Belgische coach van Primoz Roglic wil na jarenlange succesvolle samenwerking samen stoppen
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
woensdag 14 mei 2025 om 19:35

Belgische coach van Primoz Roglic wil na jarenlange succesvolle samenwerking samen stoppen

Interview Primoz Roglic en zijn Belgische trainer Marc Lamberts gaan ver terug. Héél ver. De sterke Sloveen is de topfavoriet om de Giro d’Italia naar zijn hand te zetten, iets wat tien jaar geleden maar weinig mensen in hem hadden gezien.

Ook Lamberts zelf niet, geeft de Performance Coach van Red Bull-BORA-hansgrohe toe. “Het potentieel om mooie koersen te winnen had ik al meteen in de gaten, maar dat hij vijf grote rondes zou winnen, uiteraard niet. Hij was op het moment dat ik hem leerde kennen meer een explosief type, te vergelijken met Julian Alaphilippe.”

Dat moment is inmiddels al bijna tien jaar geleden. Lamberts was in de zomer van 2015 begonnen als trainer bij Visma | Lease a Bike, Roglic maakte in de daaropvolgende winter de overstap van de bescheiden continentale ploeg Adria Mobil. “Ploegleider Frans Maassen was getipt door een Sloveens ex-trainer van Roglič. ‘Houd die maar in het oog. Daar zit potentieel in’, stelde hij. De man had niet overdreven.”

“Al bij het eerste trainingskamp wisten we al een beetje welk vlees we in de kuip hadden. Bij een zogenaamde ‘field test’, waarbij op een helling na een aantal blokken all in wordt gegaan, kwam hij samen boven met Robert Gesink. En of we verwonderd waren. Robert is niet de eerste de beste. Legde dat jongetje uit een continentaal team meteen zo’n test af”, herinnert Lamberts zich.

Marc Lamberts in zijn woonplaats Haacht – foto: Cor Vos

De 64-jarige Lamberts kreeg Roglic na die stage onder zijn hoede, maar hij was niet aan zijn proefstuk toe. Via collega-trainer Paul Van den Bosch rolde de licentiaat in de lichamelijke opvoeding in de loop jaren 90 in de wielerwereld. In zijn praktijk Trimedico kwamen eerst de renners van T-Vlaanderen Interim langs voor een inspanningstest, later werd hij performance verantwoordelijke bij Vacansoleil-DCM, maar ook de persoonlijke trainer van Bart Wellens, Jurgen Van den Broeck en een piepjonge Wout van Aert.

Ontwikkeling tot klassementsman
Toch was er met Roglic meteen een speciale klik. “Die is doorheen de jaren alleen maar gegroeid”, aldus Lamberts. “Je creëert niet alleen een band door alle overwinningen, maar vooral door de niet-overwinningen en alle ‘shit’ die we hebben meegemaakt. Dan denk ik aan opnieuw beginnen opbouwen na valpartijen of de Tour de France die we op de laatste dag verloren in de tijdrit. Daarmee smeed je een serieuze connectie. Er is ontzettend veel vertrouwen en respect, in beide richtingen.”

Lamberts staat dan ook aan de basis van de renner die de 35-jarige Roglic vandaag is, met vier Vuelta’s en een Giro d’Italia op zijn palmares. “Samen hebben we die plannen gemaakt, toen Visma | Lease a Bike een grote ronde wilde proberen winnen. Primoz had het potentieel, een heel hoge VO2-Max. Maar de aerobe drempel die zo belangrijk is voor klassementsrenners, lag niet zo heel hoog. Nog altijd hoger dan Jurgen Van den Broeck (die Lamberts in 2010 naar de derde plek in de Tour de France katapulteerde, red.), maar toch…”

“Doorheen de jaren hebben we samen hard gewerkt om dat beetje bij beetje op te bouwen via duurtrainingen. Jaar na jaar zijn we dat in het oog blijven houden, en het bleef stijgen. Zijn tempo dat hij gedurende een half uur en langer kan volhouden, moest beter. Dat is ook gelukt. Wat hij vroeger deed was volgen, volgen, volgen. En als hij er de laatste vijfhonderd meter nog bij was won hij. Maar er wordt anders gekoerst. Met hetzelfde profiel als vijf jaar geleden, zou hij nu geen top 5 meer rijden in een grote ronde.”

Verzilvert Roglic binnenkort zijn roze droom? – foto: Cor Vos

Samen stoppen
Kortom, herinneringen bij de vleet beleefden Roglic en zijn Belgische trainer in een samenwerking van bijna tien jaar. “Alleen Wout van Aert heb ik langer getraind. Primoz staat in mijn lijst van langste samenwerkingen op nummer twee”, aldus Lamberts, die eind 2023 de deur bij Visma | Lease a Bike én Van Aert achter zich dicht trok om samen met Roglic een ‘last dance’ uit te zitten bij Red Bull-BORA-hansgrohe.

De keuze om Van Aert achter zich te laten, viel hem destijds zwaar. Maar de keuze voor Roglic was een duidelijke. “Ik heb altijd gezegd dat ik samen met Primoz wilde stoppen. Wout is nog een paar jaar jonger, dus met hem was dat lastig geweest.”

“Ik was sowieso aan een andere uitdaging toe na mijn tijd bij Visma | Lease a Bike en met Primoz kreeg ik een mooie kans om samen bij Red Bull-BORA-hansgrohe te stoppen. Dat is nog altijd de bedoeling. Of toch als het van mij afhangt. Ik heb intussen wel tegen Primoz gezegd: als je nóg een jaar bij tekent, dan zie ik maar één oplossing en dat is je vermoorden (lacht).”

RIDE Magazine
10 Reacties
14-05-2025 08:44
Van "samen winnen" naar "samen stoppen". Mooi.
14-05-2025 20:13
waarschijnlijk zijn valpartijen een factor, maar de stap achteruit van van aert loopt redelijk synchroon met het vertrek van lamberts
14-05-2025 13:59
Dus Roglic stopt als ie einde contract is? En wanneer is dat?
14-05-2025 10:56
Sinds het eklat op Teide in Januari 2023 is er wel minder #samenwinnen en meer #all-in.
    14-05-2025 21:04
    Denk dat je de vuelta 2023 bedoeld? 2023 was namelijk een top jaar!
14-05-2025 13:46
Wat bedoel je met eklat of Teide?
14-05-2025 18:55
Ik neem aan dat dit een artikel is wat al op de plank lag ? Raar moment anders om dit naar buiten te brengen.

En wanneer is Marc Lamberts dan van plan te stoppen ? Roglic heeft een contract tot het eind van het jaar als ik PCS goed begrijp. Of is er intern al een accoord voor nog twee drie jaar?

Beetje crime passionnel ook dat grappen met vermoorden.

Veel vraagtekens hier.
16-05-2025 08:35
Ik bedoel hoogtestage. Ik was er niet, maar vlgens wat ik gehoord heb en op forums ook te lesen iets broeide binnen het team al lang.

Plugge was van plan de Tour 2023 met zowel Jonas als Primoz de Tour de France proberen te winnen. Jonas, als titelverdediger, had daar zijn bedenkingen. Hij insisteerde an de volledige steun van het Tour team. Hij betoogde dat ze geen risico konden nemen met een gedeeld kopmanschap, omdat Pogacar een snelle leerling was en dezelfde fout geen tweede keer zou maken.

Primoz was uiteraard teleurgesteld. Hij bracht zijn offer voor Jonas op Granon in herinnering maar bleef bij argumenten van Jonas.

Primoz vroeg daarna in Januari 2023 op Teide of hij in het jaar daarna in 2024 een aansprak op de volledige Tour kopmanschap mag heben? De sportdirecteurs vonden het nog te vroeg om al plannen te maken voor 2024, maar boden Primoz aan om met 7 knechten naar de Giro te gaan. En als hij die zou winnen, zou hij ook met volledige steun naar de Vuelta kunnen, op voorwaarde dat hij akkoord ging met Jonas' wensen voor de Tour . Jonas was ermee ook niet blij - hij wilde Vuleta voor hem ook open houden.
    16-05-2025 08:59
    Merkwaardig verhaal.

    Plugge is geen sportief manager van de ploeg. Zeeman zette daar altijd de lijnen voor uit, maar deed dat altijd na eerst met renners hun wensen te bespreken. ´Plugge was van plan..´ bestaat in deze context dus niet.

    Vingegaard zou dan dus de wens hebben gehad dat hij volledig kopmanschap zou krijgen, Roglic dat ze het kopmanschap moesten delen. Wanneer de ploeg daarin voor de wensen van Vingegaard heeft gekozen, dan zal Roglic vast teleurgesteld zijn geweest (begrepen heeft hij het echter wel natuurlijk, zie ook hoe hij zelf mede Groenewegen uit de ploeg hield). Dit klinkt nog aannemelijk.

    Vervolgens wordt het echter een heel merkwaardig verhaal. Tijdens de eerste hoogtetstage van 2023 zijn de plannen voor dat seizoen al lang en breed bepaald. De ploeg rond Roglic voor de Giro is op dat moment ook al lang bekend. Dat maakt het als troostprijs aanbieden van 7 knechten dus totale onzin. Dat Roglic daarnaast zou hebben gevraagd om dan in 2024 volledig kopmanschap te krijgen, lijkt mij ook onzin. Geloof nooit dat hij zo onrealistisch is, om te verwachten dat ze een Tourwinnaar thuis zouden laten, omdat hij dat graag wil. Hetzelfde voor het aanbod om zeven renners in steun te krijgen in de Vuelta. De ploeg zal altijd de sterkst mogelijke ploeg willen sturen en zich niet binden aan zulke beperkende beloften.
16-05-2025 10:21
Ik begrijp je. Ik ben sinds vertrek van de ploeg naar s- Bosch niet meer erbij. Dus het is wat ik gehoord heb en wat een beetje overeenkomt met diverse discussies op rennrad en reddit.

Volgens mij wilde Plugge samen met Zeeman het gedeeld kopmanschap in 2023 al na Vuelta 2022, maar Vingegaard niet.

Reacties zijn gesloten.