August Jensen valt hard in Scheldeprijs: “Gelukkig is hij in orde”

woensdag 14 oktober 2020 om 20:10
August Jensen valt hard in Scheldeprijs: “Gelukkig is hij in orde”

foto: Cor Vos

August Jensen lijkt met de schrik vrij te zijn gekomen na zijn valpartij in de eindsprint van de Scheldeprijs. Naar omstandigheden maakt de snelle Noor het goed, meldt zijn ploeg Riwal Securitas.

Jensen raakte in de eindsprint het achterwiel van Pascal Ackermann en smakte daarbij hard tegen de grond. De Noorse sprinter, onlangs achtste in Parijs-Tours, liep verwondingen op aan het hoofd en lichaam. “Het was bijna een perfecte dag voor ons, totdat August hard viel in de finale”, liet de ploegleider van Riwal Securitas, Michael Skelde, weten. “Gelukkig is hij oké en lijkt er niets te zijn gebroken.”

Op het moment van de valpartij leek Jensen op weg naar een plaats in de top tien, evenals Arvid de Kleijn. “Op zo’n hectische aankomst wilden we met beide renners sprinten voor het geval een van hen zou worden ingesloten en het ging bijna precies zoals we wilden. Als August niet gevallen was, hadden we zeer waarschijnlijk twee renners in de top tien gehad. Maar het is achteraf altijd makkelijk praten.”

Pascal Ackermann werd na de aankomst gedeclasseerd voor het afwijken van zijn lijn met de val van Jensen tot gevolg. BORA-hansgrohe, de ploeg van de Duitse sprinter, liet weten het niet eens te zijn met het juryoordeel. Volgens het team was hier sprake van een wedstrijdincident. (18.46 uur)


Update – 20.10 uur

Jensen had bij zijn valpartij in de Scheldeprijs even het bewustzijn verloren. Ook kampt hij met een hersenschudding. Volgens zijn vorige ploeg Israel Start-Up Nation heeft de Noor dat laten weten. “Bij de val in de Scheldeprijs was onze oud-renner en goede vriend August Jensen betrokken. We kregen een berichtje van hem dat hij in orde is.”

“Naar omstandigheden gaat het goed”, liet hij de ploeg weten. “Ik verloor het bewustzijn nadat ik de grond raakte en liep een hersenschudding op.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Michelangelo 14 oktober 2020 om 18:50

Dit is het beste wielernieuws van de dag! Wat een klap!

En gelukkig is de helmplicht ook een van de vooruitgangen geweest in het wielrennen. Kivilev moest er voor sterven, maar hij heeft daarmee wel het leven van deze knaap gered.

Ik ben alleen benieuwd wie er nog meer moeten sterven in het harnas om een einde te maken aan dit soort aankomsten.

Paul Bus 14 oktober 2020 om 18:56

Afschaffen van de Sprint?Verplichte snelheidslimiet?Afschaffen wielrennen?

pirazzi 14 oktober 2020 om 19:05

Misschien de finish voor de bocht leggen.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 19:54

Precies wat Pirazzi zegt.

Iedere keer opnieuw is het raak in deze wedstrijd op deze aankomststrook. Voor mij voegt deze wedstrijd niet veel toe, maar met deze flauwe bocht in de eindsprint is het een garantie voor valpartijen (met historische data als onderbouwing).

Zjoske 14 oktober 2020 om 22:27

Verplicht op het binnenblad de laatste 3km.

Murcia 14 oktober 2020 om 18:57

Goed nieuws, zeker na die eerste beelden van hem op de grond. Ik hoop dat het verder niet al te veel schade bij hem heeft veroorzaakt. Na zo’n val heb ik gelijk al de neiging om de tv uit te zetten. Brrr.

Frank V 14 oktober 2020 om 19:03

Dit hoort het frontnieuws te zijn WF. Ik zag ‘m echt voor dood liggen. Opgelucht datie het goed stelt.

wielrenner 14 oktober 2020 om 20:20

Pff gelukkig.

denistel 14 oktober 2020 om 21:32

opgelucht want hij lag er slecht bij spoedig herstel gewenst

rogierb 14 oktober 2020 om 21:39

Etappes of eendagswedstrijden waarvan je op voorhand weet dat deze eindigen in een massasprint hebben wat mij betreft hun beste tijd gehad. Levensgevaarlijk en oninteressant om naar te kijken.

Arie den Blanken 14 oktober 2020 om 21:56

Eens, renners die aanleg hebben voor sprinter gaan dan hun geluk maar beproeven op de sprinttoernooien op de wielerbaan.

Romāns Vainšteins 14 oktober 2020 om 22:27

Probleem is in rondes wel dat verschillende trajecten niet af te leggen zijn zonder dat etappes (dreigen te) eindigen in een spurt. Daarnaast kan een rit qua omgeving al boeiend genoeg zijn ook al wordt het een spurt, zie daarvoor de waaieretappe en de Ilze de re etappe afgelopen tour al, (mogelijke) waaieretappes leg je op terrein waar qua profiel een sprint uitrolt.

ProfrondeZevenbergen 14 oktober 2020 om 22:33

Oneens, een zekere massasprint is op voorhand nooit te voorspellen. Bovendien kunnen vlakke ritten heel attractief zijn. Waaierritten zijn boeiender dan menige bergrit of wedstrijden als de Waalse Pijl. Komt nog bij dat ik massasprints leuk vind om te kijken. Jammer dat valpartijen daar bij horen. Aan de andere kant vallen renners ook halfdood in afdalingen. Die dan ook maar afschaffen?

Edit, dit is een reactie op wielerliefhebber Arie hierboven.

Sven.99 14 oktober 2020 om 23:16

Zonder helm kon hij dit niet navertellen, ook nog eens twee renners die vol op hem klappen.
Gelukkig valt de schade mee.

de_adder 14 oktober 2020 om 23:45

Ik kreeg de indruk dat hij ‘naast’ zijn helm viel met de zijkant van zijn hoofd op t asfalt. Gelukkig goed afgelopen!

Pedalo 14 oktober 2020 om 23:39

Als sprinters nu eens normaal gaan , of eigenlijk, alle renners. En de UCI eens gaat handhaven! Bij Groenewegen wordt moord en brand geschreeuwd, ook door de ploegleider. Diezelfde ploegleider van Jungels met die rare beweging in de Tour. Sagan in de Tour. Ackermann hier weer met een ploegleider die zegt dat het wel meevalt. Gelijk een maand schorsen en strafpunten op je licentie.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 23:41

Zat zojuist nog Vive le velo te kijken… Jose heeft nog altijd niet begrepen dat dit niet een normale manier van sprinten is. En ook de anderen aan tafel waren verrassend mild over de actie van Ackermann.

Dit verkaart misschien ook waarom het wielrennen maar niet veiliger wil worden. Blijkbaar is dit wel gewoon de norm in de wielerwereld. En zolang er weinig mensen van buitenaf in de wielersport komen, blijft dit ook zo.

wielrenner 15 oktober 2020 om 06:55

Je hebt helemaal gelijk