Brummel 24 juni 2019 om 15:51

Ineos is Movistar niet. helaas :)

Jasperdewaal11 24 juni 2019 om 15:58

Natuurlijk Bernal ga jij Thomas helpen ;)

Gelukkig weten wij beter

TomVD 24 juni 2019 om 15:58

Edit redactie: Bedankt, is aangepast!

BarbaStok 24 juni 2019 om 16:05

Natuurlijk is Thomas kopman. Dat is de ploeg verplicht na de zege van vorig jaar.
Maar in het achterhoofd zal Bernal ongetwijfeld een zelfde status hebben, wat natuurlijk niet wordt geuit om Bernal niet onnodig onder druk te zetten.
Ben benieuwd naar het moment dat Thomas niet mee kan, en of Bernal dan moet wachten.

mbos 24 juni 2019 om 16:10

Neem aan dat Bernal niet hoeft te wachten.. ik hoop dat Poels dan moet/kan wachten

FDJ 24 juni 2019 om 16:23

Ik zou lekker Poels als schaduw kopman inzetten en deze man als luxe knecht.

Jaap Eden 24 juni 2019 om 16:29

Poels verkrampt altijd als hij kopman is/wordt. Bernal heeft nu al bewezen de druk van het kopmanschap aan te kunnen.

FDJ 24 juni 2019 om 16:38

In welke grote ronde dan? Poels heeft in kleinere rondjes ook al wel aangetoond kopman te kunnen zijn. Daarnaast reed Poels in de Vuelta van 2016 al een mooie top 10 als schaduw kopman.

Kingstown 24 juni 2019 om 17:08

Afgezien van een paar oranje fans is er niemand die in Poels een (schaduw)kopman ziet.

Viktrodriguez 24 juni 2019 om 18:30

In die Vuelta was ie ook gewoon adjudant van Froome.

Maillot à Pois 24 juni 2019 om 22:48

@FDJ: in welke kleinere rondes dan? Hij heeft wat ereplaatsen op zijn palmares, en een overwinning in de Ronde van Valencia.
Bernal kan dit jaar alleen al meer adelbrieven voorleggen, hij won zowel Parijs-Nice als Zwitserland.
Ik vind Poels een goeie renner hoor, maar dit laat toch echt geen twijfel.

Fabian. 24 juni 2019 om 17:00

Die gaat in Parijs aankomen en erachter komen dat hij niet eens moe is

Poeksel 24 juni 2019 om 17:08

Hij maakt wel een belangrijk voorbehoud: “Als hij beter is dan ik ben, zal ik dat sowieso doen. ”
Hoe groot is de kans dat Thomas beter is dan Bernal?

Martijn Prinzen 24 juni 2019 om 17:14

Klein, die Thomas heeft 1x een rondje gewonnen en nu zou hij op eens de grote man zijn? Thomas heeft dit jaar nog niks laten zien en heeft bij z’n laatste koers een DNF staan. En dan zouden ze hem kopman moeten maken terwijl Bernal alles en iedereen op een hoopje zou kunnen rijden? Ik neem die noob van een Thomas niet eens op in m’n tourteam.

greeny 24 juni 2019 om 17:22

lol @martijn… als je serieus bent zoek even thomas zijn resultaten op (en kijk ff hoeveel olympisch goud hij heeft)

Jeromb 24 juni 2019 om 18:11

Sky/Ineos rijdt eigenlijk meestal met een kopman en een schaduwkopman in de tour, waar de laatste zich niet volledig hoeft op te offeren voor de kopman zoals Poels en Kwiat wel doen. Denk hierbij aan de jaren met Wiggins en Froome en ook Froome en Thomas (waar thomas één keer volgens mijn vierde of vijde stond voor hij uit viel en één keer dus won).

Verwacht dan ook dan Ineos weer dezelfde strategie zal hanteren met zowel Thomas als Bernal in beschermde rollen. Ik denk dat het vergelijkbaar wordt met Carapaz en Landa in de giro, waar carapaz toch vrij lang bleef beweren dat Landa de eigenlijke kopman was

jooprioolpijp 24 juni 2019 om 19:15

Iets in mij hoopt heel erg dat dit de Tour wordt van de broedermoorden, bij Movistar en bij Ineos. En dan iets met een lachende derde. Maar Ineos is daar te professioneel voor, en vooral lijkt Bernal me nog te jong om dat te durven, in geval van conflicten tussen wat hij kan en mag van de teamorders.

EricV 24 juni 2019 om 19:50

Klopt Fuglsang wint de tour

joowii 24 juni 2019 om 22:11

Ik ga nog steeds voor Pinot. Als het eens kan, dan dit jaar!

RodyTur10 25 juni 2019 om 11:35

Ik verwacht ook heel veel van Pinot. Eén van de topfavorieten voor mij, maar elk jaar is de vraag hoe je het sterrenensemble van Ineos kapot kunt rijden.

Chris Van Uden 25 juni 2019 om 12:11

Pinot is ook een renner die bij mij een hoge gunfactor heeft. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen deze komende Tour!

denistel 24 juni 2019 om 22:32

tactiek is juist goed toch 1 echte kopman en mocht die problemen krijgen dan zorgen dat je 2e man die rol over kan nemen.zo doen ze het al jaren en zijn erg succes vol.

Sonsbach Allstars 24 juni 2019 om 22:35

Bernal zegt dat heel goed. Hij snapt hoe hij in deze situatie positie moet kiezen.