Axel Laurance (ploegmaat Mathieu van der Poel) vertrekt voor kopmanschap
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zondag 21 juli 2024 om 09:05

Axel Laurance (ploegmaat Mathieu van der Poel) vertrekt voor kopmanschap

Axel Laurance vertrekt bij Alpecin-Deceuninck. De 23-jarige Fransman is een akkoord overeengekomen voor een meerjarig contract met INEOS Grenadiers, weet WielerFlits.

De huidige wereldkampioen bij de beloften was grof gewild op de transfermarkt. De puncheur gold als een van de grootste groeibriljanten die vrij was. In 2022 toonde hij zich als eerstejaarsprof meteen aan de wereld door achter Wout van Aert naar een tweede plek te sprinten in de Bretagne Classic-Ouest France, een WorldTour-klassieker. Daarna werd hij ook vijfde in de CRO Race. Nadien was Laurance echter het slachtoffer van het B&B Hotels-debacle.

Eind 2022 klapte dat project namelijk en stond Laurance plots op straat. Alpecin-Deceuninck bood met een opvallende constructie uitkomst en troefde daarmee veel andere teams af. Het WorldTeam van de Belgische ploeg zat al vol, waarna Laurance een jaartje in de opleidingsploeg werd gestald. De afspraak die daarbij gemaakt werd, was dat hij door de mixregel van de UCI wel zo vaak mogelijk met het WorldTeam in niet-WorldTour-koersen zou rijden.

Uiteindelijk reed de Fransman 22 koersen met de hoofdmacht mee, van de in totaal dertig wedstrijden die hij in 2023 reed. De U23-wereldtitel in Glasgow was uiteraard zijn grootste triomf. Afgelopen winter maakte hij dan de overstap naar het WorldTeam. Daar bevestigde hij in het voorjaar zijn grote talent met ritzeges in de Ster van Bessèges én de Ronde van Catalonië. In mei won hij dan een rit in de Tour of Norway, wat ook genoeg was voor de eindoverwinning.

Zelfde type als MVDP
Het grootste struikelblok (als je dat zo al kunt noemen) voor Laurance bij Alpecin-Deceuninck, is de aanwezigheid van wereldkampioen Mathieu van der Poel. De Fransman is qua type enigszins vergelijkbaar met zijn kopman, waardoor Laurance in de voor hem kansrijke wedstrijden altijd tweede viool zou moeten spelen. Volgens zijn huidige ploeg is de Fransman wel de iets betere klimmer ten opzichte van MVDP. In de Tourritten naar Rimini en Barcelonnette speelden ze daarom zijn kaart.

Het talent van de puncheur is ook andere teams opgevallen en dus was er aan interesse geen gebrek voor Laurance. De keuze is uiteindelijk gevallen op INEOS Grenadiers, waar hij in de heuvelklassiekers een sterk duo kan vormen met Tom Pidcock. Bij de Britse miljoenenformatie is hij de derde aanwinst voor 2025, na de aangekondigde komst van het 18-jarige Deense KOM-monster Peter Øxenberg en Bob Jungels. Ook werden al verschillende contracten verlengd.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
22 Reacties
21-07-2024 09:51
Volgens mij zit hij meer in het vaarwater van Pidcock als dat van Van der Poel. Klinkt dus eerder als puur voor het geld. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar zeg dat dan gewoon.
    21-07-2024 14:02
    Dat lijkt wel moeilijk. In Vive le velo waren Dumoulin en Karl zich ook aan het afvragen waarom Lotto niet meteen een contract had aangeboden aan Campi in April, ze konden geen reden bedenken, terwijl het toch algemeen bekend was dat ze budgettaire problemen/vraagtekens hadden voor 2025.
21-07-2024 09:32
Een tegenstrijdig bericht. Hij rijdt blijkbaar dezelfde wedstrijden als VDP maar wordt bij Ineos aangetrokken voor de heuvelklassiekers. Ook heeft Ineos hem blijkbaar gedeeld kopmanschap beloofd met Pidcock, wat ik ook wel erg bijzonder vindt.

Je kan je ook afvragen of tweede viool achter VDP nu zo erg is op 23 jarige leeftijd. Nu moet je tegen hem rijden en dat vergroot je kansen op een overwinning nou ook niet echt.
    21-07-2024 09:43
    Een kat een kat noemen (er is geen geld voor schaduwkopmannen als je Vdp en Philipsen moet betalen) klinkt wat te hard misschien.
    21-07-2024 09:46
    Laurance is hetzelfde type als VDP, maar wel een betere klimmer. Dan zijn er toch een pak wedstrijden waarin hij aan de bak kon komen als kopman? Vdp rijdt maar 7 wedstrijddagen voor de Tour en ook tijdens de Tour kan je gewoon je kans gaan, want Vdp bolt gewoon mee..

    Zoals Cochise zegt: niet genoeg geld om hem te betalen.
    21-07-2024 09:47
    Dat was ook mijn gedachte. Zit je als 23 jarige knaap nou echt zo slecht in de schaduw van VdP? En wordt dat beter als je naar Ineos gaat (met types als Sheffield of Pidcock)?

    Als je voor het kopmanschap gaat, zou je misschien beter bij QS aankloppen. Daar kunnen ze nog wel wat versterking in de klassieke kern gebruiken. Zeker nu Alaphillipe naar de uitgang op weg is, en Evenepoel misschien wel geproefd heeft van de GT's
    21-07-2024 09:51
    Ik denk dat dat laatste wel meevalt. Zo dominant is VDP niet in heuvelklassiekers. Ik vind de stap eerder merkwaardig, omdat ze bij Ineos idd zoals je zegt al een kopman hebben voor de heuvelklassiekers. Wedstrijden als de Waalse pijl, Strade Bianche, LBL en de AGR. Liggen Pidcock ook als een van de beste in dit peloton. Juist in die wedstrijden zie ik Laurance ook excelleren.
21-07-2024 09:51
Dat gaat alvast een leuke co-working met Pidcock opleveren.....en vermoedelijk
vele amusante momenten voor ons als hun interne battle zichtbaar zou worden,
want Tom wil de spotlights met niemand delen.

Pidcock zorgde reeds voor aanvang van deze Tour voor de nodige controverse
door zich niet als teamplayer te willen engageren en men hem bij Ineos de leiband
diende om te leggen.
21-07-2024 09:50
Of dat hij achter Pidcock geen 2e viool gaat zijn. Met nog aantal andere zelfde soort renners bij Ineos. Kan je beter achter Mathieu 2e man zijn met daar achter toch minder concurrentie binnen de ploeg. Dit lijkt meer keuze voor het geld dan de keuze om voor eigen rekening te mogen rijden
21-07-2024 10:23
Kopman bij een team met al een heleboel kopmannen. Lijkt me inderdaad gewoon om geld te gaan. Als hij echt alleen kopman had willen wezen was hij bij iets als Cofidis gaan rijden.
21-07-2024 10:55
Zou zeggen dat hij eerder gewoon kiest voor de bredere faciliteiten en begeleiding bij Ineos en hoopt dat te combineren met sowieso stappen zetten qua fysieke ontwikkeling.
    21-07-2024 11:22
    Het lijkt me ook dat ze bij Ineos veel verder zijn met de professionele en wetenschappelijke begeleiding, waarin hij zich beter kan ontwikkelen. AF mag twee wereldtoppers hebben, die veel belangrijke wedstrijden winnen, maar in veel opzichten is het nog een ploeg in ontwikkeling. Het is ook pas het eerste jaar als WT ploeg.
21-07-2024 12:34
Pijnlijk voor Alpecin, dat team is bijzonder afhankelijk van 2 renners en als één van die twee of bij een ramp allebei eens een half seizoen mist, dan is wat overblijft eerder van pro-continentaal niveau. Naast de veel te onvoorspelbare en dus ook onbetrouwbare (qua WT punten) Krag Andersen was Laurance eigenlijk de grote hoop om de opties meer te spreiden, maar dat wordt 'm dus ook niet.

Blijf erbij dat die Roodhoofts niet bijzonder goed zijn in het runnen of samenstellen van een serieus profteam en dat die echt alleen maar op hoog niveau blijven ronddraaien door de loyauteit van van der Poel en diens evidente meerwaarde voor Philipsen, waardoor die ook blijft.

Tuurlijk zijn er meer teams die focussen op één of twee grote namen en die een dreun zouden krijgen als die wegvallen, maar bij Alpecin zitten er wel heel weinig ideeën achter. Gewoon het veldritwereldje leegplukken, die naar de weg gooien en hopen er een paar blijven plakken.

Zullen nu wel zitten hopen dat del Grosso bij de profs stappen kan blijven zetten en dat dat wat wordt.... en dat hij dan ook wil blijven. Eventueel Verstrynghe of Dehairs, al hebben die schijnbaar minder potentieel dan del Grosso.
    21-07-2024 12:51
    Hebben met Aaron Dockx nog een groot talent rondlopen in de opleidingsploeg. Nog een jaartje jonger dan del Grosso.
    21-07-2024 14:04
    Volgens mij hebben ze een heel sterk team in dienst van die twee absolute wereldtoppers.
21-07-2024 11:06
Zozo eindelijk een logische en goede aankoop bij Ineos. Heeft ook al jaren geduurd
21-07-2024 12:24
Een duo vormen met Pidcock klinkt onwaarschijnlijk. Pidcock rijdt voor Pidcock, en wil bovendien liever weg bij Ineos (ondanks doorlopend contract) omdat men daar te weinig op hem gericht is. Laurance mag wel voor Pidcock rijden. Of Laurance dezelfde dingen kan laten zien als een Pidcock of een MvdP valt trouwens nog zeer te bezien. Hij mag het proberen.
21-07-2024 10:21
Was er al iets bekend over de aankopen van Alpecin. Met Groves, Soren Kragh en Laurence verliezen ze nu echt bijna hun complete tweede lijn. Ik snap dat ze niet een onwijs groot budget hebben en VdP en Philipsen duur zijn, maar je zou je bijna af gaan vragen of Phillipsen het waard is als je deze renners allemaal verliest
    21-07-2024 11:11
    Denk wel dat iemand die een monument en drie tourritten wint best wel wat waard is. Girmay om een andere sprinter te noemen betaalden ze na zijn GW belachelijk veel voor weinig overwinningen (en nu wil hij dus al terug meer) dus ik dat opzicht is Phillipsen best een goedkope vogel...
    21-07-2024 11:30
    Voor een jonge renner betaal je voor de potentie en dat komt niet altijd (meteen) uit. Maar ik denk dat hij in deze Tour zijn geld meer dan waard is geweest. Girmay zijn marktprijs zal ook meteen flink gestegen zijn.
    21-07-2024 16:50
    Dat is waar Kartouche, maar ik denk toch dat ze in de euforie na GW wat teveel hebben verhoogd. Zeker als jij erna niet veel meer wint tot nu en al terug meer wil...
21-07-2024 11:54
Jammer. Ik hoopte dat hij een goede eerste stap was om Alpecin een completere ploeg, naast klassiekers en sprinten, te laten worden.

Reacties zijn gesloten.