BEAT Cycling krijgt ProTeam-status niet rond

BEAT Cycling krijgt ProTeam-status niet rond

foto: BEAT Cycling

Door Maxim Horssels & Youri IJnsen
dinsdag 7 september 2021 om 09:38

BEAT Cycling had de ambitie om in 2022 de stap te maken naar het ProTeam-niveau, waardoor Nederland er een tweede profteam bij zou krijgen. Door die plannen kan een streep, al blijven de profambities overeind staan voor de komende jaren. Dat blijkt uit een interne mail die in handen is van WielerFlits. Financieel kan de ploeg hun plan niet rondkrijgen.

BEAT Cycling is een initiatief van Geert Broekhuizen, voormalig hoofd communicatie van Giant-Alpecin. Hij wil met een nieuw clubmodel breken met het aloude sponsormodel in het wielrennen. Niet meer afhankelijk van externe partijen, maar vanuit één eigen naam en met een eigen budget een wielerploeg in leven houden. Het model zoals we dat kennen uit bijvoorbeeld het voetbal. Eerder dit jaar lanceerde de Nederlandse Continental-formatie hun plannen om in 2022 deel uit te maken van het ProTeam-peloton, het niveau waarop bijvoorbeeld ook het Alpecin-Fenix van Mathieu van der Poel uitkomt.

“In de afgelopen maanden hebben we een heel aantal gesprekken gevoerd met potentiële partners”, valt er te lezen in de interne mail aan renners en personeel van BEAT Cycling. “De gesprekken waren gericht op het bij elkaar krijgen van de wensen van deze partijen en het BEAT gedachtengoed om volgend jaar de stap te kunnen maken. Daarbij zijn verschillende voorstellen over en weer gedaan om het ProTeam werkend te krijgen voor de UCI deadlines. We hadden een deadline van 1 september om het geheel bij elkaar krijgen en constateren nu dat we de gesprekken niet op tijd hebben kunnen afronden.”

Van Schip en Havik hebben zich via BEAT Cycling voorbereid op de Olympische Spelen – foto: Cor Vos

Ambities blijven overeind, maar de teleurstelling is groot
“Dat betekent dat we de ProTeam ambitie voor 2022 helaas moeten loslaten zodat we aan alle partijen duidelijkheid kunnen geven”, gaat het verder vanuit het management. “Voor de langere termijn blijft onze droom overigens onverminderd ambitieus, we willen die stap maken. Wij begrijpen heel goed dat dit een grote teleurstelling voor jullie is. Dat is het voor ons ook na al die uren werk die we er in hebben gestoken. Tegelijk krijgen wij er energie van om te komende weken te focussen op het doorzetten van de huidige ploeg en te onderzoeken op welke vlakken we stappen vooruit kunnen maken.”

De komende maand gaat de ploeg met haar renners in gesprek om te bekijken wat hun plannen voor 2022 zijn. BEAT Cycling schrijft dat ze begrijpt wanneer coureurs uitkijken naar andere ProTeam-kansen buiten de Nederlandse ploeg. De meest in het oog springende renners van BEAT Cycling zijn de markante Jan-Willem van Schip, noeste hardrijder Piotr Havik, de snelle heuvelrenner Martijn Budding een baanwielrenners Yoeri Havik en Jules Hesters. Ook Stefano Museeuw maakt deel uit van de Nederlandse ploeg, al is de 24-jarige Belg iets minder getalenteerd dan zijn vader Johan.

Bij haar debuut in het Continental-peloton in 2018 boekte het team meteen twee UCI-zeges. Het jaar daarop waren dat er zelfs negen, maar de voorbije twee seizoen staat BEAT Cycling droog. Op de baan werd ook een commerciële ploeg opgezet, waarbij Roy van den Berg, Matthijs Büchli en Theo Bos een aantal Wereldbekers afwerkten op de Teamsprint. Na de nodige commotie mag dat vanaf 2021 opnieuw. Van Schip en Havik hebben via BEAT Cycling hun voorbereiding op de Olympische Spelen gedaan. Ook Nicky Degrendele uit België maakt deel uit van de baanploeg, alsmede ook Olympiër Laurine van Riessen.

Dit artikel delen:

8 Reacties

thomasjaarsma 7 september 2021 om 09:47

Heel jammer

Wheely 7 september 2021 om 09:51

Heb de crowdfunding gemist.

rahimns 7 september 2021 om 09:59

Hoe mooi ik het initiatief ook vind zal het denk ik heel lastig worden om die volgende stap te maken zonder hun clubmodel ietwat los te laten. Een grote sponsor zal toch graag zijn naam verbonden zien aan de ploeg en niet vrij anoniem op het shirt willen zoals bv JustLease nu doet. Ik hoop voor ze dat het gaat lukken maar ik vrees er een beetje voor.

Koers 7 september 2021 om 10:06

Maar je gaat als sponsor toch nooit zoveel ophoesten voor een plekje op een shirt dan dat je doet als je ook naamsponsor bent? Jumbo en Visma winnen koersen, niet Hema etc. En dan ben je ook nog eens een stuk op je shirt kwijt aan de naam Beat. Daarnaast zal je ook meer (of beter betalende) sponsoren moeten hebben om die gaten op te vullen, hetgeen je dan juist weer afhankelijk maakt van deze sponsoren.

Tenzij je verwacht dat men merchandise van ‘hun’ ploegje gaan kopen. Iets dat natuurlijk wel logischer is als het team heel lang dezelfde naam heeft. Probleem zal dan echter weer zijn dat goede renners voor het geld snel zullen vertrekken en successupporters ben je dan ook meteen weer kwijt. De culthelden die bij een klein blijven rijden zijn enorm schaars.

Scott Sunderland 7 september 2021 om 10:49

Voor de weg hebben ze ook niet een indrukwekkende ploeg. Van Schip heeft alles op de baan gezet de laatste jaren en ik zie hem eigenlijk niet succesvol terugschakelen. Hij leek een aardige wegrenner te worden, mogelijk WT waardig. Maar dat station lijkt gepasseerd.

Ronellenfitsch 7 september 2021 om 11:06

Commercieel een lastig verhaal, maar inderdaad ook sportief. Twee jaar geleden was P Havik een van de sterksten in koers in de Vlaamse najaarskoersen, en nu vooralsnog een meerijder. En het totaal missen van alle slagen door Beat tijdens het NK was ook geen reclame …

platteprijs 7 september 2021 om 13:02

Dit is wel heel erg balen. Nederland heeft een procontiploeg nodig. Het is dan ook ook bijzonder jammer dat Nederlandse bedrijven DSM en Riwal buitenlandse ploegen sponsoren.

Koersmaniak 7 september 2021 om 14:34

Los van het BEAT-concept met partners ipv naamsponsors, vind ik het altijd vreemd dat zo een groot land als Nederland geen sponsors vind voor een procontinentale wielerploeg, ook niet in de bedrijfswereld.

Opmerkelijk dat steden en regio’s miljoenen kunnen vrijmaken voor de start van een grote ronde.
In België heb je Sport Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles die deels gesteund worden vanuit de regio’s.
In andere landen hebben je Burgos, Euskaltel, Roubaix Lille,…
Is het als regio niet interessanter om een wielerploeg ‘Limburg’ te hebben die x-aantal wedstrijddagen in de kijker rijdt, dan het organiseren van 2 ritten eens per 5-10jaar?

Of ergens een fusie op continentaal niveau, waarop er nu 6 NL-teams zijn?
Een samengevoegd budget zou op procontinentaal niveau voor meer visibiliteit (tv-uren) kunnen zorgen, wat weer interessanter is voor de sponsors. Pakweg: Metec-Abloc

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair