‘Astana verliest definitief WorldTour-licentie’
Het doek lijkt deze week te vallen voor Astana. De Kazachstaanse wielerploeg verliest nog deze week haar WorldTour-licentie. Een bron binnen de UCI bevestigt dat aan De Telegraaf.
Het besluit is door de UCI nog niet bevestigd. Verwacht wordt dat de mondiale wielerbond komende donderdag, 2 april, uitsluitsel zal geven. Volgens De Telegraaf nam de licentiecommissie al op op 20 maart, twee dagen voor Milaan-Sanremo, de beslissing om de licentie af te nemen. Astana is in opspraak geraakt door verschillende dopinggevallen.
Het kwijtraken van de WorldTour-licentie zal grote gevolgen hebben voor de ploeg van teammanager Alexander Vinokourov. Zonder licentie verliest het startrecht in alle grote wedstrijden, waaronder de Tour de France. De ploeg van Nederlanders Lars Boom en Lieuwe Westra is wellicht komend weekend, in de Ronde van Vlaanderen, al niet meer welkom. Astana kan alleen nog maar een continentale licentie aanvragen, waarvan het toekenningsrecht bij de nationale federatie ligt.
Astana had een voorlopige licentie onder voorwaarden.
De audit heeft juridisch duidelijkheid gebracht.
Hierdoor was het in november niet, en nu wel, juridisch haalbaar die licentie in te trekken.
Bar vervelend, maar helaas de enige route.
2. Medelijden met renners die zelf voor deze ploeg gekozen hebben, dat is volgens mij alleen op voorkeur voor renners gebaseerd. Ik vind het helemaal niet zielig, wel jammer dat Boom bijvoorbeeld niet zal rijden in Roubaix als dit door gaat. Maar kan die emotie wel opzij zitten om de grootsheid van dit besluit in te zien.
3. Argumenten als "ik vind dit raar want er zijn meer ploegen waar doping wordt gepakt"... Tja, "wij zijn niet stout want zij zjjn ook stout".. Really? Dat is voor kindjes he. Blijkbaar is de boel bij Astana zo verrot dat dit de beste beslissing voor de UCI is, hulde dat ze doorpakken! Laat het een les zijn voor andere ploegen!
4. Een heel erg belangrijk iets vind ik wel dat er nu volledige transparantie moet komen over de redenen van dit besluit. Alleen dan kan het duidelijk zijn waarop de UCI nu jaagt, en wat ploegen dus niet mogen doen. Alleen dan zal er daadwerkelijk iets veranderen. Kan niet wachten op de persconferentie!!
Moet dat niet zijn: "ik vind het absoluut geen goede KaZAK"
Doelend op de ploegleider?
Eens met ieder punt
Dit is natuurlijk wel tragisch voor de renners. Het zijn uiteindelijk allemaal broodwinnaars voor een gezin.
Astana houdt de contractuele verplichtingen richting haar renners, dus dat is geen argument. Al zal de stichting misschien failliet worden verklaard (hoewel een bankgarantie naar mijn weten onderdeel is van de licentie-eisen van de UCI) en is de Kazachse contractbescherming niet dezelfde als in Nederland maar dat weet je als je er tekent.
Nibali (Etixx) -> Lefevre is een aasgier bij uitstek en ruikt altijd zijn kans. Kan Kwiatkowski mooi nog een extra jaartje de wind uit de zeilen worden genomen voor de tour.
Aru (Katusha) -> Veel geld en bovendien mist men naast Rodriguez nog een echte topper voor de grote rondes. Moreno is niet betrouwbaar genoeg om uit te spelen in de giro.
Boom (Trek) -> Trek heeft ook een redelijk budget en zijn onthoofd voor de voorjaarsklassiekers. Met de tandem Boom/Devolder kunnen ze wellicht nog wat uitrichten. Bovendien heeft Mollema dan een maatje er bij.
Westra (Giant Alpecin) -> Een allround renner die het hele jaar inzetbaar is. Een tempobeul die belangrijk kan zijn voor de treintjes van Kittel/Degenkolb maar tevens een renner die Giant kan uitspelen in kleinere rondes en die missen ze nog enigszins.
De Vreese (Lotto Soudal) -> Lotto heeft nog wel behoefte aan een sterke man voor het klassiekerwerk en als knecht in het rondewerk en De Vreese is wat dat aangaat een betrouwbare pion.
Rosa (Lampre Merida) -> Typische renner voor deze ploeg van vrijbuiters. Kunnen nog wel wat toevoeging in de breedte gebruiken.
Guardini (Androni) -> Vind dit een hele lastige. Hele goede sprinter maar niet absolute top en aangezien de plekken op WT niveau schaars zijn verwacht ik dus dat hij kind van de rekening wordt. Zal zich in de giro weer in de kijker willen rijden dus zal aansluiten bij een ploeg die daar rijdt en die ook in zijn dienst wil rijden. Androni is zo'n ploeg.
Cataldo (Bardiani) -> Niet goed genoeg om een van de schaarse WT plekken zo maar in te nemen maar voor een Proconti ploeg een absolute aanwinst. Ook het type renner dat goed bij de mentaliteit van Bardiani past. Grote punt wordt het salaris want dit is geen goedkope jongen.
Landa (Movistar) -> Goede vervanger voor Valverde op den duur. Die man gaat namelijk niet eeuwig mee. Bovendien vind ik Movistar wel een echte betrouwbare superknecht missen.
Taaramae (Cofidis) -> Terug op het oude honk en meteen kopman in de tour. Taaramae is goed bezig dit jaar en zal dus best ambitie hebben om toch nog eens vol voor het klassement te gaan. Ik weet alleen niet met welk gevoel hij destijds weg is gegaan bij Cofidis.
Scarponi (Androni) -> Rijdt enkel nog de giro en stopt daarna als profrenner
Sanchez (Sky) -> Past op zich in de Sky filosofie mbt zijn kwaliteiten als hardrijder. Weet zelf ook dat hij niet goed genoeg meer is als klassementsrenner voor de grote rondes dus een dergelijke rol zou hem best passen.
Zo, dat was em. Voor alle overige renners vrees ik echt met grote vreze. Maar we gaan het allemaal zien.
je vergeet Fuglsang. of vrees je ook voor hem?
daarnaast zijn ook Kangert, Bozic, Grivko en Lutsenko world-tour waardig.
Bij Petacchi mocht het per 1 augustus terwijl QS hem al in april of mei wilde laten rijden, dus volgens mij moeten er sowieso belangrijke delen van het seizoen worden gemist door renners die nu eventueel van hun contract af kunnen.
ik hou ook nog even een slag om de arm. het is immers de Telegraaf die dit meldt.
Ik vermoed dat bijvoorbeeld Sky en Giant- Alpecin wel wat anders denken over het aantrekken van Sanchez en Westra. Schoon rijden, of een schoon imago (hoe je het maar wilt noemen), is belanrijk voor deze ploegen.
Kangert (IAM) -> Kunnen hem wellicht uitspelen als kopman voor een top 10 notering in een/twee van de grote rondes. Frank zal wel als kopman starten in de Tour.
Fuglsang (Orica) -> Deze ploeg mist nog een klassementsrenner. Bovendien vindt ik hem ook wel in de Orica filosofie passen. Redelijk rustige en betrouwbare renner. Kan zeker top 10 rijden in elke grote ronde.
Tiralongo (Stopt) -> Is al 37
Lopez Moreno zou ik echt niet weten om heel eerlijk te zijn. Zal wel ergens een plekje krijgen maar waar? Zoals ik zeg, de plekken zijn erg schaars.
Misschien inderdaad eerder Lopez Moreno naar Sky (goede leerschool voor hem) en Sanchez naar een andere ploeg. Alleen waar dan?
Buiten of renners ergens passen moet je ook nog kijken of er überhaupt wel plaats over is in de selectie (er is een maximum per ploeg) en of er nog budget is voor nieuwe renners.