‘Astana snijdt flink in salarissen door coronacrisis’

zondag 29 maart 2020 om 19:59
‘Astana snijdt flink in salarissen door coronacrisis’

foto: Cor Vos (archief)

Astana gaat renners en personeel de komende drie maanden minder salaris betalen. Volgens AS gaat het om een verlaging van minstens dertig procent, vanwege de crisis die ontstaan is vanwege de verspreiding het coronavirus.

Begin maart werd bekend dat Astana – niet voor het eerst – kampte met betalingsproblemen aan het personeel. De ploeg bevestigde dat niet alle lonen van de eerste maanden van 2020 waren uitbetaald, maar beloofde ook die problemen snel op te lossen. Nu komt de coronacrisis daar nog bij.

Spaanse bronnen melden nu dat bij het team van manager Alexander Vinokourov flink gesneden wordt in de salarissen de komende periode. Eerder lieten Lotto Soudal (waar renners delen van hun salaris afstaan) en Burgos-BH (waar renners tijdelijk ontslagen zijn) al weten maatregelen te namen in deze onzekere, koersloze periode.

Dit artikel delen:

18 Reacties

leegloper 29 maart 2020 om 20:08

Hebben ze niet ook minder reiskosten en hotelkosten? En ze hoeven ook minder winstbonussen uit te betalen.

vincenzo 29 maart 2020 om 21:05

Dat speelt geen rol hoor.

vincenzo 29 maart 2020 om 20:48

Dat is één. Een aantal andere ploegen gaat vroeg of laat volgen.

xistnc 29 maart 2020 om 21:23

‘Astana verschuilt zich achter pandemie’ zou best wel eens dichterbij kunnen zitten.

LB108 29 maart 2020 om 22:01

Sorry maar het coronavirus kan hier geen reden voor zijn. sponsors zijn sponsors en zolang die niet failliet zijn moeten ze in principe betalen dus wat bv. lotto soudal doet kan allemaal maar zijn om te besparen maar wat willen ze dan wel doen met het geld…

coppicoppi 29 maart 2020 om 23:31

Economie al snel laten vallen zeker op de middelbare school……

LB108 29 maart 2020 om 23:47

In tijden van corona blijft men toch zo aardig voor de medemens.
Maar bij deze graag toelichting hoezo

doorak 30 maart 2020 om 03:42

LB108. Onzin hetgeen u schrijft.
Er zijn vele vormen van sponsoring en clausules. Neem bijvoorbeeld een vast bedrag wat relatief laag is aangevuld met exposure* commissie (bonus) per 10 seconden of andere tijdseenheden met daarin een gelijke, progressieve en daarna weer degressieve uitkering per eenheid. Zoals Lefevre zijn renners betaald met relatief laag salaris maar men met prestaties extra kan verdienen en dit weer aansluit (kan, hoeft niet) op het sponsorcontract.
*software kan van meerdere uitzendingen kanalen exact meten hoe vaak de naam in beeld is. Dan is er ook een onderscheid in beeld met tenue maar sponsornaam niet of nauwelijks zichtbaar en de tijd dat de naam duidelijk (bepaald formaat) wel in beeld is.

Of bijvoorbeeld een calamiteiten clausule dat de sponsorsom opgedeeld in, dagen, weken waarbij wanneer door overmacht niet gekoerst kan worden en er dus geen reclame is voor de sponsor dit in verhouding af gaat van de sponsorsom. Immers veel sponsoren willen alleen betalen wanneer ze er een “normaal” seizoen met de min of meer te verwachten wedstrijden voor het bewuste niveau voor terugkrijgt. Exposure daar gaat het voornamelijk om. Uiteraard druk bezochte social media tellen ook mee voor een sponsor.

Veel nieuwe sponsors in de sportwereld vragen vaak: Hoe kunnen jullie garanderen dat we voldoende (te omschrijven) in beeld zijn. Krijg je dat verhaal met die exposure of men laat opnames zien van de afgelopen jaren om eea aan te tonen dat men veel in beeld is. Grotere ploegen hebben hier bureaus voor of marketing specialisten die dit uit rekenen naar waardes. Leuk zegt de sponsor dan maar wanneer er een oorlog uitbreekt of een ramp en er wordt een maand niet gekoerst, dan wil ik dat deel niet betalen want geen exposure en dan komen dergelijke clausules om de hoek kijken. Niet bij alles contracten maar er zijn niet veel sponsoren die 5 miljoen of meer klakkeloos op tafel leggen zonder voorwaarden.

Arry1337 29 maart 2020 om 22:30

Dan mag de Jumbo ploeg zich op de borst kloppen met een sponsor die in deze tijden juist een groei meemaakt.

ChefSpijker 30 maart 2020 om 01:14

Waarschijnlijk wel een korte piek, omdat men de laatste weken veel extra heeft ingeslagen. Ik ga er niet vanuit dat we opeens allemaal massaal gaan bunkeren zoals met Kerst. Dus dan zal het eerder een verschuiving van cashflow zijn, aangezien men toch straks eerst de producten gaat opmaken die al in huis zijn. Maar sowieso blijft het concept van de supermarkt wel sterk overeind in deze tijd natuurlijk.

attickfan 30 maart 2020 om 02:38

Alle restaurants zijn dicht. Mensen moeten toch eten dus de omzet van supermarkten gaat omhoog. Da’s logisch dus.

wielrenner 30 maart 2020 om 08:38

En…McDonalds, daar staan ze vanaf het ochtendgloren al in de rij, de stumpers.

ChefSpijker 30 maart 2020 om 13:07

Heel veel afhaal- en bezorgrestaurants zijn wel nog gewoon open.

Derierre de la course 30 maart 2020 om 13:31

Gisteren mcdonalds gegeten, 10 minuten in de rij om 17:30 was prima te doen.

Derierre de la course 30 maart 2020 om 13:32

Klopt, zeg de 15% van de mensen die in het weekend uit eten gaat eet nu thuis. Vaak wat luxer dus die omzetstijging voelt de supermarkt wel. De omzetstijging door hamsteren was denk ik een eenmalige piek.
Vergeet ook niet de omzet die normaal in bedrijfskantines en tankstations gemaakt wordt. Die komt nu ook voor 90% naar de supermarkten.

Jan Blokland 29 maart 2020 om 23:37

Ach, allemaal weer van die suggestieve reacties, wat de reden zou kunnen zijn.
Vergeet niet dat er niet wordt gekoerst. Dus ook de sponsoren zijn niet te zien op wat voor manier dan ook. Begrijpelijk dat ze dan toch zeggen dat het allemaal wat minder kan.

Ward 30 maart 2020 om 07:23

Al kan je wel de vraag stellen of het zomaar eenzijdig kan. Als de werknemers akkoord zijn, ok, maar hier lijkt de beslissing een duidelijk initiatief van de werkgever. Nu ja, bij Astana moeten we ons daar misschien geen vragen bij stellen…

Derierre de la course 30 maart 2020 om 13:35

Ik denk dat de sponsorinkomsten van ploegen echt niet zo vast zijn zoals vele hier menen. Daarnaast zal een sponsor om aantoonbare bedrijfseconomische redenen altijd onder zijn sponsoring uit kunnen neem ik aan. Denk dat die liever zijn personeel doorbetaalt dan zijn sponsordeal.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair