‘Astana verliest definitief WorldTour-licentie’

maandag 30 maart 2015 om 08:17
‘Astana verliest definitief WorldTour-licentie’

Foto: Sirotti

Het doek lijkt deze week te vallen voor Astana. De Kazachstaanse wielerploeg verliest nog deze week haar WorldTour-licentie. Een bron binnen de UCI bevestigt dat aan De Telegraaf.

Het besluit is door de UCI nog niet bevestigd. Verwacht wordt dat de mondiale wielerbond komende donderdag, 2 april, uitsluitsel zal geven. Volgens De Telegraaf nam de licentiecommissie al op op 20 maart, twee dagen voor Milaan-Sanremo, de beslissing om de licentie af te nemen. Astana is in opspraak geraakt door verschillende dopinggevallen.

Het kwijtraken van de WorldTour-licentie zal grote gevolgen hebben voor de ploeg van teammanager Alexander Vinokourov. Zonder licentie verliest het startrecht in alle grote wedstrijden, waaronder de Tour de France. De ploeg van Nederlanders Lars Boom en Lieuwe Westra is wellicht komend weekend, in de Ronde van Vlaanderen, al niet meer welkom. Astana kan alleen nog maar een continentale licentie aanvragen, waarvan het toekenningsrecht bij de nationale federatie ligt.

Dit artikel delen:

119 Reacties

the student 30 maart 2015 om 08:22

Ik weet eigenlijk niet of ik er blij mee moet zijn of dat ik het jammer vind. Boom zal wel balen.

pirazzi 30 maart 2015 om 08:24

Nog meer reden voor Lars Boom om de driedaagse De Panne te winnen.

Crossblesser 30 maart 2015 om 08:26

Voor Lars Boom is het spijtig. Hopelijk rijdt hij volgend jaar bij een andere en betrouwbare ploeg. Maar wat een week, exit Riis én Vino? Ik ben ze liever kwijt dan rijk.

Utrecht19 30 maart 2015 om 08:26

Boom dan maar gauw naar Roompot nog deze week. Weet niet eens of dat volgens de regels zou mogen! Weet dat Roompot geen geld meer heeft maar nog wel een plaatsje en financieel kunnen ze er wel uit komen lijkt mij voor een jaartje als Boom zijn vorm wil verzilveren.

Terecht hoor dat ze hun wt licentie kwijt raken maar dan mogen ze ook naar andere ploegen kijken zoals Ag2R. En volgende keer graag aan het begin van een seizoen maar Cookson houd woord en dat mag ik wel voor een voorzitter.

ikbenprocycling 30 maart 2015 om 08:28

Astana vista, baby !

pirazzi 30 maart 2015 om 08:29

Zijn die renners van Astana dan “transfervrij” of mogen ze dit seizoen helemaal niet meer in actie komen.

wielerman 30 maart 2015 om 08:34

Blijf het raar vinden, ze hadden dit in het begin van het seizoen moeten doen!

Want hoe gata het nu in zijn werk?Per direkt hun licentie kwijt?Dus RvV mogen ze al niet meer starten?

Kun je ook niet maken tov renners in het team die zich wel aan de regels houden, die zitten ineens zonder ploeg en moeten dan een andere ploeg gaan zoeken en kunnen hun wedstrijden niet rijden.

@Pirazi die zijn dan transfer vrij

Ivo1976 30 maart 2015 om 08:36

@Wielerman
Renners die bewust kiezen voor een team met 5 dopingschandelen per jaar, daar hoef je geen medelijden mee te hebben.

Beste actie in jaren. Weg met die boevenbende. Al ben ik er zeker van dat ze volgend seizoen onder een andere naam doorstarten. Met achter de schermen dezelfde mensen.

Abdoe 30 maart 2015 om 08:37

Misschien doen ze het wel juist met opzet gedurende het lopende seizoen, om de impact voor de renners zo groot mogelijk te maken en een voorbeeld te stellen: dit kan gebeuren als je met een dubieuze ploeg in zee gaat. Als dit soort ploegen onaantrekkelijk worden voor renners vanwege dit risico, dan is het doel bereikt.

Of dit juridisch haalbaar is, is nog een ander verhaal.

pirazzi 30 maart 2015 om 08:38

Of ze krijgen de status van Procontinental teams en mogen dan aan de Europe tour deelnemen en kunnen voor de grote rondes een wildcard krijgen. Edit nog een stapje lager dus, continental team van Kazachstan.

řezník 30 maart 2015 om 08:38

Een continentale licentie zullen ze wel krijgen van Kazachstan. Mocht er een totale leegloop komen wat kan als ze continentaal worden, dan is het natuurlijk wel grotendeels over en uit voor Astana. Maar zoveel plekken en geld is er ook niet meer vrij bij andere ploegen. Dus kans groot op een verloren seizoen voor veel renners van die ploeg.

Xyloto 30 maart 2015 om 08:38

Boom naar IAM of Roompot?

Bulcke 30 maart 2015 om 08:38

Lol @ ikbenprocycling

Balen voor Boom, maar ik vind het alleen maar goed nieuws dat er serieus werk wordt gemaakt van het tegengaan van ongewenste praktijken. Als ze waren beginnen met het laaghangende fruit had het nog windowdressing kunnen zijn, maar ze beginnen boven in de boom te plukken. Hulde voor Cookson als dit gerucht echt waar is.

Boom weer terug naar TLJ?

Coldeportes 30 maart 2015 om 08:40

Het bericht waarvan je wist dat het komen zou… uci pakt door, prima!

josi 30 maart 2015 om 08:40

Dat wordt complete chaos en tal van rechtszaken. Kan de redenen wel begrijpen, maar de uitvoerbaarheid is een andere zaak.

BrammetjeTankink 30 maart 2015 om 08:42

Het zit Boom toch vaak tegen op de momenten dat het moet gebeuren en hij leek me uitstekend in vorm! Heel zuur voor hem en anderen die er niks mee te maken hebben. Hopelijk betekend dit ook eindelijk gphet vertrek van Vino!

pirazzi 30 maart 2015 om 08:44

Et bestaat al een continentaal team in Kazachstan met de naam Vino 4 ever. klik

52voor11achter 30 maart 2015 om 08:48

Beste Brammetje,
Lars heeft hier heel veel mee te maken. Hij kiest willens en wetens voor deze doping ploeg om veel geld te verdienen en doet niets aan het bestrijden van de doping cultuur die de sport kapot maakt.

xistnc 30 maart 2015 om 08:48
Quote:
řezník – 30 maart 2015 om 08:38
Continentale ploegen kunnen ook worden uitgenodigd voor WT koersen.

Sinds wanneer?

Quote:
Utrecht19 – 30 maart 2015 om 08:26
Boom dan maar gauw naar Roompot nog deze week.

Ik weet niet of een week lang genoeg is om de plooien tussen Boogerd en Boom te strijken.

Ik heb het idee dat een overgang van een niet-professioneel team naar een WT-team op elk moment tijdens het jaar mag plaats vinden. Maar dat kan pas in gang worden gezet als Astana de WT-licentie effectief verliest. Sowieso gaan die dingen niet vanzelf, zeker gezien de huidige salarissen van de Astana-coureurs.

oud 30 maart 2015 om 08:48

Het verlies van startRECHT betekent toch niet verlies van startPLEK?
Of heeft de ASO bijvoorbeeld al aangegeven ze niet uit te nodigen?

oud 30 maart 2015 om 08:50

De beste ploeg voor Boom…..trek?

DirkDeWolf 30 maart 2015 om 08:50

Kunnen de renners niet een eigen team oprichten? Misschien liggen er nog ergens wat Blanco shirtjes?

Coldeportes 30 maart 2015 om 08:53

De ASO gaat hen echt niet uitnodigen. Een van de weinige organisatoren die in het verleden ook andere ploegen heeft geweerd of ‘gemaand’ zich vrijwillig (kuch) terug te trekken van Tourdeelname

Musselwhite 30 maart 2015 om 08:53

Die schorsing vind ik niet erg maar het risico op al die rechtszaken lijkt me ernstiger. Als de schrapping er nu donderdag al komt en die ploeg heeft al geen startrecht meer voor de Ronde van Vlaanderen zullen er wel enkele renners in die ploeg zitten die niet echt gelukkig zijn met die situatie. Vermoedelijk schakelen zij zelfs een burgerlijke rechtbank in en dan zijn wij vertrokken voor een langere periode van onduidelijkheid.

wielerman 30 maart 2015 om 08:54

@ ivo

Dat Astana moet verdwijnen van het toneel helemaal mee eens, maar dat hadden ze in de winter moeten doen.

Nu creeer je totale chaos.

Headlines

Materiaalzone

Populair