Astana heeft tot 20 maart de tijd voor opheldering
woensdag 4 maart 2015 om 12:48

Astana heeft tot 20 maart de tijd voor opheldering

Wielerploeg Astana heeft nog iets meer dan twee weken de tijd om zijn verdediging voor te bereiden. Op 20 maart moeten alle relevante documenten ingeleverd zijn bij de licentiecommissie, meldt L’Équipe vandaag. Een datum voor een eventuele hoorzitting is nog niet vastgesteld. Ook is niet bekend wanneer er een uitspraak volgt.

Astana moet vrezen voor een gedwongen vertrek uit de WorldTour. De UCI heeft de licentiecommissie gevraagd de licentie van de Kazachse ploeg in te trekken na de uitkomsten van een onafhankelijk onderzoek. Nieuwe onthullingen over de Padova-affaire, een dopingzaak met een link naar Astana, deden de ploeg ook geen goed.

RIDE Magazine
40 Reacties
Sorteer op:
4 maart 2015 12:53
Waarschijnlijk geen uitspraak dus komende maanden. Ik ben benieuwd of ze het vlak voor de tour bekend maken.
4 maart 2015 12:58
Meer tijd is goed voor een eventuele doorstart/nieuwe sponsor. UCI Gaat toch niet al die renners op straat/markt gooien? Of wordt het toch nog een stoeltjesdans?
4 maart 2015 13:12
@zoetepap,

Ik heb niet het idee dat de UCI de huidige ploeg een doorstart laten hebben ziet zitten, een nieuwe sponsor heeft al helemaal geen enkele invloed op de ploeg. Volgens mij is het ook niet mogelijk om midden in het seizoen een nieuwe ploeg op te starten, maar dat terzijde. De renners staan natuurlijk niet meteen op straat, ze zijn tenslotte nog contractureel verbonden aan de oude ploeg. Ze zullen wel op de markt komen natuurlijk. Maar dat zal de UCI niet zien als belemmering, anders hadden ze dit besluit ook niet genomen.
4 maart 2015 13:14
@zoetepap: een doorstart lijkt me, naast onwenselijk, niet ter sprake komen. Als er geen licentie is, is er niets om door te starten.
4 maart 2015 13:20
Nou ja en iets zecht mij dat met het verdwijnen van Astana de Kazakken en niet van het toneel zullen vetdwijnen.
4 maart 2015 13:27
@zoetepap, De renners worden niet op straat gegooid door de UCI. De UCI is eindelijk eens aan het doorpakken, het is eerder het probleem van de werkgever dat de renners op straat komen. Net als dat het niet de overheid is die jou op straat zet als jouw werkgever moet sluiten omdat er illegale activiteiten in zijn bedrijf plaatsvinden
4 maart 2015 13:27
En krijgen ze dan geen ProConti-licentie ofzo?
4 maart 2015 13:29
Quote:
Nou ja en iets zecht mij dat met het verdwijnen van Astana de Kazakken en niet van het toneel zullen vetdwijnen.


Tja...
4 maart 2015 13:31
op NOS teletekst:
'als Astana de worldtourlicentie moet inleveren, mogen ze niet meer starten in de grote wedstrijden'
maak daar maar 'alle wedstrijden' van, of er moet een andere licentie worden afgegeven en dat lijkt me sterk.
4 maart 2015 13:37
Dit is flink balen voor Westra en Boom.
4 maart 2015 14:07
Maar Westra en Boom hebben willens en wetens hun kop in het zand gestopt toen ze naar deze ploeg gingen, dus dat is dan hun eigen probleem.
4 maart 2015 14:07
Ze kunnen dan toch nog altijd een wildcard krijgen en dan hun plekje dat gereserveerd was voor hun alsnog weer innemen. Dus het is ook belangrijk wat de koersorganisaties gaan doen. Het lijkt me sterk dat alle koersorganisaties die ploeg dan links laten liggen, vanwege de sterke renners in de ploeg.
4 maart 2015 14:10
@reznik, ze zijn dan simpelweg geen ploeg meer, hebben ook geen continental of procontinental licentie. Een benodigdheid om mee te doen aan wat voor koers dan ook georganiseerd onder de vlag van de UCI. Ze mogen dan dus niet mee doen.
4 maart 2015 14:13
@hiddenz

Hoe zat dat het dan met Katusha in 2013? Hun world tour licentie werd in eerste instantie ook afgenomen, maar kregen wel een pro conti licentie. Als ik op dit artikel afga staat er dat het om hun world tour licentie gaat en niet dat ze helemaal meer een licentie krijgen. Of is het verschil dat ze katusha op financiele basis uit de world tour wilde bannen en astana op doping gronden? Waardoor ze bij geen enkele licentie meer toegelaten kunnen worden?
4 maart 2015 14:16
Enkel de worldtourlicentie wordt afgenomen. Ze kunnen we starten in lagere wedstrijden... Ze worden dus pro-continentaal (als het allemaal doorgaat...)
Ik hoop al langer dat deze ploeg eindelijk eens aangepakt wordt. Wel spijtig inderdaad voor een klepper als Boom, maar hij had beter kunnen weten... anderzijds geraakt die wel nog ergens onderdak
4 maart 2015 14:16
Uitspraak licentiecommissie zal wel in mei of misschien juni zijn.
Vraag lijkt me dan wat er gebeurt als Astana in beroep gaat bij het CAS - wat zeker lijkt -. Als het UCI-besluit zou worden opgeschort tot CAS-uitspraak kan Astana het seizoen gewoon - grotendeels - afmaken en moeten WT-organisatoren de ploeg toelaten.
Ik kan me dat moeilijk voorstellen, omdat daarmee het hele besluit een farce zou worden, maar toch...
4 maart 2015 14:19
Tegen de tijd dat Astana eruit wordt gegooid heeft Boom al zijn belangrijke wedstrijden al gereden. Enige wat voor hem echt jammer zal zijn is de proloog in Utrecht.
4 maart 2015 14:22
@kurrevd
Hoe kom je daar bij? Astana heeft toch nooit een procontinental licentie aangevraagd? Dat de WT licentie wordt afgenomen betekend niet automatisch dat ze een procontinental licentie krijgen hoor. Dat is helemaal niet aan de orde. Ik weet ook niet of het uberhaubt mogelijk is om durende het seizoen nog een nieuwe licentie aan te vragen.

@reznik, Katusha had gewoon netjes een procontinental licentie aangevraagd nadat ze te horen kregen geen wt licentie te krijgen. Daarnaast in beroep bij het CAS. Bij astana is daar geen sprake van.
4 maart 2015 14:29
Het is inderdaad niet zo dat door het weigeren/intrekken van een WT licentie een ploeg automatisch een categorie doorschuift naar PCT.
4 maart 2015 14:31
@ hiddenz:
inderdaad, Astana heeft maar een licentie, en als ze die afgenomen wordt hebben ze helemaal niets meer en kan er niet meer gekoerst worden.
4 maart 2015 14:35
Ik las recent op de site toen men Boom en Westra betreurde, "wanneer je ontwetend bent, ben je slachtoffer... maar wanneer je wegkijkt zeker niet."

Ben ik het roerend mee eens.
4 maart 2015 14:39
In ieder geval schept de UCI hier een precedent benieuwd hoe en wanneer dit afloopt.
4 maart 2015 14:40
Blijven ademen iedereen...de licentie gaat nergens heen, de UCI wil alleen de spierballen tonen maar weten goed dat ze juridisch geen poot hebben om op te staan....
4 maart 2015 14:41
@ Polleke:
jij hebt het dossier toevallig in handen???
4 maart 2015 14:43
Toch niet maar ik ga ervan uit dat de situatie van Astana nu niet anders in dan in December anders hadden we daar al lang van gehoord....

Reacties zijn gesloten.