Pascal Ackermann gedeclasseerd: “Verkeerd beoordeeld door de jury”

woensdag 14 oktober 2020 om 18:22
Pascal Ackermann gedeclasseerd: “Verkeerd beoordeeld door de jury”

foto: Cor Vos

BORA-hansgrohe is het niet eens met het juryoordeel in de Scheldeprijs, dat bepaalde dat Pascal Ackermann werd gedeclasseerd voor het afwijken van zijn lijn met een val van August Jensen als gevolg.

“Dit werd duidelijk verkeerd beoordeeld door de jury”, liet ploegleider Steffen Radochla weten via het team. “Pascal zag een gaatje en lanceerde zijn sprint zonder ook maar iemand aan te raken. Iemand raakte vervolgens helaas zijn achterwiel en viel. Het was echter een wedstrijdincident als we wel vaker zien. Naar mijn menig is dit de verkeerde beslissing.”

Volgens de Duitser, die in de jaren 2000 zelf een verdienstelijke sprinter was, heeft de ploeg geen loon naar werken gekregen. “Het is jammer voor Pascal maar ook voor alle andere jongens, want ze hebben het vandaag heel goed gedaan in de finale.” Ackermann werd teruggezet naar de 21e plaats, de laatste plek van de eerste groep.

Dit artikel delen:

64 Reacties

harryjohan71 14 oktober 2020 om 18:28

Iemand raakte zijn achterwiel. Zo kun je het ook bekijken. Er was ruimte, maar niet zoveel als hij nodig had

Panache 14 oktober 2020 om 18:52

Er was ruimte??
https://twitter.com/i/status/1316406075000860674
Even scrollen naar het 2e filmpje vanuit de helikoper en ook de bril opzetten.

harryjohan71 14 oktober 2020 om 19:28

@Panache het is niet meteen nodig om over brillen te praten als jij een andere mening hebt. Vanuit het gezicht van Ackermann is er wel degelijk een gaatje. Alleen zijn zwieper is te groot, waardoor de andere valt. DSQ is terecht, maar dit soort situaties komen vaker voor en gaan gelukkig meestal goed.

Panache 14 oktober 2020 om 19:35

Die bril is een handreiking. En nee, dit zijn geen meningen maar feiten. Ackermann zwiept naar rechts terwijl een andere renner half naast hem rijdt (feit). Ackermann kwam van links/achter het slachtoffer (feit).
Kortom: iemand rijdt niet tegen zijn achterwiel en er was geen ruimte. Feiten, geen zogenaamde interpretatie/mening.

harryjohan71 14 oktober 2020 om 23:31

Iemand raakte zijn achterwiel was door mij spottend bedoeld. Ik dacht dat dat voor een ieder wel duidelijk was. Dat hij dacht dat er een gaatje was, begrijp ik wel. Alle spinters duiken in gaatjes die er niet echt zijn en meestal gaat het goed.

Murcia 14 oktober 2020 om 18:29

Fijn, weer een ploegleider die preekt voor eigen parochie. Next!

Sagan=hulk 14 oktober 2020 om 18:38

Eigenlijk heeft Bora hier gelijk, Ackermann week van zijn lijn af om zijn sprint te lanceren. Dat ligt in lijn met de regels. Als we ook hiervoor consequent zouden diskwalificeren, dan is het volgens mij onmogelijk om ooit nog een sprint te rijden volgens de regels, want sprinters kunnen niet sprinten zonder wat van hun lijn af te wijken voordat ze hun echte eindsprint lanceren.

Dus het klopt wat Bora zegt dat dit een koers incident is zoals we er wel meer meemaken. Zo goed als elke koers is er wel een valpartij omdat een renner iemand anders onbewust aantikt.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 18:41

Hij duikt in een gat wat er niet is. Ook al doe je dat tijdens het lanceren van een sprint, dat kan niet, dat hoort niet, dat mag niet. En waarom? Omdat het gewoon levensgevaarlijk is, en je zeker weet dat je zelf overeind blijft maar je er bij iemand anders zijn voorwiel onderuit fietst. En dan knal je met je kop keihard op het wegdek.

maar iets in mij zegt me dat je een boontje hebt voor Bora, en misschien daarom net wat anders naar deze casus kijkt ;-))

SnellePelle 14 oktober 2020 om 18:48

@sagan

Lees de regel nog even goed door, en laat je emotie erbuiten.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 18:39

Sneue reactie. Maar typisch wielrennen.

“Goh, ik reed kort langs het hek en had mijn ellebogen wat breed gezet. En plots reed daar iemand tegenaan… da’s echt verkeerd beoordeeld door de jury..”

Wat mij betreft is een schorsing op zijn plaats. Voor KwAckermann vanwege zijn zwieper. En wat mij betreft ook voor deze ploegleider voor het uitkramen van zoveel onzin.

SnellePelle 14 oktober 2020 om 18:45

Na zo’n reactie is de declassering helemaal de juiste beslissing geweest.

$kedel 14 oktober 2020 om 18:46

Zo gaat dat in de sprint.. Ackermann moet toch echt om die kluit renners heen als hij wil winnen, en daar rijd dan de onoplettende Jensen op zijn elvendertigst.

Panache 14 oktober 2020 om 18:55

Foute positionering. De oplossing is dan niet om andere renners omver te kegelen om zodoende richting de vrije ruimte te gaan. Wanneer je ingesloten zit is je sprint (helaas) verloren.

wielrenner 14 oktober 2020 om 18:58

Ackermann wijkt uit naar rechts, duikt in een te klein gat en zwiept met zijn achterwiel het voorwiel van Jensen weg. Dan ben je als renner kansloos. Duidelijk een misrekening van Ackermann, gesprint met weinig respect voor collega Jensen.

$kedel 14 oktober 2020 om 19:20

Iedereen moet langs rechts, en Jensen blijft stoicijns rechtdoor rijden alsof hij oogkleppen op heeft.

Maarten_85 14 oktober 2020 om 23:49

@$kedel
Gaan we nu ook al renners bekritiseren omdat ze hun lijn houden in de sprint?

Jensen had trouwens geen oogkleppen op. Wat hij nodig had bij Ackermanns manoeuvre, was niet een eenvoudige reactie, maar een ultrasnelle reflex, en zelfs de gave van een ziener om voorbereid te zijn op Ackermanns onverhoedse zwieper.

Verweggistan 14 oktober 2020 om 18:51

Het is een beetje als met voetbal een sliding inzetten; het is een risico, maar als je de bal (toevallig) raakt heb je het goed gedaan en als je de man raakt moet je niet zeuren over een gele kaart.

wielrenner 14 oktober 2020 om 18:53

Misschien excuses aanbieden meneer Ackermann….Dat is toch wel het minste wat je kunt doen!

Romāns Vainšteins 14 oktober 2020 om 18:58

Misschien ontwikkeld de mensheid wel op natuurlijke wijze een achterhoofdoog als je ze per dag 100 x zo'n massaspurt instuurt.

Ik denk dus dat Ackermann die hele Jensen nooit gezien heeft.

Kelder is de Man 14 oktober 2020 om 19:14

Dat denk ik ook niet. In een volle sprint kijk je niet over de schouder, maar je kan verwachten dat er iemand half naast of achter hangt en dat zo’n zwieper gevolgen kan hebben.

ssj 14 oktober 2020 om 19:27

Neemt niet weg dat hij terecht is gedeklasseerd en daarover niet moet zeuren

Panache 14 oktober 2020 om 19:45

Ackermann komt van linksachter, dus hij weet dat daar andere sprinters rijden.

ddjong67 14 oktober 2020 om 21:50

Mooi gezegd;) maar een vd eerste dingen die je als jeugdrenner leert op de piste is: je verandert nooit van lijn zonder eerst om te kijken… ik snap echt wel dat sprinter pakken wil wat ie kan maar je moet niet naar ander wijzen als het dan fout gaat…

martini151 14 oktober 2020 om 19:00

Bizarre reactie! Een fout hoeft niet bewust te worden gemaakt of een fout te zijn. Dit was gewoon levensgevaarlijk!

pro cycling 14 oktober 2020 om 19:02

Hij had nooit gewonnen vanuit deze positie. En dan ook nog eens de actie gaan verdedigen…lekker voor je geloofwaardigheid

thorsen 14 oktober 2020 om 19:06

En toch gaat het bij de volgende massasprint gewoon weer gebeuren, dan gaat het net goed en hoor je er niemand over. Co Adriaanse heeft daar ooit een term voor uitgevonden.

Murcia 14 oktober 2020 om 19:10

Ik weet welke je bedoelt qua scorebord, maar die andere van Co over van Basten is nog veel mooier.
Hoewel hier niet van toepassing: “Een goed paard hoeft nog geen goede ruiter te zijn.”

Maarten_85 15 oktober 2020 om 00:08

Dat is de reden waarom renners die zo'n fout maken, ook een schorsing moeten krijgen. Voor allen telt maar één plaats: de eerste. Dan heeft hij in die positie twee opties:
– Hij blijft zitten omdat het gat te klein is. Dan verliest hij sowieso.
– Hij springt toch nog in dat gat en kan in het beste geval naar de zege sprinten. Mislukt het, dan maakt het niets uit. Of hij nu naar de achtste plaats rijdt of gedeclasseerd wordt, doet er voor hem immers helemaal niet toe. En dat de renners rondom hem gevaar lopen, ach, wat maakt het uit?

Enkel als je ze ook uitsluit voor enkele weken (Ackermann) tot één à twee jaar (Groenewegen) kan je zo'n renner echt raken en zal hij in het vervolg twee keer nadenken voor hij andere renners tegen het asfalt of in de nadars rijdt.

FritsvanHoefelen 14 oktober 2020 om 19:06

Er reed iemand tegen zijn achterwiel. Serieus?

Aristos 14 oktober 2020 om 19:07

Overigens wel kudos voor die (Bora?) renner die meteen stopt.

FritsvanHoefelen 14 oktober 2020 om 19:24

Selig idd

Cochise 14 oktober 2020 om 19:25

Selig

tdola 14 oktober 2020 om 19:23

Geen kwade opzet, wel wat roekeloos. Terugzetten terecht en verder niet over mekkeren.

rennerske 14 oktober 2020 om 19:28

en zo is’t

skylimit 14 oktober 2020 om 19:27

De ruimte is er wel, en hij duikt goed het gat in, alleen zwiept hij teveel en heeft de andere renner (Jensen) nog teveel snelheid op het moment dat Ackermann in het gat duikt, waardoor hij het voorwiel van Jensen raakt, of omgekeerd Jensen komt in aanraking met het achterwiel van Ackermann.

Dit is zo’n randgeval en zeker geen “bewussie” zoals we dit seizoen eerder hebben gezien. Dit is inderdaad een koers/wielrenincident. (Denk aan Jungels en Higuita).
9 van de 10 keren gaat het goed en zal het niet bestraft worden.

Declassering is terecht op basis van het ten val brengen van een andere renner door een manouvre (uitwijken/afwijken van de lijn) in de sprint.

Cochise 14 oktober 2020 om 19:33

Ik vind deklassering ook wat overdreven. Als ik het hier zo lees moet iedereen in de laatste km gewoon in het wiel blijven van z’n voorganger want als die trager rijdt en je wil hem voorbij moet je van je lijn afwijken en dat mag niet?
Ik vind dit een gevalletje “voet te hoog”/”hoofd te laag” wanneer de ene voetballer met z’n voet het hoofd van een andere raakt. Ook voor het tweede (hoofd te laag) kan je een fout tegen krijgen omdat je het dan gevaarlijk maakt voor jezelf.
Concreet: ik vind het gevaarlijker van Jensen dat hij als een toerist reageert op een niet zo gevaarlijk manoeuvre van Ackerman. Dit is bv in niets te vergelijken met wat Jungels deed bij Higuita.

Kelder is de Man 14 oktober 2020 om 19:55

Hoe kan je reageren als je in een splitsecond omver wordt gereden.

Wildebert 14 oktober 2020 om 19:56

Lijkt me dat je het moeilijker maakt dan het is. Niet in een gat duiken zonder anderen serieus te hinderen. En Kwackie gaat hier toch wel erg ver en onstuimig naar rechts in zijn wil te winnen. Niet eens met je dat Jensen hier zelf schuld aan is en beetje respectloos om hem van toerisme te betichten terwijl hij onderuit gefietst wordt.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 20:01

Ik denk dat wij in ieder geval van mening verschillen.
Als je de parallel met het hooggeheven been wil hebben: het been is te hoog, het hoofd echter niet te laag. Er was geen gat waar Ackermann het dacht te zien.

En dit komt vooral door de finishstrook. De kortste weg naar de streep is namelijk niet rechtdoor, maar met de bocht mee naar links. En dat maakt naar rechts sturen des te gevaarlijker.

Het is dus eigenlijk een voetballer die zijn voet gebruikt in een kopduel. En zoals het achterwiel het wint van het voorwiel, zo wint de voet het van het hoofd.

Maarten_85 15 oktober 2020 om 00:41

@Cochise
Er was geen gat op het moment dat Ackermann zijn zwieper maakte. Hij had in die situatie enkel met zijn voorwiel naast Bennetts achterwiel mogen komen om daarna te proberen in Bonifazio's zog naar een redelijke uitslag te rijden. Alleen dan was het reglementair geweest en had Jensen kunnen anticiperen op de lijn die de Duitser volgde.

Dr op en dr over 14 oktober 2020 om 19:40

Ackerman week van z’n lijn af daar waar hij een gaatje zag. Op zich nog geen probleem tot zover want dit is gewoon toegestaan.

Echter op het moment dat je daarmee een ander van z’n fiets knalt …. tsja, dan hoeven we er verder geen woorden aan vuil te maken.

hansiehansie 14 oktober 2020 om 20:54

Zo is het precies.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 20:06

Ik ben benieuwd wat de wedstrijdjury en de UCI en de rennersvakbond uiteindelijk gaan zeggen over het parcours zelf.

Allemaal de mond vol van veiligheid. Maar toch dit parcours uitgeven en erop fietsen. Ze kunnen beter de naam veranderen van “officieuze WK voor de sprinters” naar “sprint met gegarandeerd een valpartij”. Tenminste, zo is het al de laatste 10 jaar volgens mij.

Aankomst in een bocht naar links op een massasprint parcours is recept voor ellende. Iedereen wil aan de binnenkant zitten, iedereen stuurt naar links, maar als je eruit wilt komen MOET je naar rechts sturen. En da’s lastig/gevaarlijk als iedereen naar links gaat.

Resultaat zag je vandaag opnieuw. Gelukkig kan Jensen het navertellen. Maar als ik voorzitter van de rennersvakbond was, dan zou ik toch op zijn minst zeggen “tot hier en niet verder”. Maar dat verwacht je ook van de UCI en het organisatiecomite…

Maar die blijven opvallend stil (en buiten schot??)

Romāns Vainšteins 14 oktober 2020 om 20:20

Qua parcoursverbetering is er vaak wel wat te behalen maar het willen profwielrennen en je in een massaspurt storten is toch iets dat met name op je eigen verantwoordelijkheid en de verzekering van je werkgever verhaald moet worden.
Renners kennen de koers, hebben hier geen startplicht en kunnen ook uit de spurt wegblijven. Wanneer de organisatie verantwoordelijk gesteld gaat worden voor elkaar van de fiets afrijdende coureurs is er weldra geen koers meer.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 21:18

Je gaat niet in op de gegevens dat:
– het een sprint is in een bocht
– het (nagenoeg) ieder jaar prijs is in deze sprint
– er toch ieder jaar juist hier gesprint wordt.

In die zin is het een beetje zoals in Polen: “Het officieuze WK voor de sprinters” vs “de snelste sprint ter wereld”.

Ik verwacht niet dat organisaties in alle gevallen aansprakelijk zijn, en ook maar moeten stoppen met organiseren. Dat is het proberen te ridiculiseren van argumenten.

Maar wat ik wel verwacht is dat ook organisatoren leren van valpartijen. En de Scheldeprijs is zo’n typisch voorbeeld waar dit niet gebeurt, en we ieder jaar opnieuw onderuit gaan in die bochtige sprint.
Ik heb genoeg rechte stukken weg gezien daar in Schoten, met fatsoenlijk wegdek. Waarom niet daar aankomen? En ja, dan kan het nog gebeuren dat ze tegen de vlakte gaan. Maar niet door een flauwe bocht in een massasprint, en steentjes die spekglad zijn als het regent…

Cochise 14 oktober 2020 om 21:46

Als je hierboven vindt dat het 100% Ackerman z’n fout is dat ze vallen (een mening die ik niet deel maar wel respecteer), spreek je dat hier dan niet tegen door het op het parcours te steken?

Michelangelo 14 oktober 2020 om 22:17

Nee, op een fout parcours kun je toch prima sprinten als iedereen goed oplet en zuiver sprint. Maar juist door dit parcours wordt de kans op fout sprinten / een valpartij groter door de bocht die erin zit. Het parcours straft iedere fout / lomp sprinten genadeloos af. Zoals ook de downhill in Polen.

De directe fout zit bij de coureur, maar de kans op fouten en daarmee vergroten van het risico bij de parcoursbouwer.

Romāns Vainšteins 14 oktober 2020 om 22:32

Allebei straffen dan maar? Ackermann een maand brommen en de Scheldeprijs volgend jaar de finish ergens anders? Ugh?

Maarten_85 15 oktober 2020 om 00:54

@Michelangelo
Vind je dan ook dat een wedstrijd met een verwachte massasprint geneutraliseerd moet worden als het regent? Dat was trouwens in het verleden vaak de oorzaak van de valpartijen in de Scheldeprijs.

Ik kan je overigens enigszins volgen wat betreft sprinten met een flauwe bocht. Dat gebeurt alleen wel in nog veel andere wedstrijden, ook in de Tour. Bovendien was het hier niet de oorzaak van de valpartij. Ackermann drifte veel te ver naar rechts en dat staat los van de lijn van Jensen. Die had immers op links niks te zoeken; als hij renners voorbij wou gaan, moest ook hij nog een paar decimeters meer naar rechts.

jv88 14 oktober 2020 om 20:22

Niet bewust! Wel dom. Terechte declassering niets meer niets minder!

GinneR 14 oktober 2020 om 20:30

Klopt, inderdaad verkeerd beoordeeld: had DQ moeten zijn en niet naar de 21e plek terugzetten.
Volgende keer maand schorsen er bovenop.

hypernormal 14 oktober 2020 om 21:14

Ongelofelijk dat sommigen dit als een gewoon koersincident zien. Je kunt niet in een seconde van linksachter naar voor een renner willen sturen. Dat is pure testosteron blindheid. Mag het wel onbewust zijn, maakt het niet minder schuldig.

zacht 14 oktober 2020 om 21:42

Leuk al die analyses. Ik heb er ook een: Hij rijdt hem van zijn fiets af. Wat een mafklapper.

harretje 14 oktober 2020 om 21:48

was ook wel te verwachten met deze aankomst: paar flauwe bochtjes waardoor de renners wat meer op een lint komen en voordat ze hun sprint kunnen inzetten eerst opnieuw een lijn moeten kiezen.
en dan ook nog de combinatie van een met een adrenaline volzittende prof (kijk eens hoe die als een getergde tijger om zich heen zit te koekeloeren in de 100m voor het incident) en een scandinavische wielertoerist…..

rogierb 14 oktober 2020 om 22:13

Dit is weer een hele moeilijke. Ik had de reacties gelezen en had de sprint nog niet gezien. Dacht dat Ackermann iets vreselijks had gedaan, maar in volle sprint kun je moeilijk achterom kijken om te zien of er ruimte is. Een racing incident zouden ze het bij de F1 noemen. Je moet alleen denken hoe je sprints wilt gaan reguleren in de toekomst om het veiliger te maken.

Headlines

Materiaalzone

Populair