Tour niet in gevaar voor Thomas: geen breuken geconstateerd

dinsdag 18 juni 2019 om 22:32
Tour niet in gevaar voor Thomas: geen breuken geconstateerd

foto: Cor Vos

Geraint Thomas kan gewoon toewerken naar de Tour de France. De titelverdediger kwam vandaag in de Ronde van Zwitserland hard ten val en moest opgeven, maar onderzoeken hebben geen breuken aangetoond. “Het is frustrerend en een kleine terugslag in mijn voorbereiding, maar er is nog genoeg tijd voor we starten in Brussel”, zegt Thomas.


Schade
Bij Team Ineos zal de schrik groot zijn geweest, een kleine week na de zware valpartij van Chris Froome, wiens seizoen er al op zit door meerdere breuken. Thomas zat na zijn val lange tijd op de grond. Na diverse onderzoeken in het ziekenhuis blijkt de coureur uit Wales alleen schaafwonden te hebben op zijn schouder en een snee boven zijn rechteroog.

“Een renner van Astana raakte iets wat uitstak en ik kon nergens heen. Ik viel op mijn schouder en mijn gezicht, er was ook aardig wat bloed bij. Met hoofdblessures moet je altijd oppassen. Ook al wilde ik doorgaan, de dokteren hebben de juiste keuze gemaakt door mij niet verder te laten rijden”, aldus Thomas. “We gaan nu alles opnieuw bekijken en ik weet zeker dat mijn coach Tim Kerrison een plan heeft om ervoor te zorgen dat ik er op 6 juli sta.”

Optimistisch
Ploegdokter Derick Macleod benadrukt dat de situatie van Thomas de komende dagen in de gaten gehouden blijft worden. “Geraint kennende zal het niet lang duren voor hij weer op de fiets zit, maar we moeten er zeker van zijn dat hij symptoomvrij is over een paar dagen. We zijn optimistisch dat hij volledig zal herstellen”, aldus Macleod.

Dit artikel delen:

17 Reacties

jessevdalen 18 juni 2019 om 22:34

Gelukkig!

Jori 18 juni 2019 om 22:59

Goed nieuws!

Zou in theorie dus nog kunnen starten in route d'occitanie, al zou de organisatie van Zwitserland hem dan wel moeten vrijgeven?

Sagan=hulk 18 juni 2019 om 23:31

Lijkt me geen goed idee om met al die schaafwonden een wedstrijd te rijden gewoon omdat het moet als voorbereiding. Dan kan hij beter eerst z’n lichaam volledige rust geven en dan de Britse kampioenschappen op de weg en de tijdrit nog gebruiken als laatste wedstrijdprikkel om dan volledig fris aan de Tour te staan.

Veloburto 18 juni 2019 om 23:35

Ik lees toevallig net het boek van Wiggins. De filosofie is dat je beter hard kunt trainen dan kunt koersen bij Ineos. Zal vast wel goed komen dus

Viktrodriguez 19 juni 2019 om 07:41

Dat ze gezien het programma van Froome en Thomas inderdaad niet bepaald de focus hebben liggen op voorbereidingswedstrijden, maar zou dat niet ook gewoon van renner tot renner verschillen wat het beste is? In een vergelijkbare situatie als na rustdagen in grote rondes.

Titaantje 19 juni 2019 om 00:25

Goed hoor, zo’n valpartij. Kan je mooi wat medicatie voorschrijven zonder de regels te overtreden.
Mooi dat Geraint kan starten. Je hoopt toch altidj dat de titelverdediger meedoet.

Romāns Vainšteins 19 juni 2019 om 07:38

Ik was echt vergeten dat het idd de titelverdediger was, gaat ook zo weinig uit van dit hard o fiets voortbewegend heerschap.

kleomantre 19 juni 2019 om 10:32

Ik vind het vooral frappant dat vorig jaar, toen ze intern al wisten dat Froome mogelijk een schorsing zou krijgen en/of vooral de Giro zou doen, dat er echt gevochten leek te worden om kopmanschap. Thomas en Kwiat waren vroeg al aan het winnen en vervolgens probeerde Poels het ook, die misschien door de zenuwen, druk of overmatige geldingsdrang onderuit ging in leidende positie in Parijs-Nice.

Dit jaar lijkt iedereen een pak minder of er minder mee bezig. Thomas heeft zowat nog vrij weinig laten zien, Kwiat heeft goede uitslagen maar geen uitschieters en enkel Poels presteert degelijk van die drie. Zou iedereen zich er al bij neer hebben gelegd dat het weer Froomey-time zou worden? Vraag is dan vooral wie er straks wel echt vorm heeft bij Ineos.

wielrenner 19 juni 2019 om 06:48

Een renner van Astana raakte iets wat uitstak… Die zat dus niet op te letten.
Dat is het grote probleem met die valpartijen.

Viktrodriguez 19 juni 2019 om 07:23

Dat is dan ook de reden dat Tramadol is verboden door diens negatieve effect op het concentratievermogen.

BAM 19 juni 2019 om 07:42

Ooit koers gereden? In een peloton zie je bij 50pu nou niet direct alles liggen op de weg…

pirazzi 19 juni 2019 om 08:22

“Lip in the road”, stond er in het Engels. Dat kan ook een gat in de weg zijn geweest.
https://c1.staticflickr.com/5/4704/25973551038_f1951809af_b.jpg

Emergo 19 juni 2019 om 10:23

Waarschijnlijker is dat het de lage rand van de stoep langs die weg was, was tijdens de uitzending in ieder geval duidelijk te zien.

Turtlehead 19 juni 2019 om 08:44

Goed nieuws. Paar dagen helemaal herstellen, dan een trainingsblok ff rusten en klaar.

koos verrek 19 juni 2019 om 10:09

Gelukkig maar!

Romāns Vainšteins 19 juni 2019 om 11:37

Nou hey, pfoe pfoe !

RiGHT 19 juni 2019 om 12:00

Renners die naar hun schouder grijpen en blijven zitten op het asfalt weet je eigenlijk 100% zeker wat er aan de hand is…….. blijkbaar toch niet 100%. Schrik ivm Froome zal ongetwijfeld ook effect hebben gehad.