‘Astana verliest definitief WorldTour-licentie’
Foto: Sirotti
maandag 30 maart 2015 om 08:17

‘Astana verliest definitief WorldTour-licentie’

Het doek lijkt deze week te vallen voor Astana. De Kazachstaanse wielerploeg verliest nog deze week haar WorldTour-licentie. Een bron binnen de UCI bevestigt dat aan De Telegraaf.

Het besluit is door de UCI nog niet bevestigd. Verwacht wordt dat de mondiale wielerbond komende donderdag, 2 april, uitsluitsel zal geven. Volgens De Telegraaf nam de licentiecommissie al op op 20 maart, twee dagen voor Milaan-Sanremo, de beslissing om de licentie af te nemen. Astana is in opspraak geraakt door verschillende dopinggevallen.

Het kwijtraken van de WorldTour-licentie zal grote gevolgen hebben voor de ploeg van teammanager Alexander Vinokourov. Zonder licentie verliest het startrecht in alle grote wedstrijden, waaronder de Tour de France. De ploeg van Nederlanders Lars Boom en Lieuwe Westra is wellicht komend weekend, in de Ronde van Vlaanderen, al niet meer welkom. Astana kan alleen nog maar een continentale licentie aanvragen, waarvan het toekenningsrecht bij de nationale federatie ligt.

RIDE Magazine
119 Reacties
Sorteer op:
30 maart 2015 10:15
Voor mij is het een beetje hinken op twee gedachten. Dopingzondaars mogen stevig aangepakt worden, daar heb ik geen medelijden mee, mits alles waterdicht aangetoond kan worden. Maar in de gevallen van Nibali, Boom en anderen die niet gepakt zijn, voelt het een beetje dat zij, als bijrijder, ook bekeurd worden wanneer de bestuurder te hard heeft gereden.
30 maart 2015 10:15
Het gekke is dat ag2r is zijn hoofdploeg gewoon evenveel dopinggevallen heeft de laatste 2 jaar, en ik denk misschien nog wel wat ploegen. Beetje willekeurig om hier een zondebok aam te wijzen dan. Ook jammer voor een hoop mensen binnen organisatie die er niks mee te maken hebben, en voor veel renners. Ik vind het absoluut geen goede Zak, ze kunnen het simpelweg niet verantwoorden tegenover iedereen. Schors dan het management ofzo.
30 maart 2015 10:18
ben benieuwd of mannen als Boom en Nibali (en hun zaakwaarnemers) al een plan B paraat hebben voor dit scenario
30 maart 2015 10:24
Waarschijnlijk komt Nibali bij sky terecht als 2e kopman en kan Aru naar lampre toe. Eind goed al goed
30 maart 2015 10:24
Wat ik niet begrijp is de kritiek hier op de timing.
Astana had een voorlopige licentie onder voorwaarden.
De audit heeft juridisch duidelijkheid gebracht.
Hierdoor was het in november niet, en nu wel, juridisch haalbaar die licentie in te trekken.

Bar vervelend, maar helaas de enige route.
30 maart 2015 10:27
1. De redenen zijn veel gegronder dan enkel de dopinggevallen. Astana is zelf vervolgens onder de loep gelegd en het besluit is daarop gebaseerd.

2. Medelijden met renners die zelf voor deze ploeg gekozen hebben, dat is volgens mij alleen op voorkeur voor renners gebaseerd. Ik vind het helemaal niet zielig, wel jammer dat Boom bijvoorbeeld niet zal rijden in Roubaix als dit door gaat. Maar kan die emotie wel opzij zitten om de grootsheid van dit besluit in te zien.

3. Argumenten als "ik vind dit raar want er zijn meer ploegen waar doping wordt gepakt"... Tja, "wij zijn niet stout want zij zjjn ook stout".. Really? Dat is voor kindjes he. Blijkbaar is de boel bij Astana zo verrot dat dit de beste beslissing voor de UCI is, hulde dat ze doorpakken! Laat het een les zijn voor andere ploegen!

4. Een heel erg belangrijk iets vind ik wel dat er nu volledige transparantie moet komen over de redenen van dit besluit. Alleen dan kan het duidelijk zijn waarop de UCI nu jaagt, en wat ploegen dus niet mogen doen. Alleen dan zal er daadwerkelijk iets veranderen. Kan niet wachten op de persconferentie!!
30 maart 2015 10:27
Hulde voor UCI. Eindelijk geen praatjes meer, maar doorpakken. Astana heeft hoog spel gespeeld en zal alleen door CAS nog gered kunnen worden. Hopelijk kunnen we dit hoofdstuk binnenkort afsluiten en zullen de namen Vinokourov, maar ook Scarponi en Sanchez alleen nog voorkomen als uitlopers van het ongecontroleerde en totaal uit de hand gelopen doping tijdperk.
30 maart 2015 10:29
@Contador#N.1, eerder bij Quick Step of Saxo Bank. Die rijden ook op Specialized.
30 maart 2015 10:30
@Moosje
Moet dat niet zijn: "ik vind het absoluut geen goede KaZAK"
Doelend op de ploegleider? ;)
30 maart 2015 10:35
Vraag me af of overstappen naar een ander team mag. Anders kunnen ze als stagairs bij de gele Lotto terecht.;)
30 maart 2015 10:35
@LyndaLid
Eens met ieder punt
30 maart 2015 10:37
Quote:
Dit is natuurlijk wel tragisch voor de renners. Het zijn uiteindelijk allemaal broodwinnaars voor een gezin.


Astana houdt de contractuele verplichtingen richting haar renners, dus dat is geen argument. Al zal de stichting misschien failliet worden verklaard (hoewel een bankgarantie naar mijn weten onderdeel is van de licentie-eisen van de UCI) en is de Kazachse contractbescherming niet dezelfde als in Nederland maar dat weet je als je er tekent.
30 maart 2015 10:39
Vervelend voor Lieuwe en Lars, verdienen daar toch een zeer goed belegde boterham.
30 maart 2015 10:42
De meeste renners zullen wel een clausule hebben waardoor ze andere oorden mogen opzoeken. En ik vermoed dat er sponsoren zijn die best nog wat extra geld in de ploeg willen pompen om een topper binnen te hengelen maar de "gewone" renners hebben toch echt een probleem. Hieronder zo maar even enkele suggesties:

Nibali (Etixx) -> Lefevre is een aasgier bij uitstek en ruikt altijd zijn kans. Kan Kwiatkowski mooi nog een extra jaartje de wind uit de zeilen worden genomen voor de tour.

Aru (Katusha) -> Veel geld en bovendien mist men naast Rodriguez nog een echte topper voor de grote rondes. Moreno is niet betrouwbaar genoeg om uit te spelen in de giro.

Boom (Trek) -> Trek heeft ook een redelijk budget en zijn onthoofd voor de voorjaarsklassiekers. Met de tandem Boom/Devolder kunnen ze wellicht nog wat uitrichten. Bovendien heeft Mollema dan een maatje er bij.

Westra (Giant Alpecin) -> Een allround renner die het hele jaar inzetbaar is. Een tempobeul die belangrijk kan zijn voor de treintjes van Kittel/Degenkolb maar tevens een renner die Giant kan uitspelen in kleinere rondes en die missen ze nog enigszins.

De Vreese (Lotto Soudal) -> Lotto heeft nog wel behoefte aan een sterke man voor het klassiekerwerk en als knecht in het rondewerk en De Vreese is wat dat aangaat een betrouwbare pion.

Rosa (Lampre Merida) -> Typische renner voor deze ploeg van vrijbuiters. Kunnen nog wel wat toevoeging in de breedte gebruiken.

Guardini (Androni) -> Vind dit een hele lastige. Hele goede sprinter maar niet absolute top en aangezien de plekken op WT niveau schaars zijn verwacht ik dus dat hij kind van de rekening wordt. Zal zich in de giro weer in de kijker willen rijden dus zal aansluiten bij een ploeg die daar rijdt en die ook in zijn dienst wil rijden. Androni is zo'n ploeg.

Cataldo (Bardiani) -> Niet goed genoeg om een van de schaarse WT plekken zo maar in te nemen maar voor een Proconti ploeg een absolute aanwinst. Ook het type renner dat goed bij de mentaliteit van Bardiani past. Grote punt wordt het salaris want dit is geen goedkope jongen.

Landa (Movistar) -> Goede vervanger voor Valverde op den duur. Die man gaat namelijk niet eeuwig mee. Bovendien vind ik Movistar wel een echte betrouwbare superknecht missen.

Taaramae (Cofidis) -> Terug op het oude honk en meteen kopman in de tour. Taaramae is goed bezig dit jaar en zal dus best ambitie hebben om toch nog eens vol voor het klassement te gaan. Ik weet alleen niet met welk gevoel hij destijds weg is gegaan bij Cofidis.

Scarponi (Androni) -> Rijdt enkel nog de giro en stopt daarna als profrenner

Sanchez (Sky) -> Past op zich in de Sky filosofie mbt zijn kwaliteiten als hardrijder. Weet zelf ook dat hij niet goed genoeg meer is als klassementsrenner voor de grote rondes dus een dergelijke rol zou hem best passen.

Zo, dat was em. Voor alle overige renners vrees ik echt met grote vreze. Maar we gaan het allemaal zien.
30 maart 2015 10:43
@ti-raleigh ik zou het toch eerder vergelijken met het in de auto stappen bij iemand die een glaasje teveel opheeft. Je doet niks fout, maar helemaal verstandig is het natuurlijk niet.
30 maart 2015 10:49
@mrkennedy85:
je vergeet Fuglsang. of vrees je ook voor hem?
daarnaast zijn ook Kangert, Bozic, Grivko en Lutsenko world-tour waardig.
30 maart 2015 10:51
Ik schreef onlangs een overzichtje op mijn blog wat betreft WT, rankings en verschillende categorieën ploegen. Net omdat bitter weinig mensen echt op de hoogte zijn. Klik hier. Volgens de info die ik vond klopt de bewering dus dat in een WT-koers naast verplichte deelname door de WT-ploegen ook procontinentale ploegen mogen starten via het systeem van Wild Cards. Continentale ploegen dus niet.
30 maart 2015 10:52
Fuglsang is ook wel een goeie renner, natuurlijk :-) En wat met Tiralongo, Lopez Moreno (winnaar van Tour de l'avenir), Kangert,...
30 maart 2015 10:55
Telegraaf is leuk aan het gokken met dit bericht, typisch. Kan donderdag ja of nee worden dus laten we nu alvast wat verzinnen om het nieuws te hebben.
30 maart 2015 10:55
@Wheely
Bij Petacchi mocht het per 1 augustus terwijl QS hem al in april of mei wilde laten rijden, dus volgens mij moeten er sowieso belangrijke delen van het seizoen worden gemist door renners die nu eventueel van hun contract af kunnen.
30 maart 2015 10:59
@ petoi:
ik hou ook nog even een slag om de arm. het is immers de Telegraaf die dit meldt.
30 maart 2015 11:00
@MrKennedy:
Ik vermoed dat bijvoorbeeld Sky en Giant- Alpecin wel wat anders denken over het aantrekken van Sanchez en Westra. Schoon rijden, of een schoon imago (hoe je het maar wilt noemen), is belanrijk voor deze ploegen.
30 maart 2015 11:01
Fuglsang helemaal vergeten inderdaad, mijn excuses! Kangert is ook een goede coureur maar niet echt een directe meerwaarde mijns inziens. Maar vooruit, onderstaand als toevoeging:

Kangert (IAM) -> Kunnen hem wellicht uitspelen als kopman voor een top 10 notering in een/twee van de grote rondes. Frank zal wel als kopman starten in de Tour.

Fuglsang (Orica) -> Deze ploeg mist nog een klassementsrenner. Bovendien vindt ik hem ook wel in de Orica filosofie passen. Redelijk rustige en betrouwbare renner. Kan zeker top 10 rijden in elke grote ronde.

Tiralongo (Stopt) -> Is al 37

Lopez Moreno zou ik echt niet weten om heel eerlijk te zijn. Zal wel ergens een plekje krijgen maar waar? Zoals ik zeg, de plekken zijn erg schaars.
30 maart 2015 11:03
@Kirsipuu

Misschien inderdaad eerder Lopez Moreno naar Sky (goede leerschool voor hem) en Sanchez naar een andere ploeg. Alleen waar dan?
30 maart 2015 11:04
@mrkennedy85
Buiten of renners ergens passen moet je ook nog kijken of er überhaupt wel plaats over is in de selectie (er is een maximum per ploeg) en of er nog budget is voor nieuwe renners.

Reacties zijn gesloten.