Bas Tietema heeft selectie 2026 bijna af: “Grootste compliment dat anderen het over de Tour hebben”
Interview Unibet Rose Rockets schiet de laatste jaren als een raket de lucht in. Ook in 2026 krijgt de selectie een serieuze kwaliteitsimpuls. In de zomer werd Dylan Groenewegen al vastgelegd, de laatste weken kwamen daar Wout Poels, Rory Townsend en Victor Lafay bij. De Franse equipe met Nederlandse roots heeft nog een paar plekken te vullen. Met een wildcard voor de Tour de France 2026 als ultieme inzet. Bas Tietema doet zijn verhaal bij WielerFlits.
De ludieke actie in juni van dit jaar waarbij ‘Tietema’ uit Unibet Tietema Rockets eenmalig zou verdwijnen uit de naam van de ploeg, was er eentje waarover het management had nagedacht. Toenmalig naamgever, oprichter Bas Tietema, zou niet genoeg inbrengen, grapte de ploeg op sociale media. Voor de buitenwereld een leuk initiatief, voor insiders een duidelijk teken aan de wand: we zoeken een extra geldschieter. Met het Duitse fietsmerk Rose hebben ze die gevonden, al is er altijd ruimte voor nieuwe sponsoren die op de wagen willen springen.
De ploeg zal in 2026 als Unibet Rose Rockets verdergaan. Maar dat wil niet zeggen dat het budget niet significant zal stijgen. Integendeel, al zijn bedragen die rondgaan – van twintig miljoen euro – volgens Tietema lariekoek. “Ons verhaal zit ieder jaar in een stijgende lijn. Het is noodzakelijk dat je budget dan meegroeit met de wedstrijden die je rijdt en de waarde die je vertegenwoordigt. Het klopt wel dat er aanvankelijk gedacht werd: ‘leuk, jullie project. Maar waar gaat het naartoe?’. Door de interesse die er nu wel is, voelt dat als een soort bevestiging.”

foto: fotopersburo Cor Vos
Ook de komende jaren willen Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel blijven vasthouden aan de Rockets-identiteit, met vaste kleuren en langdurige partnerships. Waar andere ploegen het momenteel financieel lastig hebben, geeft Tietema aan dat gesprekken met nieuwe geldschieters bij zijn ploeg een ‘constant proces’ is. “Het is nog niet zo dat die gesprekken in een eindstadium zitten. Maar we kunnen ineens in een andere positie komen als de wildcard voor de Tour de France een mogelijkheid blijkt te zijn, of wanneer we andere grote wedstrijden gaan rijden.”
Sportief moet er (weer) een stap bij
Tietema noemt het een mooi compliment dat nu ook merken met status bij hen aankloppen om het avontuur naar de Ronde van Frankrijk verder te brengen. Maar dat valt of staat wel met een sterke selectie. Achter de schermen was het voor de organisatie achter Unibet Rose Rockets het doel om in 2026 klaar te zijn voor een grote ronde, waarmee ze ook een selectie willen formeren die grote ronde-waardig zal moeten zijn. Ten tijde van de NIBC Tour of Holland had het ProTeam nog zo’n vijf plekken te vullen, in de tussentijd zijn daar Poels, Townsend en Lafay bijgekomen.
“We hebben best nog wel wat ruimte overgehouden tot later in het seizoen”, geeft Tietema aan. “Met het wel of niet doorgaan van Arkéa-B&B Hotels, het wel of niet fuseren tussen Lotto en Intermarché en de afloop van de WorldTour-cyclus, speelde er heel veel op de markt. Ook is het voor ons lastig in te schatten: hebben we meer ervaring nodig? Of juist iemand die finales kan rijden in bepaalde klassiekers of in grote rondes? Wel hebben we gedurende het seizoen – of dat nu Dylan, Matyáš Kopecký of Niklas Larsen was – op het juiste moment jongens toegevoegd.”

Dylan Groenewegen maakt aankomende winter de overstap naar de ploeg van Bas Tietema – foto: Unibet Tietema Rockets
Volgens teammanager Bas Tietema hebben ze de noodzakelijke stappen gemaakt die nodig waren voor een kwaliteitsimpuls. Intussen zijn er dus nog een paar plekken in te vullen. “De breedte van de selectie gaat heel belangrijk zijn, zeker als we meer wedstrijden moeten gaan rijden op een hoger niveau. Vooral als we een dubbelprogramma rijden, is de ‘minste’ van die twee koersen voor ons heel speciaal met het oog op de UCI-punten. Met Groenewegen gaan we duidelijke keuzes maken, maar dat betekent niet dat we de koers waar hij niet rijdt kunnen verwaarlozen.”
Verhaal is nog steeds leidend
Bovendien willen de mannen niet lukraak grote namen binnenhalen. “Zeker bij onze ploeg is het van belang of iemand betrokken is bij wat wij doen. We steken er echt heel veel tijd in om er zeker van te zijn dat renners dat zijn. Idealiter gaan we het nieuwe seizoen in met 26 tot 29 renners. Dat is afhankelijk van het aantal wedstrijden dat we gaan rijden, maar ook waar we vandaan komen en waar onze speerpunten komen te liggen. In kleinere voorjaarsklassiekers en sprintkoersen kunnen gaan we toewerken naar een punt waarop we competitief zijn tegen de beste teams ter wereld.”
“Onze kracht zit hem er wel in dat we onze klimmersgroep misschien moeten optimaliseren voor andere wedstrijden”, gaat hij verder. “Klimkoersen van het allerhoogste niveau zijn voor ons op dit moment geen zegen. Zowel voor de renners, als voor ons als organisatie niet. Het probleem is echter dat er zo veel wedstrijden zijn, dat het lastig is om focus te houden zodat je waarde kunt toevoegen in de wedstrijden die je rijdt. Voorheen was het de vraag: is in deze koers media of sportief belangrijk? Ons verhaal is nog steeds leidend, maar nu vinden we allebei heel belangrijk.”

Renner van het eerste uur: Hartthijs de Vries – foto: Cor Vos
Dat de ploeg razendsnel groeit, heeft ook een keerzijde. Voor tien jongens houdt het avontuur bij Tietema en co op. “Dat was voor ons wel moeilijk, vooral omdat er overal weinig plek is. Want ook de jongens die bij ons weggaan, zijn zeker gegroeid de laatste jaren. Ze ontwikkelden zich goed door, maar niet op dezelfde snelheid als de ploeg in zijn geheel. Ieder jaar toetsen we af aan de volgende standaard: wat is voor ons noodzakelijk als we volgend jaar koers X gaan rijden? En dan is het eerlijke antwoord dat we op bepaalde fronten echt nog heel veel stappen te zetten hebben.”
Unibet Rose Rockets 2026 Transfers
In
| Renner | Van | Ratings |
|---|---|---|
| Team Coop - Repsol |
1322
1370
1340
952
1100
750
|
|
| Team Jayco AlUla |
1662
1956
1504
1032
1210
964
|
|
| Team Novo Nordisk |
1518
1590
1631
1045
1241
950
|
|
| Decathlon - AG2R La Mondiale |
1169
-
1498
1085
1245
782
|
|
| BHS - PL Beton Bornholm |
1355
1154
1354
943
1126
1331
|
|
| Team Vorarlberg |
1382
950
1400
1513
1620
1046
|
|
| XDS Astana Team |
1503
780
1570
1742
1858
1184
|
|
| Team Jayco AlUla |
1484
1302
1425
1062
1237
1214
|
|
| Q36.5 Pro Cycling Team |
1527
1599
1445
1095
1262
1093
|
Uit
| Renner | Naar | Ratings |
|---|---|---|
|
Davide Bomboi
Naar: -
|
- |
1397
1636
1523
877
1039
-
|
|
Martijn Budding
Naar: -
|
- |
1322
1510
1299
1108
1206
-
|
|
Giovanni Carboni
Naar: -
|
- |
1438
941
1666
1532
1666
782
|
| Groupama - FDJ |
1435
1521
1584
760
970
733
|
|
|
Baptiste Huyet
Naar: -
|
- |
1122
-
1399
1354
1462
731
|
|
Kevin Inkelaar
Naar: -
|
- |
864
-
1101
938
1024
-
|
|
Zeb Kyffin
Naar: -
|
- |
1438
1146
1464
1400
1526
957
|
|
Sebastian Nielsen
Naar: -
|
- |
1332
1052
1446
1019
1187
929
|
|
Charles Paige
Naar: -
|
- |
1075
-
1276
1297
1392
733
|
|
Andreas Stokbro Nielsen
Naar: -
|
- |
1399
1040
1500
1254
1406
1001
|
Groter WorldTour-programma
Door de uitkomst van de WorldTour-cyclus, het verdwijnen van Arkéa-B&B Hotels en de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty, is een wildcard voor de Tour de France plots levensgroot. Dat terwijl dat een jaar geleden in de WielerFlits Podcast nog werd afgedaan als ‘de grootste flauwekul’ en ‘totaal onrealistisch’. “Feitelijk gezien zijn we als 26ste op de UCI Team Ranking geëindigd, achter TotalEnergies en Caja Rural-Seguros RGA. Maar ik denk wel dat alle ontwikkelingen van de laatste maanden meer invloed op ons hebben dan onze eigen groei.”
Net daarop heeft Unibet Rose Rockets zich wel gefocust het voorbije seizoen. “Dat er een extra wildcard beschikbaar is gemaakt afgelopen seizoen, is ook zo’n factor die onze kansen heeft vergroot in bepaalde wedstrijden. Dat heeft er wel voor gezorgd dat we afwegingen hebben gemaakt, door bijvoorbeeld iemand als Groenewegen aan te trekken. We willen er niet staan om alleen mee te doen. We willen ook etappes of klassiekers winnen die ons goed liggen. Aan ons is het de komende periode om te kijken welke koersen goed bij onze selectie passen volgend jaar.”

Tietema en Wester (rechts) naast Iwan Spekenbrink tijdens de parcourspresentatie van de jongste Tour – foto: fotopersburo Cor Vos
“Een groot WorldTour-programma rijden is heel mooi, maar je moet ook waken voor het plegen van roofbouw op je team”, gaat Tietema verder. “Maar het betekent ook dat we bij een nieuwe renner moeten nadenken dat diegene bij wijze van spreken wellicht naar de Ronde van Zwitserland moet in plaats van de Ronde van Slovenië. Daarom moeten we heel goed en heel realistisch kijken in welke klassiekers en uiteindelijk welke grote rondes – met daarin ook bepaalde etappes – wij met onze renners kunnen excelleren. Dat is voor nu de grootste uitdaging. Aan de andere kant is het ook het grootste compliment dat anderen het nu óók over de Tour de France hebben!”
De razendsnelle opkomst van Tour de TietemaTour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
Of gaat dat niet op uitnodiging?
Met wat voor begroting (welk bedrag) gaat deze ploeg komend seizoen werken?
Qua budget zal dit denk ik wel richting de 8-10 miljoen gaan, anders ga je niet voor een Dylan en Wout. Renners is maar een deel van de kosten die gemaakt worden. Hele staf en media team moeten de kachel thuis ook kunnen laten braden. Halverwege het jaar zei bas dat ze een stuk of 80 man in dienst hadden. Even een grove rekensom heeft het dan ook over een 2 - 2,5 miljoen. En dat is nog vóór alle materialen, reizen etc.
Significant detail: de Vuelta had een doorschuifsysteem in de wildcards. Dit jaar kregen Burgos en Caja Rural eentje, terwijl Khern Pharma (die in 2024 drie ritten wonnen) en Euskaltel er geen kregen. Euskaltel raakte niet in de top 30 en kan dus geen wildcard verdienen, en door het stoppen van Arkea en Intermarché, lijkt het dus gewoon mogelijk dat er een extra plaats vrijkomt voor de derde Spaanse ploeg, waardoor Unibet zowat de enige geïnteresseerde ploeg zal zijn voor die laatste wildcard van de Tour.
Wel jammer dat het artikel verder niet ingaat op de situatie rond Carboni, wat is de situatie nou? Had hij ondertussen al voor 2026 getekend of loopt zijn contract 31-12 af en daarmee waarschijnlijk ook zijn carriere?
Winnen is nogal een droom opzichzelf vooral op/in de protour.
Groenewegen zal wel wat 'kleinere' koersen moeten winnen om op stoom te komen. De echte protour wedstrijden zijn nog een maatje te groot.
Ik ben er van overtuigd dat ze mooie top 5 uitslagen kunnen rijden of podium.
Dat zou al een winst zijn!