Axel Merckx uit zorgen: “Van Aert heeft al drie jaar geen echte pauze gehad”

donderdag 3 december 2020 om 16:45
Axel Merckx uit zorgen: “Van Aert heeft al drie jaar geen echte pauze gehad”

foto: Cor Vos

Wout van Aert en Mathieu van der Poel zijn al jaren succesvol in het veld, maar maken nu ook op de weg furore. Toch maakt Axel Merckx zich in zijn column voor La Dernière Heure een klein beetje zorgen. “Van Aert heeft al drie jaar geen echte pauze meer gehad.”

De Belg van Jumbo-Visma maakte dit jaar indruk als wegwielrenner met overwinningen in Strade Bianche, Milaan-San Remo, de Tour de France (twee etappes) en twee zilveren medailles op het WK wielrennen in Imola. Van Aert koos na zijn tweede plek in de Ronde van Vlaanderen voor een korte rustperiode, maar is inmiddels alweer aan het crossen.

“Dat Wout van Aert alweer aan de slag is als veldrijder, lijkt me wel heel snel”, aldus Merckx. “Zijn wegseizoen was nog maar net voorbij. Hij is er bovendien nog een tijdje uit geweest met een blessure. De energie die het heeft gekost om daarvan te herstellen en terug te komen, moet je niet onderschatten. Ondertussen heeft hij al drie jaar geen echte pauze gehad.”

Marianne Vos als voorbeeld 
“Daar maak ik me, net zoals bij Mathieu van der Poel, wel wat zorgen om.” Merckx heeft het vervolgens over een landgenoot van Van der Poel: Marianne Vos. “Zij heeft jarenlang alles gedaan en gewonnen. Ze reed op de weg, deed aan tijdrijden, kwam uit op de piste en was veldrijdster. Op een dag heeft haar lichaam echter stop gezegd en is ze ziek geworden.”

“Ze is vervolgens nooit meer op haar oude niveau teruggekomen, met uitzondering van enkele flitsen. Ik hoop dat Wout en Mathieu daarover nadenken met hun trainers en entourage”, zo besluit Axel Merckx, die als manager van talentenfabriek Hagens Berman Axeon verantwoordelijk is voor het doorstromen van heel wat talentvolle wielrenners.

Dit artikel delen:

21 Reacties

-Stijn- 3 december 2020 om 17:01

Eerste lockdown?

flitsvolger 3 december 2020 om 19:26

Dacht ik ook aan, van maart tot augustus heeft Van Aert, net als alle wielrenners, een verplichte pauze gehad. Ik neem aan dat zijn revalidatie toen al achter de rug was en dat hij toen toch wel een echte pauze heeft gehad, met in de eerste periode van de lockdown alleen wat rustige trainingen.

adelaarvanantwerpen 3 december 2020 om 17:01

Ik begrijp zijn bezorgdheid, maar hij heeft wel een hele periode rust gehad tijdens de corona lockdown gehad.

04398 3 december 2020 om 17:04

Volgens mij hebben ze dit jaar nog bijna een half jaar niet gekoerst. En daarnaast heeft MvdP de afgelopen jaar beduidend minder koersdagen gehad WvA. en daarnaast denk ik dat max 2 crossen per week aan 1 uur alleen maar een goede training is als voorbereiding op het nieuwe seizoen, denk dat het zeker voor deze man zelfs nog een betere voorbereiding is dan een stevig trainingsblok in de winter.

Cochise 3 december 2020 om 17:28

Niet enkel het crossen op zich, ook de voorbereiding zorgt voor veel meer intensiteit. WvA is de enige profrenner die in deze periode al trainingen van +150k afwerkt en achter de brommer traint (Pidcock misschien ook).
Die lockdown was ook niet echt een rustperiode in de zin van “riem er af en even twee-drie weken niet aan koers denken”, zeker met al hun hoogtestages.

In Mercx’ z’n tijd was die lange winterperiode zonder intensieve trainingen nog wel het credo, logisch dus dat hij het vanuit dat oogpunt gevaarlijk vindt. Of het ook daadwerkelijn wetenschappelijk gezien zoveel kwaad kan is weer wat anders…

adelaarvanantwerpen 3 december 2020 om 17:07

De vos situatie was ook een beetje haar eigen schuld. Zij liep een blessure op tijdens het Nk veldrijden en stond toch nog aan de start van het WK in Tabor.

KnightBiker 3 december 2020 om 17:19

Die blessure was de druppel, niet de oorzaak van de burn-out

Rawolf 3 december 2020 om 17:11

Eens, van Aert zn programma is wat te geweldig. Zo gaat hij ook na het veldrijden weer een volledig klassiek programma rijden van Strade tot LBL.

Het draait om keuzes maken maar dat is lastig als alleskunner.

Veldrijden is echt niet 1 uurtje per week, wout van Aert doet daar ook specifieke trainingen voor.

En met een cross ben je een dag in de weer, of langer als je naar Tsjechië moet.

Wheely 3 december 2020 om 17:16

Werkelijk waar geen idee. Deze gasten zijn vanaf jongs af aan met koersen bezig, denk dat ze ook niks liever willen. Ik maak me er niet druk om, wanneer we weer een beetje een normaal seizoen en normale wereld hebben zeggen ze vast tegen Axel. “Ik moet ff op vakantie ouwe”

Michelangelo 3 december 2020 om 17:20

Ik denk dat dit seizoen een heel bijzonder seizoen was. Met continu de vraag welke wedstrijd er wel of niet door gaat. Het was meteen vanaf het begin op scherp staan, en dat zo lang mogelijk volhouden.

Ik verwacht dat Wout nu tot begin februari (WK) gaat crossen, en dan even rust pakt om op te bouwen naar het (hopelijk normale) voorjaar. Net als ieder “normaal” jaar….

Mooi dat Axel zich zorgen maakt, maar ik neem aan dat ze ook bij TJV heel goed in de gaten houden wat er met het lichaam van Wout gebeurt.
Grootste klop gaat hij krijgen als hij papa wordt, met zijn gebroken nachten….

Samsons 3 december 2020 om 17:21

heeft van juli tot juni 1 grote pauze gehad

Wheely 3 december 2020 om 17:45

Revalideren is geen pauze, dat is keihard werken. Hij heeft lang niet gekoerst inderdaad, blijkbaar heeft het gemis hem enorm veel motivatie gegeven.

Mischa 3 december 2020 om 18:09

Uhh.. hoezo geen pauze in 3 jaar!

Domestique 3 december 2020 om 18:36

Vraag me toch ook af of dit wel klopt. Vorig jaar was bij mijn weten de eerste keer dat van Aert echt een serieus wegprogramma heeft gereden (1,5 maand) na de kasseiklassiekers.

In 2018 was het zomerprogramma toch een stuk rustiger? Wel wat competitie, maar niet vergelijkbaar met Dauphiné-Tour en dan eventueel zelfs een najaar tegen een WT-peloton. Ook na een break zonder competitie van 2,5 maand.

Sowieso zijn er in deze tijden weinig renners die de fiets echt voor een langere periode aan de kant laten, lijkt me.

MollemaFan 3 december 2020 om 18:33

Ik denk dat hier ook onderschat wordt wat een uitzonderlijke atleten Wout en Mathieu zijn. Mogelijk dat hun lichamen gemiddeld gezien meer aankunnen dan een ‘gewone’ prof en ze in verhouding hun lichaam evenveel belasting geven. Ik geloof daar wel in. Ze zijn slim genoeg om aan te voelen wanneer het niet meer gaat, maar bereiken dat punt gewoon later (of niet).

Thijs E 3 december 2020 om 21:08

Vos is ook van een uitzonderlijke klasse, dus dat argument zie ik niet zo. Matje fietst veld/weg/XC. Allemaal andere trainingen. WvA fietst de goegemeente er af in sprints, bergop, bergaf etc. Het zijn specialen, maar het zijn ook allesvraten.

Bij Matje heb ik nog het idee dat Adri nog flink wat temper. Bij WvA ken ik de entourage niet, maar ik vind hem in 2 jaar tijd enorm volwassen en stabiel geworden.

rogierb 3 december 2020 om 21:03

Zijn er ook Belgische (ex)wielrenners zonder column?

Thijs E 3 december 2020 om 21:11

Nee, dat zou enorm sneu zijn voor die ene die er geen heeft.

Neemt niet weg dat Axel Merckx zo langzamerhand de Eddy Merckx van de talentontwikkeling aan het worden is.

Klein Verzet 4 december 2020 om 10:52

Binnenkort in dit theater “REV en de bezorgde Belg.” Over milligrammen afwegen voor ’t ontbijt voor de lunch en voor ’t diner, over een vergeten jeugd en uitgestelde pubertijd, over te korte dagen in de wintertijd, over op ’t randje, en uiteraard over het geheime flaconnetje.

Kevin Lowagie 4 december 2020 om 11:01

Ik denk dat veel grote rondes rijden op erg jonge leeftijd veel meer belastend is.
De combinatie maakt het net mentaal zo plezant. Het is eens wat anders, een andere omgeving en beleving, ander soort trainingen. Fysiek komen WVA en MVP komen nu op de leeftijd om een druk programma aan te kunnen.

Mark 4 december 2020 om 19:20

Leuk dan kies je ervoor rustiger aan te doen als Van Aert zie je Van der Poel aan de lopende band blijven winnen, als je dan te veel je best moet doen om ook dat niveau ook in vele pieken in het seizoen te hebben kan dat je juist op gaan breken, terwijl je alle kansen om te oogsten als je nu goed bent hebt, alsof hij met 38 nog etappes moet gaan winnen om iets uit zijn carrière te halen, ofzo.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair