Bernal denkt aan Tour: “Komende maanden maken duidelijk met welke ambities”

dinsdag 24 januari 2023 om 12:38
Bernal denkt aan Tour: “Komende maanden maken duidelijk met welke ambities”

foto: Cor Vos

Egan Bernal spreekt zich hardop uit over een nieuwe deelname aan de Tour de France. De Colombiaanse klimmer is momenteel in Argentinië voor de Vuelta a San Juan, maar heeft in de zomer de Ronde van Frankrijk als hoofddoel. “De komende maanden zullen me duidelijk maken met welke ambities ik naar de Tour mag toeleven”, zegt hij tegen Het Nieuwsblad.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“De Tour is en blijft de belangrijkste koers van het jaar. Ik heb er sinds 2020 niet meer gereden en ik moet ook bekennen dat ik momenteel nog een beetje bang ben, maar ik heb zulke goede herinneringen aan die wedstrijd. Daar is het voor mij allemaal ontploft in 2019. Precies daarom wil ik er weer naartoe”, aldus de Tourwinnaar van vier jaar geleden.

Dat de verwachtingen hoog zullen zijn, weet Bernal. Hij is na zijn zware valpartij uit het voorjaar van 2022 nog altijd op de weg terug naar zijn oude niveau. “Dat houdt ook in dat ik eerst nog zal moeten bewijzen dat ik er klaar voor ben. Dat wordt geen makkelijke klus, want ik wil meer doen dan gewoon aan de start staan. Ik heb nog een lange weg te gaan”, voorspelt hij.

Eerder sprak de 26-jarige klimmer van ‘het jaar van de waarheid’. De vraag is of Bernal ook in wedstrijden weer kan meedoen om de knikkers. “Ik voel me op dit moment even goed als in die periodes in 2019 (eindzege Tour) en 2021 (eindzege Giro). Ik train op dezelfde manier en dat gaat goed, maar er is nog een verschil tussen trainen en koersen, natuurlijk. Mijn waarden op training zijn gelijkaardig aan die van dezelfde periodes in mijn beste jaren. Alleen is het nog vroeg op het seizoen”, benadrukt Bernal.

Lees meer:
Egan Bernal staat voor ‘jaar van de waarheid’: “Het gaat nu heel goed”
Dit artikel delen:

12 Reacties

LeoR 16 24 januari 2023 om 14:26

Zelfs als hij tegen de Tour volledig top is, zou ik eerder opteren voor een rol als mede-kopman, enerzijds om de verwachtingen wat te temperen, anderzijds omdat het sowieso niet echt zijn parcours is.
Maar een strijdende Bernal in goede doen (genre Strade 2021), zal voor de wedstrijd hoe dan ook een meerwaarde zijn, ongeacht waar hij ergens uitkomt.

1
KJP 24 januari 2023 om 13:29

Zelfs in zijn beste vorm denk ik dat hij de mindere zou zijn geweest ten opzichte van de Vingegaard van 2022 en de Pogacar van 2021. Dus absolute kopman lijkt me geen rol die Ineos uit zal delen voor de Tour van 2023. Ik verwacht eerder weer een soort van duo-kopman/tridente poging met Bernal, Martinez en wellicht een Pidcock of Rodriguez als ze daar richting 2024 mee verder willen. Ondersteund door mannen als Kwiatkowski, Sivakov.

0
Wieler-Joke 24 januari 2023 om 13:34

Ik hoop het voor hem dat hij terug op topniveau geraakt, maar het duurt toch wel lang voor we er terug een flits van zien dus ik begin er voor te vrezen.

0
Rondje 25 24 januari 2023 om 14:51

Waarom duurt het lang? Hij zat behoorlijk in de kreukels. Als je ziet wat voor waarden hij nu alweer kan trappen in de trainingen gaat het best wel goed met hem. Niemand weet waar hij nu staat natuurlijk. Dat zegt hij zelf ook. Maar wat hij heeft gehad is ook niet iets wat met een paar maanden is opgelost. Er is sinds oktober 2022 niet meer noemenswaardig gekoerst door het profpeloton, dus die flits kon natuurlijk niet meer. Trek daar dus ook nog krap vier maanden (oktober t/m januari) vanaf. Zolang is het dus allemaal nog niet wat je nu beschrijft. 2022 moet je gewoon niet tellen. Dat stond in het teken van revalidatie.

3
Viktrodriguez 24 januari 2023 om 16:37

Het is al een klein wonder dat ie terug is op die manier…

0
Wieler-Joke 25 januari 2023 om 06:59

Ik begrijp wel dat het lang duurt, maar sommige renners komen na een zware blessure relatief snel terug op niveau en soms zelfs sterker dan ooit, maar bij die mannen waarbij het (te) lang duurt komt het toch vaak niet meer volledig terug, wat dan nog begrijpelijk is maar gewoon realiteit. Denkt iemand nog dat Froome podium gaat rijden in de tour? Die is zogezegd nog altijd aan het revalideren. Bernal is nog jong dus wie weet komt het toch nog.

0
Eroba 24 januari 2023 om 15:44

Precies wat hij zegt: tijdens het voorjaar zal het duidelijk worden. Is niet zo dat hij ineens zonder idee aan de Tour zal beginnen. Voor wat het waard is: tijdens de eerste twee etappes van de Vuelta San Juan is is hij redelijk vooraan in het peloton binnengekomen zie ik in de uitslagen.

0
Jan Jaap G 24 januari 2023 om 16:02

2 grote rondes op zijn naam, waaronder TdF. Lijkt me dat, als hij vorm toont, hij absolute kopman is. Is de enige die serieus kan strijden met Pogi en Vingegaard, zeker in een Tour met minder tijdrit km.

0
Fikret 24 januari 2023 om 17:15

Denk dat het een Quintana 2.0 (periode na giro 2017) of een Contador 2.0 (periode na giro 2011) wordt die niet meer zijn oude prestaties gaat evenaren, maar mee strijdt om plek 4, 5 in het eindklassement van de Tour en wellicht nog een keer de Giro of de Vuelta wint.

0
FDJ 24 januari 2023 om 17:25

De Vuelta zou voor dit jaar al geen gekke gedachte zijn. Een bijna volledig seizoen in de benen en als een van de weinige renners geen volledige (of mislukte) ronde in de benen. Dan zou je denk ik een betere indicatie hebben en staat er minder druk op hem.

1
Mooie Sjors 24 januari 2023 om 17:34

Contador won toch nog 3 grote rondes daarna, dus ik denk dat Bernal daar niet ontevreden mee zou zijn.

0
Rondje 25 24 januari 2023 om 18:26

@Friket, daar kan je helemaal niets van zeggen. Waar baseer je dat op. Omdat Froome, Quintana, of anderen die zwaar gevallen zijn nooit de top meer hebben gehaald. Kijk eens naar Evenepoel, Jakobsen. Het is te gemakkelijk om Bernal af te schrijven.
Misschien heb je gelijk, maar daar is het nu veel te vroeg voor.

0