Attila Valter vindt dat het zijn fout is dat Jumbo-Visma het gat met Tom Pidcock niet heeft kunnen dichten in Strade Bianche. De Hongaarse kampioen werd vijfde en zag ploegmaat Tiesj Benoot van Jumbo-Visma derde worden, maar geeft toe dat zij het beter hadden kunnen uitspelen.

Matej Mohoric sprak na afloop zijn verbazing uit dat geen van de Jumbo-Visma-kopmannen zich opofferde in de slotfase, toen het gat met Pidcock kleiner dan 20 seconden was. “Dat was mijn fout”, erkent Valter tegen Het Nieuwsblad. “Ik had beter met Tiesj moeten communiceren. Als ik mezelf vergelijk met bijvoorbeeld Nathan Van Hooydonck, kan ik nog verbeteren. Hij kent Tiesj al langer en verstaat zich beter met hem.”
Desondanks is Valter lovend over Benoot, met wie hij komende week ook Tirreno-Adriatico rijdt. “Tiesj is een goede leider, geef ons nog een paar wedstrijden en het zal al veel beter lopen. Het is uiteindelijk nog maar mijn eerste koers met hem”, vertelt de Hongaar.
Valter is uiteindelijk wel blij met de podiumplaats van Benoot in Strade Bianche. “Voor de standaarden van Jumbo-Visma moeten we natuurlijk beter doen, maar ikzelf kan tevreden zijn met mijn prestatie vandaag. Ik eindig als vijfde in mijn tweede Strade Bianche”, blikt hij terug.
32 Reacties
Tuurlijk vindt Mohoric dat JV had moeten rijden. Hij en sleper Costa waren graag gratis in het wiel van Pidcock afgezet.
Pidcock was de sterkste, Valter en Benoot konden de rest ook niet lossen en er was te weinig samenwerking in het groepje om de achterstand speelbaar te houden.
Ja maar Costa is al oud en die mag slepen
Valter neemt onterecht de schuld op zich, de schuld voor het verlies ligt bij Benoot en bij de ploegleiding. Het zal nooit duidelijk worden of Pitcock de sterkste was, maar hij won wel, en dat was verdiend.
Mohoric had ook een ploeggenoot mee kunnen nemen in de kopgroep. Beetje makkelijk om te zeggen dat een renner uit een andere ploeg het gat moet dichtrijden. Uiteindelijk reden ze op 8 seconden, en niemand kon of wilde de kloof met Pidcock dichten.
Ik vond het nagenoeg niet te zeggen met welke man ze meer kans op de winst gehad hebben maar ook door zure appels moet je heenbijten. Het gat moest dicht om met een overtal de finale in te gaan. Even goed kan je er dan nog 1 laten demarreren op een moment dat niemand elkaar meer verstaat,.
En all3s nu op de schouders van Valter, die hier eigenlijk doorbreekt als eendaags coureur, te schuiven… Zadel hem nou niet meteen met een kater op.
Meteen Kalter stellt
Mildheid en genade, RV – helemaal eensch. Hij wordt toch uitgespeeld in de Ardennenklassiekers als kopman?
En deed het slechter dan vorig jaar hier.
Dit was natuurlijk ook een goede gelegenheid voor JV om een signaal af te geven voor het voorjaar, dat ze niet alle gaten gaan dichtrijden voor de Mohoricen van deze wereld.
Ze waren duidelijk aan het mollen.
Eigenlijk zegt ie toch: ik heb me niet aan de afspraken gehouden (blijkbaar was Benoot kopman) en voor mezelf gereden. Na afloop op mijn flikker gekregen vd ploeg en nu moet ik dit zeggen vd communicatieman. Maar; ‘ik leer!’
Valter moet nog even schakelen naar topploeg
Helemaal mee eens! Maar na dat misplaatste wegwerpgebaar van Benoot heb ik wel begrip voor Valter. Moet toch bijzonder onaangenaam zijn als je ploegmaat zoiets midden in de koers en voor lopende camera doet. Benoot had zijn ongenoegen beter pas na de koers, in de bus kunnen uitten.
Maar Benoot was kopman dus ik heb wel een beetje mildheid voor dat gebaar.
Gelukkig werd Benoot geen tweede
Volgens Benoot zelf was Valter geen knecht vandaag. “Het podium was het doel voor de ploeg, met mij of Attila Valter.”
@fietsvriend Ja, Valter maakt een fout: zijn bedoeling was om in zijn eentje terug aan te sluiten. Niet echt slim, want dan zit je twee op vier en gaan die andere twee niet meer meewerken in de achtervolging. Maar het wordt nog erger, omdat Valter (hoewel onbedoeld) de rest ook weer terugbrengt. Natuurlijk baalt Benoot daarvan, maar dat is nog geen reden om je ploegmaat midden in de koers zo opzichtig de oren te wassen. Bewaar dat dan tot in de bus nadat de koers gereden is. En kies i.p.v. confrontatie voor communicatie met je ploegmaat over hoe het nu verder moet. De wedstrijd was op dat moment immers nog niet verloren.
Ok, de samenwerking kan nog wat verbeterd, maar de transfers (Van Baarle, Tratnik, Valter) vallen niet tegen!
En Gloag ook erg goed.
Benoot leek nu niet bepaald de betere en Valter was verteld dat hij nog veel te jong is om te moeten knechten. Vreemd gebaar van Benoot sowieso.
Jumbo-Visma’s Curious Chase Tactics | Strade Bianche 2023
https://www.youtube.com/watch?v=CxPDf4rnBvk
Ik zet ook mijn vraagtekens bij de tactiek van Bahrein. Mohoric is slechtste van de kopgroep. Bilbao rijdt weg van de achtervolgende groep. Als die twee samen waren gebleven hadden ze iets kunnen proberen…..
Mohoric heeft het wel erg druk met analyse van de koers voor de camera, vorige week ook al, maar hij rijdt zelf in een ploeg die werkelijk nooit van enig tactisch benul blijk geeft.
Hij heeft op papier en kijkend naar de ouderwetse rekensommetjes gelijk, maar uiteindelijk hadden de mannen van Jumbo allebei anders ook niet gewonnen, Hij en Madouas en Costa hadden gewoon meer hun best hadden moeten doen ipv naar de gele mannen te kijken. Tegenwoordig wint gelukkig meestal degene die het initiatief neemt, en niet degene die altijd alleen maar kijkt naar de ander.
“meer hun best moeten doen” ; lol er rijden 2 Jumbo’s in dat groepje
Hierom moet je dus wel voorbereidingskoersen rijden. Benoot kan alleen solo dus als ze samen rijden moet die zich altijd opofferen voor valter
Volgend jaar mag Benoot gaan knechten voor Valter gezien zijn leeftijd en potentioneel
Ja in de T/A moet ’t beter worden uitgespeeld.
Leermomentje, is ook lastig als je als verse ploegmaten ongeveer even sterk bent. Als je enkel voor Wout hoeft te knechten zoals hij misschien gedacht had is het een wat duidelijker verhaal.
Ze reden tactisch gezien wel echt rond alsof er niemand vooruit reed. Volgende keer eerst dichtrijden en dan omstebeurt aanvallen. Team mag het lekker evalueren.
Precies, ze waren even sterk. Dus was het moeilijk beslissen wie voor wie ging rijden. En met die 2 Jumbo's in de groep gingen die anderen ook niet rijden, dan rest niks anders dan proberen weg te komen met een mannetje. Dat hebben ze beiden gedaan en da's niet gelukt. Jammer en weer verder. Ze waren wel onverwacht sterk beiden en dat is dan wel weer goed nieuws. Je kan niet altijd winnen, maar als je steeds weer de koers kleurt dan ben je toch goed bezig.
Niet voor het eerst dat Valter een Belgisch feestje verpest. #pushmelding
Ach ach, om dan toch gewoon makkelijk geklopt te worden door Madouas (die stilaan een echte topper begint te worden).
Madouas is de ultime ‘stille rijder’ valt nauwelijks op maar is niet vooraan weggeweest. Het wordt voor hem stilaan tijd om zichzelf eens af te vuren in een solo naar de meet toe.
De mannen hebben het beiden niet handig gedaan. Tja dat kan gebeuren hè. Daar leren ze van en (hopelijk) gebeurt het dan niet meer. Alle toetsenbordridders vallen over elkaar heen, de één nog oordelender dan de ander. Schande dit, schande dat, ploegleiding heeft gefaald, etcetera etcetera.
Wat een treurigheid.
Wel grappig dat WF de narratief overneemt van wat er in de Belgische pers geschreven wordt zonder bronvermelding en waar er daar over JV en andere renners in de top 10 of andere Belgen (bv Wellens) alles gebundeld wordt in 1 artikel – WF dit dient te spreiden over 3-4 posts. Sterk stukje journalistiek!
Hadden altijd iemand moeten opofferen. Maar wie zou ik ook niet weten. Dat ze er maar uit leren, da’s het belangrijkste
Ziezo, ik heb uiteraard gelijk, ondanks de gefrustreerde duimpjes omlaag. Attila geeft het nu zelf toe
Nee, Benoot praat in het interview er handiger omheen dan Valter. Benoot noemt vooral het niet meegaan met Pidcock, waarmee hij de laatste 20km omzeilt.