Astana en Vlasov uit elkaar? ‘Makelaar Acquadro probeert contract te verbreken’

vrijdag 13 november 2020 om 12:46
Astana en Vlasov uit elkaar? ‘Makelaar Acquadro probeert contract te verbreken’

foto: Cor Vos

Aleksandr Vlasov staat nog één jaar onder contract bij Astana, maar het is onduidelijk of de Russische rondesensatie ook volgend jaar zal uitkomen voor de Kazachse formatie. Volgens het Spaanse dagblad El Mundo is de omstreden makelaar Giuseppe Acquadro achter de schermen druk bezig om zijn contract te verbreken.

De invloedrijker makelaar Acquadro is al een tijdje de zaakwaarnemer van de 24-jarige Vlasov, die dit seizoen wist door te breken op het allerhoogste niveau. Eerder wist La Gazzetta dello Sport al te melden dat de beloftevolle klimmer mogelijk op weg is naar INEOS Grenadiers, ondanks een doorlopend contract bij Astana.

Volgens El Mundo is Acquadro nu druk bezig om het doorlopende contract van Vlasov te verbreken, om zo de weg vrij te maken naar INEOS Grenadiers. Dit is een opvallende move, aangezien Acquadro behoorlijk wat Astana-renners in zijn stal heeft met de gebroeders Ion en Gorka Izagirre, Omar Fraile, Alex Aranburu, Óscar Rodríguez en Rodrigo Contreras.

Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat een renner van Acquadro een doorlopend contract op zou zeggen voor een transfer. Eerder al stapte Egan Bernal na twee van de vier jaar op bij Androni Giocattoli, weliswaar tegen een transfervergoeding. Er was ook veel gedoe rondom de transfers van Iván Sosa, Richard Carapaz en Andrey Amador.

Dit artikel delen:

58 Reacties

Yeez 13 november 2020 om 12:49

Wat een droevige man is dit toch. Hopelijk blijft Vlasov, anders blijft er niks van Astana over

CechRepublic 13 november 2020 om 12:52

Dat er niks van Astana overblijft vind ik het minste probleem van deze move.

Veloburto 13 november 2020 om 13:27

Ik vind Astana juist 1 van de leukste teams qua rijstijl

platteprijs 13 november 2020 om 13:37

Het ligt niet aan die man maar aan Ineos dat zich voor zulke praktijken leent.

SnellePelle 13 november 2020 om 14:49

Ineos weet perfect welke zaakwaarnemer ze moeten inschakelen om contractueel breekijzer te spelen.
Brailsford heeft wellicht de IBAN van Vino in zijn bankapp, scheelt ook.

doorak 13 november 2020 om 17:15

Mooi SnellePelle hij zal dat IBAN nr nodig hebben want een doorlopend contract in deze context ( kort lopende arb.overeenkomst in sport) kost altijd geld of dient op andere wijze vergoed te worden.
Tenzij de renner zelf zich vrijkoopt, maar ja het is geen erg rijke voetballer die soms dat wel eens zelf of deels zelf betalen.

Verder wanneer Vino hier niet blij van wordt dan is dit nadelig voor de andere renners die deze Aquardro onder contract heeft. Vino kan zich bij contract verlengign etc wel eens harder op gaan stellen wanneer hij dan met Aquardro wordt geconfronteerd.
Het één moet je los zien van het andere werkt in deze wereld niet zo goed.

Turtlehead 13 november 2020 om 19:39

Zoekt WvA nog een manager? ;) Of Nick Nuyens? :)

KimJungPoels 13 november 2020 om 12:50

Beetje de Mino Raiola van het wielrennen aan het worden? Lijkt me zo langzamerhand een gast te worden met wie je niet zo heel graag zaken doet. Behalve als je Ineos bent.

Boomie1 13 november 2020 om 12:53

+1

CechRepublic 13 november 2020 om 12:50

De Mino Raiola van het wielrennen zo ondertussen. Leuk voor Vlasov dat hij 2 of 3 jaar goed gaat verdienen bij Ineos, maar daarna is zijn carrière wel over.

KimJungPoels 13 november 2020 om 13:03

Hahaha je beantwoord mijn vraag toch gewoon. ;)

CechRepublic 13 november 2020 om 12:51

Damn you, KJP :)

castroviejo 13 november 2020 om 12:53

Slechte ontwikkeling dit en het lijken wel voetbalpraktijken. Ook slecht van Ineos dat ze telkens zo omgaan met de sport. Het zal juridisch vast deugen maar verder?

mackie 13 november 2020 om 13:28

Als er nu een fatsoenlijke, reële transfersom tegen overstaat hoeft het nog niet eens slecht te zijn. dan kun je al kleiner team geld gaan verdienden door talenten op te leiden en te “verkopen”.

hartstikkebedankt 13 november 2020 om 12:53

Ineos?! Die hebben nog niet genoeg aan Bernal, Carapaz, A. Yates, Sivakov, Thomas, Martinez en Porte? En dan ook nog Hart die waarschijnlijk verlengt. Daarachter nog klimknechten en talenten als Dunbar, De Plus, Sosa, Van Baarle, Castroviejo, Amador, Swift.

Boomie1 13 november 2020 om 12:54

Schrik van TJV hoeven ze in elk geval niet te hebben. Als Roglic en WvA wat minder zouden gaan presteren is er weinig achter de hand.
Kruijswijk is niet van dat niveau bijvoorbeeld.

CechRepublic 13 november 2020 om 12:58

Kruiswijk is normaal gesproken van een hoger niveaus dan Adam Yates, Martinez, Sivakov en Hart.

Sephiroth 13 november 2020 om 13:24

Kruijswijk en Tom kunnen ook gewoon INEOS treintje weer volgen :P

adelaarvanantwerpen 13 november 2020 om 14:01

Kruiswijk is veel ouder dan die renners die normaal gezien nog wel een stap zullen zetten bij INEOS. Hart en Sivakov lieten dit jaar al geweldige dingen zien.

Jungle Man 13 november 2020 om 14:02

Wellicht is Ineos bang geworden dat er een renner bij een team rijdt, die de Ineos brigade kan verslaan, en halen ze hem daarom daar weg tegen een fors salaris.
Nog een mirakel dat ze Roglic niet willen inlijven.

SnellePelle 13 november 2020 om 14:52

Het is al jaren zo dat Brailsford een winning team koopt ipv opleid.
Renners een paar jaar de duimschroeven aandraaien en dik betalen.

Het werkt al menig jaar, alleen deze zat het ff tegen

doorak 13 november 2020 om 17:26

Jungle man, Wellicht weten ze dat Roglic veel liever bij TJV rijd dan bij Ineos om diverse redenen.

Bovendien, Plugge zal in zo'n geval echt een zeer forse vergoeding eisen. Onder druk, heel veel poen, worden afspraken vloeibaar. Primoz blijft liever bij TJV , prima sfeer, prima team om zich heen, goede relatie met overig personeel wat hij belangrijk vind, weinig of geen concurrentie, kan wedstrijden mede uitpikken daardoor, en heeft al erg goed inkomen en dan is voor hem de eer en kans veel verschillende koersen te winnen belangrijker dan enkele bij Ineos omdat andere toppers ook hun kans moeten krijgen.
Maar ook hier, wanneer Ineos een absurde verhoging zou aanbieden kan geld een ommeslag teweeg brengen. Puur kwestie van rekenen. Hoeveel jaren nog te gaan dat sporter top kan verdienen en hoeveel jaren en plannen nadien waarvoor x poen nodig is.

Dr op en dr over 14 november 2020 om 15:52

Ondanks dat het nieuws zelf al drie/vier maanden oud is, blijft het wel ontzettend jammer dat ook Vlasov de stap richting Ineos maakt.

Persoonlijk zie ik de sterkere renners liever wat meer verspreid over de diverse teams, zodat we in de koers iets meer strijd/concurrentie hebben.

Ineos snap ik dan wel weer. Met Pidcock, Martinez, De Plus en zo’n Vlasov haal je gelijk een hele nieuwe generatie piepjonge ronderenners in huis. Want de ook gehaalde Yates en Porte hebben immers ook niet het eeuwige wielerleven, en ze hebben er bij Ineos natuurlijk nog wel enkelen in huis die de grens van de dertig al ruim voorbij zijn.

Één groot voordeel. Nu kunnen we vanaf aankomend seizoen gewoon weer ouderwets over het Ineos treintje klagen wanneer deze iedere ronde domineren. ;)

Shinzawai 13 november 2020 om 12:54

Wordt Acquadro door Ineos betaald of betalen ze daar dikke bonussen? Bijzonder (treurig) hoe hij telkens weer contracten probeert te breken om zijn renners bij deze ploeg te stallen.

CechRepublic 13 november 2020 om 12:57

Nog treuriger dat Ineos dat stimuleert door die renners vervolgens iedere keer een dik contract aan te bieden.

Frank V 13 november 2020 om 12:59

Ineos wil gewoon de beste zijn. Elke ploeg zou dat doen als ze het geld hadden.

Gitan 13 november 2020 om 13:46

Heeft Jumbo toch ook gedaan met van Aert en Dumoulin?

Murcia 13 november 2020 om 13:59

Van Aert was een tikje anders, hij wilde zelf niet verder met Nuyens aangezien die afspraken niet was nagekomen over o.a. materiaal. Hij wilde koste wat kost zijn contract verbreken en dit was al voor het duidelijk werd wie zijn nieuwe werkgever werd. Er waren verschillende kandidaten maar een keuze had hij nog niet gemaakt en zijn doorlopende contract was (nog steeds onder de rechter dacht ik) een complicerende factor. Hier lijken Aquadro en Vlasov al rond met INEOS en proberen ze Astana voor een voldongen feit te stellen.

Lalsacien 13 november 2020 om 14:49

@Gitan Met Dumoulin ben ik het inderdaad eens. Wout van Aert niet, die had op de weg nog niet de status die die nu heeft.

Frank V 13 november 2020 om 12:58

Tja, het kan blijkbaar als er een vergoeding wordt betaald. Dat is een beslissing van de renner zelf en niet van Acquadro. Vlasov moet inzien dat hij bij Ineos wel meer geld zal verdienen maar zich niet noodzakelijk beter zal ontwikkelen. Er is namelijk een hoop, een massa, een gigantische grote hoeveelheid aan concurrentie daar. Acquadro zal hem beïnvloeden vanuit het verkeerde motief maar uiteindelijk zal het zijn keuze zijn.

SoloSlim 13 november 2020 om 13:57

Astana heeft financiele problemen, en kan zijn contract niet openbreken.
Ze zullen er ook snel uit zijn over de ontslagpremie lijkt me..
Maar hoop toch dat er nog andere gegadigden zijn buiten Ineos.

SnellePelle 13 november 2020 om 17:00

@soloslim
Als een contract wordt opengebroken gaat de vergoeding normaal naar het team met het geldende contact. Ik vermoed dat Vino Vlasov wel kwijt wil, maar de vergoeding die hij vraagt zo hoog is dat Brailsford ook even moet passen..

doorak 13 november 2020 om 17:42

Een ontslagpremie is een vergoeding die een werknemer krijgt wanneer hij wordt ontslagen.
Waar het hiernover gaat is een afkoopsom ofwel transitievergoeding die de werkgever krijgt.

Inderdaad de renner beslist en of geeft zaakwaarnemer opdracht dit te regelen of, zaakwaarnemer is benadert door Ineos, kan bij opwaardering veel meer verdienen ( normaliter percentage van waarde contract per jaar) en bij veel grotere waarde van arb.contract wat Ineos kan betalen verdient hij ook veel meer plus mogelijk een premie van Ineos wanneer hij het rond maakt. Etisch wellicht niet zuiver maar komt vaker voor. In dat tweede geval beslist uiteindelijk ook de renner maar flink aangemoedigd door de zaakwaarnemer die al beslist had en heeft deze wel enorm “geholpen” de beslissing te nemen.

Wheely 13 november 2020 om 13:00

Jammer dat Vlasov niet doorheeft dat hij bij Astana een veel grotere kans op mooie resultaten heeft. Er zal hem wel een flinke financiële wortel worden voorgehouden.

Murcia 13 november 2020 om 13:11

De wortel die Sir Dave Aquadro kan bieden is nog veel groter ben ik bang.

SnellePelle 13 november 2020 om 17:01

Dat zal een stevige winterpeen worden. Dan heb ik het niet over geslachtsdelen….

doorak 13 november 2020 om 17:47

Precies Murcia. Ik denk dat die Acquadro aan twee kanten verdient. Dat is niet in overeenstemming met heersende ethiek maar komt vaker voor. Of het moet zijn dat hij daarover openlijk communiceert met zijn “klanten” en wellicht zelfs op papier (management overeenkomst} heeft staan dat renner hiervan op de hoogte is gesteld en daarmee akkoord is.

Poeksel 13 november 2020 om 13:38

Het kan wel interessant worden als volgend jaar Vlasov en Carapaz samen wegrijden en daarachter Roglic vecht voor behoud van de rode trui in een groepje met Astana en Movistar ;)

lander luypaert 13 november 2020 om 17:39

Voor wie gaan ze dan rijden bij Astana? Geen kopmannen dan.

BassieAdriaan 13 november 2020 om 13:39

gaat een sport die jarenlang onderweg de overwinningen verkocht nu een beroep doen op moraal???

jooprioolpijp 13 november 2020 om 13:58

Ik heb de reacties hierboven nog eens doorgelezen, maar ‘de sport’ heeft niet gereageerd. Maar serieus, bedoel je te zeggen dat wielerliefhebbers nergens meer wat van mogen vinden omdat er wel eens onoirbare praktijken hebben plaatsgevonden?

Joachim 13 november 2020 om 13:53

Laat het uit zeg, Ineos heeft al genoeg sterke ronderenners.

Jungle Man 13 november 2020 om 14:04

kleiener teams per ronde, en daardoor meer ploegen die aan wedstrijden kunnen deelnemen zou hier goed tegen zijn.

freirefreire 13 november 2020 om 14:04

Als je dit ziet, in combinatie met het werkelijk hallucinante rijtje topklimmers dat al bij Ineos rijdt komend jaar, dan kun je toch alleen maar genieten van het leedvermaak als je terugdenkt aan het eindklassement in de Tour de France dit jaar?

Kannibaal van Schepdaal 13 november 2020 om 14:07

Zeer, zeer jammer zou dit zijn. Een veel te grote concentratie rondetalent in dezelfde ploeg op die manier. Vlasov zou net kopman kunnen worden nu Lopez de ploeg wellicht zal verlaten.

Murcia 13 november 2020 om 14:14

Ben ik met je eens, maar ze kunnen nog steeds maar acht renners opstellen in de grote rondes en de ironie is dat de grootste ronderenners van dit moment en talenten voor langere tijd vast ligt bij de concurrentie. Pogacar, Roglic en ook een supertalent als Evenepoel. Dat is geen prettige situatie want deze renners lijken minstens gelijkwaardig aan het beste wat INEOS kan bieden. Ze kunnen niet met acht kopmannen de Tour rijden en al hun aanwinsten zijn ronderenners dus wordt het dringen daar en duwen voor de klassiekers.

Kannibaal van Schepdaal 13 november 2020 om 17:09

Dat is gewoon een extra reden dat het jammer is.

1. De concurrentie heeft minder goede renners
2. Goede renners moeten knechten of komen niet eens aan de start
3; Het grote publiek krijgt niet de beste renners te zien in de beste wedstrijden

De beste situatie zou volgens mij zijn dat in elke ploeg twee of drie kopmannen zitten voor het klassement (bv. Lopez-Fuglsang), met enkele goeie helpers die tekort komen als kopman (Izagirre, Bilbao, Nieve, Poels) en enkele talenten die een vrije rol hebben en zo boven zichzelf kunnen uitstijgen (zie Vlasov dit seizoen).

Dan krijg je:

1. KOPMAN (bv. Lopez)
2. HELPER HOOGGEBERGTE (bv. Ion Izagirre)
3. HELPER MIDDENGEBERGTE (bv. Gorka Izagirre)
4. KLIMTALENT (bv. Vlasov)
5. HARDRIJDER (bv. Tim Declercq)
6. EXPLOSIEVE AANVALLER (bv. Mohoric)
7. SPRINTAANTREKKER (bv. Morkov)
8. SPRINTER (bv. Bennett)

Scott Sunderland 13 november 2020 om 14:11

Het zou ook kunnen dat Astana meewerkt met het verbreken van het contract als het financieel goed uitpakt voor ze. Ze hebben verschillende renners van Acquadro in de gelederen dus ze zullen best een goede band met hem hebben. Astana zit financieel niet goed en bijvoorbeeld Lutsenko kan daarom niet blijven.

doorak 13 november 2020 om 17:52

Tja als het financieel niet goed uitpakt gaan ze niet akkoord.

Japsie 13 november 2020 om 14:53

Zou zo’n Brailsford zich niet schamen? A. Dat je dit op deze manier wilt spelen. B. Met zo’n selectie nog iemand als Vlasov er bij willen (lees: durft te nemen). Hoeveel agitatie kun je opwekken?

FritsvanHoefelen 13 november 2020 om 15:57

Ah, de Jumbo-methode

SnellePelle 13 november 2020 om 17:04

Nou, dat ben ik niet met je eens. Ik ben kritisch op Jumbo Visma, maar wat je nu stelt klopt niet.

Alle renners die ze geworven hebben waren einde contract, of wilde uit eigen beweging weg.

Van Vlasov zijn geen signalen gekomen dat hij niet op zijn plek zit.

Gitan 13 november 2020 om 17:40

Veronderstel dat Vlasov toch ook uit eigen beweging weg zou gaan en niet onder dwang van zijn manager (dat zou namelijk mensenhandel zijn)? Denk dat Aleksandr wel oren heeft naar de Ineos-miljoenen.

Joaquim Agostinho 13 november 2020 om 18:12

Wanneer je het dubbele aan salaris aangeboden krijgt en nog twee jaar onder contract staat, wil je wel uit eigen beweging weg, vooral wanneer de nieuwe ploeg de afkoopsom betaalt…
Dat het een kat in de zak blijkt te zijn is natuurlijk sneu.

fietsvriend 13 november 2020 om 19:28

Wie gaan er eigenlijk weg bij INEOS nu deze Armada aan nieuwe renners aankomt?

Toch moet ik het nog maar zien bij INEOS – wie gaat er uiteindelijk zichzelf opofferen voor de ander?

IlPirata 14 november 2020 om 08:07

Slechte zaak dit, begint zo op voetbal te lijken. Contracten dienen gerespecteerd te worden. En mocht hij vertrekken, aub niet naar Ineos. Die hebben al genoeg weelde rondfietsen.

Nikolai 14 november 2020 om 10:36

Dus als ik het goed begrijp, kan Ineos volgend jaar kiezen uit de volgende renners:

Bernal
Carapaz
Thomas
Geoghegan Hart
Porte
A. Yates
Vlasov
Martinez
Sivakov
De Plus
Dennis
Ganna
Van Baarle
Amador
Castroviejo
Kwiatkowski
Rowe
Pidcock
Sosa

Als ik hen was, zou ik een verzoek indienen bij de Tour of ze met twee teams mogen starten. Kunnen ze een treintje van 16 man formeren….

Zonder gein: dit maakt het wielrennen kapot. Ze schakelen een makelaar in om problemen bij andere ploegen te veroorzaken zodat ze nieuwe renners kunnen contracteren en hun tegenstanders kunnen verzwakken. Slechte zaak en ik kan me bovendien niet voorstellen dat ze zich hiermee populair maken bij andere teams. Dus de wal gaat op een gegeven moment het schip keren.

Kannibaal van Schepdaal 15 november 2020 om 14:08

Dit maakt de sport inderdaad kapot.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair