Bauke Mollema vindt Giro-start in Hongarije storend: “Blij als we in Italië zijn”
Interview Bauke Mollema kijkt uit naar de start van de Giro d’Italia, maar heel veel zin in de Grande Partenza heeft hij dan weer niet. Die is dit jaar in de hoofdstad van Hongarije, Boedapest. Voor de 35-jarige Nederlander van Trek-Segafredo is het allemaal niet zo nodig. Op de persconferentie noemt hij het woensdagmiddag een pain in the ass.
Mollema weet niet helemaal hoe hij ervoor staat. Hij kampt namelijk nog met de naweeën van zijn valpartij in Luik-Bastenaken-Luik, waarbij ook Julian Alaphilippe betrokken was. “Ik ben niet meer de jongste”, lacht hij. “De laatste twee weken voelde ik me een beetje stijf als een oude man. Mijn rug deed best zeer, maar er waren ook problemen met mijn ribben en knie. Niet perfect, maar ik heb mijn geplande trainingen zo goed als allemaal kunnen afwerken. Wel heb ik iets meer rust gebouwd. Nu zijn we hier en is het afwachten hoe mijn vorm is.”
“Ik heb de komende dagen nog wat afspraken bij de osteopaat”, gaat hij verder. “Maar ik verwacht dat het oké is als we starten en dat het beter wordt naarmate de drie weken die voor ons liggen. Ik heb mijn duurtrainingen en ook intensiteit kunnen doen. Ik heb vertrouwen dat mijn conditie tot aan Luik in orde was. Maar mijn waardes waren vorige week op training nog steeds goed, ondanks een wat minder gevoel. De conditie is er nog, denk ik. Nu hoop ik dat ik in de positie kan komen om een rit te winnen.”

Mollema won vorig jaar nog een rit in de Tour – foto: Cor Vos
Rittenkaper
Dat doet de voormalig ritwinnaar in de Tour de France en de Vuelta a España overigens met plezier. “Dat zeker! Meegaan in de vlucht is minder stressvol dan het rijden voor een klassement. Ik kijk daarnaar uit. Ik ben er ook klaar voor, al is het nog even afwachten hoe de benen zijn. Maar het is nog te vroeg om te zeggen welke ritten geschikt zijn voor vluchters. Of het bergklassement een doel is? Nee, zeker niet. Als je een aantal dagen meezit en veel punten sprokkelt, dan pas kom je in de mix. Dus nee, dat is totaal geen doel.”
Trek-Segafredo staat in ieder geval met een sterke ploeg aan de start. Naast Mollema zijn ook klimmers Giulio Ciccone, Mattias Skjelmose en Juan Pedro López van de partij. Die laatste werd in de laatste Vuelta overigens dertiende in het eindklassement. “Ciccone gaat voor een goed klassement. Vorig jaar stond hij ook hoog op een paar dagen van het einde, tot hij uitviel. Dat kan hij nu weer. In de toekomst kan ook Skjelmose meedoen voor een top-10 of zelfs hoger. Nu maakt hij zijn debuut, dus is het afwachten hoe hij reageert op drie weken koers.”
Verplaatsing van Hongarije naar Italië
De Grande Partenza is dit jaar dus in Hongarije, maar daar vindt Mollema wat van. “Ik heb nu nog niet echt een Giro-gevoel. Ik ben er ook pas een dag. Na de teampresentatie later vandaag verwacht ik wat meer feeling te hebben. Tijdens een rondje losrijden hier kwamen we niet veel wielrenners tegen. Ik voelde me niet heel veilig hier tussen het verkeer.”
“Deze hele trip is een pain in the ass, ik vind het best storend dat we niet in Italië starten en al na drie dagen moeten vliegen. De rustdag is ook niet een echte rustdag, omdat je dus moet reizen. Zondagavond vliegen was fijner geweest, maar dat doen we pas maandagochtend. Ik ben blij als we in Italië zijn.”
zonder commercie geen geld voor de organisatie teams etc. Dus geen koers voor ons.
Als je als land zelf al alles te bieden hebt (vlak terrein, heuvels, bergen, kuststrook voor waaieretappes, ruig terrein a la kinderkopjes, en een grote oppervlakte zodat etappes mooi verspreid over het land kunnen plaatsvinden) dan is het waanzin om er ook andere landen bij te betrekken. Voor zowel Frankrijk, Spanje als Italië geldt dat ze op alle fronten wat te bieden hebben. Dat er toch nog etappes in andere landen worden afgelegd heeft voor de volle honderd procent met commercie - het keiharde geld - te maken. De renners zijn intussen de dupe want die moeten ook nog flinke stukken reizen.
Mollema heef m.a.w. helemaal gelijk. Waanzin om in Hongarije te rijden. Toegevoegde waarde is nul-komma-nul.
kijk dan doe je er echt wat aan
nu sus je vooral je eigen geweten Bauke
Het wielrennen leeft ook niet in Hongarije en ik kan me voorstellen dat hij nog geen Giro gevoel heeft.
Snap hem helemaal en het is goed dat hij het zegt.
Als ze nou van Hongarije door zouden steken naar Noord Italie zou het beter te doen zijn. Maar dit is eigenlijk gewoon zot.
Vanuit Turijn is het 1 uur en 55 minuten vliegen. Dus het is maar hoe je het bekijkt.
Zulke lange verplaatsingen zie je wel vaker in grote rondes (en dan verplaatsen ze geeneens buiten de landsgrenzen)
Het leuke is dan wel weer dat de roze trui te zien is in Hongarije!
Ik weet niet hoelang Hongarije die kant op wil, maar kan me voorstellen dat de start al veel eerder is afgesproken.
Edit: ik zat even te kijken, maar Italië is een van de weinige eu landen waar homo's niet kunnen trouwen. De kerk is daar natuurlijk vrij sterk met het Vaticaan middenin. MSR, Lombardije en Strade zijn ook altijd op zaterdag bijvoorbeeld.
Zeker in het veldrijden met een conservatief, brallend en bij momenten biergooiend publiek een moedige statement (al werd er toen sowieso nog zonder publiek gereden).
Edit: vind zelfs een Wielerflits artikel hierover terug!
https://www.wielerflits.nl/nieuws/veldrijder-justin-laevens-komt-uit-de-kast-hoop-een-voorbeeld-te-zijn/
Getrouwd zijn is natuurlijk ook niet natuurlijk.
Ze hadden ook gewoon via Oostenrijk naar Italia kunnen gaan...
Persoonlijk hoop ik nog steeds op een start in Praag.
Speciaal voor Mohoric een daalproloog (zoals in 1987).
Slovenia, 12 points…
En dan in razende vaart via de Karst naar Triëste.
Verder hoop ik dat de wielerwereld verlost blijft van woke geneuzel.
Krijg ik plots zin om nog eens naar Cecil B Demented te kijken ('t is weer eens wat anders dan de Vierdaagse van Duinkerke of kijken hoe verf droogt).
De maffia zal er wel iets mee te maken hebben. Anders mag Nibali wel fluiten naar z'n pensioenfonds bij de Cosa Nostra.
Of ben ik nu zelf aan het dementeren?
Schrijf het maar toe aan Pre-Giro Tension.
Krijg ik weer zin om naar Pre-Millenium Tension van Tricky te gaan luisteren ('t Is weer eens wat anders dan de Vierdaagse van Duinkerke, of kijken hoe de Belgische grondwaterspiegel verder zakt)