Bas Tietema gaat Parijs-Roubaix rijden

vrijdag 15 april 2022 om 10:58
Bas Tietema gaat Parijs-Roubaix rijden

foto: Cor Vos

Bas Tietema rijdt zondag voor het eerst in zijn carrière Parijs-Roubaix. De 27-jarige Zwollenaar, die dit seizoen zijn debuut maakt in het profpeloton, is door zijn ploeg Bingoal Pauwels Sauces WB opgenomen in de selectie voor de Hel van het Noorden.

De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema
Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl

Naast de populaire Tietema, die met zijn YouTube-kanaal duizenden mensen bereikt en enthousiasmeert voor de koers, starten ook Timothy Dupont, Stanislaw Aniolkowski, Karl-Patrick Lauk, Arjen Livyns, Milan Menten en Ludovic Robeet in Parijs-Roubaix.

Parijs-Roubaix is niet geheel onbekend terrein voor Bas Tietema. Zijn belangrijkste resultaat was een derde plek in Parijs-Roubaix voor beloften in 2014, toen gewonnen door Mike Teunissen. In 2016 reed hij een jaartje voor het BMC Development Team, samen met onder meer Pavel Sivakov, Nathan Van Hooydonck en Pascal Eenkhoorn. In 2018 hing hij zijn fiets aan de spreekwoordelijke haak, maar via zijn YouTube-kanaal ging hij weer fietsen en nu is hij dus prof.

Eerder dit seizoen reed Tietema ook al Kuurne-Brussel-Kuurne. Hij schoof mee in de vroege vlucht, maar hield geen stand en haalde de finish niet. Zijn laatste koers was de Volta Limburg Classic in eigen land.

voor

Dit artikel delen:

48 Reacties

Mathieu legt Wout lam 15 april 2022 om 11:02

Mooie kans, en een mooie kans op extra kijkers voor de koers

Renaissance 15 april 2022 om 11:41

Wielrennen is inderdaad meer dan alleen resultaten rijden. Tietema is z’n contract helemaal waard.

Sjoerd102 15 april 2022 om 11:14

Tietema startte in 6 eendagskoersen dit jaar.
5x DNF, en 80e in GP Denain. Vraag blijft of hij PR wel de finish haalt.

ronddraaien 15 april 2022 om 11:21

Antwoord is natuurlijk al duidelijk, toch maar weer mooie publiciteit. Ik vraag me alleen af hoe het voelt om als renner binnen die ploeg je plaats te moeten afstaan voor iemand die enkel wordt opgesteld voor media-aandacht.

dazzler2120 15 april 2022 om 11:28

@ronddraaien
De vraag is dan ook of die renner die anders i.p.v. Tietema opgesteld werd, wél de koers uit rijdt. Als je historisch bekijkt, dan finishen er ieder jaar +- 100 rijders binnen de tijd van de 175 starters.

madeinstars 15 april 2022 om 11:33

Nou, het is niet alsof de rest van de selectie van Bingoal even op hun gemakkie alle voorjaarsklassiekers finishen. Ik heb even snel KBK, RvV, G-W, E3 en Omloop opgezocht en telkens 2, 3 of 4 uitvallers, waaronder meerdere keren gewaardeerde profs als Dupont en Wirgten. Dus lijkt me een beetje onzin om aan te nemen dat er nu iemand niet wordt opgesteld die anders makkelijk even de finish had gehaald.

Groetjesaandevoetjes 15 april 2022 om 12:05

Haalt de finish waarschijnlijk niet, maar maakt een filmpje voor Youtube waar met gemak 200.000 mensen naar kijken en zodoende meer aandacht genereert voor de sponsor dan enig ander renner van zijn ploeg. Denk dat de nummer 7 die nu zijn plekje aan Bas moet afstaan niet zoveel publiciteit weet te creëren en bovendien is er een grote kans dat er maar 2 of 3 renners van deze ploeg de finish halen.

SeanvdP 15 april 2022 om 13:40

Hoop doet leven

Gebruikersnaam 15 april 2022 om 14:31
Quote:
Dus lijkt me een beetje onzin om aan te nemen dat er nu iemand niet wordt opgesteld die anders makkelijk even de finish had gehaald.

Hopen dat Laurenz Rex dan geen zin had of geblesseerd is, die lijkt me wel 3 niveaus beter dan Tietema in dit soort koersen. Vorig jaar nog 21e in Roubaix, dit jaar top 20 in Kuurne en Wevelgem.

Maar goed, daar zal wel een probleem zijn, want die is geschikter dan iedereen van deze ploeg (misschien dat Robeet nog wat in de buurt komt).

Ronellenfitsch 15 april 2022 om 11:30

Nou ja, het is ‘maar’ Bingoal he, het is niet dat hij nu andere renners die wel even top 30 zouden rijden uit de selectie drukt. Tenminste, ik weet niet wie dat zouden moeten zijn.

Michiel 15 april 2022 om 11:33

Bassie Moonen, voor de clicks, matige wielrenner

FDJ 15 april 2022 om 11:35

Bas en Puck Tour de Tietema. Ik zie een concept liggen hoor

Wheely 15 april 2022 om 11:53

En dat ze dan spontaan gaan trouwen op de Alpe d’Huez en dan heet ze opeens Puck Tietema, vet grappig.

paul s 15 april 2022 om 12:08

Klinkt beter dan Bas ” moonen”

Michiel 15 april 2022 om 12:32

Blote billen Bas

chasse patat 15 april 2022 om 13:15

Ik zou het niet doen als ik Bas was. Twan van Gendt lijkt mij een stuk sterker dan Bas.

Renaissance 15 april 2022 om 11:39

Gaat natuurlijk helemaal niks worden en dat is wel tragisch. Heeft duidelijk nog totaal geen basis, maar heeft wel het talent voor PR. Dit jaar gaat het hem alleen niet worden. Misschien volgend jaar met een bredere basis, al zal dan ook top 30 maximaal zijn

jimmen 15 april 2022 om 18:54

Mooi dat jij dat als buitenstaander allemaal exact weet.

Dikke Vrouw 15 april 2022 om 11:54

Wat leuk voor bas

Wheely 15 april 2022 om 11:59

Persoonlijk had ik Mathijs Paasschens opgesteld met zijn 80+ kg en zijn aanvalsdrift maar die moet waarschijnlijk paaseieren verstoppen zondag.

zacht 15 april 2022 om 15:25

Lag die afgelopen woensdag niet onder de auto van Quickstep?

Scott Sunderland 15 april 2022 om 17:25

Ja klopt, Paasschens is hard gevallen.

Wheely 15 april 2022 om 18:18

Oh dat wist ik niet, vervelend. Dat verandert de zaak natuurlijk.

zacht 15 april 2022 om 19:16

Alhoewel hij vandaag dus wel in Frankrijk reed. DNF overigens.

the student 15 april 2022 om 12:01

Het zou een prestatie van formaat en een opsteker voor hemzelf zijn als hij uit kan rijden. Maar ik verwacht van niet.

Franceso GrootHuis 15 april 2022 om 12:21

Ik gun het Bas van harte! Go go!

GreenDay 15 april 2022 om 12:39

De schertsende reacties hier komen wellicht van tientonners die zelf nog nooit een fiets hebben aangeraakt. Wie bij de beloften gekoerst heeft, kan pas echt inschatten hoe goed je bent als je derde wordt in Parijs-Roubaix. Uiteraard fietst Bas Tietema opnieuw dankzij de publiciteit die hij mee brengt. Maar zijn uitslagen bij de beloften zijn duidelijk: hij heeft talent, en dat talent is niet weg. Zijn basis is nog niet voldoende breed (getuige de vele DNF's), maar geef het nog een paar maanden. Vergelijkingen met Puck Moonen zijn niet geheel terecht, zij heeft nooit iets bewezen op de fiets.

Michiel 15 april 2022 om 13:00

Wellicht, maar niet heus

VerstandOpNul 15 april 2022 om 13:30

En daar is de bekende ‘jullie fietsen zelf nog veel slechter’ ad hominem weer..

Wheely 15 april 2022 om 13:51

Vanwaar die sneer naar Puck?

Patrick 15 april 2022 om 13:12

Dit is toch allemaal veel te zwaar voor Tietema op dit moment. Het zou echt al een wonder zijn mocht hij deze koers uitrijden. Hij kan echt wel een stukje fietsen dat heeft hij vroeger al laten zijn bij de junioren etc. maar ik vrees dat dit gewoon een gevolg is van alle publiciteits acties en niet qua inhoud. Ik vind het wel jammer allemaal want zijn filmpjes waren best vermakelijk alleen slaan ze nu erg door. Hij had gewoon dit jaar moeten gebruiken om op lager niveau te gaan koersen en langzaam steeds stappen maken dat had alles ook veel realistischer gemaakt en ook veel leuker in mijn ogen. En die reactie hierboven “extra kijkers voor de koers”, kom op zeg. Dan kunnen we wel een 13 jarige mee laten doen of bijv. Roger De Vlaeminck want ja dat zal ook vast extra kijkers opleveren wat een onzin argument is dat toch… Toch wens ik Bas veel succes.

Alfons Haavers 15 april 2022 om 13:42

Zou er niet van verschieten mocht hij al een heel voorjaar verstoppertje spelen en hier gewoon mee doet voor winst.

Huubi 15 april 2022 om 13:45

Zijn DNF’s dit jaar moet je ook in perspectief plaatsen: in Friesland in laatste waaier en daardoor met alle anderen afgestapt, volta valpartij. Dan is het nog steeds de vraag of ie het aankan natuurlijk. Ze hebben m bij Bingoal wel echt getest, met gewoon goede waarden. En ja, het commerciële telt ook mee. Dat is waarom TJV Dumoulin wilde hebben etc etc. Dus ik vind dat een terechte overweging.

F4L 15 april 2022 om 14:21

Hij kan volgens mij hard genoeg fietsen maar hij mist gewoon nog een basis. Hij scoort volgens mij ook gemiddeld in de ploeg qua testen.

hugenholz 15 april 2022 om 13:51

Hup Bas!!!

Mee in de eerste ontsnapping in 3,2,1

Mystery Rider 15 april 2022 om 14:06

Deze rijdt hij gewoon uit OTL maar wel goed voor zijn YT kanaal!

Adorni 15 april 2022 om 14:40

Haha, ik had niet verwacht dat het dit jaar al zover zou zijn. Ik dacht dat starten in Roubaix pas voor volgend seizoen/volgende serie zou zijn.
Bas is er in geslaagd waar oa Tafi niet in slaagde: een ploeg vinden waarin hij een comeback kan maken in Roubaix.

Hij moet nu wel vol voor de vroege vlucht gaan.

Derierre de la course 15 april 2022 om 14:46

Grootste deel van de reacties staan bol van de jaloezie. Wat zou jij doen als je de kans kreeg?
Daarnaast heeft hij er gewoon hard voor gewerkt, ook als vlogger. Die gozer zit niet een beetje mooi te zijn op Insta.

Michiel 15 april 2022 om 17:29

Hardwerkende vlogger, is dat niet een tegenstelling?

Jopie LS 15 april 2022 om 14:57

Zou echt een prestatie van formaat zijn om in de ontsnapping te geraken. Misschien wel de meest gewilde vlucht van het jaar, en standaard een uurtje of 2 oorlog om er terecht te komen. Mocht het doel finishen op de wielerbaan in Roubaix zijn, zou ik me maar beter afzijdig houden in het begin. Mocht het doel zijn om in beeld te rijden, is dood of de gladiolen van de vlucht natuurlijk de enige optie.

Snap het misgunnen ook niet zozeer. Kan hier veel beter mee leven (levert in ieder geval nog leuke content op) dan renners die zichzelf inkopen bij een of andere PCT. Mes snijdt ook aan meerdere kanten, want Bingoal pakt door de extra aandacht ook nog wel een paar Wildcard plekjes die ook weer ten goede komen aan de overige renners.

Deel Koeper 15 april 2022 om 16:16

Er gaat echt niemand een wildcard aan Bingoal geven door de aanwezigheid van Tietema. In België en Nederland krijgen ze sowieso wel wildcards en daarbuiten weet niemand wie dat is.

Canyonracer 15 april 2022 om 16:07

Een hoop wielrenners zijn verzuurde oude mannetjes. Dat stereotype beeld klopt helemaal gezien de reacties hierboven.
Bas traint hard en doet zijn best en is zelf ook eerlijk over het gemis aan basis.
Zijn ploeg was eerst ook sceptisch, maar is inmiddels behoorlijk verrast over zijn voortgang.
En als er alleen maar mannetjes mogen starten die kunnen winnen, dan rijden er niet veel mee in een koers…

Scott Sunderland 15 april 2022 om 17:31

Van wel of niet winnen is toch geen sprake ? Het gaat er vooral om of hij kan uitrijden of niet. Parijs – Roubaix alleen al uitrijden is geen sinecure en dat zal een zware kluif worden.

Scott Sunderland 15 april 2022 om 17:29

Twee goede opties denk ik voor Tietema:
1) Meegaan in een vroege vlucht. Publiciteit halen, maar waarschijnlijk niet de finish halen dan.
2) Geen vroege vlucht maar proberen de westrijd wél uit te rijden, maar dan waarschijnlijk ergens helemaal achteraan.

Binda 15 april 2022 om 20:38

Wat een zure reacties weer hierboven. Alsof een knecht als Tietema het alleen goed gedaan heeft wanneer hij uitrijdt. Wat levert het op als hij als 73e of 92e finisht? Het is een knecht en die hoort de kopmannen uit de wind te houden de eerste 150 km. Dat moet een relatief brede renner die ooit derde werd bij de beloften best kunnen.

Scott Sunderland 15 april 2022 om 23:14

Nou kopmannen hebben ze niet echt toch ? Robeet misschien een beetje. Publiciteit halen met een vroege vlucht is iets wat ze zeker wel goed kunnen. Ik vind het op zich een leuk ploegje. Ik denk dat Tietema wel degelijk Parijs – Roubaix uitrijden als een doel heeft in zijn hoofd.

Verweggistan 15 april 2022 om 21:30

Al drie artikel op wf vandaag. Tietema is zijn geld nu al dubbel en dwars waard voor Bingoal.

Baard 16 april 2022 om 16:40

Late bekendmaking, dus vast iemand anders die uitgevallen is. Kopgroep in Kuurne is makkelijker te realiseren dan in P-R.

Headlines

Materiaalzone

Populair