Bas Tietema heeft selectie 2026 bijna af: “Grootste compliment dat anderen het over de Tour hebben”
foto: Unibet Rose Rockets
Youri IJnsen
donderdag 6 november 2025 om 11:05

Bas Tietema heeft selectie 2026 bijna af: “Grootste compliment dat anderen het over de Tour hebben”

Interview Unibet Rose Rockets schiet de laatste jaren als een raket de lucht in. Ook in 2026 krijgt de selectie een serieuze kwaliteitsimpuls. In de zomer werd Dylan Groenewegen al vastgelegd, de laatste weken kwamen daar Wout Poels, Rory Townsend en Victor Lafay bij. De Franse equipe met Nederlandse roots heeft nog een paar plekken te vullen. Met een wildcard voor de Tour de France 2026 als ultieme inzet. Bas Tietema doet zijn verhaal bij WielerFlits.

De ludieke actie in juni van dit jaar waarbij ‘Tietema’ uit Unibet Tietema Rockets eenmalig zou verdwijnen uit de naam van de ploeg, was er eentje waarover het management had nagedacht. Toenmalig naamgever, oprichter Bas Tietema, zou niet genoeg inbrengen, grapte de ploeg op sociale media. Voor de buitenwereld een leuk initiatief, voor insiders een duidelijk teken aan de wand: we zoeken een extra geldschieter. Met het Duitse fietsmerk Rose hebben ze die gevonden, al is er altijd ruimte voor nieuwe sponsoren die op de wagen willen springen.

De ploeg zal in 2026 als Unibet Rose Rockets verdergaan. Maar dat wil niet zeggen dat het budget niet significant zal stijgen. Integendeel, al zijn bedragen die rondgaan – van twintig miljoen euro – volgens Tietema lariekoek. “Ons verhaal zit ieder jaar in een stijgende lijn. Het is noodzakelijk dat je budget dan meegroeit met de wedstrijden die je rijdt en de waarde die je vertegenwoordigt. Het klopt wel dat er aanvankelijk gedacht werd: ‘leuk, jullie project. Maar waar gaat het naartoe?’. Door de interesse die er nu wel is, voelt dat als een soort bevestiging.”

foto: fotopersburo Cor Vos

Ook de komende jaren willen Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel blijven vasthouden aan de Rockets-identiteit, met vaste kleuren en langdurige partnerships. Waar andere ploegen het momenteel financieel lastig hebben, geeft Tietema aan dat gesprekken met nieuwe geldschieters bij zijn ploeg een ‘constant proces’ is. “Het is nog niet zo dat die gesprekken in een eindstadium zitten. Maar we kunnen ineens in een andere positie komen als de wildcard voor de Tour de France een mogelijkheid blijkt te zijn, of wanneer we andere grote wedstrijden gaan rijden.”

Situatie rond Giovanni Carboni
In de zoektocht naar meer financiële mogelijkheden kreeg Tietema ook een opdoffer te verwerken. Hoewel het buiten zijn periode bij de ploeg was, staat Giovanni Carboni voorlopig op non-actief wegens een dopingzaak. “Dat is vervelend voor iedereen, in de eerste plaats. Er is vanuit het WADA een constatering gemaakt in de periode voordat hij bij ons kwam rijden. Dat het wel afstraalt op ons is natuurlijk nooit leuk, je wordt er niet gelukkig van. Maar het is niet zo dat er nu plots partijen zijn die zeggen: ‘oh, door die dopingzaak wil ik niet meer meedoen’. Aan onze kant is belangrijk dat we over dit verhaal transparant blijven communiceren. Meer kunnen we niet doen.”

Sportief moet er (weer) een stap bij
Tietema noemt het een mooi compliment dat nu ook merken met status bij hen aankloppen om het avontuur naar de Ronde van Frankrijk verder te brengen. Maar dat valt of staat wel met een sterke selectie. Achter de schermen was het voor de organisatie achter Unibet Rose Rockets het doel om in 2026 klaar te zijn voor een grote ronde, waarmee ze ook een selectie willen formeren die grote ronde-waardig zal moeten zijn. Ten tijde van de NIBC Tour of Holland had het ProTeam nog zo’n vijf plekken te vullen, in de tussentijd zijn daar Poels, Townsend en Lafay bijgekomen.

“We hebben best nog wel wat ruimte overgehouden tot later in het seizoen”, geeft Tietema aan. “Met het wel of niet doorgaan van Arkéa-B&B Hotels, het wel of niet fuseren tussen Lotto en Intermarché en de afloop van de WorldTour-cyclus, speelde er heel veel op de markt. Ook is het voor ons lastig in te schatten: hebben we meer ervaring nodig? Of juist iemand die finales kan rijden in bepaalde klassiekers of in grote rondes? Wel hebben we gedurende het seizoen – of dat nu Dylan, Matyáš Kopecký of Niklas Larsen was – op het juiste moment jongens toegevoegd.”

Dylan Groenewegen maakt aankomende winter de overstap naar de ploeg van Bas Tietema – foto: Unibet Tietema Rockets

Volgens teammanager Bas Tietema hebben ze de noodzakelijke stappen gemaakt die nodig waren voor een kwaliteitsimpuls. Intussen zijn er dus nog een paar plekken in te vullen. “De breedte van de selectie gaat heel belangrijk zijn, zeker als we meer wedstrijden moeten gaan rijden op een hoger niveau. Vooral als we een dubbelprogramma rijden, is de ‘minste’ van die twee koersen voor ons heel speciaal met het oog op de UCI-punten. Met Groenewegen gaan we duidelijke keuzes maken, maar dat betekent niet dat we de koers waar hij niet rijdt kunnen verwaarlozen.”

Verhaal is nog steeds leidend
Bovendien willen de mannen niet lukraak grote namen binnenhalen. “Zeker bij onze ploeg is het van belang of iemand betrokken is bij wat wij doen. We steken er echt heel veel tijd in om er zeker van te zijn dat renners dat zijn. Idealiter gaan we het nieuwe seizoen in met 26 tot 29 renners. Dat is afhankelijk van het aantal wedstrijden dat we gaan rijden, maar ook waar we vandaan komen en waar onze speerpunten komen te liggen. In kleinere voorjaarsklassiekers en sprintkoersen kunnen gaan we toewerken naar een punt waarop we competitief zijn tegen de beste teams ter wereld.”

“Onze kracht zit hem er wel in dat we onze klimmersgroep misschien moeten optimaliseren voor andere wedstrijden”, gaat hij verder. “Klimkoersen van het allerhoogste niveau zijn voor ons op dit moment geen zegen. Zowel voor de renners, als voor ons als organisatie niet. Het probleem is echter dat er zo veel wedstrijden zijn, dat het lastig is om focus te houden zodat je waarde kunt toevoegen in de wedstrijden die je rijdt. Voorheen was het de vraag: is in deze koers media of sportief belangrijk? Ons verhaal is nog steeds leidend, maar nu vinden we allebei heel belangrijk.”

Renner van het eerste uur: Hartthijs de Vries – foto: Cor Vos

Dat de ploeg razendsnel groeit, heeft ook een keerzijde. Voor tien jongens houdt het avontuur bij Tietema en co op. “Dat was voor ons wel moeilijk, vooral omdat er overal weinig plek is. Want ook de jongens die bij ons weggaan, zijn zeker gegroeid de laatste jaren. Ze ontwikkelden zich goed door, maar niet op dezelfde snelheid als de ploeg in zijn geheel. Ieder jaar toetsen we af aan de volgende standaard: wat is voor ons noodzakelijk als we volgend jaar koers X gaan rijden? En dan is het eerlijke antwoord dat we op bepaalde fronten echt nog heel veel stappen te zetten hebben.”

Unibet Rose Rockets 2026 Transfers

Wijzigingen:
Overall
+100
Sprint
+1855
Hill
-1091
Mountain
-1070
GC
-979
Time Trial
+3448
Uit
Renner Ratings
1397
1636
1523
877
1039
-
1322
1510
1299
1108
1206
-
1438
941
1666
1532
1666
782
1435
1521
1584
760
970
733
1122
-
1399
1354
1462
731
864
-
1101
938
1024
-
Zeb Kyffin
Naar: -
1438
1146
1464
1400
1526
957
1332
1052
1446
1019
1187
929
1075
-
1276
1297
1392
733
1399
1040
1500
1254
1406
1001
Totaal:
12822
8846
14258
11539
12878
5866

Groter WorldTour-programma
Door de uitkomst van de WorldTour-cyclus, het verdwijnen van Arkéa-B&B Hotels en de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty, is een wildcard voor de Tour de France plots levensgroot. Dat terwijl dat een jaar geleden in de WielerFlits Podcast nog werd afgedaan als ‘de grootste flauwekul’ en ‘totaal onrealistisch’. “Feitelijk gezien zijn we als 26ste op de UCI Team Ranking geëindigd, achter TotalEnergies en Caja Rural-Seguros RGA. Maar ik denk wel dat alle ontwikkelingen van de laatste maanden meer invloed op ons hebben dan onze eigen groei.”

Net daarop heeft Unibet Rose Rockets zich wel gefocust het voorbije seizoen. “Dat er een extra wildcard beschikbaar is gemaakt afgelopen seizoen, is ook zo’n factor die onze kansen heeft vergroot in bepaalde wedstrijden. Dat heeft er wel voor gezorgd dat we afwegingen hebben gemaakt, door bijvoorbeeld iemand als Groenewegen aan te trekken. We willen er niet staan om alleen mee te doen. We willen ook etappes of klassiekers winnen die ons goed liggen. Aan ons is het de komende periode om te kijken welke koersen goed bij onze selectie passen volgend jaar.”

Tietema en Wester (rechts) naast Iwan Spekenbrink tijdens de parcourspresentatie van de jongste Tour – foto: fotopersburo Cor Vos

“Een groot WorldTour-programma rijden is heel mooi, maar je moet ook waken voor het plegen van roofbouw op je team”, gaat Tietema verder. “Maar het betekent ook dat we bij een nieuwe renner moeten nadenken dat diegene bij wijze van spreken wellicht naar de Ronde van Zwitserland moet in plaats van de Ronde van Slovenië. Daarom moeten we heel goed en heel realistisch kijken in welke klassiekers en uiteindelijk welke grote rondes – met daarin ook bepaalde etappes – wij met onze renners kunnen excelleren. Dat is voor nu de grootste uitdaging. Aan de andere kant is het ook het grootste compliment dat anderen het nu óók over de Tour de France hebben!”

De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema
Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
RIDE Magazine
6 Reacties
Dat je bij de presentatie van de route van de tour zit, is toch al een teken op zich?
Of gaat dat niet op uitnodiging?

Met wat voor begroting (welk bedrag) gaat deze ploeg komend seizoen werken?
    11:48
    Vorig jaar waren ze ook al uitgenodigd, terwijl ze niet bij de top 30 ploegen zaten.

    Qua budget zal dit denk ik wel richting de 8-10 miljoen gaan, anders ga je niet voor een Dylan en Wout. Renners is maar een deel van de kosten die gemaakt worden. Hele staf en media team moeten de kachel thuis ook kunnen laten braden. Halverwege het jaar zei bas dat ze een stuk of 80 man in dienst hadden. Even een grove rekensom heeft het dan ook over een 2 - 2,5 miljoen. En dat is nog vóór alle materialen, reizen etc.
    11:52
    Is inderdaad op uitnodiging. Los van het feit dat alles klaar lijkt voor de wildcard, denk ik dat zowat alle mogelijke en geïnteresseerde ploegen een uitnodiging krijgen. Neem nu Caja Rural bv. die op basis van de ranking de enige concurrent is van Unibet, zullen gewoon bedankt hebben voor het tripje naar Frankrijk voor de voorstelling.

    Significant detail: de Vuelta had een doorschuifsysteem in de wildcards. Dit jaar kregen Burgos en Caja Rural eentje, terwijl Khern Pharma (die in 2024 drie ritten wonnen) en Euskaltel er geen kregen. Euskaltel raakte niet in de top 30 en kan dus geen wildcard verdienen, en door het stoppen van Arkea en Intermarché, lijkt het dus gewoon mogelijk dat er een extra plaats vrijkomt voor de derde Spaanse ploeg, waardoor Unibet zowat de enige geïnteresseerde ploeg zal zijn voor die laatste wildcard van de Tour.
Selectie is bijna af maar er zijn nog wel enkele plekken. Volgens PCS hebben ze nu 23 renners voor 2026, dat is zonder Larsen Feldmann. Dus laten het er 24 zijn. Dan hebben ze nog de nodige ruimte dus. En als we naar dit jaar kijken kunnen ze dus nog wel wat versterking gebruiken: hoewel ze zeker geen overvol programma hadden reden ze zeker in de 2e helft van het seizoen bijna overal met incomplete selecties. Met een grotere kans op wildcards voor WT wedstrijden EN de noodzaak punten te scoren zullen ze het programma toch ook wat moeten uitbreiden.

Wel jammer dat het artikel verder niet ingaat op de situatie rond Carboni, wat is de situatie nou? Had hij ondertussen al voor 2026 getekend of loopt zijn contract 31-12 af en daarmee waarschijnlijk ook zijn carriere?
12:33
Respect voor hoe deze het aanpakt en op een volstrekt eigen manier doorgroeit. Alle criticasters en cynici hebben ongelijk gekregen. En met deze selectie moet je volgend jaar ook gewoon koersen kunnen winnen en zichtbaar zijn in finales van de grotere wedstrijden.
    12:55
    Winnen? Of had je het over je gebruikersachternaam...?
    Winnen is nogal een droom opzichzelf vooral op/in de protour.
    Groenewegen zal wel wat 'kleinere' koersen moeten winnen om op stoom te komen. De echte protour wedstrijden zijn nog een maatje te groot.

    Ik ben er van overtuigd dat ze mooie top 5 uitslagen kunnen rijden of podium.
    Dat zou al een winst zijn!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.