Belgian Cycling en Flanders Classics testen nieuwe GPS-tracker: “Potentieel om levens te redden”
Wielrennen veiliger maken met technologi, dat is het doel van een nieuwe GPS-tracker die GeoDynamics in samenwerking met Belgian Cycling ontwikkelde. De eerste officiële test vindt vandaag plaats tijdens de juniorenwedstrijden in de Druivenkoers in Overijse, een organisatie van Flanders Classics. Alle rensters worden uitgerust met een GPS-tracker, in totaal negentig stuks, om hen in realtime te volgen en sneller te kunnen ingrijpen bij incidenten.
De compacte tracker zendt voortdurend de locatie van de renner uit en geeft deze weer op een digitale kaart. Wanneer een renner plots stilstaat, wordt dit automatisch gemeld. Dat kan wijzen op een valpartij, een technisch defect of een ander incident. Dankzij deze realtime informatie kan de koersorganisatie meteen zien waar een probleem zich voordoet en sneller de juiste hulpdiensten aansturen.
GeoDynamics beschikt bovendien over geavanceerde visualisatietools die zich in andere sporten en evenementen al bewezen hebben. Hierdoor kan de informatie niet alleen snel, maar ook overzichtelijk worden weergegeven, wat cruciaal is om in noodsituaties kostbare seconden te winnen.
GeoDynamics en Belgian Cycling werken al sinds eind 2024 aan het prototype van deze tracker. In 2025 werd het ontwerp verder verfijnd en afgestemd op de noden van de federatie, die het systeem ook al zelf uitgebreid testte. Uniek is dat het systeem ook dienstdoet als houder voor het startnummer, een primeur in het wielrennen. De wedstrijd voor U19-vrouwen in Overijse worden nu gebruikt als eerste praktijktest in een profomgeving voor de jeugd.
“We hebben bewust gekozen voor de Vlaamse Druivenkoers Overijse als eerste officiële test in deze categorieën”, legt Massimo Van Lancker van Belgian Cycling uit. “Het is een wedstrijd met een uitdagend parcours, waar we samen met de organisatie en veiligheidsdiensten kunnen evalueren hoe de tracker presteert in realistische omstandigheden. Dit kan een belangrijke stap zijn naar een bredere uitrol, eerst bij jeugd en dan bij elitewedstrijden. Dit systeem heeft alleszins het potentieel om levens te redden.”
Volgens de organisatoren doen te vaak ongevallen zich voor waarbij snelle en gerichte hulp cruciaal is. Eerder experimenteerde ook de Ronde van Zwitserland al met een tracker, na de ongevallen van Muriel Furrer en Gino Mäder. Met deze nieuwe GPS-tracker willen GeoDynamics, Belgian Cycling en Flanders Classics een extra veiligheidslaag toevoegen. De UCI gaf alvast haar goedkeuring voor deze test.
Na de test in Overijse volgt een evaluatie met alle betrokken partijen. Op basis van de resultaten beslist Belgian Cycling over de verdere invoering van het systeem. De ambitie is om op termijn elke wedstrijd in België uit te rusten met deze technologie.
Neemt niet weg dat die gps trackers hartstikke handig kunnen zijn, maar het is echt verre van de oplossing
In mijn geheugen zijn drie jonge mensen de laaste weken gestorven tijden wielrennen en ik kom terug op de dood van Muriel Furrer een klein jaar geleden.
Furrer stierf tijdens een rondje, viel alleen, waarschijnlijk door het natte wegdek (vrijwel alle andere sporten op wielen hebben de mogelijkheid 'wet race' te ordonneren met regenbanden, waarom wielrennen niet ?!? ) en een groot deel van doden op de fiets komt door een hersen-oedeem wat maar blijft groeien (ik heb dat éen keer meegemaakt, de radioloog kwam ergens tussen 1 en 3 uur 's nachts bij me 'xij is dood' (je kunt geen hersenvocht blijven aftappen); hij was kapot, de fles whisky kwam op tafel er verder niets in een zware stemming).
Furrer had GPS, of het nou transponder of tracker was. Heeft haar niet gered. Ik zou graag het resulaat van de fictieve analyse lezen, maar ik denk dat regenbanden haar val en dus dood hadden kunnen voorkomen.
Dan was er een jongen wiens 'helm afging' tijdens de val. Ook hier is GPS van nul en gene waarde : iedereen zag waar die jongen viel. Maar waarom ging die helm af ? Niet goed vast, eerst een val tegen iets anders voor de fatale val ? De val was zo hard dat de helm brak en dat leek alsof de helm afging?
Vragen, vragen vragen : geen antwoorden.
De laatste dode viel 'na de kruising met de N34 (?) ' ; nou, dat is een goede reden voor een dodelijke val (pardon my cynisme). Maar de GPS zit al in de beschrijving van het ongeluk. Voegt niets toe.
Een gedegen analyse over wat er gebeurd is en waarom overleden, des te meer.
De UCI moet een triumviraat hebben die op z'n minst verantwoordelijk is voor elk dodelijk ongeval : met hulp van (free lance) betaalde wetenschappers in elk land, die snel ter plekke zijn; met hulp van wellicht zelfs de BEA luchtvaart of die van de F1 (die zal een stuk kleiner geworden zijn, zelfs gewonden zijn zeldzaam geworden in de autosport).
Ik wil de medische details niet weten van Muriël Furrer en de anderen, maar ik wil wel, net als elders, binnen een maand een publiek rapport hebben over wat er gebeurd is en dringende aanbevelingen in het eindrapport om hetzelfde in de toekomst te voorkomen
Ik begrijp het niet, ik begrijp het echt niet : we laten wielrennnen toch niet de enige sport zijn waar mensen zich bij bosjes blesseren en regelmatig sterven, zonder dat er ook maar iets mee gedaan wordt ?!?