Belgische bondscoach: “Bewonderenswaardig hoe Wout van Aert bleef knokken”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 7 augustus 2023 om 11:04

Belgische bondscoach: “Bewonderenswaardig hoe Wout van Aert bleef knokken”

Op voorhand waren de Belgen zondag dé grote favoriet voor de wereldtitel in Glasgow. Bondscoach Sven Vanthourenhout zag uiteindelijk Wout van Aert zilver pakken. Kan hij tevreden terugkijken op het WK? “Als je het moet afleggen tegen Mathieu van der Poel, is dat geen schande”, vertelde Vanthourenhout aan Sporza.

“Het niveau van deze wedstrijd lag gigantisch hoog. De beste heeft gewonnen. Overduidelijk”, opende een lovende Belgische bondscoach. “Dit kampioenschap zal sowieso bijblijven door het hoge niveau. En het podium is fenomenaal.”

Hoe kijkt Vanthourenhout terug op het werk van ‘zijn’ renners? “Victor Campenaerts en Yves Lampaert waren belangrijk bij het ingaan van de lokale rondes, Frederik Frison had daarvoor al gecontroleerd. Richting de finale hebben Nathan Van Hooydonck, Tiesj Benoot en Jasper Stuyven berenwerk gedaan. Als je dan tweede wordt en verliest van de beste, dan moet je als ploeg content zijn.”

 

Vanthourenhout: “Geen schande”
“Ik snap dat het voor veel mensen weer zilver is voor Wout van Aert en weer na Mathieu, maar ik vind het bewonderenswaardig hoe hij blijft knokken voor die tweede plaats. Als je het moet afleggen tegen Mathieu, is dat geen schande. Hij mag nog altijd tevreden zijn over zijn prestatie”, aldus Vanthourenhout.

Tot slot sprak de bondscoach ook nog over uittredend wereldkampioen Remco Evenepoel en de derde kopman Jasper Philipsen. “Remco moest aanvallen, maar het moment lag niet vast. Dat moest hij zelf aanvoelen. Het bleek moeilijk en hij kon zijn positie moeilijk houden. Dat heeft veel energie gekost. Voor Jasper wisten we dat het heel moeilijk zou zijn. Maar ik heb zeker geen spijt dat ik hem heb meegenomen, absoluut niet.”

 

RIDE Magazine
82 Reacties
07-08-2023 11:47
Hele goede conclusie, het altijd vechten van Wout van Aert is echt mooi om te zien sinds zijn beginjaren strijdt hij al altijd tot aan de finishlijn. Echt respect voor Wout
    07-08-2023 12:09
    Hij moet toch de dingen anders aan gaan pakken. Net zo goed zijn als MvP maar telkens op het moment dat het er om gaat het onderspit delven tegen MvP. Voor je het weet wordt je herinnerd als knokker ipv kampioen.
    07-08-2023 13:33
    Mwah, ik vind het verschil wel meevallen. Parijs Roubaix dit jaar rijdt Van Aert op het meest ongunstige moment lek. Vorig jaar Vlaanderen had Van Aert covid. Dit WK past beter bij Vd Poel dan bij Van Aert en dan is 2e worden voor Van Aert gewoon heel goed.

    Heb ook 1000x meer genoten van Van Aert dan vd Poel in de Tour.
    07-08-2023 17:48
    Een paar keer viel het voor Mathieu net de goede kant op en had Wout ook best kunnen winnen, bijv in MSR en Roubaix dit jaar. Als je uitzoomt, moet je echter constateren dat Wout er in de grote koersen altijd staat, maar ook altijd net tekort komt. Vaak is het met een groepje sprinten voor plek 2 of 3 en zelfs als hij mag sprinten voor winst is er vaak iemand sneller, ook na een zware koers.
    Die grote zege komt er vast nog wel een keer, maar als hij de klassiekers aaneen wil rijgen, moet hij wellicht toch iets meer specialiseren. Een iets betere punch zodat hij Pogi/Mathieu net wel ipv net niet kan volgen of zelf eens een aanval kan plaatsen kan veel verschil maken.
07-08-2023 14:56
Nee Sven, niet bewonderenswaardig. Jij en je vriend Wout zijn tactisch zodanig beperkt dat het al lang voldoende lijkt als mensen weer kunnen zeggen: het is toch zo'n goeie coureur he, die Van Aert. Hij was er zo dichtbij en verdient toch echt nog eens een grote prijs. Maar daar gaat het niet om voor een kampioen, enkel de hoofdprijs telt.

Wat hier gebeurd is, hebben we ook gezien in Tokio, in Imola, in Leuven. De Belgen zijn wellicht het sterkste collectief, maar doen daar just niks mee. Controleren, de kopman vooraan houden, tot op het moment dat Wout alleen valt en ze van hem wegrijden. En dan kan hij in de groep erachter weer het grootste deel van het kopwerk voor zijn rekening nemen en voor de 2de plek sprinten.

Op het moment dat de favorietengroep de eerste keer wegreed, zag je Van Aert vol kopwerk doen met achter hem een groep jagende Belgen. Leuven revisited. Durf toch eens zelf mannetjes vooruit te sturen i.p.v. altijd zo krampachtig de wedstrijd te proberen controleren. Laat Benoot, Stuyven of Van Hooydonck een keer aanvallen, stuur 1 van hen mee met Bettiol. Dan zit je fluitend in het wiel bij Pogacar en Van der Poel, die zo goed als alleen zaten in die groep en hadden moeten werken.

Van Aert is tactisch, erg om te zeggen, echt een onbenul. Die kent maar 1 manier van koersen: vol meerijden tot op het moment dat ze hem achterlaten. De veruit beste man in koers heeft gewonnen, maar leer ook eens gebruik maken van je ploeg. Idem bij TJV. Gebruik mannen als Laporte en Van Baarle om het op te nemen tegen explosievere mannen als VDP en Pogacar. Ik heb het gevoel dat Van Aert zodanig veel schrik heeft dat 1 van zijn ploegmaten gaat wegblijven en hij niet zelf voor de zege kan strijden en zich dus liever moedwillig naar de slachtbank laat leiden. Hij had gisteren meer angst dat Evenepoel weer ging wegrijden zoals vorig jaar dan dat hij door had dat alleen met Pogacar, Pedersen en VDP naar de finale gaan met al die Belgen erachter misschien niet de beste zet was. Zeker omdat VDP bij zijn eerste aanval al had getoond dat hij kon wegrijden.

En Vanthourenhout blijft zich ook maar aan dezelfde steen stoten. Heeft natuurlijk ho3renchance gehad dat Evenepoel vorig jaar volledig zijn eigen ding heeft gedaan en daardoor de wereldtitel heeft gepakt, want anders zou er al veel meer kritiek geweest zijn. Je gebruikt je ploeg totaal niet. Je zet gewoon Van Aert af in de finale, die het dan alleen moet opnemen tegen andere kopmannen en duidelijk niet die killer is. Hoe vaak moet dat nog mislopen voor ze eens een andere aanpak kiezen?
    07-08-2023 15:11
    '"stuur hen mee met..." Je weet dat er geen oortjes waren, toch? Dat aanvallende rijden en pogen om weg te komen heb ik overigens wel gezien, maar als Evenpoel al geen 10 meter kan pakken, hoe ver denk je dan dat de Benoots en van Hooydoncks van deze wereld komen? En je hebt vast ook gezien hoe relaxed de toppers reageerden op ontsnappingen van mindere goden en hoeveel kans die uiteindelijk hadden. Op details zou er, zeker met oortjes, tactisch best iets beter gekund hebben (Philipsen thuislaten) maar zo erg als jij het doet voorkomen was het echt niet.
    07-08-2023 15:24
    Ik ga grotendeels akkoord met je mening.

    Maar ik vind het niet van toepassing op de koers van gisteren.
    07-08-2023 15:28
    Van Aert was constant achter zich aan het kijken... Dan ziet hij toch die landgenoten aan kop sleuren van de andere groep? En hij weet toch ook dat er nog 3 Belgen zitten in de groep waar hij zonet uit is weggereden? Waarom moet hij dan vol doorrijden met Pogacar, Van der Poel en Pedersen? VDP had al getoond hoe sterk hij was bij zijn eerste aanval, en die 2 anderen klop je ook niet zomaar.

    En heb jij Benoot, Stuyven of Van Hooydonck een aanval zien proberen?

    Sterkte van het team wordt gewoon totaal niet gebruikt. Niet door Van Aert en niet door Vanthourenhout. Maar goed, als renner tactisch de juiste keuzes maken op het juiste moment maakt ook deel uit van grote koersen winnen. Zo heeft Evenepoel 'm vorig jaar gepakt. Alleen snap ik niet dat ze zichzelf na al die keren exact hetzelfde scenario zelfs niet in vraag stellen. Bewonderenswaardig geknokt, en 3 man in de top-10. Geslaagd WK!
    07-08-2023 15:46
    @Mooie Sjors ...je spreekt over mannetjes vooruit sturen. In principe zou ik daar nog kunnen in meegaan, maar je vergeet even dat het koersverloop dat niet toeliet: op 130km van de streep, op het moment dus dat ze aan de lokale rondes begonnen, werd er bij de beesten af gekoerst. Ik denk niet dat Stuyven of Benoot op dat moment de benen hadden om daar weg te rijden. En het is op geen enkel moment meer stilgevallen.
    Uit de reacties van de renners zelf, Pogacar incluis die misselijk gereden werd, hoor je wat voor een koers het was. Vergelijk het met een zware PR: daar telt tactiek niet, enkel de beste (zowel technisch als qua vermogen) renners rijden daar de finale.
    Net zoals jij hoopte ik op een tactisch meesterstukje, maar dit was gewoon niet mogelijk.
    07-08-2023 16:01
    Ik neem het hier toch wel op voor Sjors. Al deel ik zijn kritiek richting Wout niet helemaal, ik denk wel degelijk dat Belgie heel veel anders had kunnen doen. Met name in de rolverdeling achter de absolute kopman.

    Ik denk dat iemand als Jasper Stuyven eerder ruimte krijgt dan Evenepoel. Ik denk ook (zeker met de signalen van tijdens de koers zelf) dat zowel Stuyven als Benoot sterker waren op dit parcours dan Evenepoel. Maar zowel Stuyven, Benoot als Van Hooydonck moesten in het stramien van de twee kopmannen.

    Er zijn inderdaad geen oortjes, maar dat betekent dat renners tijdens de koers even kort moeten communiceren. En dat je als goede bondscoach ook dit scenario vooraf doorneemt.

    Maar het is te voorspelbaar...
    07-08-2023 16:04
    Maar ze hebben het zelfs niet geprobeerd? Na Tokio, Imola en Leuven hebben ze het zelfs niet overwógen. En Stuyven eindigt zesde, had een aanval samen met Bettiol er dan 100% zeker niet ingezeten?

    Het gaat over de mindset waarmee ze koersen. Benoot, Stuyven en Van Hooydonck (die trouwens echt sterk was gisteren) reden puur in dienst. Ze souperen zichzelf gewoon op. En natuurlijk gaan die niet op 100 km wegrijden en wegblijven van VDP en Pogacar. Maar je zet Van Aert, die onderweg nu bij momenten veel bedrijviger was dan bv. VDP, wel even in een zetel. En je zet de andere landen en kopmannen aan het werk.

    En dat is de enige kans voor Van Aert. Dat de meer explosieve mannen vermoeid zijn en hij frisser kan blijven. Dan kan hij er misschien bij blijven en ze kloppen in de sprint. Of als een Stuyven wordt teruggepakt meteen proberen wegspringen in 1 scherpe aanval. Zo doet VDP het ook. Die deelt een slag uit, houdt zich een tijdje afzijdig in de wielen, reageert niet als bv. Evenepoel een paar keer springt, om dan op zijn moment de mokerslag uit te delen. 2 cartouchen die echt tellen.

    En uiteraard is dat geen garantie dat de Belgen dan wel winnen. Evengoed rijdt Van Hooydonck naar de meet met Bettiol en wordt hij geklopt in de sprint. Maar om nu koers na koers (en in het geval van Van Aert zijn het er een stuk meer dan enkel die kampioenschappen) op precies dezelfde manier te rijden en niet te winnen...

    Durf eens te pokeren. Zet sterke coureurs als Benoot, Stuyven en Van Hooydonck niet integraal in om gaten toe te rijden of te proberen controleren in functie van Van Aert, maar laat ze aanvallen. Je zit daar als enige land met zoveel renners, en geen pannenkoeken, doe er dan eens iets mee. Je gaat mij echt niet wijsmaken dat er bij die mannen, waarvan er nog 2 in de top-10 eindigen, niet eens een aanval in zat.

    Voor het sterkste team te zijn, rijden ze gewoon veel te voorspelbaar en halen ze geen enkel voordeel uit hun overtal. Als je een VDP hebt die die explosie na 250 km koers in de benen heeft, kan dat. Maar die heeft Van Aert niet. Het lijkt wel alsof Wout zich totaal niet bewust is van zijn eigen tekortkomingen als renner, of denkt dat het nu toch écht wel eens anders gaat zijn dan alle vorige keren. Geloof dat Benoot zelfs zei dat hij niet snapte waarom Van Aert hem er op een gegeven moment moest af rijden. Als zelfs Benoot tactisch slimmer begint te worden, zit je pas echt met een probleem.
    07-08-2023 16:16
    Ik denk dat je nagels met koppen slaat Mooie Sjors, Van Aerts is volgens mij sterker dan Mathieu qua motor maar hij koerst gewoon te voorspelbaar. Voor Mathieu wordt het nu nog gemakkelijker om zijn schijnbaar 'domme' alles of niets acties te lanceren, hij heeft ze al dus nog eentje is leuk maar als het niet lukt ook geen ramp en volgend jaar een nieuwe kans op een extra streepje....
    07-08-2023 16:17
    Het was vrij koddig om, -nadat de Italianen olv Trentin flink hadden doorgetrokken-, Van Aert vrolijk te zien meedraaien in de groep met o.a. 2 Denen, 2 Italianen en 2 Zwitsers, terwijl 4 van zijn geloste landgenoten op enige afstand erachter er alles aan deden om weer de aansluiting te maken. Te meer omdat Van Aert enige lastige momenten had gekend om in die groep te geraken, ternauwernood had hij het wiel van Pogacar te pakken gekregen. Toppunt was toen de 4 Belgen inderdaad de aansluiting leken te maken Van Aert samen met Skjelmose nog even flink aan kop ging boren.
    Moeite hebbend met de acceleraties van zijn concurrenten had Van Aert dus nog wel wat steun kunnen gebruiken, maar het had alle schijn dat hij zijn ploegmaten liever kwijt dan rijk was. Ik denk trouwens niet dat het van enige invloed is geweest op de uiteindelijke uitslag, maar ik kan me voorstellen dat dit koersgedrag tot hoongelach bij zijn concurrenten leidt, en tot wrevel bij zijn ploegmaten.
    07-08-2023 16:25
    Ik volg Sjors in deze ook wel voor een groot deel. Van Aert deed regelmatig inspanningen die nergens voor nodig waren en zelfs tegen zijn eigen belang ingingen. Hij moet inderdaad beginnen beseffen dat hij dit soort koersen op een andere manier moeten proberen te winnen. Misschien heeft hij zich laten vangen aan de “slechte” Tour van VDP en dacht hij hem wel aan te kunnen? Je zou toch denken dat die mannen elkaar beter kunnen inschatten dan dat.

    Evenepoel probeerde het een paar keer maar kreeg geen ruimte en was niet goed genoeg. Stuyven gaf een verrassend sterke indruk. Zijn beste koers sinds het WK in Leuven? Die had inderdaad misschien wel eens een aanvalspoging mogen doen.
    07-08-2023 16:34
    Ik weet niet wat het is bij Van Aert... Een soort van eergevoel waardoor hij zich genoodzaakt voelt om met mannen 'van zijn niveau' als Pogacar en VDP vol te koersen tot zij hem op een heuvel uit het wiel kletsen? Een overschatting van zijn eigen capaciteiten waardoor hij denkt dat hij deze keer wel gaat kunnen volgen, of net een onderschatting van de vorm van de tegenstand? Of toch te veel waarde hechten aan al die ereplaatsen, die je eigenlijk zou willen inruilen voor 1 grote zege? Liever toch de zekerheid om te kunnen strijden voor dat podium dan dat een ploegmaat je 'in de tang' zet?

    Ik begrijp dat zo'n nieuw parcours moeilijk is in te schatten, maar als je een uur geleden al uit het wiel bent geblazen, moet er toch iets gaan dagen op een gegeven moment?
    07-08-2023 16:54
    Ik denk dat bij Van Aert de angst om tactisch klem te komen zitten achter Evenepoel zijn grootste drijfveer was. Hij wordt liever op waarde geklopt door Pogacar of VdP, dan dat hij met hele goede benen en de hoop op winst opnieuw achter Evenepoel belandt, die vervolgens weer een jaar met dat truitje rijdt. En het zijn geen vrienden, zoveel is duidelijk geworden na Leuven.

    Eerlijk gezegd denk ik niet eens dat hij het erg zou vinden als Benoot of Stuyven in de regenboog zouden rondrijden, want in een wedstrijdje verplassen maken zij absoluut geen kans tegen Van Aert.
    07-08-2023 17:11
    @Mooie Sjors ...gezien hoe Pogacar zich net voor de meet misselijk reed voor Brons? Precies dat ja. Als het om wielrennen op de weg aankomt, is Mathieu een veel beperktere renner dan Wout qua parcours.

    @Wouter Van hout
    Ik weet niet waar je het haalt dat ze elkaar niet kunnen luchten. Ik zie nergens iets in de media verschijnen waar de één de ander iets verwijt. Het zou je misschien goed uitkomen om supporters van Wout op te zetten tegen Remco... Een bitterheid zoals die nog steeds tussen Jakobsen en Groenewegen bestaat, zie ik echter niet.
    08-08-2023 13:56
    dit jaar heeft aangetoond dat de strategische aanval van de subtoppers of het vooruitschuiven van ploegmaats in een lange, zware eendagskoers helemaal niets meer betekent

    jongens als pogacar en van der poel rijden op 20/30 kilometer nog probleemloos vele minuten dicht en dan zit je niet te fluiten in het wiel, maar ben je al blij dat je kan aanklampen, ook als je van aert of pedersen heet

    en van de helper-belgen had er sowieso geen enkele met bettiol mee gekund, die waren na een rondje wel uit diens wiel geramd
07-08-2023 11:33
Faire en terechte conclusie !
07-08-2023 12:45
Op een gegeven moment 5 Belgen voorin in een groep van 18, hadden ze daar niet meer van kunnen maken??
    07-08-2023 13:22
    Vergeet ook niet dat je een Jasper Philipsen meeneemt op zulk parcours. Vrij bijzondere keuze.

    Die kon dit toch nooit bijbenen. Het had een heel rustig verlopen ronde moeten zijn om de echte sprinters erbij te houden.
    07-08-2023 14:38
    Moeten maken zelfs, wat mij betreft. Ook al was er dan uiteindelijk één sterker.

    Maar dat overtal werd voor een deel ongedaan gemaakt doordat één die vijf zijn eigen koers reed: een aantal keer met een aanvalletje, maar voornamelijk achterin of op een gaatje.
07-08-2023 13:14
Ik denk dat het verschil zit in de karakters. Althans, ik heb de idee dat Matthieu net iets meer wil fietsen om te winnen en Wout iets meer aan de wereld wil laten zien dat hij één van de beste renners is. Matthieu durft iets meer te bluffen en reageert niet op demarrages van de Küngs en Bettiols van deze wereld, Wout doet dat wel.
07-08-2023 13:34
Met deze uitspraak kreeg is steeds tegengas en spot.

Maar WVA is geen klassieke coureur. Hij is een steengoed renner waardoor hij ook in klassiekers bij de top hoort. Maar zoals Pogacar nu bewijst geldt dat ook voor veel andere profielen. Armstrong, Indurain en Ulrich hadden ook in klassiekers een mooi palmares gehad als dit hun jaarlijks doel was geweest.

Indien WVA in het Baskenland was geboren ipv de Kempen, dan had die al lang de Vuelta gewonnen.
Zijn fysieke kwaliteiten sluiten perfect aan bij die van een GT renner. Het alleskunnen gecombineerd met buitengewone recuperatie, daar win je GT's mee. Ondertussen is het mss wel te laat op het gebied van gewicht enzo.
Als Vlaams crosserke was het winnen van klassiekers de volgende stap en onder druk van de Vlaamse koerswereld is dat ondertussen een fixatie en bron van frustratie geworden.
Als Spanjaard had die nooit E3 en GW gereden, laat staan gewonnen.
    07-08-2023 13:58
    Dat klopt grotendeels. Wout zou kunnen wat Wiggins ook deed. De Tour winnen in een jaar dat de grote tegenstand ontbreekt. Met jongens als Pogacar, Vingegaard, Evenepoel ... ziet dat er niet goed uit echter. Wiggins had het geluk dat de beste renner in de koers zijn eigen ploegmaat was, en dat er dat jaar 7 miljoen tijdrit kilometers in zaten.

    Hoe dan ook, Van Aert zou meer kans maken in Lombardije en Luik dan in Vlaanderen, als hij met zijn TDF vorm/gewicht naar die klassiekers zou trekken. In een Vuelta als vorig jaar had hij misschien ook nog op het podium kunnen staan.
    07-08-2023 14:12
    "Als mijn tante Yvonne een jeweetwel had, dan was het mijn oom Deef..."

    Het is dan ook niet voor niets dat je tegengas en spot krijgt. Want Wout van Aert heet nou eenmaal geen Jorge del Mondo, en is gewoon uit de baarmoeder gekropen in de lage landen en niet in Baskenland.

    Je kunt dus op deze manier niet echt zinvol discussieren over dit soort dingen. Want "wat als... hij voetballer was geworden?" Dan was ie misschien wel groter dan Messi en Ronaldo bij elkaar. Ik kan dat als stelling erin gooien, en niemand die ooit kan beweren dat het niet waar is of onzin.
    07-08-2023 14:13
    Daar ga ik mee akkoord.

    De Tour winnen tegen Pogacar, Vingegaard, Roglic of Evenepoel lijkt idd redelijk onmogelijk. Al zullen we het natuurlijk nooit weten.

    Maar een Vuelta tegen Vlasov, Gaudu en Landa is een heel ander verhaal. Hij is echt een niveautje hoger.

    Over LBL en Lombardije geef ik je ook groot gelijk. En om het WK te winnen moet hij wachten op een (semi) klimparcours. (Mss volgend jaar). Een parcours zoals Lugano waar Museeuw won of dat in Innsbruck. Daar heeft hij meer kans dan op een klassiek parcours. In Imola was hij er het dichtste bij alleen was Alaphilippe toen super.
    07-08-2023 14:24
    Michelangelo

    Als het geen zinvolle discussie vindt dan stel ik voor dat je er niet aan mee doet. je doet wat je wil, maar zo zou ik het doen.

    Het is zeker zinvol want België en vooral Vlaanderen is nu eenmaal het epicentrum van die wielerwereld. Toch hebben we 40 jaar moeten wachten op een GT winnaar. Dit betekent dat er veel te veel talentjes telkens in de richting van klassiekers geduwd zijn. Renners die hier eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor waren.
    RVV winnen wordt beschouwd als absolute summum voor een Belgisch renner terwijl er ook andere koersen zijn in de wereld.

    Vandebroucke was ook een klimmerstype die naar de Omloop werd gestuurd. Hij won die dan wel maar in se slaagt het nergens op.

    Veel van die jongens hadden meer baat gehad een ander soort traject. gericht op klimmen GT's.
    Dit is in Nederland al langer het geval waar talenten automatisch worden afgetoetst aan hun potentieel als GT renner. De laatste 40j had Belgie enkel klassieke renners en Nederland enkel klimmers en GT renners. Een beetje kort door de bocht maar er zit een grote kern van waarheid in.

    Waar ligt dit aan? Aan fouten in de begeleiding. Gelukkig is die ingesteldheid de laatste jaren aan het shiften.

    Vind je dit een zinloze discussie? Blijf er dan aub uit weg. En hou doe kinderlijke baarmoeder-mijn tante heeft geen geslachtsdeel achtige commentaren voor jezelf.
    Bij mijn weten is dit geen website/forum voor 12 jarigen.
    07-08-2023 14:28
    P.S.

    Die Belgische GT winnaar heet Remco Evenepoel trouwens. Waarover je als grote kenner honderden malen hebt gezegd dat die dat helemaal nooit zou kunnen. Weet je nog?
    Toen het duidelijk was dat hij die Vuelta niet meer ging verliezen, ben je gewoon maandenlang van het forum weggebleven. Wat een maturiteit!

    Als we het over zinloze discussies hebben , laten we dan zeker al die foute, voorbarige, zelf gecreerde discussies van jou van de laatste jaren niet vergeten.
    07-08-2023 15:30
    Het winnen van ritten in de Tour (5 zeker?) op verschillende parcours (berg, plat, heuvel, tijdrit) is zéker zoveel waard als klassiekers winnen, ga het in het buitenland maar eens vragen. De manier waarop Wout 21 dagen aan een stuk in die rondes koerst, is dat ook... dat maakt indruk. Hij mag wat mij betreft PR eens winnen, maar wat hij al enkele jaren in de tour (hoogste podium) laat zien is werkelijk fenomenaal. Dat is elke dag genieten, dat mag hij blijven doen, zo is er in het ganse peloton geen tweede.
07-08-2023 14:53
Of het seizoen van van Aert geslaagd is of niet, is een beetje de statistiek van de kleine getallen. Oftewel, als je in de ca. vijf koersen die er voor hem toe doen telkens bij de top-drie zit, win je er gemiddeld net geen twee, maar met evenveel geluk of pech win je er drie of vier ('topjaar') of (g)een ('droevig'). De renner blijft de zelfde...
Meer OT: het meenemen van Philipsen was m.i. eerder een politiek moetje, en last hebben ze ook niet van hem gehad. Een extra knecht had niks aan de uitkomst veranderd.
07-08-2023 11:33
Het kunnen knokken van Wout is één van de redenen waarom hij de renner is geworden die hij nu is. Dit heeft hij van jongs af aan moeten doen (toen hij nog Woutje was en alleen in het veld reed), en maakt dat hij nooit zijn kop laat hangen, ook al rijdt hij op een tweede plaats en is de overwinning schijnbaar uit het zicht.

Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb, dat is de tactiek van de Belgen en de rol van Evenepoel. Die moet toch redelijk snel gevoeld hebben dat het niet voor hem ging zijn vandaag (hij zat immers steeds te ver van achteren). Toch vraag ik me af of er overwogen is om alles op de kaart van Wout te zetten, en Evenepoel niet te laten demarreren voor eigen succes. Maar om eventueel een tweetraps aanval op te zetten samen met Wout, want die was overduidelijk de sterkste Belg.

Ook al waren ze sterk in blok, ik heb de hele tijd het idee gehad dat ik naar 2 losse Belgische teams keek (met Wout, Benoot en Van Hooydonck enerzijds, en Evenepoel (met Stuyven) anderzijds).
    07-08-2023 11:42
    Wie zegt dat de demarrages voor eigen succes waren?

    Hij heeft met zijn versnellingen Pedersen Pogacar enkele keren diep laten gaan wat Wva nadien ten goede is gekomen.

    En wat bedoel je met uw raket?
    Versnellen met wout int wiel?
    Alsof de rest dat ging laten gebeuren… maar kijk blij dat je u stok toch weer hebt gevonden
    07-08-2023 11:59
    Natuurlijk ging hij voor eigen succes.

    Of denk je nou echt dat Evenepoel bij zijn demarrages dacht: "als ik nu demarreer, dan heeft Wout straks meer kans om te winnen". Dat gelooft toch niemand! Of beter gezegd: bijna niemand...
    07-08-2023 12:05
    Wat Gapenberg zegt: Remco heeft het prima gedaan, en precies zoals het moest: aangaan om iedereen behalve Wout te verplichten gaatjes dicht te rijden. Het was alleen heel erg duidelijk dat ze hem geen 10 meter gaven maar meteen op zijn wiel zaten. Het doel was om zoals Bettiol een gaatje te slaan, maar daarin is hij niet gelukt. Ik heb er geen probleem mee om toe te geven dat Remco vandaag niet bij de 5 beste renners in koers was, maar hij heeft zeker in functie van de ploeg gereden. Overall heeft de Belgische ploeg (opnieuw) sterk gereden, ook tactisch. In de finale zaten ze met 5 renners bij de eerste 18. Ik stel me vooral vragen bij de ploegen van andere landen, zoals Nederland, Frankrijk,... hebben die geen renners van het niveau Stuyven en Benoot?
    07-08-2023 12:07
    Wanneer je technisch/fysiek niet uit de voeten kan op dit parcours om zelf kopman te spelen, dan kan je er ook niet echt knechten.
    Ik denk dat vrijwel iedereen het wel eens is met #kennie-rijden-op-nat-bochtig-stratencircuit-waar-de-wereldtop-steeds-doortrekt
    07-08-2023 12:14
    Hij heeft denk ik gedaan zoals VOORAF AFGESPROKEN. Toen er nog het idee was dat er twee kopmannen waren, en ze allebei kans maakten op de overwinning.

    Maar Remco gaf aan dat hij al redelijk snel voelde dat het niet voor hem ging zijn. En dat zag je ook bij ieder scheurtje dat ontstond; daar zat hij niet voor maar achter. En dan komt in mijn ogen ook het moment dat je even met je andere kopman probeert te praten of er iets slimmers mogelijk is dan met je slechte benen toch proberen weg te komen. Maar daarvoor moet je wel over je eigen schaduw heen stappen, en jezelf ondergeschikt willen maken aan de andere kopman. Daar wringt het schoentje...

    En vwb de andere renners. Als je kijkt naar Frankrijk, dan hebben die heel veel pech gehad door het wegvallen van Laporte. Maar Frankrijk heeft er tevens voor gezorgd dat Evenepoel en co op 90 km voor het einde uberhaupt niet uit de wedstrijd waren, door het gat op de elitegroep dicht te rijden. En Nederland had inderdaad in Van Baarle vooral iemand die er nog aan hing als een natte vlag... maar op dit parcours werd de koers uiteindelijk gereden door de kopmannen en niet door de knechten.
    07-08-2023 12:21
    Het ergste aan al dit is dat je verstand hebt van koers dat is heel duidelijk
    Maar dat ketje werkt zo als een rode lap op u

    In een koers waar zoveel is gebeurd en het pure chaos was slaag je er toch in enkel naar hem te wijzen.

    Waarom stel je uzelf bv niet de vraag hoe het kan dat Benoot en Stuyven nog top 10 rijden
    Ze konden ook bv meer druk proberen zetten vanachter uit om zo Van aert niet op te kop te laten rijden in de groep met vdp

    De beste heeft gewonnen
    De 2de beste met de beste ploeg was 2de
    De beste renner ter wereld was 3de
    En Remco heeft geprobeerd en verloren maar hij was er tegenstelling tot andere ondanks hij maar al te goed wist dat niks voor hem was
    07-08-2023 12:39
    Gapenberg,
    In jouw laatste zin zit precies het punt wat ik hier probeer te maken. Namelijk dat je misschien je ego opzij moet zetten als je als kopman weet dat het niks voor je is.

    Je vraagt je af waarom Stuyven en Benoot nog zo hoog eindigen? Misschien omdat ze veel beter bij een dergelijk parcours passen dan Evenepoel. Lees even het stukje over de vermogens van Stuyven, en vraag je dan af of dit overeen komt met de kwaliteiten die Evenepoel worden toebedicht.

    Misschien had Evenepoel wel veel eerder de rol op zich moeten pakken die nu Benoot had opgepakt. Namelijk in de wind rijden voor Wout. Zodat Benoot (of Stuyven) als extra troefkaart uitgespeeld kon worden. Want die waren op dit parcours allebei duidelijk meer in hun sas dan Evenepoel.

    Maar het is al lang duidelijk dat Evenepoel geen dienaar is. En vooral ook bezig is met zijn eigen kansen en eigen gewin.

    En rode lap? Dit is een artikel over de tactiek van de Belgen, dus het heeft dan weinig zin om hier wat te roepen over de tactiek van de Denen of de Hollanders. De rode lap zit denk ik eerder aan de andere kant: iedere vorm van kritiek op Remco moet worden gepareerd, ook al wordt de nagel op de kop geslagen...
    07-08-2023 12:50
    @Wouter Van hout ...dat je na het 'delirium' van gisteren toch nog de tijd en energie vindt om een stok te zoeken waarmee je opnieuw één bepaalde renner kan slaan. Natuurlijk moet Remco gaan, zowel voor eigen gewin als dat voor Wout. Zelfs als hij wist dat hij het niet zou volhouden tot aan de streep... stel dat hij vertrekt en toch kan wegrijden zoals Bettiol, dan moeten de anderen ook krachten verbruiken.
    Misschien Wielerflits eens vragen om even de ganse Nederlandse ploeg onder de loep te nemen. De laatste 30 jaar niet veel gebakken op WK's. Je ziet Mathieu dan ook nergens de ploeg bedanken, of de coach. Met alle reden: hij heeft dit helemaal zelf geflikt. Heel erg mooi hoe hij het gisteren afmaakt, maar op een 'typisch' parcours waar het ploegenspel beter uitgespeeld kan worden, zal hij het altijd moeilijk krijgen.
    07-08-2023 12:55
    @ Elena/DAVBAM/Marcel de Gendt/Michelangelo/de dorpspastoor/Wouter Van Hout en vrienden

    Goed dat je het voor ons even toelicht.
    Wout Van Aert wordt geen wereldkampioen door de schuld van Evenepoel!
    Toch?

    Het concept 'respect' is iets waar je al wat langer moeite hebt. Maar in dit geval vraag ik je vriendelijk om respect te hebben voor de uitzonderlijke prestatie van Mathieu. Gelieve dit niet te laten onderseneeuwen met je eeuwige negatieve insteek.

    De beste heeft gewonnen en de rest heeft zijn kaarten op een goede manier uitgespeeld. Zo simpel kan het zijn behalve als we weer eens een andere koers gezien hebben.

    Iemand die als eerste zin in de livechat zegt: " Ik hoop OPRECHT dat Evenepoel niet wint' inclusief hoofdletters", valt gewoonweg niet serieus te nemen.
    Bij deze stop aub met onze prachtige sport te beschamen, respecteer niet alleen alle kampioenen maar elke strijder die ons in vervoering brengt.

    Hou gewoon je manieren, blijf bij de feiten en gedraag je als een volwassen persoon. Neem een voorbeeld aan Cian.
    Dank.
    07-08-2023 13:21
    @Wouter Ik wil hier wel nog even inhoudelijk op reageren, al vind ik het frappant dat je ook de dag nadat je jankend voor de buis een waar delirium hebt beleefd alweer meer plezier haalt uit een zo kritisch mogelijke invalshoek te verzinnen voor de koers van Evenepoel i.p.v. nog wat na te genieten van die prachtige, oververdiende, Nederlandse wereldkampioen.

    De bedoeling van Evenepoel was duidelijk: de andere topfavorieten vermoeien door hen te laten reageren op zijn uitvallen. Zowel Pedersen als Pogacar hebben daar een aantal inspanningen moeten leveren die ze anders niet moesten doen. En als hij een gaatje heeft zit Van Aert erachter in een zetel. Remco demarreerde afwisselend met Van Aert, net zoals velen hier op voorhand hadden aangehaald als dé manier om het meeste kans op succes te halen. Opvallend was dat VDP zich op dat moment niet moeide met de debatten. Wellicht heeft hij daar wat meer energie gespaard t.o.v. de concurrentie.

    Het viel wel op dat Van Aert en de andere andere Jumbobelgen meerdere keren doortrokken met VDP en/of Pedersen en Pogacar in het wiel terwijl Evenepoel op achterstand reed. Ook al kwam dat doordat Remco niet goed genoeg was, toch is dat tactisch niet bijster slim van de Belgen. Ze hadden het veel sluwer kunnen spelen om de concurrentie uit hun kot te lokken en zelf krachten te sparen. Maar Van Aert rijdt blijkbaar altijd zo, ook al heeft hij er al zo vaak topkoersen door verloren.

    Al was het tactisch niet 100% perfect uitgespeeld, met geen enkele tactiek had men VDP kunnen kloppen hoor, die stak er te ver boven uit.
    07-08-2023 13:39
    Aan alle beledigden in dit draadje, je hoeft het niet eens te zijn met Wouter, maar hij discussieert wel op een inhoudelijke wijze. Hij heeft toch recht op zijn mening? De rest kan zich afvragen hoe het komt dat Wouter als een rode lap op hen werkt. Jullie spelen direct op de man, terwijl Wouter slechts op een renner speelt. En dat doet hij ook nog eens zonder beledigingen en/of scheldwoorden. Leer ervan zou mijn advies zijn.
    07-08-2023 13:46
    Hiermee is voor eens en altijd ook bewezen dat je gewoon niks van wielrennen begrijpt, dorpsschilder.
    07-08-2023 13:47
    Het blijft moeilijk voor sommigen om met een ander paradigma naar Evenepoel en de tactiek van de Belgen te kijken. Dat bleek gisteren al op Sporza, en ook nu.

    Vanuit de prestaties uit het recente verleden is het heel logisch dat Wout en Remco op voorhand de aangewezen kopmannen zijn in een koers, eventueel aangevuld met Philipsen gezien zijn prestaties in PR en de Tour.
    Maar als je sec kijkt naar het parcours wat er ligt, is het de vraag of dit wel spek naar de bek is van Evenepoel. Ik denk van niet. Het was een "veldrijders-parcours"; dat bleek op het EK een paar jaar geleden, en dat bleek uit de jeugdcategorieen. Voor stuurvaardige renners met power, die sterk zijn in het intervalwerk en positioneren. En dan kom ik niet uit bij Evenepoel.

    Ik denk dat de koers al heel snel uit wees dat dit inderdaad niks was voor Evenepoel. En dat zowel Benoot, Stuyven als ook Van Hooydonck een stuk beter in de wedstrijd zaten. Maar blijkbaar is dit scenario op voorhand nooit doorgesproken. Een fout van Vanthourenhout, maar ook het gevolg van het paradigma "Evenepoel moet per se kopman zijn".

    Ik zeg niet dat Belgie op een andere manier de koers wel naar zijn hand had kunnen zetten. Want Mathieu was loeisterk en reed Wout los uit het wiel. Maar je kunt ook concluderen dat er minimaal 2 knechten sterker waren op dit parcours dan de tweede kopman. En op zulke momenten zou je ook in de wedstrijd eerlijk moeten zijn en schakelen. Maar daarvoor zat de ego-strijd tussen Wout en Remco in de weg.
    07-08-2023 13:50
    @Marik Je bent nochtans de eerste in dit draadje die geen inhoudelijke bijdrage levert. Zo verschuift de discussie zo meteen weer naar voor- en tegenstanders van de man met de vele aliassen. Laat ons daarmee ophouden en gewoon inhoudelijk verder lullen a.u.b., met wie dan ook.
    07-08-2023 14:05
    Marik

    Nog nooit heb ik jou inhoudelijk weten te reageren maar ik heb je wel al heel vaak op de man zien spelen. Doe ermee wat je wil.

    OT

    Nee, er was geen andere tactiek mogelijk. VDP heeft een parcours gevonden dat op zijn lijf geschreven was, hij heeft zich perfect voorbereid, zat in absolute topvorm en was met enorme voorsprong de beste in koers. Rijden ze de koers nog 10 maal in dezelfde omstandigheden, dan wint hij 9 maal. Evenepoel hij geprobeerd om hetzelfde gat voor zichzelf te creeren als Bettiol heeft gedaan. Pogacar gaf hem echter geen cm en zat heel de tijd op zijn wiel.

    Denk je nu echt dat als die zich gespaard om daarna op kop te rijden achter VDP, dat hij VDP had teruggehaald??
    Nu geef je Evenepoel te veel krediet, hij is steengoed maar op een parcours waar hij zijn power niet kwijt kon en nog eens enorm veel moeite had met de technische aard, had hij op geen enkel moment het resultaat kunnen beinvloeden.

    Ook al is je bedoeling om REV in een slecht daglicht te zetten toch zeg je eigenlijk dat hij zoveel beter is dan VDP dat hij het met wat goede wil allemaal had opgelost.

    Nogmaals, Van der poel was met voorsprong de beste en de rest heeft gestreden als leeuwen. ook Evenepoel.
    Laten we genieten van de winnaar.
    07-08-2023 14:22
    Ach dr.Watt het is maar wat je wel of niet wilt zien. Op generaliserende opmerkingen past slechts stilte………………..(ssst)………..
    07-08-2023 14:30
    Ik was niet aan het generaliseren, ik speelde namelijk op de man.
    07-08-2023 14:54
    Dr. Watt,

    Als je naar de materie blijft kijken met de bril van "de Belgen hadden niks anders kunnen doen" dan is het maar goed dat ze jou niet als bondscoach hebben.

    Met 5 man bij de eerste 18 in koers hadden ze in theorie allerlei mogelijkheden om dingen anders te doen. Zeker met de ontwikkelingen in de koers en de wijsheid achteraf. Wanneer je ziet dat de tweede kopman continu achteraan bungelt, en twee knechten uiteindelijk ruim voor de tweede kopman eindigen.

    Laat ik hem anders stellen: als je ditzelfde WK vandaag weer zou rijden, onder dezelfde omstandigheden, maar met de kennis van nu: zou je dan iets anders doen? Of zou je het exact zo aanpakken als gisteren?

    Ik zou het anders aanpakken. Met de wijsheid achteraf zou ik Jasper Stuyven schaduwkopman maken, en Evenepoel knecht. Of ik daarmee een Belgische wereldkampioen zou afleveren weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat het met de tactiek van gisteren in ieder geval niet zou lukken.
    07-08-2023 15:19
    Wouter, natuurlijk zou je het met de kennis van nu anders aanpakken. Iedereen, met uitzondering van MVDP, zou het anders aanpakken. Of dat beter zou zijn is iets anders. Met de kennis van na de TDF had UAE misschien beter Yates als kopman uitgespeeld, met Pogacar is het immers niet gelukt.
    07-08-2023 15:43
    Theorie is 1 en praktijk is 2.

    Het gaat hier niet over een schaakwedstrijd tussen twee grootmeesters met dezelfde rating. Daarbij kan je discussiëren over een mogelijk andere tactiek.

    Had Pogacar met een andere tactiek Vingegaard geklopt in de tour? Nee. Had Pidcock REV geklopt in LBL met een andere tactiek? Nee.
    Had Boonen Cancellara geklopt in de RVV? Nee.
    In wielrennen wint meestal de sterkste. Soms de slimste. Soms kan je tactisch iets anders doen om het resultaat te beinvloeden. Meestal niet.

    Stuyven als semi-kopman. Dat was in Leuven al een rampzalig idee. Misschien dat Oostenrijk graag Stuyven als kopman uitspeelt.
    Wie gaat er nu Stuyven uitspelen om de strijd aan te gaan met VDP, Pog, Pedersen, Laporte en Matthews? En welke tactiek zou je daarvoor gebruiken? Spijkers op de weg gooien?

    Wat had Belgie anders kunnen doen als we het achteraf bekijken? Tja, mss Evenepoel al op Crow Road laten aanvallen. Ik zou niet weten wat anders.
    Dat was sowieso zelfmoord geweest en had weinig veranderd aan het resultaat.

    In de kopgroep had je nog 5 Belgen extra mogen gooien. 10 tegen 1 had Mathieu nog gewonnen.

    Op dit parcours en in deze vorm had MVDP 9 op 10 keer gewonnen. En die ene keer dat hij zou verliezen, zou niets met tactiek te maken hebben. Enkel pech of een val.
    07-08-2023 15:46
    @Wouter Ik herinner me dat jij de bondscoach sterk aanraadde om Evenepoel niet mee te nemen naar Wollongong, in het belang van de ploeg. Dus ik denk dat de rol van raadgever voor de Belgische ploeg misschien niet het allerbeste bij je past. :-)
    07-08-2023 15:55
    Plank,
    Je bent in de war met Leuven...
    07-08-2023 15:56
    Pogacar die misselijk gereden werd, andere renners die aangeven dat het hun zwaarste koers ooit was... geen enkel tactisch plannetje had hier iets aan kunnen veranderen. Op 130 km van de streep werd er bij de beesten af gekoerst, hoeveel renners zijn er eigenlijk nog kunnen wegrijden? Ja, ééntje... Bettiol, voor even en voor een handvol seconden. Bovendien zijn er maar enkele renners in de wereld die zo'n aanval kunnen inzetten: 1000w trappen, remmen voor de bocht, opnieuw 1000w trappen, enzoverder. Die renners zaten allemaal vooraan en stonden op het podium.
    07-08-2023 16:09
    Het was juist in Leuven dat Vanthourenhout Evenepoel als kopman had moeten uitspelen ipv Stuyven. Die was toen met voorsprong de sterkste man in koers.

    Toen was het net onbegrijpelijk dat REV niet op 100km mocht aanvallen om WVA en Belgie in een zetel te zetten. Of op 200km van de finish zoals hij deed om door Benoot en Campenaerts teruggehaald te worden. Hij kwam toen uit een slechte periode en had in Tokyo niet echt een goede indruk gemaakt op de bondscoach maar toch..

    Bewust een extra troefkaart op voorhand verbranden is gewoon een flater.
    07-08-2023 16:10
    @Wouter Nee hoor, het was na de wedstrijd in Leuven dat je’t zei. De coach moest Evenepoel maar eens een lesje leren na zijn veel te vroege aanval en veel te sterke kopwerk in Leuven.

    Oh ja juist, na de Spelen vond je ook al dat Evenepoel niet naar Leuven mocht. Wat dat betreft maakt hij vorderingen, in Glasgow mocht hij toch al knechten voor je. :-)

    Soit, probeer gewoon eens te begrijpen dat Evenepoel gisteren niet veel meer kon doen dan wat hij effectief deed. Het is oneerlijk om gewoon weer uit te gaan van een ego-clash terwijl niks uit de koers daarop wijst en niemand uit de ploeg er ook maar een half woord over heeft doen uitschijnen. Mocht het zo zijn had je het wel tussen de lijnen kunnen lezen in de vele interviews.
07-08-2023 14:22
Best een droevig seizoen voor woutje. Hij heeft echt pech dat mvdp bestaat anders was hij de koning
    07-08-2023 14:55
    En dan te denken dat Mathieu geen ploeggenoten had die hem konden helpen .
    08-08-2023 13:45
    het probleem van van aert is dat er altijd wel eentje beter is, dat is zeker niet altijd van der poel

    volgende jaren gaat mathieu minder of zelfs geen factor zijn op wk's (die wist dat het nu of nooit was in glasgow... of anders toch jaren moest wachten), terwijl zurich, kigali én montreal waarschijnlijk voor van aert wel opties zijn, met de grote kans dat daar weer een pogacar of een ander net beter zal zijn.

    verwacht dat van aert zijn carrière gaat afsluiten zonder wereldtitel (op de weg althans) en zonder ronde van vlaanderen. parijs-roubaix zie ik nog wel eens lukken en wie weet, op een bizarre dag misschien zelfs wel eens luik
07-08-2023 15:01
Denk niet dat bij de Belgen iemand iets te verwijten viel. Evenepoel heeft toch een keer of 2/3 flinke demarrages geplaatst maar kwam uiteindelijk niet weg omdat hih door een Skjelmose/Pedersen of Pogacar teruggepakt werd. Uiteindelijk was hij niet goed genoeg om een verschil te maken en lost vervolgens ook nog eens uit de tweede groep.

Van Aert alles goed gedaan en finisht op een terechte 2e plaats, was waarschijnlijk in een sprintje ook wel Pedersen en Pogi voorgebleven en eerlijker dan de manier waarop hij werd losgereden door Mathieu ga je niet verliezen.
07-08-2023 11:47
Wout heeft maar heel weinig gewonnen dit jaar. Sta je dan met je "knokken". Dat is niet een etiket wat je wil hebben. Terug naar de tekentafel zou ik denken.
    07-08-2023 12:29
    Hij heeft alles gewonnen, die kleine thuis. (relativering)
    07-08-2023 12:49
    Terug naar de tekentafel is gemakkelijk gezegd als je in dit tijdperk moet fietsen, ik zie die commentaar ook vaak uit een Tom Boonen komen maar zet die mannen in hun topjaren nu op een fiets en die mogen ook al heel blij zijn als ze eens één rvv en/of Roubaix kunnen winnen.

    Ik zie echter ook wel op wva zijn strava dat die al jaren gigantische hoeveelheden traint maar volgens mij te weinig op intensiteit. Dit maakt dat hij in het grote ronde werk praktisch niet verzwakt maar ook wel dat hij in zijn grote eendagskoersen te kort komt op vlak van explosiviteit tegen een mvdp of een Alaphilippe toen die top was. Hier zit misschien dus nog wat marge maar ik ga er wel gewoon van uit dat hij vdp op dat vlak gewoon niet kan bijbenen. Dan moet hij zijn sterktes gewoon beter uitspelen (kan een extreem hoog tempo heel lang blijven volhouden) en dus van verder vertrekken op zijn Van Baarles, al heeft Wout hier zijn reputatie tegen want hij wordt veel harder geviseerd.

    Conclusie: moeilijk verhaal om Wout zomaar meer te laten winnen in de grootste koersen in dit tijdperk tegen mvdp en pogacar en evenepoel types. Jammer voor zijn palmares want enkel dat blijft overeind na een jaar of 30-40 als de levendige herinnering bij de meesten is vervaagd, maar in het nu kan je moeilijk zeggen dat wva een triestige coureur is die zich moet heruitvinden.
    07-08-2023 12:53
    Klootje, en geld maakt niet gelukkig en meer van dat soort onzin. Feit blijft staan, slecht jaar voor Wout.
    07-08-2023 13:04
    @Wieler-joke
    Eens met je analyse, blijft over het indelen van je seizoen. Blijft pijn aan mijn ogen doen om Wout zichzelf uit elkaar te zien trekken in de Tour voor die Deen. Daar is hij een veel te grote renner voor. Misschien heeft MvP daar wel dit WK gewonnen.
    Andere ploeg wellicht.
    Anders loopt hij het risico om net zoals de veelwinnaars Poulidor en Zoetemelk als eeuwige tweede herinnerd te worden. De knokker.
    07-08-2023 13:06
    Dit maakt het interview met Adrie vd Poel interessant, zie sporza. Over het werken aan sterke of zwakke punten, en het rijden voor een 25e plaats of niet.

    Mathieu heeft bewust de keuze gemaakt om de zwakke punten te laten voor wat ze zijn, en de sterke punten sterker te maken. Bij Wout krijg ik soms de indruk dat hij te veel sterke punten heeft die hij allemaal sterk wil maken. Maar met als gevolg dat hij te weinig focust, en er in al zijn sterktes uiteindelijk een specialist is die nog sterker is.

    Laat hem werk maken van zijn tijdrit en zijn punch, en je krijgt volgens mij iemand die nog gevaarlijker is dan Evenepoel. Vergelijkbaar vermogen om alleen te rijden, maar met een explosievere aanzet.
    07-08-2023 13:21
    @Wouter Van hout Ik denk dat Wout vriendelijk voor die suggestie bedankt, hij moet namelijk juist niets (veranderen). Blijkbaar ben je even vergeten dat Wouts veelzijdigheid hem in de Tour een bergetappe, sprintetappes, een punchetappe, een tijdrit en het groen heeft opgeleverd. Daarnaast pakt hij af en toe nog wel andere koersen mee. Laat Wout Wout zijn, en Mathieu Mathieu. De Tour en het WK zijn -(breed) internationaal gezien- de enige koersen op het allerhoogste podium. Dat hij zich daar al enkele jaren toont als absolute wereldtop, is zijn eigen -terechte- keuze. Blijkbaar is dit voor Mathieu minder weggelegd, hij en wij hebben daar vrede mee.
    07-08-2023 13:28
    Tramontana,
    Wout moet vooral doen wat hij wil. Daar is voor mij geen enkele discussie over. Maar ik sluit me hier wel bij wat Wieler-Joke hierboven aangeeft. En dat je er uiteindelijk misschien meer voor koopt als je je specialiseert in 1 of 2 dingen waar je koersen mee kunt winnen. In tegenstelling tot het schaatsen heb je in het wielrennen geen all-round kampioenschappen; als ik in schaatstermen wil blijven dan zie ik in Wout iemand die op alle afstanden met de allerbesten mee kan en uiteindelijk wereldkampioen allround wordt. Maar veel moeilijker de hoofdprijs zal scoren op de individuele afstanden.

    Maar hé, hij MOET juust niks...
    07-08-2023 14:09
    @Wouter Van hout ...het is maar hoe je het ziet. In het buitenland staat een rit in de tour zowat gelijk met een overwinning in Rvv, LBL of PR. Wout kan erg goed 21 dagen na elkaar goed zijn. In een alleenstaande tijdrit zal hij het mogelijk afleggen tegen Gana, Kung, Remco. In een tour wint hij die makkelijker, al valt dat ook nog maar te bezien nu Remco meerijdt. Maar je voelt wellicht wel waar ik naartoe wil... Doe internationaal eens een rondje "Wie is de man van de tour 2022?", daar komt hij meer dan eens bovenaan. Doe internationaal hetzelfde rondje "Wat is Parijs-Roubaix?", je zou schrikken van de antwoorden.
    07-08-2023 15:28
    Maar die heeft hij zelf gemaakt, dat telt niet..!
    07-08-2023 18:46
    @tramontana over de hele wereld zijn de Tour en Parijs-Roubaix het bekendst en populairst. Vlak daaronder het WK.
07-08-2023 11:56
Lees ook de sneue reactie van Van Aert in het Nieuwsblad. Lag aan het niet mogen dragen van oortjes dat hij niet gewonnen heeft of woorden van gelijke strekking. Begint voor hem kennelijk een frustratie te worden dat MvdP als het er echt op aankomt gewoon een klasse beter is.
    07-08-2023 12:11
    ...niet waar, Wout gaf dat niet aan als een excuus maar als antwoord op de vraag of ze wisten dat Mathieu gevallen was. Hij zei ook dat Mathieu sterker was, dus legt zich neer bij de feiten.
    Maar hij heeft een punt: het WK als enige koers in het jaar waar geen oortjes gebruikt mogen worden, is niet meer van deze tijd.
    07-08-2023 12:20
    Schitterende winnaar, fantastische wedstrijd. Niet alleen Mathieu heeft gewonnen maar iedereen die de koers een warm hart toedraagt. Tenminste dat dacht ik. De feestvreugde is aan het bedaren en daar zijn de stookberichtjes alweer. Doodjammer..
    07-08-2023 12:23
    Een koers zonder oortjes: dat is voor iedereen hetzelfde, daar moet je allemaal mee dealen. Het is nou eenmaal ook een andere koers dan alle anderen, met landenteams ipv merkenteams.

    Als je er niet tegen kunt, dan blijf je toch gewoon thuis! Je weet dit vantevoren, dan moet je er achteraf niet over jammeren.
    Het is een beetje als achteraf klagen over een onveilige aankomst als je toevallig op je muil gegaan bent. Ben dan een kerel en zeg vantevoren dat je niet start omdat het te gevaarlijk is.

    al snap ik bij Wout de frustratie wel... hij lijkt steeds meer de eeuwige tweede te worden, en daar wil je als klasbak niet om bekend staan.
    07-08-2023 12:47
    Iedereen die het interview " gezien" heeft, weet dat Wout helemaal niet van plan was over de oortjes te klagen. Hij zei alleen dat hij niet wist dat Mathieu gevallen was toen sporza er naar vroeg. Dat dit nu eenmaal zo is als er geen oortjes mogen gebruikt worden. En dat hij niet snapt waarom ze niet mogen gebruikt worden, dat dit niet meer van deze tijd is.
    07-08-2023 12:49
    Maar toen de oortjes eenmaal ter sprake kwamen, ging ie wel even helemaal los ;-)
    07-08-2023 12:57
    Wel jammer dat er hier gesuggereerd wordt dat van Aert de kwestie rondom de oortjes als excuus voor de tweede plaats gebruikt. Ik heb twee verschillende interviews gezien en in beide was hij heel duidelijk dat Mathieu de betere was en dat hij gewoon niet beter kon. Hij stond niet te springen van geluk, maar moest min of meer tevreden zijn. Pas daarna kwamen de oortjes ter sprake. Het gebeurd erg vaak maar oorzaak en gevolg worden hier door elkaar gehaald. Er komen twee onderwerpen naar voren maar die worden onterecht oorzakelijk aan elkaar gekoppeld.
    Hij wordt geen tweede omdat er geen oortjes waren, hij wordt tweede en er waren geen oortjes op dit laatste heeft hij kritiek en alweer hij suggereert nergens dat dit de oorzaak van het verlies was. Dat is wat anderen er inleggen.
    07-08-2023 13:07
    @Wouter Van hout ...je had wellicht van hem nog wat meer lyrische woorden voor Mathieu gehoord, of commentaar op Remco. Nou, Wout moet al langer juist niets. Persoonlijk denk ik dat zowel dit kermisparcours als het ontbreken van oortjes niet meer van deze tijd zijn. Op een haar na verliest Mathieu zijn titel door die val in een zoveelste 90 graden bocht. Aan de andere kant dankt hij ook zijn titel omdat hij als beste door die bochten kan, als technisch meest begaafde.
    07-08-2023 13:42
    Natuurlijk blijf ik fan van Wout maar elk jaar verlies ik toch een beetje sympathie. Het 'ideale schoonzoon' imago is door de jaren heen toch wat verandert naar een wat hautaine, snel gefrustreerde brompot.

    Stel je voor dat Evenepoel dezelfde interviews zou afleggen en dezelfde uitspraken ("Ik moets just niks") als Van Aert.
    Iedereen zou gek worden, toch wordt het van hem wel geaccepteerd.

    Over het gebrek aan oortjes heeft hij mss ergens wel een punt. Na de val van VDP dacht ik onmiddellijk dat het hem heel goed uitkwam, dat ze dat mss niet gingen weten.

    Aan de andere kant mogen de echte wielerliefhebbers heel blij zijn. Ik ben zelf verre van een enorme VDP fan maar je wilt toch niet dat de sterkste renner verliest door een val en bijhorende mechanische problemen.
    Dat hadden oortjes wel kunnen bepalen.

    Natuurlijk had het wel leuk geweest moesten ze tot op 5 sec gekomen zijn en dan nog een laatste 10km vol spanning met uiteindelijk dezelfde winnaar.
    07-08-2023 13:46
    "Als we hadden gehoord dat hij gevallen was, was het misschien anders gelopen. Nu hebben wij niet meer gereden, dus in die zin heeft dat de koers beïnvloed." Hier kan iedereen van maken wat hij/zij zelf wil.

Reacties zijn gesloten.