Bas Tietema komt als allerlaatste aan in Vélodrome na Parijs-Roubaix

zondag 17 april 2022 om 18:09
Bas Tietema komt als allerlaatste aan in Vélodrome na Parijs-Roubaix

foto: Twitter Josse Wester

Bas Tietema is strijdend ten onder gegaan tijdens zijn debuut in Parijs-Roubaix. De populaire Nederlander van Bingoal Pauwels Sauces WB haalde als allerlaatste renner het Vélodrome in Roubaix, ruim een uur na winnaar Dylan van Baarle en dus ver buiten de tijdslimiet.

De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema
Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl

De 27-jarige Tietema is bezig aan zijn eerste seizoen als profwielrenner. Nadat hij in de jeugdcategorieën diverse goede uitslagen reed en onder meer derde werd in Parijs-Roubaix voor beloften, stopte hij er enkele jaren mee. Via zijn YouTube-serie Tour de Tietema kreeg hij de smaak weer te pakken.

Eerder dit seizoen reed Tietema ook al Kuurne-Brussel-Kuurne. Hij schoof mee in de vroege vlucht, maar hield geen stand en haalde de finish niet. Zijn laatste koers voor Parijs-Roubaix was de Volta Limburg Classic in eigen land, maar ook daar stond een DNF (Did Not Finish) achter zijn naam.

In Parijs-Roubaix geen DNF, maar een OTL (Outside Time Limit) voor Tietema. Al vroeg in de koers werd bekend dat hij, in zijn eentje, op grote achterstand reed. Desondanks besloot de Zwollenaar niet af te stappen. Ruim een uur na landgenoot Dylan van Baarle kwam Tietema aan bij het Vélodrome in Roubaix.

Dit artikel delen:

56 Reacties

Kartouche 17 april 2022 om 18:15

Vorig jaar kwam Van Baarle ook buiten tijd binnen. Dus wie weet volgend jaar. ;)

fietsvriend 17 april 2022 om 18:36

Om Bas nog iets meer hoop te geven, van Baarle kwam zelfs als laatste binnen vorig jaar.

Wheely 17 april 2022 om 18:37

En in zijn eerste editie was Dylan ook laatste. Er is dus hoop.

edit: ah fietsvriend was me voor!

Dion 17 april 2022 om 18:15

Petje af. Had een dnf verwacht na het vroege lossen.

Murcia 17 april 2022 om 18:17

Buiten tijd in Roubaix was Dylan vorig jaar ook Bas, dus is er nog hoop. Voor de rest is de publiciteit meegenomen maar hij moet oppassen niet een pure gimmick te worden.

Renaissance 17 april 2022 om 20:05

Vind dit wel een beetje hard. Tuurlijk moet hij nog verbeteren en kwam dit te vroeg, maar wel iets getoond.

KennyKlimmen 17 april 2022 om 18:21

Karakter getoond.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 17 april 2022 om 18:21

Die onevenredige hoeveelheid aandacht voor Tietema begint wel vrij irritant te worden..

WF mag zich wel iets minder voor het pr-karretje laten spannen. Krijgen al die andere renners die buiten tijd aankwamen ook een eigen artikel, of wat maakt deze prestatie nieuwswaardig?

Cornelo 17 april 2022 om 18:25

Voor mij is Bas, naast vele andere zaken, óók onderdeel van mijn liefhebberij van het wielrennen. Vind het een mooie sidestory. Ik adviseer u door te scrollen bij de koppen over Bas.

Spirit 17 april 2022 om 18:29

Dat is het voordeel als je bekend bent bij een bepaald publiek, Zo werkt dat nu eenmaal

Blaudzun 17 april 2022 om 18:32

Tijd dat Olav Kooij een youtubekanaal begint

FDJ 17 april 2022 om 18:41

@jachtluipaard eens. Wat een gehype… niveautje Puck Moonen.

havana 17 april 2022 om 19:21

Je hebt volledig gelijk

De Cabybara van de Conradkade 17 april 2022 om 19:28

Tja… Tietema heeft in zijn eentje meer (jonge) kijkers en coureurs naar de koers gebracht dan de hele Wielerflits-community bij elkaar.

Geef hem alle aandacht die hij maar wil, zou ik zeggen. Over een jaar of 10 krijgen we vast de verhalen van talenten dat ze zijn gaan koersen door Bas.

Michiel 17 april 2022 om 19:32

Ik geloof er niets van dat door Tietema zn YouTube kanaal er meer mensen naar wielerkoersen kijken. Dat waren al wielerliefhebbers

Laat staan gaan koersen

De Cabybara van de Conradkade 17 april 2022 om 19:35

Dan geloof je het niet. Vraag maar aan de Wielerflits redactie of kijk naar het aantal kijkers op YouTube tussen een normaal interview met Dumoulin of iemand en Tietema van Wielerflits.

kramp043 17 april 2022 om 21:04

Tja, als bas in de wagen was gestapt en een dnf’je had gekregen, dan had ie natuurlijk amper wat om een video van te maken…. Niet alleen sportief om door te rijden, maar vooral belangrijk voor zn eigen media carriere

Michelangelo 17 april 2022 om 18:27

Je kunt het een PR stunt noemen. Mediageilheid mag ook. Maar uiteindelijk heeft hij het karakter om, ver achter de rest en met de bezemwagen in de nek, de wedstrijd uit te rijden. Terwijl waarschijnlijk alles zeer doet en hij veel kans ook meer heeft afgezien dan veel mensen die voor hem reden.

Ik vind het mooi dat iemand als Bas deze kans krijgt (en heeft afgedwongen). Maakte leuke Youtube dingen, maar hier moet je toch echt wel gewoon voor trainen.

tvm 17 april 2022 om 18:28

Leuke woordspeling, PR stunt.

Pietgat 17 april 2022 om 18:36

Gezien. Bergen respect uit België.

Robin van Wijlick 17 april 2022 om 18:36

We zien de koers wel vaak alleen van voren, maar mogen nooit vergeten dat de helden van Roubaix ook achteraan rijden. Goed dat hij uitgereden heeft, maar we mogen ook wel constateren dat hij omwille van de publiciteit wel erg vroeg voor de leeuwen is gegooid door de ploeg. Geen schande, maar het was beter voor volgend jaar geweest.

Scott Sunderland 17 april 2022 om 18:38

Ik heb best sympathie voor Tietema hoor. Maar eerlijk is eerlijk, hij haalt het benodigde niveau van een echte prof niet. Het is leuk en ludiek, maar sportief gezien stelt het weinig voor. Als op tijd binnenkomen of proberen uit te rijden het hoogst haalbare is, dan hoor je niet thuis op dit niveau. Hoe aardig en leuk je ook bent.

bilthoven 17 april 2022 om 18:53

Helemaal mee eens. Graag wat minder aandacht dus voor deze man.

Spirit 17 april 2022 om 18:56

Mee eens.
Hij is hier totaal nog niet klaar voor en had hier ook eigenlijk helemaal niet moeten starten.
Maar goed, zijn droomkoers heeft hij maar wel mooi uitgereden.

JVD 17 april 2022 om 19:05

Dat grldt dan voor nog wel 50-100 man aan de start ben ik bang.

Magician 17 april 2022 om 19:19

Hij heeft het niveau van een WorldTour-koers als deze inderdaad niet, maar als hij gewoon zijn werk doet voor de ploeg en in .1 koersen bv. wat verder vooraan kan finishen is hij niet minder dan het gros dat op proconti niveau rondrijdt.

WernerFranke 17 april 2022 om 19:25

Ik denk dat er toch een heel pak conti-renners zijn die vandaag binnen het uur hadden kunnen finishen, en ook andere wedstrijden in het voorjaar hadden kunnen uitrijden.

hans 17 april 2022 om 19:05

Is zelf gelukkig erg ontevreden. Hard blijven werken en trainen en wellicht volgend jaar in de buik van de koers ipv de staart.

F4L 17 april 2022 om 19:07

Het doet mij vooral denken aan Kenny van de Hummel in de Tour de France. De ploeg heeft denk ik niet goed ingeschat in hoeverre zijn (voldoende hoge) waardes ook iets zeggen over het rijden in een echte wedstrijd.

TomVD 17 april 2022 om 19:08

Eerst presteren en dan pas een nieuw artikel over deze man aub.

de adelaar 17 april 2022 om 19:20

Deze man belichaamd karakter en het doorzettingsvermogen, geen prietpraat, jij zal wel een RVE fan zijn, maar ik spiegel me liever aan deze echte bikkel en liefhebber dan al het over het paard getilde volk dat zich renner noemt

Canyonracer 17 april 2022 om 19:29

Wat een zure reactie…opnieuw.
Die gozer laat een echte topsportmentaliteit zien. Rijdt 95km alleen omdat de groep waarin hij reed opgaf en hij niet van opgeven wilden weten.
Dus juist heel goed dat er aandacht aan wordt besteed.
Dus laat die zure reacties door ongetwijfeld veel te dikke mannen in lycra die met 20km/h een uurtje rondrijden en tussendoor nog koffie gaan drinken maar lekker weg.

Dikke Vrouw 17 april 2022 om 19:29

Hele prestatie van bas ! Mijn felicitaties

Dayer Quintana 17 april 2022 om 19:32

Het overkwam Siskevicius (jaar nadien top 10) en inderdaad Van Baarle vorig jaar, met een bredere basis en extra koershardheid kan hij volgend jaar misschien in andere kasseikoersen als de Tro Bro Léon of Denain zich eens laten zien. De finale van Parijs-Roubaix lijkt me zelfs in de toekomst sowieso wel wat hoog gegrepen.

hans 17 april 2022 om 19:45

Bas leest dit ook zag ik in zijn vlogs. Iedereen kan hem via hier persoonlijk feliciteren of de grond in boren.

KennyKlimmen 17 april 2022 om 19:50

Is trouwens niet als laatste binnen gekomen. O.a. Campenaerts is na hem geëindigd. Vraagje: Zit dat Velodrome ook nog vol wanneer de OTL giganten binnen komen?

WernerFranke 17 april 2022 om 19:54

weldegelijk als laatste hoor, net geen 20 minuten na voorlaatste Brunel, 35 minuten na Campenaerts.

Cochise 17 april 2022 om 19:56

Nee hoor. Hij kwam nog ruim een half uur NA Campenaerts binnen. 20 minuten na de voorlaatste (Brunel).

Arie M 17 april 2022 om 20:00

Wat een zure reacties idd. Deze man jaagt zijn dromen na en creeert zijn eigen kansen, ook nog eens op een manier waarmee hij het grotere geheel vermaakt. Zouden we allemaal juist eerder een voorbeeld aan mogen nemen. Ik kan er iig alleen maar bewondering voor hebben

La Primavera 17 april 2022 om 20:30

Je kan zeggen wat je wilt over Bas maar hij rijdt de koers toch maar uit zo in zijn eentje. Karakter!

De renner die hij heeft vervangen, had hier ook niet binnen de tijdslimiet gereden.

madeinstars 17 april 2022 om 20:34

Veel zure reacties doorspekt van danwel cynisme, danwel jaloezie. Stiekem is wat Bas presteert natuurlijk de droom van veel zure volgers hier, alleen heeft hij de ballen om er voor te gaan en het karakter om er keihard voor te trainen.

Of denkt iemand dat deze reageerders daadwerkelijk begaan zijn met de eventuele andere coureurs die in Bas zijn plek de koers had kunnen rijden??

Deel Koeper 17 april 2022 om 20:46

Probleem lijkt me niet dat hij meer aandacht krijgt dan ploegmaats, maar ook dan renners die vandaag top 10 reden, die even veel karakter toonden.

madeinstars 17 april 2022 om 20:58

Waarom is dat eigenlijk een probleem? Als het überhaupt al zo is. En het is ook bijzonder. Ik kan me Siskevicius nog wel herinneren, maar wie er die editie 7e werd niet meer. Is toch volkomen logisch?

klootje kriekeljon 17 april 2022 om 20:38

Als je als vlogger een plekje in een profploeg verovert word je op je merites beoordeeld. Waarschijnlijk nog een stukje meer dan bij een willekeurige andere renner.

Mocht die jongen weer stappen gaan maken dan mag hij als laatste lachen. Het is duidelijk een hele aardige jongen die de gunfactor wel heeft. Maar ik kan me niet voorstellen dat ie als serieuze sporter niet ook weer snel op alleen zijn prestaties beoordeeld wil worden.

Quincy Adams 17 april 2022 om 21:36

Dat zegt hij zelf ook in het interview.

makkelijk 17 april 2022 om 20:49

Niet zo zeiken zeg, respect voor iedereen die PR uitrijdt. Dat is al heel wat. Ik zie het Evenepoel niet doen en die wordt hier altijd zó opgehemeld!

Huubi 17 april 2022 om 22:05

Wat een gezeik. Tietema is gewoon een coureur die vandaag de hele dag heeft afgezien en die beter was dan alle DNF’S Hem afrekenen omdat hij hiervoor een succesvol YT kanaal had is sneu. Lijkt wel jaloezie

GreenDay 17 april 2022 om 22:24

Een uur na de winnaar van Parijs-Roubaix over de meet bollen is sportief gezien nog steeds een mooie prestatie. Komt het te vroeg? Absoluut. Wordt het een topper? Nee, dat wellicht niet. Kan hij een volwaardige prof worden? Volgens mij wel. De vergelijkingen met Puck Moonen lopen een beetje mank. Dat doet afbreek aan het talent dat Tietema getoond heeft bij de jeugd. Ik denk dat mensen die zelf gekoerst hebben wellicht beter kunnen inschatten hoe goed je überhaupt moet zijn om bij de beloften te mogen starten in Parijs-Roubaix. Laat staan dat je top drie rijdt. De zuurtegraad op dit topic ligt overigens ook weer enorm hoog. Tietema is iemand die uit liefde voor het wielrennen een YT-kanaal begonnen is, en daar verdomd goed in is. Alleen maar mooi voor onze sport, die wel wat jonge innovatieve geesten kan gebruiken. Wat mis ik het Wielerflits van een jaar of tien geleden trouwens. Toen had je vooral kenners die van alle aspecten van de koers genoten. Nu te veel zeurders die hun gebrek aan koerskennis en -liefde maskeren met een flinke pot azijn.

Jasper11 17 april 2022 om 22:39

Knap dat ie hem uitrijdt. Als je kijkt naar zijn waardes dan is hij zeker prof. Alleen denk ik dat hij nog veel zuiniger en slimmer met zijn watts om moet gaan.

Ook vandaag zie je weer op z’n Strava-file dat hij de eerste 2,5 uur rond de 310 watt trapt, dat is écht te veel. Zeker als je kijkt naar zijn rol van waarschijnlijk overleven in het peloton en als je het vergelijkt met renners van ongeveer hetzelfde postuur. Heb er een paar bekeken, die zaten rond de 260 tot 280w. Ook in zijn eerdere koersen van dit jaar viel het me op dat zijn watts de eerste uren erg hoog zijn, bijna altijd urenlang ruim boven de 300. Dat houd je geen hele klassieker vol. Kan natuurlijk taak in de ploeg zijn, of dat ie in de kopgroep in Kuurne zat, maar volgens mij verbruikt hij veel te veel energie waardoor hij aardig wat DNF’jes aan het verzamelen is.

Derierre de la course 18 april 2022 om 10:38

Begreep uit het interview dat hij in het eerste uur ook gewoon geprobeerd heeft om op te schuiven en mee te springer. Dat verklaart wellicht die 310W?

  • 1
  • 2

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair